امروز : دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 24
۱۶:۱۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 20072
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۲۱
تعداد بازدید: 48
عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس«توانا» در خصوص ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش ...

عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس«توانا» در خصوص ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم، اظهار داشت: مهم‌ترین دستاورد دولت دهم، تدوین، طراحی و نهایتاً شروع عملیات اجرایی سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت است؛ در گذشته هر وزیری که مسئولیت این دستگاه را به عهده می‌گرفت، به صورت سلیقه‌ای این وزارتخانه را اداره می‌کرد.

* سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ریل صحیح برای نظام تعلیم و تربیت

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: سند تحول در دوران قبل از دولت احمدی‌نژاد به صورت مقدماتی نوشته شده بود، بعد از آن در دولت نهم زمان تصدی محمود فرشیدی و علیرضا علی‌احمدی در سمت وزرای آموزش و پرورش تا حدودی بخش‌های مختلف این سند تکمیل شد.

وی افزود: در دولت نهم و دهم، به خصوص در زمانی که حاجی‌بابایی وزیر وزارت آموزش و پرورش شد، موضوع سند تحول بنیادین به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت و زمان بسیاری نیز در زمینه مطالعه، تدوین و توجه به بخش‌های مختلف سند گذاشته شد.

فیاضی عنوان کرد: سال گذشته برنامه‌های این سند وارد فاز عملیات اجرایی شد، بنابراین مهم‌ترین دستاورد دولت دهم در حوزه تعلیم و تربیت همین سند تحول بنیادین است که یک ریل صحیح و ممتدی برای نظام تعلیم و تربیت در آینده کشور باشد.

*در اجرای سند تحول بنیادین شتابزدگی صورت گرفت

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به نقاط ضعف آموزش و پرورش در دولت دهم اشاره کرد و گفت: در برخی از عملکرد این وزارتخانه شتابزدگی‌هایی صورت گرفت که از جمله اجرای شتابزده سند تحول بنیادین بود.

وی ادامه داد: بر این اساس نمایندگان مجلس نسبت به اجرای شتابزده آن انتقاد داشتند که نباید سند تحول بنیادین به عنوان یک سند جامع به این صورت، تمام ارکان آن را روی زمین ریخت و سپس آن را اجرا کرد بلکه اجرای این سند نیاز به زمان بیشتری دارد.

*اجرای «3ـ3ـ6» سختی‌های بسیاری را به معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان تحمیل کرد

فیاضی با اشاره به اجرای یک ساله طرح «3ـ3ـ6» در سال گذشته، اظهار داشت: این طرح بخشی از سند تحول بنیادین است و به دلیل سر و صدای بسیار این طرح، برخی سند تحول را به معنای طرح «3ـ3ـ6» تصور می‌کردند، در صورتی که سند تحول به سایر بخش‌ها و اصول دیگر آموزش و پرورش توجه دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش دارای سه رکن نیروی انسانی، محتوای آموزشی و فضا و امکانات است، باید این سه رکن به صورت منطقی برای اجرای این طرح فراهم می‌شد تا با محتوای تعلیم و تربیت، به آن اهداف مورد نظر سند تحول و آموزش و پرورش دست پیدا کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: این نظامی که سال گذشته در کشور اجرا شد دارای اشکالاتی بوده است که از جمله آن می‌توان به نیروی انسانی مورد نیاز این طرح اشاره کرد که این تعداد نیرو برای اجرا، کافی نبوده است.

وی افزود: فضای آموزشی مناسب و فضاهایی که باید این ساختار جدید در آن قرار می‌گرفت اصلاً طراحی نشده بود و با همان ساز و کار قدیمی، این ساختار جدید در آن تعریف شد و نکته سوم این است که مطالعه دقیقی برای محتوای آموزشی صورت نگرفت.

فیاضی با اشاره به محتوای کتاب‌‌های پایه ششم ابتدایی، گفت: محتوای این کتاب‌ها به گونه‌ای بوده است که در طول یک سال گذشته، معلمان این پایه سختی‌های بسیاری را از جهت آموزش به دانش‌آموزان کشیدند و خانواده‌ها و به خصوص دانش‌آموزان از جهت یادگیری این کتاب‌ها بسیار اذیت شدند.

وی ادامه داد: اکنون این دانش‌اموزان با رفتن به سال اول متوسطه دچار مشکلات بیشتری می‌شوند که توجه به این نکات بسیار مهم است که متأسفانه با تذکرات نمایندگان مجلس نسبت به این مسائل، ‌آموزش و پرورش اجرای این طرح را آغاز کرد.

*مسائل رفاهی معلمان و آموزشی و پرورشی، از کارهای ناتمام آموزش و پرورش دولت دهم است

فیاضی با بیان اینکه در دولت دهم برخی برنامه‌های آموزش و پرورش به صورت ناتمام مانده است، اظهار داشت: در حوزه رفاهی معلمان، مسائل مربوط به حوزه آموزشی و پرورشی که در زمان اجرا، شروع پر شتابی داشتند اما به مرور زمان به دلایل کسری بودجه یا مشکلات اعتباری از شتاب آنها کاسته شده است که این مورد انتقاد است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار