امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۹:۳۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 21301
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۳۶
تعداد بازدید: 69
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه آمریکایی «سرویس اخبار مذهبی»، استعفای پاپ بندیکت شانزدهم جهان در ماه فوریه به ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه آمریکایی «سرویس اخبار مذهبی»، استعفای پاپ بندیکت شانزدهم جهان در ماه فوریه به عنوان اولین استعفای یک پاپ در 600 سال گذشته مردم را شوکه کرد؛ او در واقع کلیسای  کاتولیک تضعیف شده به دلیل رسوایی اخلاقی را ترک کرد، کلیسایی که از جنگ داخلی به ستوه آمده و به مفهوم واقعی از انزوا در جهان مدرن جهان رنج می‌برد.

سه ماه پس از انتخاب خورخه ماریو برگولیو آرژانتینی به عنوان پاپ فرانسیس، به نظر می‌رسد بسیاری از نگرانی‌ها رفع شده‌اند؛ میدان سنت پیتر دوباره مثل یک آهن‌ربا انبوه زائران مسیحی را جذب می کند، و مشکلات ارتباطی که پاپ بندیکت داشت دیگر وجود ندارند؛ سبک ساده و مستقیم پاپ فرانسیس همراه با تمرکز وی بر فقیرا و به حاشیه رانده‌شدگان، جهان را شیفته خود کرده است.

روز 20 ژوئن صدمین روز رهبری وی بر یک نهاد 2 هزار ساله بود و در این گزارش تلاش شده تا کارنامه این  پاپ غیرمتعارف بررسی شود.
 

* مخالفت‌های فرانسیس اول با سنتگرایی و تجملگرایی در کلیسا
 

مهمترین ویژگی فرانسیس در مقام پاپ از نظر «آنتونیو اسپادارو»، کشیش کاتولیک و سردبیر مجله «لاسیویلتا کاتولیکا»، «استعداد وی در انجام اقدامات قابل توجهی است که برای انتقال پیام‌های بسیار قدرتمند مناسب است».

فرانسیس از روز اول، شروع به تغییر لحن مقام پاپ کرد و در میان شوک مسئولان واتیکان، او اصرار داشت در محل اقامت کشیش‌ها بماند، یعنی جایی که او قبل از انتخابش به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان در آن اقامت داشت.

این پاپ آرژانتینی به زودی نشان داد که بر خلاف پیشینیان خود هیچ میلی برای سنتگرایی و تجملگرایی در کلیسا ندارد؛ فرانسیس  شنل قرمز بندیکت، کفش و کلاه را کنار گذاشت و  قبای سفید ساده و صلیب فلزی ساده را ترجیح داد و حتی می گوید که تابستان امسال به جای رفتن به  قلعه «گاندولفو» در واتیکان باقی می‌ماند و این همه در دنیای فرو رفته در سنت و مراسمات طراحی شده واتیکان و تغییر در سبک رفتار واقعا مهم به نظر می‌رسد.

جدایی از گذشته وقتی به اوج خود رسید که فرانسیس تصمیم گرفت تا از رفتن به آپارتمان پاپ پر زرق و برق اجتناب کند و در عوض برای دیدار با کاردینالها و کشیشها از مهمان‌سرای مدرن واتیکان که یک مجموعه کوچک در «دوموس سانتا مارتا» است، استفاده کند؛ مسئله‌ای که فرانسیس در نامه‌ای به یکی از دوستان کشیش خود آن را به منظور جلوگیری از «انزوا» خواند.

در «سانتا مارتا»،‌ فرانسیس عشای ربانی را با گروه‌های مختلف کارمندان واتیکان آغاز کرد و خطابه‌های رنگارنگ، تحریک‌آمیز و مختلف و فی‌البداهه او به یکی از ویژگی‌های متمایز دوره پاپی وی تبدیل شد.

با این حال، خطابه‌های غیررسمی فرانسیس موجب تعجب مقامات واتیکان شده که هنوز هم مطمئن نیستند که چه کاری را باید  در مقابل عیب‌جویی‌های بی پرده وی درباره آیین‌های کلیسا، شغل و غرور خود انجام دهند و تا ماه‌ها حتی به صفحه واتیکان که تمام فعالیت‌های پاپ و سخنرانی وی در آن ذکر شده مراجعه نمی‌کردند.

* مخالفت‌های فرانسیس اول با مصرف‌گرایی و «فرهنگ زباله» اقتصاد مدرن

فرانسیس در خطابه‌های روزانه خود بارها و بارها در مورد آنچه به عنوان موضوع اصلی اسقفی  خود مطرح ساخته، متمرکز شده است: «ساخت کلیسا فقیر، برای فقرا»؛ همان چیزی که وی در جلسه خود با رسانه‌های جهان چند روز پس از انتخاب شدنش بیان کرد.

تمرکز بر روی «فقیرترین، ضعیف‌ترین، کم اهمیت‌ترین» موضوع سفرهای عمومی فرانسیس پس ازمراسم تحلیف خود در 19 مارس بوده است و تقریبا بطور هفتگی، فرانسیس از اعضای کلیسا و کشیش‌ها خواسته است که منطقه خوش‌گذرانی خود را ترک کنند و به کسانی که در حاشیه جامعه زندگی می‌کنند نزدیک شوند.

این امر در طول «هفته مقدس» و جشن‌های عید پاک بیشتر قابل مشاهده بود، هنگامی که فرانسیس در بازدید از زندان رم پای 12 زندانی نوجوان، از جمله دو دختر را شستشو داد و در تلاش برای اصلاح رسوایی بانکی واتیکان، فرانسیس بیش از یک بار گفته که «سنت‌پیتر» و «سنت پل» تا به حال هیچ حساب بانکی نداشته‌اند.

فرانسیس در روز سه شنبه 11 ژوئن گفت: هنگامی که سنت‌پیتر مجبور به پرداخت مالیات شد، خداوند او را به دریا فرستاد تا ماهی بگیرد و پول در ماهی پیدا کند تا بتواند مالیات را پرداخت کند.

فرانسیس بارها مصرف‌گرایی و آنچه که او «فرهنگ زباله» اقتصاد مدرن خوانده را محکوم کرده و به وضوح اعلام کرده که حفاظت از محیط‌زیست یک اولویت برای کلیسا خواهد بود.

محکومیت سرمایه‌داری افسار گسیخته و تمرکز منحصر به فرد در سود توسط فرانسیس اول از لحاظ ایدئولوژیک با بندیکت شانزدهم یکسان است اما قطعا قدرت و فرکانس او در برخورد با این مسئله یک رویکرد جدید است.

* جنگ فرهنگی پاپ فرانسیس از نوعی دیگر

در حالی که فرانسیس حتی اشاره‌ای تلویحی به «انجیل اجتماعی» نکرده، او کمتر مشتاق به درگیر شدن در جنگ‌های فرهنگی مثل سقط جنین یا ازدواج همجنسگرایان بوده که مورد حمایت اسلافش بوده است.

اگر بندیکت  درباره «دیکتاتوری نسبیت» هشدار داد، فرانسیس در یک سخنرانی برای گروهی از «مناطق فرار مالیاتی» مانند آنتیگوا و لوکزامبورگ، «دیکتاتوری اقتصادی بدون چهره و فاقد هرگونه هدف واقعا انسانی» را مورد انتقاد قرار داد و گفت، پول، باید در «خدمت» انسان باشد، نه اینکه  بر او «حکومت» کند.

هیچ کس در اینکه پاپ جدید مخالف سقط جنین است تردیدی ندارد، اما این واقعیت که او سقط جنین را محکوم کرده مسئله معیار و محک پاپ و اسقف بودن او نیست و حتی با اینکه کلیسای کاتولیک فرانسه مبارزه‌ای مشهودی علیه قانونی کردن ازدواج همجنس‌بازان داشت و صدها هزار نفر از افراد مخالف آن در خیابان‌ها تظاهرات کردند، فرانسیس به ندرت به این مسئله اشاره کرده است.

او همچنین به جای سرزنش رسانه‌ها، همواره خاطر نشان کرده که شیطان دشمن واقعی یک کاتولیک است، با این استدلال که آنها در مبارزه معنوی برای بازسازی و رستگاری هستند که نباید تحت‌الشعاع سیاست‌های حقیر و منافع حزبی قرار بگیرد.

* کاتولیک‌های جهان هنوز نمی‌داند که آیا یسوعیون خوشگذران قادر به اصلاحات واقعی خواهد بود یا خیر

حتی با وجود افسون و دلربایی‌هایی که موفقیت پاپ می‌تواند ایجاد کند، 1.2 میلیارد انسان کاتولیک جهان هنوز نمی‌داند که آیا یسوعیون خوشگذران 76 ساله قادر به ارائه اصلاحات واقعی در مقابل بوروکراسی صدها ساله واتیکان خواهد بود یا خیر.

یک ماه پس از انتخاب فرانسیس اول، او یک گروه هشت نفره کاردینال‌ها را برای ایجاد طرح اصلاح «کوریا»(گروهی از مقامات گرداننده کلیسای کاتولیک) منصوب کرد گرچه اولین جلسه آنها تا ماه اکتبر برنامه‌ریزی نشده است.

در واتیکان همه دستیاران و منصوبان پاپ بندیکت از جمله وزیر امورخارجه، کاردینال «تارسیسیو برتون» است حداقل به‌طور موقت در دفتر باقی می‌مانند.

برای «آنتونیو اسپادارو»، کشیش کاتولیک و سردبیر مجله «لاسیویلتا کاتولیکا»، فرانسیس هنوز هم در «فاز گوش دادن» است، در حالی که او در تلاش برای شناختن اطرافیان خود و ارزیابی مسائل کلیسا است.

او می گوید: حتی اگر فرانسیس در مقام پاپی در احاطه انتظارات بزرگی برای تغییر باشد، قضاوت درباره ظرفیت او برای اصلاحات در حال حاضر درست نیست.

به گفته او سابقه فرانسیس به عنوان یک رهبر یسوعیون و اسقف اعظم نشان می‌دهد که او توان تصمیم‌گیری‌های سخت را دارد «اما او این اقدامات را به یک باره انجام نمی‌دهد، بلکه آنها را عمدا در دوره‌ای طولانی انجام خواهد داد.»

* رابطه بهتر با یهودیان؛ بقای دوران سرد روابط با مسلمانان

به گزارش فارس، اما رابطه واتیکان با جهان اسلام و یهود در 100 روزه نخست کار فرانسیس نشان‌دهنده تناقض‌هایی است از یک طرف فرانسیس به علت علایق قدیمی‌اش و روابط دیرینه‌اش در آرژانتین و جوامع یهودی آن با یهودیان و به‌ویژه صهیونیست‌ها روابط بهتری برقرار کرده است.

پیام اول او به خاخام ارشد یهودیان رم و دیدار ویژه چند وقت پیش او با «شیمون پرز» رئیس رژیم صهیونیستی و حتی اعطای وقت مصاحبه و گفت‌وگوی ویژه او با شبکه دو تلویزیون اسرائیل در حالی است که روابط واتیکان با مسلمانان همچنان و پس از رفتن بندیکت شانزدهم همچنان سرد است.

او در 100 روز گذشته شخصا درباره مسلمانان سخن نگفته و به تلاش‌های هم‌کیشان مصری‌اش برای بهبود روابط الازهر و واتیکان به عنوان دو سازمان دینی بزرگ در اسلام و مسیحیت به خوبی برخورد نکرده است.
انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار