امروز : جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 23
۰۱:۲۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 18954
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۲۷
تعداد بازدید: 100
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، کارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه‌های جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که در پیش ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، کارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه‌های جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که در پیش گرفتن راه‌های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب‌ناپذیر و حیاتی است. کلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است.    

باتوجه به بحران‌هایی که در طی سده گذشته از طریق انتشار مواد آلوده کننده در محیط زیست بوجود آمده، مبارزه برای داشتن هوای تمیزتر در چند دهه اخیر همه گیر شده است و این مبارزه بصورت یک واقعیت بین‌المللی ظاهر گردیده، زیرا هوا مرزهای بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ کس در مقابل تهاجم هوای آلوده ایمن نیست. در شرایط کنونی مسئله اصلی به شهرهای عمده و پرجمعیت و مناطق شهری مربوط می‌شود.

کارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه‌های جهانی به این نتیجه رسیده‌اند که در پیش گرفتن راه‌های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است. رمز و کلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است.

آلودگی هوا این روزها آنقدر تکراری شده است که کسی حوصله بحث نداشته نباشد تا وقتی بگذارد این سطرها را بخواند، اما چاره‌ای نیست؛ باید آنقدر گفت و نوشت تا شاید به کسی بر بخورد و تصمیم بگیرد که برای این معضل به فکر چاره باشد.

البته درست است که همیشه از قدیم گفته‌اند یک‌دست صدا ندارد. آلودگی هوا از دردسرهای زندگی مدرن و شهری در دنیای امروز است. روزانه هزاران دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود که معمولا نخستین مقصد آنها نیز پمپ‌های بنزین است. باک خودروها پر می‌شود از بنزین و این خیابان‌های نحیف و کم ظرفیت شهر هستند که در مرحله بعد تبدیل می‌شوند به جولانگاه خودروها. موتورسیکلت‌ها هم درمیان خودروها ویراژ می‌دهند. خانه‌ها هم که مجهز به انواع تجهیزات حرارتی گازسوز و گازوئیل سوز هستند. کارخانه‌های اطراف شهر هم که با قدرت تمام کار می‌کنند. اینها برخی از دلایل آلایندگی هوای شهرها هستند که در روزهای سرد سال و بروز پدیده وارونگی هوا، دردسرساز می‌شوند. نفس شهر می‌گیرد و ایضاً نفس مردمان. گویا کسی هم به فکر چاره نیست.

مگر می‌توان فقط با توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو و اتوبوسرانی به فکر رفع معضل آلودگی هوا بود؟ البته که این اقدامات تأثیرگذارند اما تا زمانی که میلیون‌ها خودرو و موتورسیکلت آلاینده و دودزا بنزین بی‌کیفیت می‌سوزانند، نمی‌توان برای کاهش آلودگی هوا کاری کرد. آلودگی هوا مسئولانی مشخص دارد؛ سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان اصلی‌ترین مسئول آلودگی هوا باید به فکر چاره باشد؛ چاره‌ای که سال‌ها قبل اندیشیده شد اما بنا به دلایلی که مشخص نیست، کسی دوست نداشته تا آن‌را به‌طور کامل و روشن اجرایی کند.

استاندارد خودروهای تولید داخل کشور باید ارتقا می‌یافت و به یورو چهار می‌رسید اما این کار هنوز صورت نگرفته است. کیفیت بنزین نیز نیاز به بازبینی جدی دارد. معاینه فنی خودروها که قبلا هر دوسال یک‌بار بود به مرحمت نمایندگان مجلس به پنج سال یک‌بار ارتقا پیدا کرده است. کارخانه‌های اطراف شهرها هم هنوز به‌طور کامل مجهز به فیلترهای تصیفه‌کننده آلاینده‌ها نشده‌اند. حمل‌ونقل عمومی در شهرها نیز با توجه به تعهدات محقق نشده دولت در قبال شهرداری‌ها حال و روز چندان خوشی ندارد.

تا همین سه دهه پیش آلودگی هوای شهر تبریز چندان جدی نبود. متهم اصلی آلودگی‌های جزئی هم چند کارخانه دودزای خارج از شهر بود.





تا همین دو سه سال پیش "ریز گردها" اصلا موضوعیت نداشت و کسی هم اصراری نداشت بداند که این عبارت یعنی چه و آیا اصلا چنین چیزی واقعیت دارد؟!

اما در حال حاضر، همه مردم آذربایجان و به‌ویژه شهر تبریز که همگان آن را به‌عنوان باغ شهر می‌شناسیم، تجربه تلخ تنفس در هوای خاک آلود را با ریه‌های خسته خویش احساس می‌کنند.

تبریز که روزگاری باغ شهر بود نه تنها از آن روزها دیگر چیزی باقی نمانده بلکه در گرداب آلودگی هوا نیز گرفتار شده است.

این کلانشهر از یک سو به جهت داشتن کارخانه های متعدد و از سوی دیگر با افزایش جمعیت در طول سالیان و تعداد خودروها و همچنین معضل دریاچه ارومیه در همسایگی خود با معضل آلودگی هوا به طور جدی روبه رو شده به طوریکه جزو آلوده‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود. 

از آلودگی هوا چه میدانیم ؟

سالیانه 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که 90 درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند. در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت - تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.

تعریف آلودگی هوا

آلودگی هوا به وجود هر ماده ای در هوا که میتواند برای انسان یا محیط او مضر باشد اطلاق می گردد. آلاینده ها ممکن است طبیعی و یا ساخته دست بشر باشند و ممکن است به اشکال مختلف ذرات جامد یا قطرات مایع یا گاز باشند که بالغ بر 180 آلاینده هستند.

منابع انتشار آلاینده های هوا:

منابع آلوده کننده هوا به دو قسمت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شود.

1- منابع طبیعی

- فعالیت های آتشفشانها و آتش سوزی جنگل‌ها

- گرد و غبار طبیعی

- دود و مونواکسید کربن ناشی  از آتش سوزی‌ها

- گاز رادون ناشی از کانی های زمین

- درختان کاج که ترکیبات آلی را از خود متصاعد می کنند.

2- منابع مصنوعی

وسایل نقلیه موتوری مشکلی اساسی هستند که دی اکسید نیتروژن که مهمترین آلوده کننده هوا است را تولید می‌کنند .سایر منابع مصنوعی آلوده کننده هوا عبارتند  زغال سنگ سوزها، صنایع مختلف آلودگی‌های ناشی از سوزاندن بقایای کشاورزی و ...

آلاینده‌های هوا:

ترکیبات آلوده کننده هوا به دو قسمت گازها و ذرات جامد تقسیم می‌شوند:

1- ذرات جامد:

ذرات کوچک و جامد براساس اندازه تقسیم می شوند و عبارتند از: pm10  و pm2/5 . دسته اول  ذراتی که دارای قطر کمتر از 10 میکرومتر هستند و دسته دوم ذراتی که  دارای قطر کمتر از 5/2 میکرومتر هستند . ذرات با قطر کمتر از 5/2 میکرومتر برای سلامتی زیانبارترند .

2- گازها:

شامل مونواکسید کربن ، دی اکسید نیتروژن ، دی اکسید گوگرد ، هیدروکربن‌ها، ازن و ... می باشند.

آلودگی هوا در منازل:

دی اکسید کربن یک گاز آلوده کننده هوا نیست ولی همواره به عنوان یک عامل مهم در بررسی کیفیت هوای منازل مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان شاخص کیفیت هوا لحاظ می شود. افرادیکه در معرض این هوا قرار می گیرند ، دچار خستگی - عدم رضایت و عدم تمرکز می گردند. مواد و مصالح ساختمانی مثل رنگ ها بخصوص رنگهای با ترکیبات سربی، حشره‌کش‌ها و اسپری فرمالدئیـــد نیز می‌توانند باعث آلودگی هوا در منازل گردد.

حفاظت با آلودگی هوا:

در روزهایی که اخبار و رادیو تلویزیون و روزنامه ها هوا را در شرایط  بحرانی اعلام می کنند این خبر به شما کمک می کند که خود را از آلودگی هوا محافظت کنید. AQI  ( یا شاخص کیفیت هوا ) یک شاخص برای گزارش کیفیت هوای روزانه می باشد . AQI با اندازه گیری آلاینده هایی چون ازن، منواکسید کربن ، دی اکسید گوگرد و دی‌اکسید نیتروژن و گردوغبار ( ذرات معلق 10-Pm ) محاسبه می شود.

وضعیت شاخص استاندارد آلودگی(PS.I)

پاک 50-0

سالم 100-50

ناسالم 200-100

بسیار ناسالم 300-200

خطرناک 300 





 




مصرف روزانه 1.7 میلیون لیتر بنزین، گازوئیل و گاز مایع در تبریز

بیوک رئیسی مدیر کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه تعداد روزهای آلوده نسبت به ذرات معلق در سال گذشته 26 روز بوده است، افزود: دستگاه‌های سنجش آلودگی در استان کاهش 13 درصدی غلظت ذرات معلق در هوا در سال 91 را نشان می دهند.

وی  میزان مصرف روزانه سوخت در حمل و نقل شهری تبریز را 1.2 میلیون لیتر بنزین، 453 هزار لیتر گازوییل، 56  هزار لیتر گاز مایع و 467  هزار متر مکعب سی ان جی (CNG) اعلام کرد.

 

روزانه 522 تن آلاینده در تبریز تولید می‌شود

روزانه 402 تن منواکسید کربن وارد هوای تبریز می‌شود/ 11 تن اکسید گوگرد در تبریز

رئیسی ادامه داد: روزانه 402 تن منواکسید کربن در اثر فعالیت خودروها، 44 تن هیدروکربن‌ها، 36 تن اکسیدهای نیتروژن، 29 تن ذرات معلق و 11 تن اکسید گوگرد در سال 91 تولید می‌شد.

رییسی تعداد خودروهای از رده خارج شده در سال گذشته را 92 هزار و 398 دستگاه، اتوبوس‌های فعال را 720 دستگاه و تاکسی‌های فعال را 11 هزار و 144دستگاه بر شمرد.

وی با اشاره به در جریان بودن پرونده قضایی نیروگاه تبریز گفت: این نیروگاه به دلیل محدودیت استفاده از گاز، از مازوت استفاده می کند که ضروری است از فیلتر جداسازی مازوت در این نیروگاه استفاده شود.

رییسی اظهار کرد: در شعاع پنج کیلومتری از مرکز استان عمده‌ترین منابع آلوده کننده خودروها بوده و در شعاع بیش از پنج کیلومتر صنایع بزرگ عامل اصلی آلودگی‌ها هستند.

وی دلیل استفاده نکردن از گازوییل کم گوگرد در دستگاه‌های حمل و نقل عمومی شهری را فقدان جایگاه و مخزن لازم و سازگار نبودن اتوبوس ها با سوخت پاک عنوان کرد.





 




جلوگیری از فعالیت 5 مرکز معاینه فنی خودرو در آذربایجان شرقی

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی از پلمب و تعطیلی موقت پنج مرکز معاینه فنی در شهرستان‌های استان تا زمان مرتفع کردن نواقص و ایرادات دستگاه‌های سنجش آلودگی و رعایت استانداردهای محیط زیست خبر داد.

رئیسی با اشاره به پایش مستمر و نا‌محسوس مراکز معاینه فنی خودرو توسط کارشناسان محیط زیست استان اظهار کرد: افزایش تعداد مراکز و رقابت برای پذیرش خودروهای بیشتر، موجب شتاب‌زدگی در معاینه فنی و عدم دقت کافی در برخی از مراکز در صدور مجوز فنی به خودروها می‌شود که در همین خصوص پنج مرکز تعطیل موقت و یکی از مراکز معاینه فنی خودرو به دلیل عدم کنترل دقیق ضوابط زیست محیطی و تخلف در صدور برگ معاینه فنی به مراجعان لغو امتیاز شد.

دبیر کمیته کاهش آلودگی هوای تبریز با اشاره به افزایش تعداد مراکز معاینه فنی خودرو از سه مرکز در سال 88 به 44 مرکز در سال 92 تشریح کرد؛ در صورت سختگیری و برخورد  قاطع پلیس با خودروهای فاقد برگ معاینه فنی، فعالیت همه مراکز فنی توجیه اقتصادی داشته و شاهد تاثیر محسوسی در کاهش آلودگی  هوا و تصادفات ناشی از عیب فنی خودروها خواهیم بود

خودروها مهم‌ترین عامل آلودگی هوای تبریز

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: پایه های عدم رونق توسعه در محیط زیست استان ها آلاینده هاست و در هر روز 522 تن آلاینده در تبریز تولید می‌شود که مونوکسیدکربن رتبه نخست را در بین مجموع آلاینده‌ها دارد.

رئیسی افزود: آلایندگی‌ها حاصل فعالیت حمل و نقل خودروها در شهرهاست و عمده ترین آلودگی ها را خودروها با 67 درصد ایجاد می‌کنند.

خطر حمله نمکی به تبریز

از سوی دیگر احتمال وقوع حمله نمکی از سوی دریاچه ارومیه به سوی تبریز و حومه آن از دیگر عواملی است که هوای پاک و سلامتی مردمان این خطه را به خطر انداخته است.

و این درحالی است که یکی از معضلات هوا و سلامتی مردم تبریز در اوایل سال جاری خشکسالی دریاچه ارومیه و تبعات ناشی از آن بود که بی شک با شروع فصل گرما این مشکلات فراموش شده بار دیگر زنده می شود.

از سوی دیگر این حمله نمکین اراضی و درختان را نیز تهدید می کند به طوریکه مسعود محمدیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در اردیبهشت سال جاری در گفتگو با خبرنگاران اخطار داد: با توجه به بادهای منطقه دریاچه ارومیه با انتشار نمک، اراضی کشاورزی و درختان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی را مورد حمله قرار داده است.

دریاچه ارومیه و معضلاتش که در پی بارندگی های فصل سرما به فراموشی سپرده شده همچون گذشته با آغاز فصل گرما بار دیگر داغش تازه خواهد شد و بی شک آن زمان باید برای استنشاق نمک نیز چاره ای جست!

ریزگردهای عربی به گرد پای شوری دریاچه ارومیه نمی‌رسند

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: خطرات، عواقب و اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه فراتر از ریزگردهای عربی است.

میرحمید سجادی در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه همراه با نمک و فلزات سنگین هستند که خطرات، عواقب و اثرات آن با یک شست وشو یا بارش قابل جبران نخواهد بود.

وی افزود: این پدیده نه تنها 750 کیلومتر حاشیه دریاچه بلکه مزارع و زمین های کشاورزی آن را به نابودی می کشد و تا خود تهران نیز پیش خواهد آمد.

سجادی گفت: لایروبی قنوات، آبیاری تحت فشار، تغییر الگوی کشت و حتی تعطیلی کل کشاورزی دیگر چاره کار دریاچه ارومیه نیست بلکه باید از این نسخه های درمانی با کاری عملی گذر کنیم.

سجادی در این رابطه به اعداد یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب برای نجات این زیستگاه و 3 میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز برای حفظ پایه ای محیط زیست در آن اشاره کرد و گفت: در مقابل این اعداد نیز حق آبه ایران از ارس بیش از 2.5 میلیارد متر مکعب است و نزدیک به 2 میلیارد متر مکعب از آب ارس به دریای خزر می ریزد.

وی در پایان دوباره بر بادهای غربی و شرقی تاکید کرد که اثرات این فاجعه را به قزوین و تهران انتقال خواهد داد.

در مواقع آلودگی هوا چه باید کرد ؟

در روزهای بحرانی آلودگی هوا حتی الامکان از تردد در محدوده‌های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنید. استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی  در سفرهای روزانه درون شهری خود را جایگزین خودروهای  شخصی کنند. فعالیت یا بازی کودکان در محیط‌های باز را محدود کنند. و افراد مسن یا افراد با بیماری‌های قلبی، ریوی نظیر آسم، برونشیت مزمن و نارسایی قلبی از خروج از خانه اجتناب کنند.

انتهای پیام/60002/ع40/پ3003
برچسب ها:
آخرین اخبار