امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۰۸:۲۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 20120
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۳
تعداد بازدید: 44
محمدعلی فارسی مستند‌ساز مطرح کشورمان در گفت وگو با خبرنگار سینمایی کشورمان در خصوص اینکه چرا پس از گذشت 25 سال سینمای مستند و داستانی ایران آثار ...

محمدعلی فارسی مستند‌ساز مطرح کشورمان در گفت وگو با خبرنگار سینمایی کشورمان در خصوص اینکه چرا پس از گذشت 25 سال سینمای مستند و داستانی ایران آثار چندانی در خصوص فاجعه سقوط هواپیمای ایرانی به دست ناو آمریکایی وینسنس نساخته است گفت: ما اصولا در چه حوزه‌ای درست کار کرده‌ایم که حالا توقع داشته‌ باشیم در این مورد بخصوص آثار زیادی ساخته باشیم.

وی ادامه داد: اگر به تاریخ نگاه کنیم در هیچ زمینه‌ای عملکرد خوبی نداشته‌ایم مثلا راجع به ماجرای طبس چه کار کرده‌ایم، در مورد ماجرای ترور‌های منافقین، شهدای هفتم تیر، شهدای ترور و بسیاری از حوزه‌های دیگر متأسفانه کار جدی انجام نشده و حادثه 12 تیر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این مستند‌ساز خاطرنشان کرد: به طور کلی در مورد دلایل کم‌کاری و انفعال سینمای مستند داستانی ایران در قبال حوادث مختلف دو دلیل عمده را می‌توان ذکر کرد که فاصله بین هنرمندان و مسئولان و عملکرد نامطلوب مسئولان است.

محمد‌علی فارسی با اشاره به اینکه برای اینکه جامعه هنری بتواند در خصوص وقایع مختلف به تولید اثر بپردازد مدیران و مسئولان باید این اراده را داشته باشند گفت: متأسفانه به جز معدودی از شهدا که در قلب مردم وجود دارند و هنرمندان صرفا بر اساس دغدغه‌های شخصی خود در مورد آن‌ها فیلم ساخته‌اند در هیچ کدام از عرصه‌های دیگر نظیر جنگ، انقلاب و حوزه‌های جنگ نرم مسئولان به هنرمندان نزدیک نشده‌اند و به آنها برای ساخت آثار کمک نکرده‌اند و شرایط به گونه‌ای شده است که فردی مثل بنی‌صدر به خود این اجازه را می دهد تا به تاریخ انقلاب انگ بزند و بگوید حادثه هفتم تیر از دل نظام بیرون می‌آید.

وی افزود: اما در سوی مقابل به جای اینکه ما بیاییم با ساخت آثار مختلف ثابت کنیم که این حرف بنی‌صدر غلط است می‌آییم، شبکه‌هایی که تریبون را در اختیار او قرار می‌دهند فیلتر می‌کنیم در حالیکه این روش درست نیست و بدتر از آن مسئولان فکر می‌کنند باید با سینمای داستانی حرف خود را بزنند در حالیکه در تمام دنیا این سینمای مستند است که می‌‌تواند در خصوص وقایع روشنگری کند.

این مستند‌ساز باسابقه کشورمان با انتقاد از بودجه ناچیز سینمای مستند گفت: همه کسانی که دارند کار سینمایی می‌کنند می‌دانند که کف تولید در سینمای ایران 3 میلیارد است در حالیکه اگر ما بخواهیم برای یک فیلم مستند تأثیرگذار 100 میلیون تومان بودجه بگیریم با آن مخالفت می‌کنند و سقف بودجه آن هم برای مستند‌سازان مطرح تنها 20 میلیون تومان است و با این شرایط اصلا نمی‌توانیم توقع داشته باشیم تا در این حوزه‌ها کار مؤثری انجام شود.

محمدعلی فارسی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه در تمام سال‌های گذشته در خصوص همه رویدادها و حوادث از موضع انفعال برخورد کرده‌ایم و تنها هر وقت کسی بر علیه ما کاری را می‌سازند یادمان می‌افتد که باید کار اساسی انجام دهیم اما مشکلی که وجود دارد این است که ارتباط بین هنرمندان و نهادهای تصمیم‌گیرنده بخصوص نهادهای امنیتی قطع است در حالیکه نهادهای امنیتی با توجه به مدارک و مستنداتی که در اختیار دارند می‌توانند کمک زیادی به مستندساز ان برای ثبت درست وقایع کنند.

وی همچنین با انتقاد از عدم وجود ارتباط بین نهادهای مختلف با هنرمندان گفت: متأسفانه هیچ ارتباطی بین هنرمندان با نهادهای مختلف وجود ندارد که بخواهد منجر به خلق اثر شود، ما فقط یک رادیو، تلویزیون داریم که متاسفانه تمام علاقه مدیر آن به بازیگران است و از کارهای اساسی که می‌تواند در حوزه‌های رسانه انجام شود غفلت کرده‌ایم.
انتهای پیام/ ا
برچسب ها:
آخرین اخبار