امروز : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 25
۰۴:۴۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 18743
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۲۷
تعداد بازدید: 185
حجت‌الاسلام علی‌رضا قائمی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، وحی را یکی از عالی‌ترین آگاهی‌هایی ...

حجت‌الاسلام علی‌رضا قائمی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، وحی را یکی از عالی‌ترین آگاهی‌هایی دانست که در قرآن کریم بدان پرداخته شده است و افزود: وحی در واقع محصول ارتباط زبانی خداوند و بشر است که در سوره شوری به تفصیل درباره آن پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه خود وحی اقسام مختلفی دارد، گفت: بر این اساس می‌توان وحی را به گونه‌های مختلف مستقیم از طریق ارتباط زبانی، غیرمستقیم از طریق فرشته یا به انواع دیگری تعبیر کرد. در آیه «وَکَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَکْلِیمًا» خداوند با حضرت موسی(ع) سخن می‌گوید بنابراین با برخی از انبیاء خداوند ارتباط درونی نیز برقرار کرده و با برخی دیگر به صورت‌های مختلف ارتباط برقرار کرده است.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا با تاکید بر اینکه صحبت درباره ماهیت وحی الهی امری مفصل است، توضیح داد: اینکه وحی الهی را یک خواب‌نامه بدانیم در یک معنایی هم می‌تواند صحیح باشد و هم معنای باطلی داشته باشد که مطمئناً معنای صحیح آن مورد نظر افرادی نیست که وحی را زیر سؤال برده‌اند. در معنای باطل نیز این مفاهیم با قرآن و اعتقادات اسلام در تعارض است.

این پژوهشگر علم دین در ادامه افزود: یک جمله‌ای ابن عربی در فصوص‌الحکم دارد که درباره خواب‌های پیامبر می‌توان گفت؛ عالم واقع تابع خواب پیامبر (ص) بوده است. همانگونه که می‌دانیم انسان یا در حالت خواب یا بیداری است، خواب انسان هم به معنایی تابع بیداری اوست و خواب با بیداری سنجیده می‌شود، اگر خواب مطابق عالم بیداری باشد می‌توان تأویل و تفسیر صحیح از آن کرد اما اگر با بیداری همخوانی نداشته باشد یعنی با عالم واقع ارتباطی نداشته باشد این خواب بدون تأویل است. در پیامبر اسلام(ص) به نحوی این آگاهی و بیداری در خواب بالا بود که خواب پیامبر هم بیداری و بیداری او هم خواب بود.

وی با تاکید براینکه بر این اساس پیامبر (ص) به درجه‌ای از آگاهی رسیده بودند که خواب‌هایشان هم واقعیت داشته است، اظهار کرد: اگر این نگاه را به خواب بدهیم، خواب پیامبر(ص) در بالاترین درجه آگاهی بوده و طبیعی است که چنین معنایی داشته باشد اما با این وجود حتی اگر این معنا را هم مورد قبول داشته باشیم باز هم وحی را نمی‌توان یک خوابنامه دانست چرا که خود مفهوم خواب تعبیر موجهی نیست و در بین عامه مردم به این معنا درست نیست و به معنای وحی تفسیر نمی‌شود، بنابراین این برداشت نادرست است، خود قرآن هم در موارد مختلفی خواب و امثال آن را نفی کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که علت چنین تفاسیر نادرست از وحی و مفاهیم قرآنی چیست، گفت: این افراد در تلاشند تا از قرآن کریم تقدس‌زدایی کنند و به جای اینکه قرآن را به خدا ارتباط دهند، می‌خواهند سطح آن را تنزل دهند و با اینکار از قداست کلام الهی کم کنند.
این پژوهشگر علوم دینی افزود: این افراد برای تقدس‌زدایی با نگاه سکولاری به تفسیر نادرست این مفاهیم مقدس دست می‌زنند و تلاش دارند تا این مفاهیم را از صحنه اعتقادات دینی حذف کنند، در ابتدا به مفاهیمی چون تجربه دینی و سپس حالت‌های خواب و رؤیا روی آورند، در صورتی که این مفاهیم با نص صریح قرآن و اعتقادات اسلام مغایرت دارد.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا در پایان اظهار داشت: بنابراین درباره قرآن هر چیزی که غیر از کلام الهی بگوییم، اشتباه است و آن را از حقیقت اصلی دور می‌کند، قرآن کلام خداست و خداوند با زبان خود با بشر صحبت کرده است.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار