امروز : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 25
۰۳:۵۰
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 17949
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۰۲
تعداد بازدید: 77
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-مریم‌السادات آجودانی: با توجه به ابتکار «علی اصغر شعاعی» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-مریم‌السادات آجودانی: با توجه به ابتکار «علی اصغر شعاعی» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و از قاریان بین‌المللی کشورمان در خصوص شیوه‌ای نوین برای آموزش قرآن کریم، با این مدرس تلاوت قرآن کریم به گفت‌وگو نشستیم تا با این شیوه آموزشی بیشتر آشنا شویم؛ این شیوه آموزشی سال گذشته در نخستین جشنواره «شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم» برگزیده شده است. 

دوره‌های آموزشی قرائت قرآن را در چه زمانی آغاز کردید؟

اینجانب دوره آموزشی مقامات قرآنی را در سال 1370 برای اولین بار در جمع محدودی از قاریان استان قم  برگزار کردم که این حاصل تلمذ در محضر اساتیدی همچون استاد «حنیفی» در دوران تحصیل مقطع کارشناسی (تهران- سال‌های66 تا 71) بوده است. از آن به بعد نیز با توجه به اینکه تقریبا به صورت مستمر در مساجد مختلف استان جلسه قرائت داشته‌ام، این شیوه آموزشی را برای مخاطبان سطوح مختلف اجرا کردم و معتقدم که می‌توان سطوح بالای آموزش مقامات از جمله ترکیب مقامات و نیز ردیف‌های تلاوت را با شیوه‌ای ساده آموزش داد که در آذرماه سال جاری نیز در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با حضور جمعی از قاریان و حافظان استان قم این شیوه را ارئه دادم.

این شیوه آموزشی به چه صورت است؟

در این شیوه، مقامات قرآنی با استفاده از دانسته‌های قبلی قرآن پژوهان از مداحی، سرودهای فارسی و تواشیح‌های معروف و با کمک آواها و با سبکی بدیع و آسان آموزش داده می‌شود و در مواردی صحبت استاد در حین تدریس نیز در همان مقام باعث ایجاد فضایی مناسب برای یادگیری آن مقام می‌شود.

ویژگی‌های این شیوه آموزش قرائت قرآن را شرح دهید.

یادگیری در این شیوه بسیار آسان است و نیاز به زمان کوتاهی دارد و از آنجا که شروع آموزش مقامات در این شیوه براساس دانسته‌های قبلی قرآن پژوهان است، قرآن پژوهان به راحتی آماده یادگیری مقام می‌شوند. علاوه بر این، مقدمات شیوه آموزشی و نحوه تدریس بگونه‌ای است که قرآن پژوه احساس می‌کند همه چیز را می‌داند و تنها توجه و مرور مطالب و استماع تلاوت لازم است و با توجه به انگیزه بالای ایجاد شده به سرعت مطالب را یاد می‌گیرد.

در این شیوه آموزشی، از آنجا که استاد بلافاصله پس از شروع آموزش، با همان مقام صحبت می‌کند، تمام شنوندگان در ابتدا متعجب شده و سپس در فضای مقام قرار می‌گیرند که این امر باعث ترغیب افراد برای طرح سوالات خود با لحن حجاز می‌شود. علاوه بر این با توجه به اینکه در مواردی مداحی و اشعار اهل‌بیت(ع) نیز به کار می‌رود، این شیوه می‌تواند به عنوان عاملی برای انس با عترت و قرآن محسوب شود.

استقبال افراد از این شیوه آموزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تماس‌های مکرر علاقه‌مندان و میزان استقبال از فیلم‌های آموزشی مربوطه، نشان از موفقیت این شیوه آموزشی دارد. آشنایی با روخوانی و روان‌خوانی و نیز تجوید و قرائت به عنوان مقدمه مبحث آموزش مقامات ضروری است، اما اکثر مردم ایران با توجه به اینکه با الحان فارسی و گاهی عربی آشنا هستند، آمادگی کامل برای یادگیری این شیوه را دارند.

در اکثر موارد قرآن پژوهان پس از یادگیری یک مقام، شوقی غیر قابل وصف برای یادگیری سایر مقامات پیدا می‌کنند؛ به طوری که در اکثر سفرهای من به نقاط مختلف کشور پس از اجرای یک ساعت برنامه، حاضران خواهان افزایش زمان آموزش می‌شوند. در سفری به شیراز نیز قرار شد یک ساعت اجرا و آموزش داشته باشم، اما این یک ساعت، به 12 ساعت مستمر افزایش یافت؛ چرا که دانشجویان دانشکده علوم قرآنی شیراز، روز بعد را با موافقت مسئولان آن مرکز تعطیل کردند بنابراین از ساعت 8 تا 18 به آموزش سایر مقامات اختصاص یافت.

علاوه بر این، در حال حاضر بخشی از دوره‌های آموزشی مداحی در استان قم در هیأت رزمندگان به آموزش مقامات با این شیوه اختصاص یافت (حدود 30درصد زمان دوره) و این تنها به علت استقبال این گروه از شیوه آموزشی بوده است. لازم به ذکر است که در برخی از مساجد استان قم، آموزش الحان در نماز در ایامی از سال و در شب‌های عاشورا در هیأت رزمندگان با حضور 10 هزار نفر اجرا شده که با استقبال خوبی روبرو شده است.

در چه زمانی ابداع شیوه نوین آموزش تلاوت قرآن کریم در ذهن شما جرقه زد؟

در سال 84 طرح شناسایی و آموزش استعدادهای درخشان مقاطع ابتدایی و راهنمایی استان قم از سوی موسسه قرآنی‌ «نسیم فردوس» که با هدف آشناکردن نوجوانان با هنر قرائت قرآن کریم تشکیل شده بود، اجرا شد که پس از برگزاری آزمون در بین 6 هزار دانش آموز، 400 نفر انتخاب شدند و پس از مصاحبه حدود 100 نفر جهت شرکت در دوره تخصصی قرآن برگزیده شدند و حدود 4 سال دوره‌های قرائت عمومی و تخصصی را گذراندند. ثمره این حرکت، رشد قرائت در مقطع نوجوانان استان و کسب رتبه‌های ممتاز در مسابقات اوقاف کشوری سال 88 از سوی نوجوانان قم و نیز اجرای این طرح در سطح کشوری (سال 90 ) از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم و نیز وزارت ارشاد (طرح ملی تلاوت) بود. در این دوره‌ها که بخش آموزش عمومی شیوه نوین مقامات به کارگرفته شد، با استقبال علاقه‌مندان به قرآن روبرو و از آن پس انگیزه تکمیل این شیوه در من ایجاد شد.

هدف اصلی شما برای ابداع این طرح چه بود؟

آموزش سریع مقامات قرآنی به مردم و مانوس کردن هر چه بیشتر آن‌ها با قرائت قرآن کریم یکی از مهم‌ترین اهداف من در رابطه با ابداع این شیوه آموزشی بود؛ چرا که گاهی شاهد هستیم برخی افراد به علت عدم انس با قرآن و آشنایی با قرائت قرآن توفیق خواندن و لذت بردن از استماع کلام‌الله مجید را از دست می‌دهند؛ بنابراین با این شیوه مردم با هنر تلاوت قرآن کریم و سیره اهل‌بیت‌(ع) بیشتر آشنا می‌شوند.

آیا این شیوه سابقه و پیشینه‌ای در گذشته دارد؟

بنده حدود 20 سال است که بر مبنای این شیوه  تدریس می‌کنم که در 10 سال اخیر به صورت مدون‌تر اجرا شده است. ولی ظاهراً در کشور مقامات به این شیوه کمتر تدریس می‌شود. به طوری که در روایت ثقلین پیامبر(ص) می‌فرماید: "انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی؛ از موجبات دلگرمی بنده در استفاده از مباحث مرتبط با عترت همگام با آموزش مقامات بوده است."

نهادهای قرآنی در طراحی این نرم افزاد چقدر شما را حمایت کردند؟

متاسفانه همانند سایر فعالیت‌های قرآنی که در محدودیت بودجه به سر می‌برند، در زمینه تهیه نرم‌افزار آموزش قرآن با این شیوه، پیشنهاد خاصی برای حمایت از سوی ارگان‌های قرآنی نشد؛ بنابراین نرم‌افزار مربوطه با هزینه شخصی تهیه شد. اما بنده از آنجا که ترویج تلاوت زیبای قرآن در جامعه برایم مهم‌ترین اصل است این نرم‌افزار آموزشی را بدون رمز در اختیار افراد قرار خواهم داد تا افراد ترغیب به آموزش قرآن کریم شوند.

این نرم افزار آموزشی چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟

این نرم‌افزار کارهای پایانی خود را به اتمام رسانده که انشاءالله به زودی در سطح کشور عرضه خواهد شد.
انتهای پیام/م.خ
 
 
 
 
 
 
برچسب ها:
آخرین اخبار