امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۱۹:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 20683
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۱۸
تعداد بازدید: 93
محسن صالحی‌نیا در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات هزار میلیارد ...

محسن صالحی‌نیا در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی به صنعت خودروسازی، اظهار داشت: این مصوبه به بانک مرکزی و بانک‌های عامل ابلاغ شد که بر اساس آن، باید تسهیلات هزار میلیارد تومانی و همچنین تأمین ارز مبادله‌ای برای خودروسازان عملی می‌شد.

وی با اشاره به برخی محدودیت‌های موجود در تأمین ارز، افزود: با توجه به محدودیت‌های موجود در پرداخت ارز مبادله‌ای، این مسئله در مورد خودروسازان به اندازه مورد نیاز اجرایی نشد و در حال حاضر بخشی از نیاز خودروسازان با ارز مبادله‌ای و بخش عمده آن نیز از طریق ارز آزاد تأمین می‌شود.

صالحی‌نیا ادامه داد: در ارتباط با تأمین نقدینگی خودروسازان باید به آنها کمک شود که در این راستا مصوبه هزار میلیارد تومانی توسط دولت تصویب شد ولی بانک مرکزی در مرحله اول، اجرای آن را به ارائه سهام و دارایی برخی شرکت‌ها به عنوان وثیقه مشروط کرده بود که این مسئله عملی نشد.

وی توضیح داد: در مرحله بعد، دریافت وثایق به عهده بانک‌های عامل گذاشته شد تا این بانک‌ها با تشخیص خود و با توجه به منابع موجود، نسبت به پرداخت تسهیلات به خودروسازان اقدام کنند اما با توجه به محدودیت آنها، تمام این مصوبه اجرایی نشد.

وی اظهار داشت: تنها برخی از بانک‌های عامل نسبت به تخصیص منابع جدید و یا تمدید منابع و تسهیلات قبلی اقدام کردند.

* دلیل افزایش هزینه تولید خودرو

معاون وزیر صنعت همچنین با اشاره به افزایش نرخ مواد اولیه و نهاده‌های تولید در صنعت خودروسازی، گفت: این افزایش قیمت در مورد مواد اولیه داخلی نیز اتفاق افتاد به طوری که قیمت این مواد تا حدود 70 درصد افزایش یافته است.

وی رشد قیمت ارز را عاملی برای نیاز خودروسازان به نقدینگی بیشتر جهت تأمین قطعات وارداتی عنوان کرد و گفت: به طور متوسط 30 درصد نیاز خودروسازان از طریق قطعات وارداتی تأمین می‌شود که در حال حاضر مشکل تأمین نقدینگی در این بخش همچنان وجود دارد و اقدامات قبلی نتوانسته خلاء موجود را برطرف کند.

وی افزود: در ارتباط با تأمین ارزی و پیش پرداخت‌ برای دریافت تسهیلات بانکی و همچنین تأمین نهاده‌های تولید داخلی نیازمند افزایش تسهیلات بانکی هستیم.

وی با بیان اینکه قیمت بسیاری از مواد اولیه داخلی 2.5 برابر شده است، تصریح کرد: نرخ ارز نیز بیش از دو برابر افزایش یافته و علاوه بر این، روش پرداخت آن نیز تغییر کرده است که این مسئله به خودروسازان فشار وارد می‌کند.

صالحی‌نیا ادامه داد: از طرفی قبلاً گشایش اعتبار بین بانکی با پرداخت 20 تا 30 درصد ارزش آن امکان‌پذیر بود اما در حال حاضر این رقم به بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

* جمع تولید خودروسازان مطلوب نیست

وی با اشاره به کاهش تولید خودرو طی دو ماهه اول امسال، گفت: در حال حاضر یکی از خودروسازان روزانه 1600 دستگاه و خودروساز دیگر 1200 دستگاه خودرو در روز تولید می‌کند که جمع تولید این دو شرکت از نظر ما مطلوب نیست.

وی در مورد پرداخت تسهیلات به شرکت‌های خودروساز نیز گفت: مصوبه تسهیلات هزار میلیارد تومانی به طور کامل اجرایی نشد و شاید حدود 500 میلیارد تومان آن به خودروسازان پرداخت شده باشد.

صالحی‌نیا در پاسخ به این سؤال که آیا بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات به خودروسازان وعده جدیدی داده گفت: خیر، بانک مرکزی ممکن است در برخی موارد، اعتبار تخصیص دهد ولی تا زمانی که این اعتبار به ارز قابل پرداخت، تبدیل شود زمان‌بر است و ممکن است گاهی توسط شرکت‌ها قابل تحمل نباشد و آنها به سایر روش‌ها مانند خرید ارز آزاد روی بیاورند.




* هیچ‌گاه نگفتم قیمت کارخانه‌ای خودرو کاهش می‌یابد

وی محدودیت در تأمین هر یک از قطعات وارداتی را عاملی برای توقف تولید خودرو عنوان کرد و افزود: خودروسازان در برخی موارد برای جلوگیری از توقف خط تولید و همچنین پاسخگویی به مشتریان ناچار هستند از روش‌های سریع‌تری برای تأمین ارز استفاده کنند.

خبرنگار فارس در ادامه پرسید: شما قبلاً به مردم وعده داده بودید که قیمت خودرو کاهش می‌یابد و از آنها خواسته بودید تا برای خرید خودرو دست نگه دارند، اما در نهایت قیمت خودرو افزایش یافت، دلیل شما برای این کار چه بود؟

معاون وزیر صنعت در این مورد گفت: من هیچ وقت نگفته‌ام خودرو نخرید قیمت کارخانه ارزان می‌شود، بلکه گفتم خودرو نخرید قیمت در بازار کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در آن زمان، اختلاف زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودرو وجود داشت، افزود: در آن زمان، سفته‌بازی و بازارهای کاذب در خرید و فروش خودرو شکل گرفته بود به طوری که قیمت تندر 90 حتی تا 45 میلیون تومان نیز بالا رفت.

وی ادامه داد: در آن زمان، چون بازار کاذب خرید و فروش خودرو ایجاد شده بود من از مردم خواستم تا در بازار آزاد دنبال خرید خودرو نباشند، زیرا در آن زمان، قیمت خودروساز بسیار پایین‌تر از قیمت بازار بود و مصرف‌کننده واقعی باید خودرو را با قیمت بالاتری می‌خرید.

* گلایه از شورای رقابت

وی با اشاره به اینکه در قیمت‌گذاری خودرو، عوامل مختلفی مانند نهاده‌های تولید و قیمت ارز مؤثر هستند، گفت: قرار شد قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام شود و به این ترتیب، دستور‌العمل قیمت‌گذاری خارج از محدوده وزارت صنعت تعیین شد.

صالحی‌نیا با انتقاد از عملکرد شورای رقابت به دلیل تأخیر در اعلام قیمت خودروها، گفت: از ابتدای بهمن 91 تا ابتدای اردیبهشت امسال، خودروسازان تکلیف خود را نمی‌دانستند و قیمت خودروها مشخص نبود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت بخش عمده‌ای از خودروها تعیین شده است، گفت: قیمت برخی خودروها هنوز مشخص نشده که جای گله دارد.

وی ادامه داد: خودروسازان خود را متعهد به عرضه خودرو با قیمت‌های شورای رقابت می‌دانند و تعیین قیمت‌های جدید توسط این شورا نیز نشان داد که با قیمتی که قبلاً خودروسازان اعلام کرده بودند، تفاوت زیادی ندارد.

وی با تأکید بر لزوم تولید خودرو بر اساس میزان تقاضا و شرایط اقتصادی، گفت: بیش از 60 صنعت زیرمجموعه صنعت خودروسازی است و خودروسازان با 1200 قطعه‌ساز ارتباط مستقیم دارند.

* لزوم رفع انحصار در صنعت خودروسازی

به گفته صالحی‌نیا، اشتغال‌ زیادی در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن وجود دارد، البته این به معنی آن نیست که قاعده خاصی برای این صنعت ایجاد شود، بلکه باید مانند سایر صنایع به شرایطی برسد که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده باشد.

وی همچنین با اشاره به تعرفه 40 درصدی واردات خودرو طی امسال گفت: خودروسازان برای واردات قطعات منفصله باید تعرفه 26 درصدی بپردازند.

وی با تأکید بر لزوم خروج صنعت خودرو از حالت انحصار، گفت: یکی از وظایف شورای رقابت این است که با پیشنهاداتی جهت بهبود فضای کسب و کار در صنعت خودروسازی، شرایط انحصار را در این بخش رفع کند.

انتهای پیام/ح
برچسب ها:
آخرین اخبار