امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۱:۲۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 19488
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۸:۴۵
تعداد بازدید: 73
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای به آموزش و تربیت در قلمرو دنیای کار برای زمینه‌سازی، آمادگی، نگهداشت و ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای به آموزش و تربیت در قلمرو دنیای کار برای زمینه‌سازی، آمادگی، نگهداشت و ارتقای شغلی و حرفه‌ای اطلاق می‌شود.

کشور جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود قانون برنامه پنجم توسعه کشور، سیاست‌های کلی اشتغال، سند چشم‌انداز در افق 1404 ، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در آستانه توجه جدی به آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای به عنوان یک آموزش کلیدی قرار دارد.

پس از ارائه شاخص‌ها، رویکردها و استاندارد بین‌المللی طبقه بندی آموزش، اطلاعات استخراج شده تحلیل می‌شود.

بر اساس نوع شاخص و منابع موجود در اسناد بین‌المللی در حوزه آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای نمونه‌های آماری برای انجام این پژوهش متفاوت می‌باشد.

گردآوری این شاخص‌ها در ساختار نظام بین‌المللی طبقه‌بندی آموزش قرار دارد.

قاره اروپا با 48 درصد به‌طور میانگین بیشترین نرخ ثبت‌نام در آموزش فنی و حرفه‌ای دوره متوسطه را داراست.

در حالی که آمریکای شمالی با 10درصد کمترین نرخ ثبت‌نام در دوره متوسطه را به خود اختصاص داده است.

در دوره آموزش راهنمایی فنی و حرفه‌ای اقیانوسیه با 16 درصد بالاترین نرخ ثبت‌نام را به خود اختصاص داده است درحالی که در قاره آسیا و آمریکای جنوبی ثبت‌نام در دوره راهنمایی (متوسطه اول) بسیار ناچیز است.

*شاخص زمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دوره‌های تحصیلی

بر اساس نظام طبقه‌بندی بین‌المللی آموزش(دوره راهنمایی)، (دوره متوسطه) و (کاردانی) مدت زمان آموزش فنی و حرفه‌ای رسمی در دوره‌های مختلف تحصیلی راهنمایی، متوسطه و کاردانی به ترتیب 3،3و2 سال است.

* کمتر بودن زمان آموزش فنی در ایران از متوسط جهانی

در کشور ایران این مدت در حال حاضر به ترتیبی 3 ،2 و 2 سال است. یعنی مدت زمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دوره متوسطه به مدت یک سال از میانگین جهانی کمتر است. طول مدت زمان آموزشی فنی و حرفه‌ای و آموزشی عمومی و نظری به‌طور متوسط در بین کشورهای مختلف جهان تقریبا برابر است.

* رتبه 40 برای شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی

شاخص درصد ثبت‌نام دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای متوسطه به کل دانش‌آموزان متوسطه (دوره سه‌ساله) کشورها و همچنین شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی آمده است.

در این بررسی حدود 90 کشور در سال 2009 مورد توجه قرارگرفته است(آمار موجود بین‌المللی).

بین شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی و نرخ ثبت‌نام دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای متوسطه به کل دانش‌آموزان کشورها همبستگی مثبت وجود دارد.

متوسط نرخ ثبت‌نام در کشورها 42درصد است. کشور ایران با نسبت2/20 و سرانه 11570 دلار در رتبه 40 بر اساس شاخص سرانه قرار دارد.

*شاخص نقش دنیای کار در نظام آموزشی فنی و حرفه‌ای

یکی دیگر از شاخص‌های مهم در ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مشارکت ذینفعان در فرآیندهای نظام آموزشی است.

اصلی‌ترین ذینفعان آموزشی، علاوه بر هنرجویان (طرف تقاضای بازار آموزش)، کارفرمایان، اتحادیه‌ها و صنوف (طرف تقاضای بازار کار) هستند.

کارفرمایان به دو صورت مشورت و تصمیم گیری می‌توانند در برنامه‌های آموزشی‌های فنی و حرفه‌ای مشارکت داشته باشند(با نظر به اینکه مجریان آموزش فنی و حرفه‌ای موسسات و مدارس هستند).

شیوه‌های مشارکت کارفرمایان در فرآیند تهیه برنامه درسی، محتوای آموزش علمی، اثبات شایستگی‌های کسب شده و اعطای صلاحیت‌ها، نشان داده شده است.

در کشور اتریش ذینفعان آموزشی یا بازار کار در تهیه برنامه درسی، محتوای آموزشی علمی، شایستگی‌های کسب شده و صلاحیت‌های ارائه شده هم نقش مشورتی دارند و هم نقش تصمیم‌گیری، که البته میزان یا سهم نقش مشورتی و تصمیم‌گیری آنها متفاوت است.

به عنوان مثال برای 26 تا 50 درصد برنامه‌های آموزشی بازار کار نقش تصمیم‌گیرنده را دارد. در همین عنوان بازار کار برای 51 تا 75 درصد برنامه‌های آموزشی نقش مشورتی دارد.

همین نسبت‌ها(درصد)در مورد محتوای آموزشی عملی و شایستگی کسب شده نیز وجود دارد، اما درمورد صلاحیت‌های ارائه شده در 1تا 25 درصد برنامه‌های آموزشی بازار کار نقش تصمیم‌گیرنده را دارد و در 51 تا 75 درصد نقش مشورتی ایفا می‌کند.

در کشور استرالیا کارفرمایان در مورد تهیه محتوای آموزش عملی ، شایستگی‌های کسب شده و صلاحیت‌های ارائه شده به دانش‌آموزان در 51 تا 75 درصد برنامه‌های آموزشی تصمیم‌گیری می‌نمایند و در محتوای آموزش عملی در 51 تا 75 درصد برنامه‌های آموزشی نقش مشورتی دارند.

در کشور دانمارک کارفرمایان در تمام فرآیندهای برنامه درسی، محتوای آموزشی، شایستگی‌های کسب شده و صلاحیت‌های ارائه شده هم مشورت می‌دهند و هم تصمیم‌گیری کنند.

در کشور ترکیه کارفرمایان بیشتر نقش تصمیم‌گیری را در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر عهده دارند. در اغلب کشورها در مورد شایستگی‌های کسب شده و صلاحیت‌های اعطا شده ( ارزشیابی) کارفرمایان نقش تصمیم‌گیری یا مشورت را بر عهده دارند. درکشور آمریکا کارفرمایان در تعیین شایستگی و صلاحیت، تصمیم‌گیری می‌کنند.

* عدم نقش کارفرمایان در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

در کشور ایران در فرآیند برنامه درسی فنی و حرفه‌ای دوره متوسطه‌، دنیای کار اغلب نقش مشورتی را برعهده دارد( البته در برخی موارد نیز این نقش وجود ندارد). کارفرمایان در تعیین شایستگی‌ها و صلاحیت‌های هنرجویان در فرآیند تصمیم‌گیری یا مشورت قرار نمی‌گیرند.

* شاخص تضمین کیفیت آموزش فنی و حرفه‌ا‌ی

تضمین کیفیت در آموزش یک راهبرد ضروری برای دستیابی به آموزش فنی و حرفه‌ای کارآ می‌باشد. شاخص‌های متعددی برای تعیین کیفیت نظام آموزش فنی و حرفه‌ای وجود دارد.

شاخص‌های درون دادی، فرآیندی، برون دادی و پیامدی ازجمله این شاخص‌ها می‌باشد. هم‌اکنون اصلی‌ترین چالش در نظام‌های آموزشی کشورها موضوع تضمین کیفیت می‌باشد. نظام آموزش فنی و حرفه‌ای به دلیل ماموریت و انتظارات شفاف و روشن که متوجه آن است، این چالش را بیشتر احساس می‌نماید.

اغلب کشورهایی که تضمین کیفیت را در دستور کار خود قرار داده‌اند از نظر سرانه ناخالص تولید ملی در جایگاه مناسبی قرار دارند.

* عدم وجود تضمین در کیفیت آموزش

در آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ایران روش نظام‌بندی برای تضمین کیفیت در دوره آموزش رسمی متوسطه وجود ندارد، البته در برخی از موارد درمورد برنامه درسی به صورت غیر نظام‌مند این تضمین کیفیت انجام می‌پذیرد.

*شاخص سهم تکنسین (دوره کاردانی فنی) در نیروی کار

شاخص سهم تکنسین (دوره کاردانی فنی) در نیروی کار ، شاخص مناسبی جهت احراز رشد فناوری درسطح جهانی است که لازم است در کشور ما نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

این شاخص درسال 2007 در بازار کار جهانی مقایسه است. بالاترین تعداد تکنسین در آمار مربوط به کشور نروژ(31/25 درصد) و کمترین آن مربوط به اندونزی (71/1 درصد) است.

متوسط سهم تکنسین در بازار کار در حوزه یورو حدود 20 درصد و سهم ایران نیز (64/4 درصد) است.

آمارها نشان‌دهنده این واقعیت است که کشورهای پیشرفته و صنعتی اروپا که از بالاتری برخوردارند از سهم نیروی کار تکنسین بیشتری نیز در بازار کار برخوردار هستند.
انتهای پیام/ح
برچسب ها:
آخرین اخبار