امروز : یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 23
۱۶:۰۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 20190
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۴۳
تعداد بازدید: 52
مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، درخصوص آغاز تحریم‌های جدید نظام سلطه علیه اقتصاد کشور و ...

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، درخصوص آغاز تحریم‌های جدید نظام سلطه علیه اقتصاد کشور و بویژه در بخش حمل و نقل دریایی و تاثیرات آن بر روند تجارت خارجی اظهارداشت: در تحریم‌های جدید که به شدت از اول جولای آغاز شده است، نکاتی وجود دارد. نشانه‌های این تحریم نه تنها اول جولای بلکه از اوایل ماه ژوئن قابل مشاهده بود و بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل از یک ماه قبل همکاری خود را با ایران کاهش داده‌اند.

نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: در حال حاضر کالاهایی که از کشور چین به سمت کشور ما بارگیری می‌شود فقط توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است و در این میان دو اتفاق مهم می‌افتد، اول اینکه مدت انتظار برای بارگیری حداقل و در بهترین شرایط دو برابر می‌شود و از طرفی دیگر هزینه حمل نیز دوبرابر می‌شود. با توجه به اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی یک شرکت ملی است و منافع ملی را در نظر می‌گیرد باید کنترل‌های لازم را درخصوص هزینه‌های باربری لحاظ کند تا به دلیل انحصاری شدن حمل و نقل توسط این شرکت هزینه‌ها افزایش نداشته باشد.

وی افزود: علاوه بر افزایش هزینه‌ها که درخصوص آن صحبت شد باید به زمان انتظار هم اشاره کرد، چراکه زمان انتظار برای بارگیری در شرایط عادی در کشور بین یک هفته تا 20 روز است اما در شرایط فعلی ممکن است بین 2 تا 3 ماه صورت گیرد.

وی در خصوص افزایش هزینه‌های تجاری گفت: وقتی فرآیندهای تجاری به کندی صورت گیرد و خواب سرمایه بین 2 تا 3 ماه در یک حمل و نقل اتفاق بیفتد، هزینه‌های تجارت بالا می‌رود.

حریری در پاسخ به این سوال که برخی کارشناسان معتقدند ممکن است کالاهای مورد نیاز ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس تخلیه و مجدداً از آنجا بارگیری شود، گفت: همین اتفاق نیز باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود چراکه کانتیرنتها باید در آن بنادر تخلیه و مجدداً بارگیری شود.

وی افزود: هزینه حمل یک کانتینر از چین به بندرعباس در حدود 2 هزار دلار است که با این اتفاق ممکن است بین 6 تا 7 هزار دلار افزایش هزینه وجود داشته باشد.

نایب رئیس اتاق ایران و چین گفت: در شرایط عادی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی، 35 درصد کالاها را می‌تواند حمل کند اما با کاهش میزان واردات، این رقم تا 50 درصد هم می‌رسد، لذا 50 درصد از ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی دریایی خالی می‌ماند.

وی افزود: مشکلات بانکی، کاهش فروش نفت و ممنوعیت واردات اقلام اولویت 9 و 10 باعث شد تا در سال 91 با کاهش واردات مواجه باشیم.

حریری گفت: در سال 2012 حجم مبادلات ایران و چین 36.4 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ماقبل آن 34 درصد کاهش داشته است. که از این رقم 11.6 میلیارد دلار  مربوط به واردات و 24.8 میلیارد دلار مربوط به صادرات با احتساب نفت است که از این میان سهم نفت در حدود 18 میلیارد دلار و سهم صادرات غیر نفتی 6.8 میلیارد دلار است.

نایب رئیس اتاق ایران و چین اظهارداشت: پیش بینی می شود در سال 2013حجم تجارت با چین کاهش 20 درصدی داشته باشد و حجم واردات از چین در سال 92 به 8 میلیارد دلار برسد.
انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار