امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۱۰:۰۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 20753
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۱۸
تعداد بازدید: 87
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: رضا اسماعیلی دبیر یازدهمین جشنواره قلم زرین هفته گذشته با اعلام 3 کتاب راه یافته ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات: رضا اسماعیلی دبیر یازدهمین جشنواره قلم زرین هفته گذشته با اعلام 3 کتاب راه یافته به بخش نهایی در بخش نقد و پژوهش ادبی و در حقیقت نامزدهای دریافت این جایزه پرونده کتاب‌های نامزد دریافت جایزه قلم زرین را در 3 بخش شعر، داستان و نقد و پژوهش ادبی بست و همه چشم‌ها منتظر روز 15 تیرماه است تا ببینند در هر یک از این بخش‌ها چه کتاب و چه نویسنده‌ای در میان 11 کتاب اعلام شده، چه کتابی گوی سبقت را می‌رباید و یازدهمین جایزه قلم زرین را به دست نویسنده‌اش می‌رساند. تا روز برگزاری این جایزه نگاهی داریم به نامزدهای بخش شعر جایزه قلم زرین.

**جوان‌ترین شاعر کاندید جایزه قلم زرین

در میان شاعرانی که کتابشان نامزد جایزه قلم زرین شده است، میلاد عرفان‌پور جوان‌ترین است. او یک شاعر شیرازی متولد سال 1367 است و بیشتر رباعی‌سرا. یعنی تا  قبل از کتاب «بی‌خبری‌ها» هر چه که از این شاعر جوان منتشر شده بود، در قالب رباعی بود. رباعی‌هایی که هر چند شاعر بسیار جوانی داشتند، اما بسیار موفق بودند حتی بعضی از آنها به ذهن و زبان عموم جامعه هم راه یافت و در پیامک‌ها دست به دست شد و عرفان‌پور را به جمع شاعرانی کشانید که مخاطب عام هم او را بشناسد و اشعارش را زمزمه کند و این برای یک شاعر25 ساله موفقیتی بسیار بزرگ است.

از سوی دیگر «بی‌خبری‌ها»ی این شاعر جوان اولین کتاب از او است که او توانایی خودش را در سرودن در دیگر قالب‌های شعری نشان می‌دهد و عملا ثابت می‌کند که علاوه بر رباعی در سرودن غزل و دوبیتی هم مهارت کافی را دارد.

مجموعه شعر «بی‌خبری‌ها» نزدیک 40 قطعه شعر در قالب‌های غزل، رباعی و دوبیتی دارد که مضمون اشعار بیشتر عاشقانه است و انتشارات شهرستان ادب این کتاب را منتشر کرده است.

**فضایی مناسب برای شاعر شدن

عرفان‌پور علاوه بر داشتن ذوق و قریحه ذاتی و طبع روان شاعری که خداوند در وجودش به امانت گذاشته است، به گفته خودش در فضا و محیط مناسبی رشد کرده است. خودش در این باره می‌گوید: «در خانواده ما فضا برای شعر گفتن خیلی مناسب بود. پدرم مداحی می‌کرد و مادربزرگ مرحومم مدام شعر می‌خواند و این عوامل کمک می‌کرد تا وزن شعر در ذهن من جا بیفتد. خیلی جالب است چند تا از دوستان شاعر من هستند که آنها هم پدرانشان مداح است و این مداحی خیلی در شعرشان تاثیر دارد که وزن در شعر بنشیند و آهنگ شعر در ذهن شاعر نهادینه شود. با این تفاسیر اولین شعری که گفتم مشکل وزن نداشت.»
 

**اولین جایزه در 18 سالگی

او اولین شعر قاعده‌مندش را سال 1383 یعنی زمانی که تنها 16 سال داشته، سروده است و البته خودش به یاد دارد که در 7 سالگی هم طبع شعریش به کمکش می‌آمده و چیزهایی می‌سروده است. سرانجام سیر صعودی موفقیت‌های او کار را به آنجا رساند که در سن 18 سالگی جایزه خوارزمی را از آن خود کرد.

با این وجود علاوه بر اینکه زبان این شاعر جوان در سرودن شعر استوار است، محتوای به کار رفته در اشعار او نیز جذاب و غنی است و همین باعث شده که او در میان شاعران امروز شناخته شود و چهره شناخته شده‌ای به حساب بیاید.

شعرها و به خصوص رباعی‌های او ویژگی‌ها و مشخصه‌های زیادی دارند که می‌توان آنها را بر شمرد اما دو ویژگی خیلی بارز اشعارش یکی غافلگیری در رباعی‌ها و دیگری پرداختن به مضمون‌های اجتماعی و به نوعی شعر اعتراض است. ضمن اینکه او این توانایی را دارد که در یک رباعی که تنها 4 بیت دارد، مضمون‌های متفاوتی را بیان کند و یک موضوع را از چند زاویه ببیند.

برانگیزانندگی و غافلگیری‌های این شاعر در مصراع آخر رباعی‌هایش است. که این سبک از قدیم تاکنون هم رواج داشته. از خیام و مولانا گرفته تا قیصر امین‌پور، سلمان هراتی و ...

**زبان و مضمون امروزی در قالبی بسیار کهن

از سوی دیگر او در قدیمی‌ترین قالب شعری زبان فارسی شعر می‌گوید اما با زبان و مضمون امروزی. او در فضاهای مضمونی مختلف سرک می‌کشد و در حوزه‌های مختلف تبحر دارد. شعر عاشقانه، دفاع مقدس، آیینی، اجتماعی و شعر اعتراض مضمون‌هایی هستند که عرفان پور همه آنها را با موفقیت تجربه کرده است.

خودش درباره محتوای اشعارش و سمت و سویشان معتقد است: فارغ از «از شرم برادرم» که خودش یک موضوع خاص است، اگر از کتاب «پاییز بهاری است که عاشق شده است» تا «جشن فراموشی‌ها» نگاهی داشته باشم باید بگویم من بیشتر خودم به سمتی کشیده شدم که محتوا خیلی برایم ارزشمندتر است و سعی می‌کنم که ردپایی از یک انسان موحد و یک انسان مسلمان در شعرها باشد هر چند این ردّپا یا پنهان باشد و در ظاهر به چشم نیاید ولی در مجموع کتاب که خوانده می‌شود باید به گونه‌ای در آن دیده شود.

**شعر اجتماعی  هم شعر آیینی است/ شعر اعتراض سیاه نیست

در مورد شعرهای اعتراض و شعرهای اجتماعی او هم نکته مهم که خودش هم بر آن تاکید دارد، سیاه نمایی نکردن است. او اعتراض می‌کند و در عین حال نقطه‌های امید را هم نشان می‌دهد: من می‌خواهم این را بگویم که شعر اجتماعی ما که مدت‌ها شاید مغفول مانده باشد، یکی از مهمترین اجزاء شعر انقلاب اسلامی و شعر آیینی ما است. ما باید این دید را در خودمان ایجاد کنیم که وقتی اسم از شعر آیینی می‌آید،‌ شعر اجتماعی هم شعر آیینی است، شعری که اجتماعی باشد و به دردها و معضلات اجتماع مسلمان‌ها پرداخته باشد، این شعر آیینی و یک شعر مذهبی است و شاید مذهبی‌ترین شعر همان باشد. شعر اعتراض شعر سیاه نیست. ما هیچگاه نباید مخاطب را مایوس کنیم هیچ لحظه‌ای نباید امید مخاطب را به یاس تبدیل کنیم ما این حق را نداریم و اگر اعتراضی هم می‌شود باید در یک بافتی باشد که در آن سیاه نمایی جلوه نکند.

**به سربلندی سرویم و استواری کوه

در ادامه مروری داریم بر دو غزل زیبا از کتاب بی‌خبری‌ها:

به دست غیر مبادا امیدواری ما

نیامده‌ست به جز ما کسی به یاری ما

به رنج راه بیامیز تا بیاموزی

به خط آبله اسرار پایداری ما

به دوش نعش جوان برده‌ایم و در تشییع

ندیده است کسی اشک سوگواری ما

به سربلندی سرویم و استواری کوه

به رودهای جهان رفته بی‌قراری ما

نمانده جای شکایت که در پی هر زخم

بلندتر شده طومار بردباری ما

بهار آمده اما برای پیروزی

خوشا که سرخ شود جامه بهاری ما
 
شعر دوم:

شادی برای تو غم عالم برای من

از ماه‌های سال ،محرم برای من

آوای آسمانی داوود مال تو

خاموشی مقدس مریم برای من

از عشق خود جدایم و جای گلایه نیست

این بود ارث حضرت آدم برای من

بی مهری است رسم محبت برای تو

تنهایی است مونس و همدم برای من

این زخم ها معلم خندیدن من اند

حیرانم از ترحم مرهم برای من

یوسف که نیستم ولی آن بنده ام که هیچ

نگذاشته ست صاحب من کم برای من

بگذار عمر در گذر عشق طی شود

حتی اگر نشد که تو یک دم برای من...

**کتابشناسی شاعر بی‌خبری‌ها

اگر مروری داشته باشیم بر کتاب‌های شعر این دانشجوی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) به کتاب‌های زیر می‌رسیم:

از شرم برادرم 1385(چاپ دوم)، پاییز بهاریست که عاشق شده است 1386 (چاپ چهارم)، پادشهر 1388(چاپ سوم )، جشن فراموشی‌ها 1389 (چاپ دوم)، بی خبری‌ها 1391،  چاره‌ها(گزیده رباعی معاصر) 1391

انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار