امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۱۹:۲۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 18197
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۱۶
تعداد بازدید: 78
حجت‌الاسلام علی نصیری، مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه ...

حجت‌الاسلام علی نصیری، مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه قرآن کریم مهمترین سند اسلامی است که آیات مکرری درباره آزادی اندیشه دارد، افزود: جزو افتخارات ماست که قرآن از جمله آیات خود را در این زمینه ارایه کرده است. برای نمونه آیه «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ: در دین هیچ اجبارى نیست و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است» یا در آیه دیگری خداوند به بندگان بشارت داده که مردم سخنان را گوش داده و آنچه نیک‌تر است را برگزینند، بنابراین این اجازه برای داشتن اندیشه و انتخاب بهتر به انسان داده شده است.

نویسنده کتاب «مبانی تفسیر عرفانی امام خمینی» در ادامه یادآور شد: آیه ششم سوره توبه نیز به قاعده صلح و خاموش کردن جنگ در میدان نبرد اشاره دارد و در آن خداوند بیان می‌دارد که اگر یک مشرک یا کافری تصمیم داشت در میدان جنگ با شما صحبت کند به او پناه دهید و اگر دین شما را نپذیرفت، وظیفه شماست که او را تا پناهگاهش حمایت کنید و این اوج آزادی اندیشه و تفکر است.

وی با تاکید بر اینکه اساساً اسلام برای اندیشه و تفکر انسان حد و مرزی قایل نیست،‌ گفت: منتها راه‌های تفکر، زمینه‌ها و ابزارهای آن به انسان آموزش داده شده است وگرنه در اصل مسأله تفکر در هستی که قرآن به توحید یاد کرده مرزی نیست زمانی که انسان تفکر را در مقام ابراز بیان قرار داده، محدودیت‌هایی وجود دارد. به طور مثال بخواهد فکرش را از طریق فیلم، کتاب یا هر مساله دیگری به جامعه ارایه کند، بنابراین زمانی که تفکر انسان به خطا رفته، بیمارگونه مطرح می‌شود یا ناصحیح و ناصواب است باید بین صاحب‌نظران مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه در بین توده مردم که زندگی آرامی دارند و ممکن است این تفکرات باعث صدمات اجتماعی و اضطراب بین مردم باشد، مطرح شود.

نویسنده کتاب «تفسیر ظاهری و باطنی از نگاه ملاصدرا» در ادامه افزود: به طور مثال اگر ارتداد یک امر درونی باشد و به کسی منتقل نشود تنها یک بیماری است اما اگر فرد سعی کند آن را تبلیغ و منتشر سازد، این بیماری در جامعه منتقل می‌شود حتی در خود غرب هم با سخت‌ترین ابزارها از ورود این اندیشه‌ها جلوگیری می‌شود.

مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد، تفاوت بین حد و حدود آزادی اندیشه در اسلام و جوامع غربی را در مصادیق آن به شمار آورد و گفت: در غرب ورود مواد مخدر جلوگیری می‌شود اما فحشا، اهانت به خدا و انبیاء، تضعیف اعتقادات و باورهای مردم به ویژه در زمینه‌های دین زیان آور تلقی نمی‌شود و بنابراین اصل قانون کلی که بخواهد جلوی این رفتارها و اندیشه‌ها را بگیرد وجود ندارد اما اسلام با هرنوع استهزاء به ادیان و پیامبرانشان و تغییر در اعتقادات مردم مشکل دارد و هر نوع فعالیتی که باعث ضرر رسانی به اخلاق در جامعه می‌شود را قبیح می‌داند.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار