امروز : شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 16
۰۶:۰۱
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 19509
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۸:۴۷
تعداد بازدید: 119
حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، ...

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، با بیان اینکه عده‌ای‌ که نتیجه انتخابات 88 را نپذیرفتند مستبد بوده و خودبرتر بینی داشتند، گفت: تمکین به قانون از مؤلفه‌های جامعه مدنی است و برای حراست از هنجار اجتماعی، باید از قانون حراست کرده و قانونمدار بود.

* اصولگرایان رفتار صحیح رقابت انتخاباتی را به نمایش گذاشتند

وی با بیان اینکه برخی با نپذیرفتن رای مردم جامعه را در سال 88به چالش کشیدند، افزود: اصولگرایان رفتار صحیحی در حوزه رقابت انتخاباتی داشتند و طرفدارنشان هم به قوانین پایبند بودند، لذا اصولگرایان در انتخابات اخیر تعهد و تقیدشان به نظام و قانون را بار دیگر ثابت کردند.

موسوی‌نژاد اعلام آمادگی نامزدهای اصولگرا برای همکاری و همراهی با رئیس‌جمهور منتخب را از دیگر علائم پایبندی اصولگرایان به اخلاق انتخاباتی توصیف کرد و گفت: قانون مبیین حرکت انسان‌ و مسیر صحیح جامعه است و احترام به جامعه مستلزم قانونمداری است.

* اصولگرایی شکست نمی‌خورد چون فکر و اندیشه است

موسوی‌نژاد در پاسخ به این‌ سؤال که آیا عدم پیروزی نامزدهای اصولگران به مثابه شکست اصولگرایی است، تصریح کرد: اصولگرایی، شکست نمی‌خورد چون حزب نیست، اندیشه و تفکر است.

وی با بیان اینکه تکلیف‌مداری مؤلفه اساسی اصولگرایی است، خاطر نشان کرد: همانطور که آیت‌الله مصباح فرمودند که «ما مرد تکلیفیم نه مسئول نتیجه، به تکلیف عمل می‌کنیم و نتیجه هر چه شد، شکر می‌کنیم»، باید گفت که برای اصولگرایی نتیجه گرچه مطلوب است اما هدف نیست.

وی افزود: اگر فرد یا جریانی به تکلیف عمل کند، با عدم پیروزی در نتیجه، شکست نمی‌خورد بلکه چون به تکلیف عمل کرده سرافراز و پیروز است؛ تئوری عمل به تکلیف که بر اساس آموزه‌‌های دینی است، شکست ناپذیر است.

نماینده مردم دشتستان خاطرنشان کرد: اگر فرد یا جریانی با هدف رسیدن به قدرت و بر اساس نگاه جاه‌طلبی و قدرت‌طلبی حضور پیدا کند و نتیجه نگیرد، طبیعی است که شکست خورده است اما اگر حضور در رقابت بر اساس انجام وظیفه شرعی باشد، نتیجه مطلوب هم حاصل نشود، شکست بی‌معنا خواهد بود.

* پرهیز از افراط و تفریط معنای اعتدال در اسلام است

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مقوله «اعتدال» که در ادبیات سیاسی و رایج فعلی کشور بیشتر استعمال می‌شود، گفت: اسلام دین اعتدال است و اعتدال اسلام مبتنی بر احکام دینی بوده و با افراط و تفریط مخالف است.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه در دوران اصلاحات برخی با سؤاستفاده از واژه اصلاح‌طلبی مشکلاتی را ایجاد کردند، افزود: اعتدال به معنای کوتاه آمدن در مقابل هجمه به ارزش‌ها نیست، اتقاقا این تفریط است. ما حق نداریم به بهانه اعتدال از اصول و مواضع دینی و اصولی خود کوتاه بیاییم چرا که معنا و مفهوم اعتدال مشخص و معین است.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه اصولگرایی به معنای اعتدال است، تاکید کرد: اعتدال یعنی مقابله با افراط و تفریط در رفتارهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی. اقدامی که منجر به حذف مخالفان شود با اعتدال مغایرت دارد چراکه حذف افراد به بهانه هم حزب و هم جریان نبودن افراط است.

وی افزود: برخی با وادادگی می‌گویند باید دست‌هایمان را در مقابل دشمن بالا ببریم و از موضع حق خود کوتاه بیایم و به بهانه اینکه دشمن مواضع ما را بر نمی‌تابد، در مقابل آنها تغییر موضع بدهیم، این نگاه، تفریطی است نه اعتدال و در مقابل، برخی نیز برای دفاع از اصول انقلاب دست به اقداماتی می‌زنند که عزت کشور زیر سؤال می‌رود و به نظام خدشه وارد می‌شود که این نگاه نیز اعتدال گرایانه نیست.

* حرکت میان حق و باطل به معنی اعتدال نیست

نماینده مردم دشتستان با بیان اینکه میان حق و باطل راه رفتن، اعتدال نیست، گفت: ما بین حق و باطل هیچ چیزی نداریم مگر اینکه باطل باشد، یعنی میانه‌روی در چارچوب حق تعریف می‌شود نه در میان حق با باطل.

وی با اشاره به ماجرای کربلا، گفت: کسان زیادی بودند که در کربلا از امام حسین(ع) حمایت نکردند و حتی سکوت کردند، ما این دسته را باطل می‌دانیم نه میانه‌رو و معتدل؛ کسانی که از امام حسین(ع) حمایت کرده و در کربلا حضور یافتند و حتی به مقام شهادت رسیدند، رفتارشان بر اساس اعتدال بود.

* اعتدال مکتبی جدا از اسلام نیست که بازتعریف شود

موسوی‌نژاد در ادامه درخصوص خواستگاه عدالت در نظام سیاسی اسلام، توضیح داد: اعتدال گرایی یک مکتب جدا از مکاتب اسلامی نیست که عده‌ای بخواهند آنرا دوباره تعریف و تفسیر کنند؛ اعتدال منشا دینی روشنی دارد که باید بر اساس آن عمل کرد تا اعتدال به معنای واقعی آن ظهور و بروز پیدا کند.

وی با بیان اینکه لازم است مراجع تقلید و اساتید حوزه های علمیه و اندیشمندان اسلامی، راه و روش اعتدال را تبیین کنند تا عده‌ای از آن به غلط تفسیر نکنند، گفت: اعتدال حتی در احکام اسلامی باید رعایت شود، مثلا فردی که شبانه روز عبادت می‌کند و از کارهای روزمره خود باز می‌مانند، رفتارش افراط است چرا که عبادت تنها به نماز و روزه نیست خدمت به خلق خدا و انجام اعمال روزمره نیز عبادت است.

* توهین به فرد محکوم به اعدام، افراط است نه اعتدال

وی تصریح کرد: در اسلام آمده است، اگر کسی محکوم به اعدام شد، هیچ کس حق توهین و حتی سیلی زدن به آن فرد را ندارد چرا که با آن فرد باید مطابق حقش که اعدام است برخورد شود نه بیشتر و نه کمتر؛ در مقابل اگر در مجازات فرد مجرم کوتاهی شود، تفریط است چرا که حق آن فرد، مجازات است.

* خشم مقدس عین اعتدال است

 وی با بیان اینکه در دوران اصلاحات برخی به اسم اعتدال، خشم مقدس مومنان را افراط می‌خواندند، گفت: در دوران موسوم به اصلاحات، در نشریات به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)‌ توهین کردند و اعتراض و خشم مقدس مردم را افراط خواندند در حالی که اصل توهین، افراط بود و اعتراض به آن اقدام بر اساس ارزش‌ها و اعتقادات بود.

موسوی نژاد با تاکید بر اینکه «انسان بی‌تفاوت، مردود است»، خاطر نشان کرد: انسان نمی‌تواند به محیط پیرامونی خود بی‌تفاوت باشد، نباید برخی انتظار داشته باشند به اسم و به بهانه اعتدال، مردم در مقابل توهین‌های که در نشریات دوران اصلاحات انجام می‌شد، سکوت می‌کردند.

* مقصود روحانی از اعتدال، مبتنی بر آموزه‌های دینی باشد

نماینده مردم دشتستان در پایان با بیان اینکه مردم از رفتارهای افراطی خسته شده‌اند و به همین دلیل به شعار اعتدال گرایانه آقای روحانی رای داده‌اند، ابراز امیدواری کرد که مقصود رئیس‌جمهور منتخب از اعتدال، اعتدال مبتنی بر اصول و احکام اسلامی باشد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها