امروز : یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 26
۱۱:۱۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 18341
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۴۸
تعداد بازدید: 131
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، این روزها شهر ونیز ایتالیا، محل گردهمایی هنرمندانی از سراسر دنیاست که تازه‌ترین آثارشان را برای نمایش در ...

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، این روزها شهر ونیز ایتالیا، محل گردهمایی هنرمندانی از سراسر دنیاست که تازه‌ترین آثارشان را برای نمایش در پنجاه‌وپنجمین بی‌ینال ونیز به ارمغان آورده‌اند.

این بی‌ینال یا دوسالانه از مهم‌ترین و معتبرترین رویدادهای هنری جهان است که در هر دوره با مشارکت هنرمندانی از سراسر دنیا برگزار می‌شود و همین بهانه‌ای است تا بازدید‌کنندگان و علاقه‌مندان بسیاری را به این شهر بکشاند که از نزدیک شاهد تازه‌ترین دستاوردهای هنری هنرمندان جهان باشند.

هنرمندانی که در این بی‌ِ‌ینال شرکت دارند،‌ فرهنگ،‌هنر،‌تاریخ و تمدن کشور خود را نمایندگی می‌کنند و هویت ملی و فرهنگی خود را در قالب هنر معاصر به نمایش می‌گذارند.

بی‌ینال ونیز، با بیش از یک قرن سابقه برگزاری، ‌فرصتی برای آشنایی هنرمندان با آخرین تحولات هنر معاصر جهان و افکار و اندیشه‌های دیگر هنرمندان دنیاست.

این بی‌‌ینال هر دو سال یک بار به طور مستمر برگزار شده و به یکی از مهمترین و معتبرترین رویدادهای هنری جهان تبدیل شده است که در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی و با توجه ویژه به پیشروترین هنرهای معاصر برگزار می‌شود و هنرمندان معاصر جهان نیز برگزاری هر دوره آن را در تاریخ مشخص آن انتظار می‌کشند و برای حضور در این بی‌ینال برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کنند.

اما پنجاه‌وپنجمین دوره این بی‌ینال در حالی برگزار شده است که یک تفاوت خیلی جزئی با دوره‌های قبلی دارد و آن عدم حضور هنرمندان ایرانی است.

ایران تنها چهار بار در بی‌ینال‌های بین‌المللی ونیز امکان حضور یافته است. پنجاهمین دوره این بی ینال در سال 2003 با حضور حسین خسروجردی، بهروز دارش و احمد نادعلیان و پنجاه و یکمین دوره آن در سال 2005 نیز با حضور ماندانا مقدم و بیتا فیاضی همراه بود. در سال 2007 و در پنجاه و دومین دوره این بی ینال به دلایل متعددی جای غرفه ایران در این دوسالانه خالی ماند و فرصت مغتنمی برای ارائه آثار ایرانیان در یک دوسالانه معتبر جهانی از دست رفت.

در سال 2009 به همت محمود شالویی مدیر کل پیشین دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، ایران نه تنها موفق به حضور در پنجاه و سومین دوره بی‌ینال ونیز شد، بلکه غرفه‌ای را به مدت 4 سال در این دوسالانه جهانی اجاره کرد که به این ترتیب مقدمات حضور ایران در سال 2011 و پنجاه و چهارمین بی‌ینال ونیز نیز فراهم شد.
 


 

ایرج اسکندری، صداقت جباری، و حمیدرضا آویشی سه هنرمند نقاش،‌خوشنویس و مجسمه‌ساز ایرانی بودند که برای حضور در پنجاه و سومین دوره بی‌ینال بین‌المللی ونیز انتخاب شدند و در پنجاه و چهارمین دوسالانه ونیز هم طی فراخوانی که صورت گرفت در نهایت آثار چهار هنرمند با سابقه‌ در عرصه سفال و سرامیک،‌نقاشی و عکاسی یعنی محمدمهدی و منیر قان‌بیگی، مرتضی دره باغی و ‌محسن راستانی برگزیده شد.
 


 

اما اکنون که پنجاه و پنجمین بی‌ینال ونیز در حال برگزاری است، هیچ خبری از حضور ایران و غرفه آن در این بی‌ینال جهانی نیست. اگر چه انتخاب نمایندگان هنر ایران در این دوسالانه، همیشه با انتقادهایی رو به رو بوده است اما با این حال امکان حضور ایران در این رویداد، فرصت مغتنمی است که می‌توان با تأمل و تدبیر بیشتر،‌ هنرمندانی را راهی این بی‌ینال کنیم که آثارشان با توجه به ویژگی‌های این دوسالانه در شأن فرهنگ و هنر ایران باشد و فرصت آشنایی با تازه‌ترین تحولات هنر معاصر جهان و ارائه توانمندی‌های هنری ایران در اختیار این هنرمندان قرار داده شود.
 


 

به هر حال،‌هر کشوری بهترین و پیشروترین هنرمندانش را به این بی‌ینال جهانی معرفی می‌کند تا سهم خود را از فرهنگ و هنر معاصر جهان به نمایش بگذارد و در این میان جای هنر ایران و هنرمندان ایرانی خالی مانده است.

اصغر امیرنیا مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره دلیل عدم حضور ایران در پنجاه و پنجمین بی‌ینال جهانی ونیز توضیح داد: برای حضور در دوسالانه‌ها و رویدادهای جهانی، باید دید که تا چه اندازه می‌توانیم در شناساندن فرهنگ و هنر ایران مؤثر واقع شویم.

او درباره غرفه‌ای که ایران در شهر ونیز اجاره کرده بود توضیح داد: غرفه هنر ایران را برای مدت 4 سال در ونیز در اختیار داشتیم که در کنار برگزاری نمایشگاه‌های عمومی، تعدادی از هنرمندان ایرانی نیز می توانستند با استفاده از این غرفه در بی‌ینال ونیز هم شرکت کنند.



 

او با تأکید بر ارائه دستاوردهای هنرمندان شرکت کننده در بی‌ینال ونیز گفت: هنرمندانی که بی‌ینال ونیز شرکت می‌کنند باید ورک شاپ برگزار می‌کردند و در قالب برنامه‌هایی نتیجه و برداشت‌های خود را از این رویداد جهانی ارائه می‌کردند که این اتفاق نیفتاد. از سوی دیگر با توجه به رکود اقتصادی دنیا، برخی از کشورها نیز با توجه به این شرایط اقتصادی حضورشان را در چنین رویدادهایی تعدیل می‌کنند و ایران نیز از این امر مستثنی نبود.

وی افزود: غرفه هنر ایران به مدت چهار سال در اختیار ایران بود و مالک آن مایل به افزایش اجاره بهای این غرفه بود که این امکان میسر نبود و با توجه به شرایط این بی‌ینال تشخیص دادیم که غرفه هنر ایران و محل استقرار دائمی برای حضور هنرمندان ایرانی را در ونیز نداشته باشیم اما با این حال موضوع اعزام هنرمندان برای بازدید از این رویداد جهانی منتفی نیست و می‌توان این موضوع را بررسی کرد که کدام هنرمندان می‌توانند ضمن بازدید از بی ینال ونیز، ثمرات بیشتری را در ترویج هنر ایران داشته باشند.

امیرنیا توضیح داد که بی‌ینال ونیز به مدت شش ماه ادامه دارد و این فرصتی است که به موضوع اعزام هنرمندان ایرانی به این بی‌ینال فکر کرد.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی همچنین تأکید کرد برای داشتن غرفه هنر ایران و امکان شرکت هنرمندان ایرانی در دوره‌های بعدی این بی‌ینال نیز تلاش خواهیم کرد.

امیرنیا با اشاره به این که ایران تنها در چند دوره این بی‌ینال حضور داشته است گفت: شرکت هنرمندان ایرانی در این بی‌ینال تنها در چند دوره اتفاق افتاده است و روال مستمر و طولانی‌مدتی نبوده است که اکنون با وقفه مواجه شده باشد.

او همچنین یادآور شد که حضور ایران در این رویداد جهانی باید به گونه‌ای باشد که ثمرات آن دیده شود.

امیرنیا در توضیح دستاوردهای هنرمندانی که تاکنون در این رویداد جهانی امکان حضور یافته‌اند گفت: هنرمندانی که در دوره‌های قبلی این بی‌ینال حضور یافته‌اند،‌ثمراتی را داشته‌اند اما باید این دستاوردها و تجربیات به دیگران انتقال یابد.

او تصریح کرد که حضور هنرمندان ایرانی در این رویداد جهانی به شکل خنثی ارزشمند نیست چرا که این بسیاری از کشورهای مختلف جهان آثاری را علیه سیاست‌های ایران به خصوص در موضوع هسته‌ای در این بی‌ینال ارائه می‌کنند در حالی که برای نشان دادن شأن فرهنگ وهنر ایران در چنین رویدادی جهانی اقدام عملی صورت نگرفته است و صرفاً به اعزام هنرمندان پرداخته‌ایم. در حالی که باید نشست‌های تخصصی برگزار می‌شد و تکالیفی برای هنرمند اعزامی ایران در نظر گرفته می‌شد تا تجربیات و دستاوردهایشان را به نسل آتی منتقل کنند.

وی با اشاره به اهداف سیاسی این رویدادهای هنری افزود: ما توانمندی‌هایی از نظر فرهنگ، هنر و تمدن تاریخی داریم و شناساندن این ویژگی‌ها در قالب آثار هنری اگر به خوبی صورت گیرد، می‌تواند تبلیغات سیاسی دیگر کشورها علیه ایران را خنثی کند و با تنویر افکار عمومی در خصوص سیاست‌های غلط علیه ایران پرداخت.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در خاتمه با تأکید بر نگاه کارکردی و عملیاتی به این ماجرا گفت:‌ برای شرکت در این بی‌ینال و در تأثیر و تأثر از آن،‌ هم باید توانمندی‌های هنری خود را ارائه کنیم و هم ضمن تثبیت جایگاه هنر ایران،‌از نتایج این بی‌ینال‌ها نیز بهره‌مند شویم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها