امروز : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 21
۰۴:۲۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 19297
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۰۶
تعداد بازدید: 215
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس ـ سمیه نبی: مدتی است که پژوهشکده باقرالعلوم(ع) طرحی را با عنوان «تبلیغ تربیت‌گرا» آغاز کرده است که گامی ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس ـ سمیه نبی: مدتی است که پژوهشکده باقرالعلوم(ع) طرحی را با عنوان «تبلیغ تربیت‌گرا» آغاز کرده است که گامی نو در راستای تبلیغ دینی به شمار می‌رود و البته با شیوه و روشی جدید، دست به طراحی و تدوین مباحث تبلیغی پرداخته است. از این رو همزمان با فرارسیدن اعیاد شعبانیه و روزهای پر خیر و برکت شعبان المعظم، میزگردی را با حضور حجج اسلام علی اصغر رادحسینی مدیرگروه تبلیغ‌پژوهی پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، امیر جهانی مدیرگروه تبلیغ تربیت‌گرا و حسین علیزاده از پژوهشگران تبلیغ‌ تربیت‌گرا برگزار کردیم تا اهمیت و جایگاه این طرح برای علاقه‌مندان و کارشناسان دینی بهتر مشخص شود.

بخش دوم و پایانی این میزگرد از منظرتان می‌گذرد:
 
 



* برای ارزیابی مبلغان، سنجه‌های جدیدی را مبتنی بر آیات و روایات طرح کرده‌ایم

مخاطب اصلی تبلیغ تربیت‌گرا چه کسانی هستند آیا به طور خاص «مبلغان» مخاطب این طرح هستند یا افرادی غیر از دایره مبلغان نیز می‌توانند از این طرح بهره ببرند؟

راد‌حسینی: اقدام ما در طراحی‌های اولیه «تربیت مبلغ‌گرا» این بود که جدای از بحث تدریس و جنبه آموزشی بودن این کار، دوستان ما می‌خواهند سنجه‌ها و معیارهایی که مجریان تبلیغ برای اعلام موفقیت و یا عدم موفقیت تبلیغ قرار می‌دهند را تغییر دهند؛ معیارها و آن مؤلفه‌هایی که چیده شده برای اینکه به فرد مبلغ گفته شود که تا چه اندازه او موفق و یا غیر موفق بوده است، ما می‌خواهیم حتی این معیارها نیز تغییر کند.

همچنین این معیارها باید با رویکرد تربیتی باشد و باید توجه شود که مسئله تبلیغ از نظر مبلغ، رویکرد تربیتی داشته، تا چه اندازه اثرگذار بوده و تا چه حدی مبتنی بر رفتار بوده و در نتیجه تا چه اندازه‌ای منجر به تغییر رفتار در مخاطب شده است بنابر این علاوه بر جنبه آموزشی تبلیغ تربیت‌گرا، تلاش می‌کنیم تا معیارها و سنجه‌ها را با رایزنی با مجریان تبلیغی و مدیران بخشی تبلیغ، سنجه‌های جدیدی را مبتنی بر آیات و روایات توضیح دهیم. 

جهانی: مطمئناً مخاطبان طرح ما، کارشناسان مسائل دینی اعم از روحانیون و مبلغان دینی هستند؛ کار کاملاً تخصصی در حوزه علوم اسلامی بوده و این طرح در حال آماده‌سازی است تا محتوایی علمی را برای ساماندهی مباحث دینی ارئه کند، چه این اقدام توسط مربیان و کارشناسان انجام شود و یا از سوی اساتید ما انجام شود و چه توسط مبلغان و علما انجام شود تفاوتی ندارد آنچه که اینجا مدنظر است این است که یک محتوای علمی آماده شود که بتواند تمام این موارد را ساماندهی کند از این رو حتماً مبلغان ما آنها را فرا می‌گیرند.

* «ارزشیابی» یکی از قسمت‌های جدی تبلیغ تربیت‌گرا به شمار می‌رود

مطلبی را که آقای راد فرمودند یکی از عناصر جدی و تأثیرگذار در یک سیستم است وقتی شما می‌خواهید سیستمی را طرحی کنید علاوه بر اهداف، عناصر و روشی که مدنظر دارید باید یک ارزشیابی هم از کار وجود داشته باشد؛ کاری که ما آماده کرده‌ایم معیارهای ارزشیابی را توسط مخاطب و خود مبلغ و البته توسط مدیران تبلیغ، فراهم می‌کند بدین معنا که شما به عنوان یک مخاطب براساس متون دینی، شاخصه‌هایی در اختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید تشخیص دهید این مربی که در حال حاضر من پای منبر او نشسته‌ام و آموزش می‌بینیم آیا مربی خوبی هست یا نه و آیا اصولاً می‌تواند نیازهای افراد را پاسخ دهد؟ این شاخصه‌ها براساس آیات و روایات برای مخاطب، طراحی می‌شود.

شاخصه‌هایی هم برای شخص مبلغ وجود دارد تا او از صحت و سقم کاری که انجام می‌دهد اطمینان داشته باشد، بخشی که بعد از انقلاب اسلامی به صورت جدی انجام شده است سازمان‌هایی است که اعزام مبلغ دارند و یا سازمان‌هایی که نیاز به سنجش خودشان دارند مانند حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش. اما در حال حاضر در نظام آموزشی ما معیارهایی برای سنجش موفقیت و تشخیص کم و کاستی‌های مربی، مبلغ و یا معلم داریم که مبتنی بر آن می‌توان شاخص‌های دقیق‌تری را ارائه دهیم تا مدیر تبلیغ و مدیر یک مجموعه بتواند تشخیص دهد که آیا این مبلغ و مربی توانسته آن نقشی را که برای او طراحی شده است را به خوبی ایفا کند.

بنابراین ارزشیابی یکی از قسمت‌های جدی تبلیغ تربیت‌گرا است که البته جلد خاصی به خودش اختصاص نداده اما هر یک از جلد‌ها را که نگاه کنید یک بخش جدی آن، بخش ارزیابی است.

از این رو ما برای تقویت نقاط قوت و ضعف برنامه‌ریزی می‌کنیم و همین فرآیند تقویت سیکل ادامه پیدا می‌کند از طرف دیگر، مخاطب هم اگر ببیند کاری را که از مبلغ انتظار دارد نمی‌تواند انجام دهد این اختیار را داشته باشد که به راحتی، مبلغ دیگری را انتخاب کند بنابراین تشخیص مخاطب با مبلغ و مدیر، تشخیص دقیق‌تر و شفاف‌تری خواهد بود و قدرت انتخاب مخاطب بالاتر می‌رود.

* نباید مسئله تبلیغ را فقط در شیوه لسانی متمرکز کنیم  
 
 


 

در حال حاضر، چه آسیب‌‌هایی برای مسئله تبلیغ وجود دارد و شما در تبلیغ تربیت‌گرا بر کدام وجه، تأکید بیشتری دارید؟

جهانی: یکی از آسیب‌هایی جدی که در حال حاضر در مسئله تبلیغ، به ویژه بعد از انقلاب اسلامی به دلیل کثرت سؤالاتی که از آقایان روحانی و حوزه‌های علمیه می‌شد و حوزه‌های علمیه نیز مجبور به پاسخگویی بودند، رخ داد این بود که تبلیغ، سمت و سوی جدی به گفت‌وگو و استفاده صرف از زبان پیدا کرد؛ یعنی چیزی که از تبلیغ در ذهن مخاطب شکل گرفت و البته اندک اندک در ذهن برخی از مبلغان نیز جای گرفت این بود وقتی که می‌گفتند ایام تبلیغی، فقط فضای منبر، در ذهن مخاطب به وجود آمده و می‌پندارند که فقط چند منبر و یا همایش، چند جلسه آموزشی قرآن و احکام برگزار خواهد شد اما بخشی از تبلیغ تربیت‌گرا، بخش لسانی است و این طور نیست که تماماً به قسمت لسانی بپردازد.

همانطور که امام صادق(ع) فرمودند: کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم لیروا منکم الورع و الاجتهاد و الصلوة و ... .

مردم را به شیوه‌هایی غیر از شیوه لسانی دعوت کنید حضرت نمی‌خواهد در این حدیث، شیوه‌های لسانی را کنار بگذارد چرا که خود این حدیث از شیوه لسانی برای انتقال مفاهیم دینی استفاده می‌کند اما به ما توجه جدی می‌دهد که تمرکز را از شیوه‌ لسانی برداریم و کل تبلیغ را در شیوه لسانی، متمرکز نکنیم چرا که شیوه لسانی، قسمتی از تبلیغ است و شیوه غیر لسانی روش دیگری در تبلیغ است که باید به آن بپردازیم از این رو ما نیز شیوه غیرلسانی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌ایم و بدین وسیله می‌توانیم پاسخ مناسبی برای آسیب‌های متمرکز بر تبلیغ رسانی بیان کنیم.
 


 

* «تبلیغ تربیت‌گرا» زمینه انتخاب صحیح را برای مخاطب فراهم می‌کند

علیزاده: نمونه دیگری از آسیب‌های تبلیغ که لازم است به آن توجه شود به ذات بحث تبلیغ تربیت‌گرا بر می‌گردد. وظیفه تبلیغ‌ تربیت‌گرا این است که زمینه انتخاب خوب را برای مخاطب خویش فراهم کند از این رو نقش مبلغ و مخاطب می‌شود.

به نظر می‌رسد یکی از آسیب‌های جدی در تبلیغ موجود، این است که نقش مبلغ و مخاطب با هم جابه‌جا شده است. گاهی مبلغ برای مخاطب، انتخاب می‌کند و مبلغ تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا یک انتخاب خوب و مناسبی داشته و آن را در اختیار مخاطب قرار دهد در حالی که ما این موضوع را از مجموعه آیات و روایات به دست نمی‌آوریم.

* آسیب‌های جدی تبلیغ؛ جابجایی نقش مبلغ و مخاطب و فردمحوری بودن آن است

براساس تعالیم اسلامی وظیفه مبلغ این است که زمینه‌های خوب و صحیح را برای انتخاب، فراهم کند تا خود مخاطب، اولویت‌بندی کرده و گزینه‌ای را برگزیند بنابراین جابجایی نقش مبلغ و مخاطب در عرصه تبلیغ، یکی از آسیب‌های جدی به شمار می‌رود که لازم است ما توجه‌ای ویژه به آن داشته باشیم و به عنوان یک آسیب، به آن بپردازیم.

مطلب دیگر اینکه ما در فضای تبلیغ موجود، بحث بسیار جدی‌ به نام برخورداری از روحیه اجتماعی مانند جمع و امت را مورد غفلت قرار داده‌ایم و توجه تبلیغ، بیشتر بحث فردگرایی بود از این رو اگر از اخلاق گفتیم اخلاق فردی بود و حتی اگر هم به مباحث اجتماعی پرداختیم، از منظر فردی به آن نگاه کردیم و کمتر به انسجام امت اسلامی، استحکام پیوندهای امت اسلامی توجه شد به نظر می‌رسد که تبلیغ تربیت‌گرا به دنبال رفع این آسیب است.

یعنی زمینه شکل‌گیری استحکام امت و انسجامی که بین اجزای امت اسلامی وجود دارد در تبلیغ تربیت‌گرا مورد توجه قرار گرفته است که این موضوع در تبلیغ گذشته، کمرنگ بود و چه بسا یک نیاز جدی جامعه امروز ما به شمار می‌رود مباحثی مانند سبک زندگی، بحث تمدن اسلامی و کلیه مباحثی که توسعه و پیشروی انقلاب اسلامی در آن مطرح است ازجمله مواردی است که کمتر در عرصه آموزش‌های تبلیغی متداول حوزه به آن توجه می‌شد و به نظر می‌رسد که به صورت جدی‌تری در تبلیغ تربیت‌گرا به آن پرداخته شده و این نقص جبران خواهد شد.
 


 

* زمان تولید علمی دانش تبلیغ فرا رسیده است

جهانی: بنده می‌خواهم مطلب آقای علیزاده را تکمیل کنم.

تبلیغ سابق به لحاظ ضرورت‌هایی که داشت به ویژه قبل از انقلاب، بیشتر افراد به حوزه‌ها مراجعه می‌کردند و نیازمندی‌های خود را درخواست‌ می‌کردند و کمتر، تشکل‌های جمعی و به سراغ حوزه می‌آمدند و چالش‌های خود را مطرح می‌کردند اما بعد از انقلاب اسلامی که خود را زمینه‌ساز و داعیه‌دار تمدن اسلامی می‌داند فکر می‌کنم اصلی‌ترین قسمتی که می‌تواند زیر ساخت‌های دینی ساخت یک تمدن اسلامی را درست کند حوزه‌های علمیه است از این رو تبلیغ تربیت‌گرا مکلف به این است که زیر ساخت‌های علمی و تربیتی را فراهم و کارشناسانی را تربیت کند که این کارشناسان در مواجهه با مفاهیم، طوری در تشکل‌های جمعی مسلمین جریان ایجاد کنند که ابتدا کشورهای مسلمان و سپس دولت‌های مسلمان را آماده کند تا ما را به ساخت تمدن اسلامی نزدیک کند لذا تبلیغ تربیت‌گرا به دو عرصه جدی توجه می‌کند نخست، افراد هستند که سقوط، رشد، صعود، هنجارها و ناهنجارهای تک تک افراد در تبلیغ تربیت‌گرا مهم است.

و عرصه دوم، تشخیص جمعی آنهاست بدین صورت که گروه‌ها از خانواده گرفته، تا ادارات، گروه‌های صنفی، امت‌های اسلامی اعم از شیعه و سنی و کل بشر، فکر می‌کنیم زیر ساخت‌های عینی تمدن‌سازی در آن رعایت شده است یعنی بنای ما این است که با این هدف، این علم و مفاهیم تولید شود. فکر می‌کنیم زمان تولید علمی دانش تبلیغ فرا رسیده است.

چون قبلاً تبلیغ را به عنوان یک دانش جدا مورد بررسی قرار نمی‌دادند و واقعا هم ضرورت نداشت بلکه همین اندازه که یک طلبه در حوزه، کارشناس مسائل مذهبی می‌شد و به مخاطبان خویش مراجعه می‌کرد می‌توانست پاسخگو باشد در حالی که ما اکنون بر این باور هستیم که این ضرورت به این جا رسیده است که آهسته آهسته، تبلیغ به یک دانش تبدیل شود؛ دانشی که عرصه‌های فردی و اجتماعی را بتواند پوشش دهد هم انسان‌های مستقل با نشاط سر حالی را تربیت کند که از تمام استعدادهایشان برای شکوفایی‌ بهره برده و ابدیت خود را تأمین کنند. همچنین تشکل‌هایی را سامان دهند که تمدن‌ساز جدی اسلامی باشند و بتوانند با انسجام و هم‌افزایی که در درون آنها اتفاق می‌افتد استعدادهای خود را با هم تلفیق کنند تا افق و آینده خوبی ترسیم شده و بدین وسیله زمینه اجرای احکام الهی فراهم شود.

* آزاد‌اندیشی علمی جایگاه خاصی در حوزه‌های علمیه دارد

آیا تبلیغ تربیت‌گرا به عنوان طرحی مشخص به طلاب و مبلغان، ابلاغ می‌شود و آیا آنها موظف‌اند که فقط از این منبع در مباحث تبلیغی خود بهره ببرند؟

جهانی: خیر این طرح، ابلاغی نیست اما نوع دوستانی که پژوهشگر هستند و ما را در این طرح یاری می‌رسانند همگی از اساتید سطح دو و سطح سه تبلیغ هستند اکنون که کار تبلیغ تربیت‌گرا مراحل آماده‌سازی خود را طی می‌کند جزو متون درسی طلاب سطح 3 قرار گرفته است و به عموم طلاب ارائه می‌شود.

پیش‌بینی ما این است که وقتی این کتاب به چاپ رسید، گرایش جدی مراکز را به این کتاب داشته باشیم اما به طور آیین‌نامه و بخشنامه ابلاغ نمی‌شود. و ما در حوزه، چیزی را به صورت ابلاغ و اجبار نداریم اگر تولید از وزان خوبی برخوردار بوده، کاربردی جدی داشته و مبتنی بر آیات و روایات باشد که اساتید آن را بپسندند حتماً سراغ آن خواهند آمد و در واقع، مخاطب خودش را به صورت جدی پیدا خواهد کرد البته گروه‌های مختلف تبلیغی که در استان‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند قبل از بیان مباحث محتوایی تبلیغ تربیت‌گرا عموماً از اساتید و محققان این طرح درخواست می‌کنند تا راهنمایی‌های لازم را داشته باشند، البته استفاده و کاربرد این طرح، بعد از چاپ کتاب، رسمی‌تر خواهد شد.
 


 

راد‌حسینی: نظام حوزه، همانند نظام دانشگاه و آموزش و پرورش نیست که جمع خاصی، کتابی را مصوب کرده باشند که اجباراً در تمام مجموعه‌‌های آموزشی تحت نظر حوزه، این کتاب باید تدریس شود؛ خیر اصلاً این طور نیست بلکه این کتاب وقتی وزان علمی خویش را پیدا کرد ناخودآگاه وارد مجموعه آموزشی می‌شود اگرچه ممکن است در مجموعه آموزشی حوزه، کتاب‌های خاصی را مشاهده کنید که تدریس می‌شود بدین معنا که یک مجموعه، یک کتاب و مجموعه دیگر کتاب دیگری را برای آموزش برگزیده است که این موضوع، نشان از جایگاه خاص آزاد‌اندیشی در حوزه‌های علمیه دارد.

علیزاده: در واقع، یکی از نکات اصلی تبلیغ تربیت‌گرا همین است که ما زمینه انتخاب را برای مخاطب فراهم می‌کنیم.

جهانی: خود مخاطب مسئول انتخاب خویش است و شما هیچ گاه مسئول انتخاب دیگری نیستید هر کسی در همه زمینه‌ها اعم از اجتماعی و فردی، مسئول انتخابی است که انجام می‌دهد.

* تبلیغ تربیت‌گرا تا کنون استقبال خوبی در میان مراکز تبلیغی داشته است

آیا طرح تبلیغ تربیت‌گرا تا کنون بازتابی هم در میان حوزه‌های دست‌اندر کار امر تبلیغ داشته است؟

رادحسینی: طی جلسه و نشست علمی، سرفصل‌های این کتاب را به عنوان پیش‌مقدمه به مراکز مختلفی مانند جامعة‌المصطفی، دفتر تبلیغات اسلامی و ... ارائه دادیم که با استقبال خیلی خوبی مواجهه شد و از ما درخواست شد تا کتاب را در اختیار آنها قرار دهیم و قرار بر این است که این کتاب بعد از برگزاری جلسات نقد، به چاپ رسیده و سپس به سایر مراکز ارسال شود و تلاش می‌کنیم تا پیش از ماه مبارک رمضان چاپ جلد اول کتاب تبلیغ تربیت‌گرا به پایان رسد.

آقای جهانی! فهرست این کتاب به چه صورتی است آیا مباحث به طور موضوعی دسته‌بندی شده‌اند؟

جهانی: بله، جلد اول شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا است، جلد دوم و سوم آن به بخش لسانی تبلیغ تربیت‌گرا می‌پردازد که جلد دوم، بیانگر روش در بخش لسانی و جلد سوم، محتوا در بخش لسانی را مطرح می‌کند. همچنین جلد چهارم تبلیغ تربیت‌گرا به تبلیغ غیرلسانی می‌پردازد و سایر جلد‌ها نیز به همین شکل است و تقریبا پیش‌بینی ما بر این است که این اثر تا جلد هفتم ادامه یابد.

آیا مبحث و یا موضوعی هست که در جلد اول، کمتر عنوان شده و شما بخواهید در جلدهای بعدی توجه بیشتری به آن داشته باشید؟

جهانی: خیر، روش ما در تدوین کتاب تبلیغ تربیت‌گرا این است که در جلد اول، کلیات طرح تبلیغ تربیت‌گرا بیان شده که بخشی از آن مربوط به بخش‌های مختلف تبلیغ است از جمله اینکه ما عناصر تبلیغ ‌لسانی و غیرلسانی را به طور کلی عنوان کرده‌ایم که در جلد بعدی مثلاً، هر کدام از این عناصر لسانی اعم از روش و یا محتوا یک جلد را به خود اختصاص داده است.

بنابراین مخاطب و خواننده با خواندن جلد اول، تصویر کلی تبلیغ تربیت‌گرا در ذهنش شکل پیدا می‌کند و جلد‌های بعدی به صورت دقیق و سیستماتیک، مبتنی بر آیات و روایات، براساس تقسیم‌بندی‌هایی که ذکر شد به بیان زوایای گوناگون تبلیغ تربیت‌گرا پرداخته است.

* تربیت انسان متدین، یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ما در تبلیغ تربیت‌گرا است



 

متأسفانه برخی اوقات شاهد این موضوع هستیم که بعضی از مسئولان برای به دست گرفتن امور جامعه از شعارهای اقتصادی بهره می‌برند، به نظر شما آیا این موضوع می‌تواند مباحث تربیتی و مبانی آموزه‌های دینی ما را تحت‌الشعاع خود قرار دهد؟

جهانی: اشکالی در این باره نمی‌بینیم که زمانی ضرورت مسائل اقتصادی آنقدر زیاد شود که در برهه‌ای از زمان، اولویت یک ما قرار گیرد البته این موضوع به آن معنا نیست که ضرورت و نیازمندی بشر به دین، مغفول واقع شود نوع افرادی که ما با آنها سر و کار داریم اغلب مبلغان هستند که وقتی برای تبلیغ به شهرهای اروپایی می‌روند آنجا نیازمندی به دین به صورت جدی ارائه می‌شود لذا انسان‌ها و مجموعه‌ها واقعاً وقت می‌گذارند و انصافاً آن اسلام هراسی که در حال براندازی غرب است فقط به خاطر حجم گرایش انسان‌های عادی کوچه بازار، انسان‌هایی که بهره‌ای از دانش دارند، هست که خلاء جدی و نیازمندی به دین را در درون خویش احساس می‌کند و به سمت دینداری حرکت می‌کند.

بنابراین ما فکر می‌کنیم براساس فرمایش مقام معظم رهبری، کشور ما دوران رشد خود را سپری می‌کند. جامعه ما همانند انقلاب اسلامی است که دوران جوانی خود را پشت سر می‌گذارد و تولید علمی ما در حوزه و دانشگاه نشان از رشد جامعه علمی می‌دهد کارشناسان مسائل دینی که تولیدی آزادانه از علم دارند اکنون نیازمندند که مفاهیم تمدن‌سازی را تولید کنند و مطمئن باشید بدنه ملت اسلامی نیز به این نیازمندی پی خواهد برد.

اگر شما تحلیل‌ها و شاخصه‌هایی که قبلاً برای انتخاب رئیس جمهور وجود داشت را مورد بررسی قرار دهید مشاهده می‌کنید که سطح این تحلیل‌ها بسیار متفاوت شده و این مسئله نشان از رشد مردم ما است. البته اتفاقاتی هم صورت گرفته که مسئله اقتصاد، مسئله اولویت‌دار ما شده است اما با تمام این اوضاع، بنده فکر می‌کنم ساخت انسان متدین، یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ما در تبلیغ تربیت‌گرا و یکی از عناصر جدی و کلید ساخت تمدن اسلامی، اینجا اتفاق می‌افتد و اندک اندک، فرزندان ما ضرورت آن را به صورت جدی احساس خواهند کرد از این رو  وقتی وارد دانشگاه و یا حوزه شوند می‌توان شاهد آن انسجام جدی و هم‌افزایی که از جامعه شیعی و مسلمان انتظار می‌رود باشیم و روند ساخت تمدن اسلامی، روند رو به جلو شود.

* ارائه قالب جدیدی از مفاهیم قرآن، پاسخ جدی‌تری به نیازهای نسل جوان است  

علیزاده: در تکمیل بحث می‌توان گفت: بُعد دوم تبلیغ تربیت‌گرا مبنی بر روش غیر لسانی، بخش جدی تبلیغ است که البته تا حدودی هم مورد غفلت واقع شده است بنده فکر می‌کنم اگر این بسته‌های نو و جدید تبلیغی با رویکرد غیر لسانی در کنار بسته‌های لسانی قرار گیرد قطعاً بسیاری از نیازهای روز جامعه را پاسخ خواهد داد، موقعیت‌هایی که یک مبلغ می‌تواند در یک فضای تبلیغی ایجاد کند و به وسیله آن پیام دین را منتقل کند. بنابراین اگر موقعیت‌های انتقال پیام دین به طور آموزشی و دقیق، به فضای تبلیغ اضافه شود و بخش غیر لسانی هم مورد توجه جدی مبلغان ‌ما قرار گیرد نیازهای عمده فضای دینی مردم، پاسخ خود را پیدا خواهد کرد.

در  احادیث و روایات اسلامی هم داریم که مردم بیشتر به عمل ما نگاه تا به حرف ما. از این رو می‌توان با عملکرد خوب، موقعیت‌های بسیاری را ایجاد کرد و در واقع می‌توان با نوع حیات و سبک زندگی‌مان موقعیت‌های زیبایی از دین به وجود آورد که عموم مردم با توجه و دقت در آن، نکات آموزنده‌ای را فرا بگیرند. چراکه بزرگان دین ما خیلی زیبا و این‌گونه به تبلیغ  دین اسلام پرداخته‌اند و ما هم امروز می‌توانیم به شکل یک سیستم و به صورت آموزشی و فراگیر، آن را تولید و تکثیر کرده و بسته‌بندی‌های جدیدی را از متن قرآن کریم، برای نسل جوان آماده کنیم و با این رویکرد می‌توان پاسخ‌جدی‌تری به نیازهای امروز جامعه دینی داد، مطلبی را که شما فرمودید یک نکته مثبتی است امروز عطش خاص مباحث دینی در جامعه زیاد است بنابراین طرح سؤال‌ها و پرسش‌های جدید از سوی نسل جوان، بیانگر رشد ما بوده و نشان می‌دهد که ما در فضای دینی رو به جلو حرکت کرده‌ایم و پاسخ دادن به نیازها موجب رشد روزافزون ما خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار