امروز : سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 17
۱۱:۴۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 19660
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۷:۱۱
تعداد بازدید: 63
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، حدود دو سال از ادغام سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی و تشکیل وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد اما پس از گذشت دوسال تا ...

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، حدود دو سال از ادغام سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی و تشکیل وزارت ورزش و جوانان می‌گذرد اما پس از گذشت دوسال تا چه حد این وزارتخانه در تحقق اهداف خود در حوزه جوانان موفق عمل کرده است؟و آیا مساوات بین دو حوزه جوانان و ورزش در این وزارتخانه رعایت شده است؟

پس از ادغام و تشکیل وزارتخانه جدیدالتأسیس انتظار می‌رفت در ظاهر امر دفاتر و مراکز استانی این وزارتخانه نیز تغییراتی را در امور خود اعمال کنند اما با مراجعه به پورتال این مراکز که در پورتال وزارت ورزش و جوانان لینک شده‌اند می‌بینیم که در بسیاری از این پورتال‌ها هیچ نشانی از حوزه جوانان وجود ندارد و آنها همچنان ورزش را در اولویت کارهای خود قرار داده‌اند.

ادغام وزارت ورزش و جوانان از ابتدا با مخالفت‌هایی همراه بود از جمله تعداد زیادی از نمایندگان مجلس که ادغام این دو سازمان را باعث به حاشیه رانده شدن موضوع جوانان می‌دانستند اما محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان در گفت و گو با خبرنگار جامعه فارس گفت: از تأسیس وزارت ورزش و جوانان دفاع می‌کنیم و نباید فعالیت‌های انجام شده در حوزه جوانان این وزارتخانه را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: ما از وزارت ورزش و جوانان به طور کامل دفاع می‌کنیم و انتظار می‌رود وزیر بعدی برنامه‌های در انتظار تصویب را به سرانجام برساند.

نگاهی کنیم به برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان از بعد از ادغام تا کنون و ببینیم که تا چه حد برنامه‌های حوزه  جوانان در وزارتخانه عملیاتی شده است.

****ازدواج جوانان،سایت‌های همسرگزینی،وام ازدواج و بانک‌های فعالی که معرفی نشدند

از میان دفاتری که پس از ادغام در این وزارتخانه تشکیل شد دفتر تعالی ازدواج و تحکیم خانواده بود که می‌توان از آن با عنوان واحدی نام برد که اقدامات خوبی در راه ترویج امر ازدواج انجام داده است.

در آئین نامه تشکیل این دفتر آمده است: به منظور تحقق اصل دهم قانون اساسی که به موجب آن خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است و در اجرای ماده 157 قانون برنامه سوم توسعه و ماده 112 قانون برنامه چهارم توسعه و مطابق اصل چهارم سیاست های کلی چشم انداز 20 ساله کشور که در آن به برخورداری از سلامت، رفاه، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد و تبعیض تاکید شده و همچنین در راستای اصول 39، 40، 41 و 42 منشور تربیتی نسل جوان مبنی بر ضرورت ترغیب نسبت به امر ازدواج و تشکیل خانواده، توجه به حقوق خانواده، الگوی خانواده سالم و تلاش برای حفظ و صیانت بنیان خانواده و مصوبه مورخ 12 آذرماه سال 82 کمیسیون اجتماعی دولت، برنامه ساماندهی ازدواج جوانان ارائه می‌شود.

یکی از اقدامات خوبی که در این دفتر اتفاق افتاد راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده بود که تا این لحظه بیش از 242 هزار و 419 نفر از آن بازدید کرده‌اند این سامانه را می‌توان تنها سامانه حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان دانست که تقریبا در تمام استان‌ها به صورت فعال مشغول فعالیت است.

یکی دیگر از اقداماتی که انتظار می‌رفت با انتشار اخبار بیشتر تمام وجوه آن در اختیار مخاطبان قرار گیرد راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده بود که به دلیل اطلاع رسانی ضعیف از سوی رسانه‌های بیگانه با موضوع سایت‌های همسریابی مطرح شد و تا حدودی آثار مثبت این اقدام را تحت تأثیر قرار داد.

برگزاری جشن پیوند آسمانی که از مهر ماه سال گذشته وعده‌های برگزار شدن آن داده می‌شد در آخرین روزهای فصل بهار برگزار شد و در آن از خادمین حوزه ازدواج تجلیل شد همچنین قرار بود از بانک‌های فعال که در پرداخت وام ازدواج به خوبی عمل کرده‌اند نیز تجلیل شود که تا کنون این اقدام عملی نشده است.

اما اقدامات انجام شده در حوزه ازدواج جوانان آیا در حقیقت توانسته است روند صعودی سن ازدواج را تغییر دهد و آیا برنامه‌های عملیاتی شده باعث شده است تا جوانان به تشکیل زندگی مشترک ترغیب شوند و دغدغه‌های آنها در این زمینه کاهش پیدا کند؟

اینها مسائلی است که انتظار می‌رود دولت یازدهم با نگاهی کارشناسانه‌تر آنها را مورد بررسی قرار دهد تا شاهد نتایج عینی و تحولات در این زمینه باشیم.

****ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، ستادی برای ساماندهی

ستاد ملی ساماندهی امور جوانان براساس مصوبه هیأت وزیران در جلسه 23 اسفند ماه سال 83 بنا به پیشنهاد سازمان ملی جوانان و به استناد ماده 112 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با عضویت نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های متولی در امور جوانان تشکیل شد. این ستاد از بدو تشکیل تا بهمن سال 1391، 49 جلسه تشکیل داده است.

در این ستاد طرح‌هایی با عنوان طرح‌های ملی جوانان قرار بود اجرایی شود که از آن جمله می‌توان به دیدار نخبگان و مسئولان کشور، اردوهای گردشگری هویتی، برگزاری اردهای راهیان نور و جشنواره حضرت علی اکبر(ع) اشاره کرد.

****دیدار نخبگان جوان با مسئولان کشور به کجا رسید؟

یکی از طرح‌هایی که در وزارت ورزش و جوانان با هدف حل مشکلات و معضلات جوانان و نخبگان سراسر کشور مطرح شد برگزاری جلسات هم اندیشی نخبگان جوان با مسئولان بود که گزارشی در مورد تعداد جلسات برگزار شده و نتیجه این جلسات گزارش نشده است و آیا این جلسات با مسئولان برگزار شده است یا خیر و در صورت برگزار شدن چه مشکلاتی را از جوانان نخبه کشور برطرف کرده است؟

در طرح برگزاری جلسات هم اندیشی نخبگان با مسئولان کشور آمده است: طبق بررسی های به عمل آمده گرایش قشر جوان کشور، میل به عدالت جویی، آزادی خواهی و مشارکت در ساختن میهن اسلامی مان است.وزارت ورزش و جوانان در نظر دارد در جهت تقویت مشارکت جوانان در برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های خطیر کشور سلسله نشست هایی را تحت عنوان "هم اندیشی نخبگان جوان با مسئولان" برگزار کند.

این سلسله نشست‌ها با هدف آشنایی مسئولان با مشکلات جوانان و به طور متقابل آشنایی جوانان با مشکلات مدیریتی و اجرایی مسئولان و همچنین دستیابی به راهکارهایی جهت رفع موانع و مشکلات مطروحه می باشد. سلسله نشست های هم اندیشی نخبگان با مسؤلان به تفکیک در هر استان و خاص رده سنی جوانان برگزار می‌شود.

در این جلسات قرار بود جوانان برجسته در حوزه های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و هنری کشور، برگزیدگان جشنواره حضرت علی اکبر(ع)، المپیادهای علمی و جشنواره های علمی معتبر داخلی و جهانی، نفرات برتر  آزمون های سراسری، مخترعان و مکتشفان، به عنوان نخبگان جوان استان با صاحبنظران، اساتید، اندیشمندان، مقامات ارشد استانی و شهرستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بحث و گفتگو بپردازند و موضوعاتی مانند اوقات فراغت، هویت، سلامت، اشتغال، مسکن، رفاه اجتماعی، آسیب های اجتماعی ، سازمان های مردم نهاد ، ازدواج و خانواده در این جلسات مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین در جریان برگزاری این سلسله نشست ها قرار بود سه کمیته راهبری، علمی و اجرایی تشکیل شود که تمامی امور مربوط به برگزاری هرچه بهتر این جلسات را بر عهده داشته باشند.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت دهم با نگاهی به عملکرد این وزارتخانه در حوزه جوانان مواردی به چشم می خورد که مورد غفلت واقع شده است که از آن جمله می توان به برگزاری همین جلسات اشاره کرد که گزارشی در مورد برگزاری این جلسات در تهران و استان ها به صورت مدون ارائه نشده است.

وحید موسی زاده مدیرکل طرح های ملی جوانان در تشریح برنامه های سال 92 با اشاره به برگزاری جلسات هم اندیشی جوانان با مسئولان گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل 30 جلسه در سال برای هم اندیشی نخبگان با مسئولان استان ها برگزار شود چراکه در سال گذشته در بعضی از استان ها دیده شد که جلسه نشست هم اندیشی نخبگان با مسئولان استان به صورت سخنرانی و نشست پرسش و پاسخ انجام شده است که این مسئله مدنظر ادراه کل طرح های ملی جوانان نیست و باید حتماً به صورت هم اندیشی نخبگان استان با مسئولان انجام شود.

این امر گویای آن است که این جلسات تا کنون نتوانسته است به صورت مؤثر مشکلی از نخبگان جوان کشور را برطرف کند و همچنین مراکز استان ها هنوز در مورد این طرح و اهداف آن توجیه نشده اند.

ارتباط مؤثر و مفید میان مسئولان و جوانان نخبه هنوز شکل نگرفته است و امیدواریم در دولت آینده نخبگان در کشور به جایگاه اصلی خود برسند و این جلسات به طور عملی برگزار شود و تنها به جلسات پرسش و پاسخ و بدون خروجی اکتفا نشود.

****جشنواره حضرت علی اکبر(ع) از برگزاری تا حمایت‌هایی که انجام نشد

یکی از اقداماتی که می‌توان در حوزه معاونت امور جوانان از آن نام برد برگزاری سومین دوره از جشنواره‌های موضوعی حضرت علی اکبر(ع) است که در انتخاب جوانان برگزیده کشورمان اقدامی شایسته بود اما باید نگاهی به جوانان برگزیده در دوره‌های قبلی این جشنواره می بینیم ک پس از اتمام جشنواره این جوانان مورد حمایت ویژه‌ای قرار نمی‌گیرند و چه شایسته تر بود اگر برگزاری اینگونه جشنواره‌های موضوعی به صرف انجام تکلیف جشنواره‌ای برگزار نشود و پرونده آن بسته‌شود تا جشنواره‌ای دیگر.

برگزاری اردوهای راهیان نور و اردوهای گردشگری هویتی نیز از برنامه‌های اداره کل امور جوانان وزارتخانه است که گزارشی در مورد نحوه اجرایی شدن آنها در دست نیست.

وحید موسی زاده از تلاش برای افزایش ظرفیت اعزام‌ جوانان در اردوهای راهیان نور امسال خبر می‌دهد که در ایام اوقات فراغت جوانان می‌تواند گامی مؤثر محسوب شود.

***توجه ویژه به سازمان‌های مردم نهاد نقطه عطف فعالیت‌های وزارتخانه

در حوزه مشارکت‌های اجتماعی، برگزاری جشنواره اتفاق از برنامه‌های خوبی بود که در مسیر گسترش سازمان‌های مردم نهاد که می‌تواند نقش بسزایی در گسترش کارآفرینی جوانان داشته باشد برگزار شد و دور از انصاف است اگر فعالیت خوب این معاونت را در توجه به سمن‌ها نادیده گرفت.

سازمان‌های مردم نهاد جوانان به سازمان‌هایی گفته می‌شود که برای انجام فعالیت و ارائه خدمات داوطلبانه در عرصه‌های تربیتی جوانان با مشارکت جوانان و بر اساس مدیریت جوانان با استناد به  موضوع ماده صد و دوازده قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در اجرای مصوبه شماره 7862 ت 31281 هـ مورخ 8 مردادماه 84 هیأت محترم وزیران فعالیت می‌کند.

با توجه به سند ملی توسعه ویژه ساماندهی امور جوانان یکی از برنامه‌های سیزده گانه سازمان ملی جوانان که یکی از آنها "برنامه شناسایی و تقویت سازمان های مردم نهاد مرتبط با امور جوانان " می‌باشد، جوانان در گروه سنی 14 تا 29 سال را جهت تأسیس و صدور پروانه فعالیت با عنوان سازمان‌های مردم نهاد (سمن) تحت پوشش قرار می‌دهد.

تا کنون چند دوره از جشنواره‌های توانمندسازی سمن‌ها در این این حوزه برگزار شده است و از امروز نیز جشنواره توانمندسازی سمن‌ها در حوزه رسانه و فضای مجازی در استان خوزستان برگزار می‌شود که می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی را برای ارتقای جایگاه بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در کشور داشته باشد.

****مراکز استان‌ها هنوز در مورد وظایفشان در حوزه جوانان توجیه نشده‌اند

حسین معتمدنیا مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت و گو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص عملکرد وزارت ورزش و جوانان گفت: ما به اندازه کافی به وظایف خود عمل کردیم و آن مواردی که طبق قانون به عهده ما گذاشته شده بود که اهم موضوع هم مربوط به تحقق ماده 41 قانون اساسی برنامه پنجم توسعه بود تقریبا تمام آنها را عملیاتی کردیم و اقدامات لازم را برای آنها انجام دادیم.

وی ادامه داد: در حوزه جوانان کارهای زیادی انجام شد از جمله فعال سازی ستاد ملی امور جوانان بود و فعال سازی ستادهای استانی و فعال سازی ستادهای شهرستانی بوده است.

معتمدنیا در مورد دلیل اینکه پورتال‌های استانی در حوزه جوانان فعالیت خوبی را ارائه نداده‌اند گفت: وقتی که وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد با توجه به اینکه موضوع ورزش یک موضوع  پرحاشیه و زودبازدهی است و معمولا یک موضوع همیشگی است، استان‌ها با همین فرهنگ مراکز را اداره کرده بودند تا حوزه جوانان در استان‌ها به خوبی نهادینه شود و جایگاه واقعی خود را پیدا کند مسلما مقداری زمان می‌برد.

****شاخص‌های ساماندهی امور جوانان و تدوین لایحه شفاف سازی امور دستگاه‌ها در انتظار تصویب و ابلاغ

یکی از اقدامات خوبی که در این وزارتخانه اتفاق افتاد تدوین شاخص‌های ساماندهی امور جوانان و همچنین تدوین لایحه شفاف سازی امور دستگاه‌ها بود که در آن وظایف دستگاه‌ها برای حرکت در مسیر جوانان مشخص می‌شود .

وزیر ورزش و جوانان در گفت و گو با خبرنگار فارس با اعلام اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌ها به امور جوانان و تدوین لایحه شفاف سازی امور دستگاه‌ها ابراز امیدواری کرد تا در سال آینده دستگاه‌ها نقشه راه در اختیار دارند و می‌دانند در حوزه جوانان باید چه اقداماتی را انجام دهند.

مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به خبرنگار جامعه فارس گفت: سال 90 که سال آغازین بود آئین نامه ماده 41 دیر ابلاغ شده بود و مسلم است که بودجه ای وجود نداشته است و امسال بودجه به دستگاه‌ها داده می‌شود و ماده 41 که به شفاف سازی امور دستگاه‌ها نیاز داشت هنوز در شرایط لایحه است و مصوبه مجلس را نگرفته تا ابلاغ شود و حساسیت دستگاه‌ها بالا رود و شاخص‌های ساماندهی امور جوانان هنوز ابلاغ نشده است تا دستگاه‌ها به وظایف و تکالیف خود آشنا شوند و ما بتوانیم از وزارتخانه آنها را مورد پایش قرار دهیم.

****مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی و 2سال سکوت پژوهشی

محمدتقی حسن زاده رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌و‌گو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص نداشتن پروژه پژوهشی از سال های 88 به بعد در مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: در سال 88 به دلیل مطرح شدن بحث ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی و مخالفت مجلس با ادغام و تشکیل وزارت ورزش و جوانان، جلوی فعالیت‌ها از سوی مجلس گرفته شد و در حدود دو سال هیچ فعالیت پژوهشی انجام نشد.

وی ادامه داد: بعد از راه‌اندازی وزارت ورزش و جوانان بلافاصله ما کارهای خودمان را شروع کردیم و هم اکنون 22 طرح ملی را از سال گذشته آغاز کردیم که نتایج آنها نیز به زودی منتشر می‌شود.

حسن زاده خاطرنشان کرد: داده‌های لازم برای پایگاه افکار سنجی و وضعیت سنجی جوانان جمع آوری شده است و کل اطلاعات جوانان از سال 75 تا 91 جمع آوری شده است که تمام فایل‌های آنها آماده شده است و اولویت‌های پژوهشی سال 92 نیز مشخص و اعلام شده است.

رئیس مرکز مطالعات وزارت جوانان ادامه داد: در انتخابات یازدهم بحث افکار سنجی جوانان را داشتیم که نتایج آن بسیار کاربردی بود و پس از اعلام نتایج انتخابات مشخص شد که نتایج پژوهش‌های انجام شده تا چه حد به واقعیت نزدیک بوده است.

حسن زاده افزود: نتایج این پژوهش‌ها به صورت محرمانه بود و در اختیار سران قوا قرار گرفت. این اقدام اقدامی بی سابقه بوده است چون تاکنون مرکز مطالعات افکارسنجی در حوزه انتخابات کاری انجام نداده بود و برای اولین بار یک افکارسنجی ملی با حضور بیش از 14 هزار جوان انجام دادیم که نتایج بسیار خوبی داشت.

وی ادامه داد: یکی از نتایج پژوهش وزارت ورزش و جوانان پیش بینی حضور 72 درصدی مردم در انتخابات بود که محقق شد.

به گزارش فارس، دو سال از آغاز فعالیت وزارت ورزش و جوانان با تمام  اقدامات خوب و کمبودها و کاستی‌ها گذشت و اگر منصفانه نگاهی به عملکرد این وزارتخانه بیندازیم باید گفت اقدامات خوبی در حوزه جوانان انجام شده است اما این اقدامات به هیچ وجه در خور و شایسته جوانان این مرز و بوم نیست و انتظار می‌رود در دولت آینده، با نگاهی جامع تر و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی تر شاهد اقدامات و تحولات خوبی در حوزه جوانان باشیم و روزی را شاهد باشیم که اشتغال،ازدواج،مسکن و اوقات فراغت جوانان مورد حمایت ویژه دولت قرار گیرد.

انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها