امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۱۷:۰۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 19247
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۵
تعداد بازدید: 82
حسین احمدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره انتظارات بخش حمل و نقل از دولت آینده، اظهار داشت: ‌اهمیت حمل و نقل و ...

حسین احمدی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» درباره انتظارات بخش حمل و نقل از دولت آینده، اظهار داشت: ‌اهمیت حمل و نقل و تأثیر آن بر اقتصاد هر کشور برای همگان مشخص است، اما آنچه توقع دست‌اندرکاران مجموعه حمل و نقل از دولت‌ها بوده، تاکنون فراهم نشده و دولت در این باره موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل در بخش‌های داخلی و بین‌المللی موجبات توسعه را فراهم می‌کند، اضافه کرد: 30 درصد هزینه‌های جاری کشور و جامعه، مشمول حمل و نقل اعم از حمل کالا و مسافر است.

* لزوم همکاری دولت آینده با رانندگان در تهیه قطعات یدکی و لوازم مصرفی‌ ناوگان

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور افزود: طبق وعده دولت و هدفگذاری‌ها قرار بود قطعات یدکی، لاستیک و روغن با نرخ‌های کنترل‌ شده در اختیار رانندگان قرار گیرد و راننده‌ها با افزایش قیمت چندانی مواجه نباشند، اما هیچ‌کدام از این اهداف محقق نشد و در حال حاضر نرخ لاستیک و قطعات یدکی خودرو چندین برابر شده و با حدود 500 درصد افزایش مواجه است.

احمدی‌زاده اعلام کرد: از دولت بعدی می‌‌خواهیم نسبت به تعدیل نرخ همین قطعات یدکی و یا اختصاص یارانه‌ به حمل و نقل عمومی جاده‌ای برای تهیه آنها با رانندگان همکاری کنیم.

* لزوم تشکیل کمیته بررسی میزان تحقق اهداف برنامه و سند چشم‌انداز

احمدی‌زاده با بیان اینکه حمل و نقل از ارکان اصلی تجارت است، گفت: باید کمیته‌ای تشکیل شود تا متولی بررسی تحقق اهداف سند چشم‌انداز و برنامه‌های پنج ساله باشد، البته فعلاً بازرسی‌هایی در این‌باره انجام می‌شود اما کافی نیست.

رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا ادامه داد: همچنین انتظار داریم در دولت بعدی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به تشکل‌ها و انجمن‌های حمل و نقلی اعتماد کنند و اهداف خود را با برنامه‌ریزی مشخص و هماهنگی با تشکل‌ها، تعیین کنند.

* تضعیف حق حمل و نقل خصوصی توسط شرکت‌های نیمه‌دولتی حمل و نقلی

وی با اشاره به مشکلات پیش روی رانندگان، احداث شرکت‌های حمل و نقل شبه‌ دولتی را یکی از معضلات در توسعه حمل و نقل واقعاً خصوصی دانست و گفت: دولت برای نوسازی ناوگان، واردات کامیون‌ها را در راستای حمایت از بخش خصوصی مطرح کرد، ولی آیا این کامیون‌ها به بخش خصوصی واقعی داده شد و یا سازمان‌های شبه‌دولتی صاحب این کامیون‌ها شدند؟

رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا اضافه کرد: دولت اغلب از ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت نوسازی ناوگان به بخش خصوصی ‌دم می‌زند، اما آیا رقمی تاکنون پرداخت شده و یا همه ‌تسهیلات نوسازی به این سازمان‌های شبه‌دولتی ارائه شده است؟

وی ادامه داد: بودجه‌ای که در اختیار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای نوسازی ناوگان بود چرا تاکنون به نوسازی اختصاص نیافته است؟

احمدی‌زاده تأکید کرد: این موارد همه سؤالات رانندگان و بخش حمل و نقل است که باید در دولت بعدی به آن توجه شده و برای رفع موانع موجود گام برداشته شود.

رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا افزود: هم‌اکنون هر سازمان و ارگان دولتی یک شرکت توانمند حمل و نقلی احداث کرده‌‌ و همه بارها را جذب می‌کند که همین امر موجبات بیکاری دیگر راننده‌ها را فراهم کرده است.

احمدی‌زاده افزود: حتی به تمامی کارخانجات هم مجوز داده‌ شده است در صورت دلخواه، شرکت حمل و نقلی احداث کنند.

رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا ادامه داد: به عنوان مثال وقتی کارخانه سیمانی در استانی احداث می‌شود، همان کارخانه، شرکت حمل و نقلی هم تأسیس می‌کند و نه تنها بار خودش را حمل می‌کند، بلکه بارهای دیگر شرکت‌ها را هم جابه‌جا می‌کند و این امر موجب تضعیف شرکت‌های واقعاً خصوصی شده است.

احمدی‌زاده اضافه کرد: بنابراین علاوه بر زیان‌هایی که از تشکیل شرکت‌های شبه‌دولتی به بخش واقعاً خصوصی حمل و نقل وارد می‌شود، ‌جذب همه بارهای‌ استان و دریافت تسهیلات خرید کامیون هم به شبه دولتی‌ها، ضربه‌ای دیگر به بخش خصوصی است و در واقع این نیمه‌دولتی‌ها منجر به تضعیف شرکت‌های حمل و نقل در شهرستان‌ها و تهران می‌شوند.

رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا یادآور شد: اغلب کارخانه‌هایی که در حال حاضر حرفی برای گفتن در تولید دارند، شبه‌دولتی هستند، بنابراین کالاهای خود را با شرکت‌های حمل و نقلی خود جابه‌جا می‌کنند و توجهی به دیگر ناوگان خصوصی ندارند.

* در واگذاری‌ها، خصوصی‌سازی واقعی به چشم نمی‌آید

وی با تأکید بر اینکه قانون اصل 44 به درستی اجرا نشده است، اضافه کرد: در همین واگذاری‌ها، خصوصی‌سازی واقعی به چشم نمی‌آید.

احمدی‌زاده با اشاره به عدم توجه دولت به نوسازی ناوگان کامیونی و انحصاری بودن واردات کامیون‌ها با برند‌ها و مارک‌های خاص، یادآور شد: قبلاً هم بار‌‌ها گفته بودم که واردات کامیون برای بخش خصوصی واقعی غیرممکن است، این در حالی است که کارخانه‌های شبه‌دولتی علاوه بر دریافت تمامی مزایا، خود وارد کننده کامیون با برندهای خاص هستند، به طور انحصاری چند کامیون چینی وارد می‌کنند و تأکید دارند که باید همین کامیون‌ها خریداری شود، بخش خصوصی هم که دستش به جایی بند نیست، مجبور است همین کامیون‌های بی‌کیفیت را خریداری کند.

رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا ادامه داد: این در حالی است که قبلاً یک شخص به راحتی می‌توانست یک کامیون با برند معروف خریداری و وارد کند و در داخل کشور هم تمامی خدمات را دریافت می‌کرد.

* 400 شرکت حمل و نقلی خصوصی تنها بار‌های جزئی را حمل می‌کنند

وی اظهار داشت: در تهران حدود 400 شرکت حمل و نقل خصوصی فعال است، اما آنها اغلب جابه‌جایی بارهای جزئی را انجام می‌دهند، زیرا بارهای عمده که در سطح کشور و در مبادی ورودی و خروجی و بخش ترانزیت جابه‌جا می‌شود اغلب توسط شرکت‌های نیمه‌دولتی صورت می‌گیرد.

* دولت بعدی به فکر کاهش تردد‌های یکسر خالی کامیون‌ها باشد

احمدی‌زاده افزود: در حال حاضر ترددهای یک سر خالی به عنوان معضل ناوگان کامیونی مطرح است که موجب افزایش مصرف سوخت، تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، افزایش بار ترافیکی جاده‌ها و به دنبال آن بروز سوانح رانندگی است، ضمن آنکه راننده نیز با ساعت‌ها فعالیت از نظر جسمی و روحی متضرر می‌شود.

رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا ادامه داد: از دولت بعدی می‌خواهیم با برنامه‌ریزی مشخص و توزیع مناسب بار در سطح کشور، نسبت به کاهش تردد‌های یکسر خالی که از مشکلات اصلی ناوگان کامیونی جاده‌ای است بکاهد.

* توجه به شرکت‌محوری دیگر خواسته‌‌های بخش حمل و نقل از دولت بعدی

احمدی‌زاده با تأکید بر لزوم توجه دولت بعدی به شرکت‌محوری در بخش حمل و نقل جاده‌ای، تصریح کرد: وجود شرکت حمل و نقلی تنها در بخش حمل و نقل جاده‌ای جا نیفتاده است در صورتی که در دیگر شقوق حمل و نقل، شرکت محوری حرف اصلی را می‌زند.

وی اظهار داشت: البته در شرکت‌محوری سود شرکت‌ها هم باید مورد توجه دولت قرار گیرد، اگر شرکتی هم کامیون، هم تجهیزات و هم کارمند داشته باشد، قطعاً با کارمزد‌های فعلی مصوب دولت نمی‌تواند فعالیت کند.

احمدی‌زاده ادامه داد: بخش خصوصی اگر همین سرمایه را در بانک هم قرار دهد، بدون هیچ ریسک و زیانی سود 20 درصد دریافت می‌کند‌.

رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا اضافه کرد: اگر این کارمزد برداشته شود و شرکت حمل و نقلی خود قرارداد ببندد و راننده را هم تحت پوشش قرار دهد، ظرفیت ناوگان دو برابر می‌شود چون کامیون‌ها توسط راننده‌های مختلف مدام فعالیت می‌کنند.

* قوانین دست‌ و پاگیر در توسعه حمل و نقل برداشته شود

وی اظهار داشت: نکته دیگری که قبلاً هم درباره لزوم رفع آن بار‌ها تأکید کرده بودم، رفع موازی‌کاری بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در بخش حمل و نقل است، که در حال حاضر این موازی‌کاری زیاد شده است.

احمدی‌زاده تصریح کرد: مثلاً یکی از ضوابط تأسیس شرکت حمل و نقلی، وجود کامیون‌های ملکی به نام شرکت است، اما از آن طرف سازمان امور مالیاتی دو نوع مالیات هم از درآمد کامیون و هم از درآمد شرکت دریافت می‌‌کند.

رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و‌ نقل کالا گفت: در کشورهای خارجی کامیون‌های نو از پرداخت مالیات و عوارض تا مدتی معاف هستند، زیرا در راستای تشویق خارج‌سازی کامیون فرسوده، این مشوق‌ها ایجاد می‌شود.

احمدی‌زاده افزود: اما در ایران آنهایی که کامیون‌های نو دارند، عوارض و مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند، ولی دارندگان کامیون‌های فرسوده، هر سال درصدی از مالیاتش کاهش می‌یابد؛ در واقع شاید به مزاح بتوان گفت «‌ تشویق می‌شوند که کامیون فرسوده خود را نگه دارند».

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل داخلی و کالای کشور تصریح کرد: موارد مذکور از کاستی‌هایی بود که رانندگان و بخش حمل و نقل انتظار دارد دولت بعدی این موارد را بیشتر مورد توجه قرار دهد و نسبت به برطرف کردن این موانع اقدام کند تا حمل و نقلی کاراتر، ایمن، پاک و مطمئن داشته باشیم.
انتهای پیام/ آ
برچسب ها:
آخرین اخبار