امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۵:۰۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 19151
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۵
تعداد بازدید: 104
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از رمان «هورامه» نوشته یاسر یسنا با حضور محمدعلی علومی، ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از رمان «هورامه» نوشته یاسر یسنا با حضور محمدعلی علومی، محمدرضا بایرامی، قاسمعلی فراست، محمد حسنی مدیر عامل بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان و نویسنده اثر شب گذشته 9 تیرماه در سرای داستان برگزار شد. 

* فراست: معتقدیم ادبیات جنگ به شکل واقعی می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد

قاسمعلی فراست نویسنده و منتقد ادبیات داستانی سخنان خود را با محور نویسندگان نسل اول و لزوم پرداختن به ادبیات جنگ آغاز و اظهار داشت: کتاب «هورامه» را خوانده و لذت برده‌ام و به نویسنده این اثر خسته نباشید می‌گویم گرچه این اثر ایرادات دارد اما قابل اعتناست.

این نویسنده به مظلومیت چند موضوع در ایران اشاره و در نهایت به ادبیات رسید و بیان کرد: در کشور ما چند چیز به شدت مظلوم واقع شده؛ اولین مظلوم «خدا» است، دوم «دین» و سوم هم «ادبیات»؛ ادبیات جنگ به عنوان زیر مجموعه قلم و ادبیات مظلوم چهارم شمرده می‌شود.

فراست سخنان خود را اینگونه ادامه داد که، ادبیات به حدی مهم شمرده می شود و تاثیرگذار است که نویسنده‌ای جوان چون «یسنا» که نه جنگ را دیده و نه در آن بوده و دور از آن چیزهایی شنیده اولین کتابش را از جنگ می‌نویسد این نشان‌دهنده حضور جنگ و شعاع‌هایی است که توانسته در نسل‌های مختلف ایجاد کند.

به گفته وی، نگاه مسئولان ما از ابتدا نسبت به ادبیات جنگ مناسب نبوده است؛ به استثنای چند مدیر فرهنگی که در این حوزه خوب عمل کردند بقیه خوب کنار نیامدند و این نشان دهنده مظلوم بودن ادبیات جنگ است.

فراست «هورامه» را بغضی دانست که در هوا و فرهنگ جنگ سرباز کرده آن هم درون آدمی که لبالب پر از داغ جنگ است.

وی ابراز داشت: معتقدیم ادبیات جنگ به شکل واقعی می‌تواند یک فرهنگ بسازد. مسئولان فرهنگی ما نسبت به تولید آثار ادبی جنگ به شکلی دیگر نگریسته و صلاحیت‌های لازم را نداشتند و نسبت به کتاب‌های تولید شده حتی مجانی توجه ندارند، در این راستا یک کتاب در انتشارات امیرکبیر به همین دلیل 30 سال خوابیده است. 

فراست با اشاره به اینکه نسل اول خواستند، توانستند و نوشتند تاکید کرد: متاسفانه به غلط فاصله‌ای بین نویسندگان قبل و بعد از انقلاب افتاد که فکر می‌کنم اگر دست هم صدایی و هم‌دردی بین دو نسل شکل می‌گرفت شکافی که آن موقع تعریف می‌شد بوجود نمی‌آمد. 

این نوسینده با تاکید بر این مهم که امروز روزی است که ما اگر اعتقاد به مظلومیت ادبیات جنگ داریم و می‌دانیم که این ادبیات هنوز وجوه نامکشوف و حرف برای گفتن دارد و دینی در این رابطه بر گردن ماست، باید به این حوزه بپردازیم تصریح کرد: مسئولان مختلف می‌آیند و می‌روند اما ما با وجدانهایمان می‌مانیم.
 

* بایرامی: وظیفه نویسنده آن است که گوشه‌های ناپیدا را بیان کند

در ادامه محمدرضا بایرامی نویسنده سخنان خود را با تبریک به این نویسنده جوان در مورد چرایی حضور نسل سومی‌ها در ادبیات جنگ گفت: فکر می‌کنم وقتی از ادبیات جنگ یا دفاع مقدس سخن گفته می‌شود مهم نیست که چه کسی زود آمده و چه کسی دیر و چه کسی زمان را دریافته است. در تاریخ ادبیات هم کسانی را داریم که بهترین کارهای جنگی را نوشته‌اند در حالی که حتی یک گلوله هم شلیک نکرده‌اند و یک روز هم در جنگ نبوده اند. 

وی با بیان اینکه ما از جنگ و انقلاب دو تصویر متفاوت داریم یک تصویر غالب داریم که آن را سیستم فرهنگی ما ارائه داده ولی نکته مهم آن است که نویسنده نگاه خودش را داشته باشد اظهار داشت: فکر می‌کنم سهم هر کدام از ما از آنجا شروع می‌شود که موضوعات بکر و کمتر گفته شده در ادبیات جنگ را بیان می‌کنیم.

بایرامی ضمن اشاره به اینکه مهم آن است که چقدر به واقعیت نزدیک شویم و اینکه چقدر می‌توانیم تاثیرگذار باشیم، عنوان کرد: وظیفه نویسنده آن است که گوشه‌های ناپیدا را بیان کند، نویسنده موظف است که به همه توقعات جواب دهد من فکر می‌کنم از این منظر کسانی که امروز داستان جنگ می‌نویسند کار سخت‌تری می‌کنند چون در این زمینه آثار تکراری و پاکوفته‌تر بیشتر است و نیاز به سوژه‌های جدید است. 

نویسنده «مردگان باغ سبز» درباره هورامه بیان داشت: این کتاب لحظه پردازیهای خوبی دارد معایبی هم دارد و آن لهجه ای است که به خوبی در این اثر در نیامده است. 
 

* حسنی: در حوزه مدیریت فرهنگی وظیفه داریم آرمان‌گرایی را با واقع‌گرایی ترکیب کنیم

محمد حسنی مدیرعامل بنیاد داستانی ایرانیان ضمن پاسخ به انتقادهای نویسندگان به مدیران فرهنگی برخی از نقدها را قابل قبول دانست و اضافه کرد: «هورامه» برای آغاز کار این نویسنده فوق‌العاده‌ای است، اما آقای یسنا و نوقلمان باید بدانند که برای ورود به ادبیات باید آن را جدی بگیرند و در این زمینه اعتماد‌به‌نفس پیدا کرده و تلاش زیادی کنند زیرا ما باید خودمان را به مخاطب و بعد از آن به دنیا اثبات کنیم. آثارمان ترجمه شده و در دنیا توزیع شود و برای این کار باید قوی و جذاب بنویسیم.

حسنی با تاکید بر اینکه داستان‌سرایی برای ایرانی‌هاست و هزار و یک شب صحه بر این مسئله است گفت: باید داستان را احیاء کنیم، ما وظیفه داریم که در حوزه مدیریت فرهنگی آرمان‌گرایی را با واقع‌گرایی ترکیب کنیم و پیش ببریم و زمینه خلق اینگونه آثار را فراهم کنیم.

وی با تاکید بر این مسئله که هر که ضربه خورده ایم یا افراط کرده‌ایم یا تفریط و با این عرصه آشنا نبوده‌ایم و این عدم آشنایی باعث شده است که آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی تشخیص داده نشود، ادامه داد: باید به تولید توجه شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر تاکید و تمرکز ما بر تولید باشد هم مخاطب راضی خواهد بود و هم آفریننده اثر و هم جامعه تصریح کرد: اگر بتوانیم تولید را با هوشمندی پیش ببریم و کارهای حاشیه‌ای را کنار بگذاریم موفق خواهیم بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه اشکال را در مخاطب‌شناسی حوزه‌های فرهنگی میبینم ادامه داد: امیدوارم به روزگاری برسیم که تولیدکننده فرهنگی ما دلگرم باشد و اگر این اتفاق بیفتد مخاطب جهانی هم پیدا خواهیم کرد.

در این مراسم علومی هم به مواردی اشاره و در پایان یسنا نویسنده این اثر از تلاش 4 ساله برای آن خبرداد و گفت: اگر انتشار این اثر به طول نمی انجامید و یا الان می خواستم آن را بنویسم ویرایش های زیادی بر آن انجام می دادم.

علومی هم در جملاتی کوتاه گفت: این کتاب ژانر مشخصی ندارد؛ اما نباید از یاد برد که جلال آل احمد نیز گزارش های داستانی قدرتمندی دارد. بزرگترین نقص این کتاب در این است که تعادلی در تناسب ساختاری در آن وجود ندارد؛ البته این کار برای 4 سال پیش است و اگر همان زمان چاپ و نقد می‌شد الان کار قدرتمند‌تری پدید می‌آمد. 
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار