امروز : یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 19
۱۶:۵۳
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 21374
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۹:۴۳
تعداد بازدید: 58
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اسفندیار رحیم‌مشایی رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن که در اولین همایش تجلیل ...

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، اسفندیار رحیم‌مشایی رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن که در اولین همایش تجلیل از نخبگان عرصه جهانی شدن سخن می‌گفت، اظهار داشت: قصد ورود دقیق و فنی به موضوع جهانی شدن را ندارم. چرا که این امر یک وقت مفصل می‌خواهد اما می‌خواهم اشاره کنم به بحث پیرامون جهانی شدن و مباحثی که حول آن مطرح است.

وی با بیان اینکه جهانی شدن یک واقعیت است، افزود: جهانی شدن از این جهت یک واقعیت است که سیر تطور زندگی بشر و نسبت و مناسبتش با خلق جهان و توسعه واقعی در عرصه حیات انسانی در حال وقوع است.

مشایی افزود:‌ از این رو، ما شاهد شکل‌گیری هویت‌های وسیعتری در تاریخ هستیم و این یک بحث مهم و مفصلی است که فرصت آن نیست و فقط به همین بحث بسنده می‌کنم که هویت جهانی انسان بالاترین مرتبه هویت انسان در عرصه زندگی دنیایی اوست؛ این به عنوان یک واقعیت در حال وقوع است.

رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن با بیان اینکه جهانی شدن تنها یک واقعیت نیست بلکه یک حقیقت است، افزود: بین حقیقت و واقعیت تفاوت وجود دارد؛ حقیقت یک جنبه ارزشی دارد لذا ممکن است امری واقعی باشد ولی ارزشی نداشته باشد.

مشایی با اشاره به جنبه حقیقتی جهانی شدن، اظهار داشت: جهانی شدن یک پدیده مقدس و زیباست یک پدیده برتر و متعالی است، عین اعتلا است، عین بالندگی است، عین رشد است، عین صعود است، عین رسیدن به خداست، عین تربیت و همه مقاصد الهی و ارزش‌های متعالی معنوی در کنار ارتقاء در سطح زندگی مادی و تسلط بر طبیعت و جهان است. بیشتر آنچه بر هستی جاری است با هم اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه جهانی شدن از جنبه حقیقی آن در کنار واقعیت داشتن، یعنی همه ارزش‌ها و جان کلام، تاکید کرد: ما باید بین واقعیت و حقیقت تفاوت قائل باشیم که در خیلی از موارد ما این تفاوت را شاهد هستیم اما آنالیز تحولات به ما اجازه نمی‌دهد بین حقیقت و واقعیت تفاوت قائل شویم. چرا که برخی از فرآیندها جنبه صعودی دارد و ما باید آن را به عنوان یک واقعیت بپذیریم ولی آن را عین حقیقت نمی‌پذیریم.

مشایی با بیان اینکه برخی پدیده‌ها را می‌توانیم به عنوان واقعیت بپذیریم اما نمی‌توانیم به عنوان یک حقیقت بپذیریم، افزود: مثلا فرعونی یا حاکم جاعری بر گرده مردمی سوار شود، موجبات تباهی می‌شود، موجب فساد می‌شود، این جنبه حقیقتی ندارد و واقعیت است، چون ارزشی نیست و ضدارزش است؛ در آنالیز تحولات باید بین حقیقت و واقعیت تفاوت قائل شویم.

وی با تاکید بر اینکه جهانی شدن واقعیت و حقیقت است، اظهار داشت: جهان‌بینی توحیدی در تفسیر کلی تحولات انسان و جهان نه در موضع آنالیز است بلکه در مقاطع خاص در یک دوره کلی می‌توان گفت که تفاوتی بین واقعیت و حقیقت نمی‌شناسیم.

رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن گفت: واقعیت همان حقیقت است و حقیقت حتماً واقع می‌شود. نگاه توحیدی اقتضاء می‌کند که ما تمامی تحولات را در یک بستر کلی با هم ببینیم. وقتی در بحث‌های حکمت اسلامی بحث می‌کنیم، کاملا روشن است که حکمت الهی اقتضای تبدیل قوه به فعل است. اقتضای حکمت الهی، شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهاست و غیر از این ممکن نیست.

مشایی با بیان اینکه جهان آینده یک جهان متحدی است که واقعیت دارد و قابل انکار نیست، تصریح کرد:‌ جهان آینده قابل ردکردن نیست، قابل انصراف و توقف هم نیست و این واقعیتی است که در عین اینکه یک واقعیت است یک حقیقت برجسته بسیار زیبا نیز هست.

وی افزود: در نگاه فلسفی، قانون جهان را با پیچیدگی تعبیر کنیم یا عمیق تعریف کنیم، فرقی نمی‌کند جهانی شدن از منظر فلسفی امری اجتناب‌ناپذیر است.

مشایی افزود: ممکن است راه‌‌های فلسفی که مبتنی بر این امر (جهانی شدن) نباشد، وجود داشته باشد اما دیدگاه‌های فلسفی یا تزاحمی با مفهوم جهانی شدن ندارند و یا اینکه نگاه حمایت‌گرایانه‌ای به جهان آینده دارند. از نظر کلام، قرآن کریم روایت‌های متعدد فراوان در جهت تامین تحقق جهانی واحد دارد.

رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن با اشاره به نگاه عرفانی به مقوله جهانی شدن، گفت: عرفان و شناخت، شناخت خداوند به عنوان اصلی‌ترین هدف اصلی است. جهانی شدن یک امر آسمانی است و از نظر هدف، باید گفت اساس خلقت بر آن استوار است.

وی با بیان اینکه انسان برای اینکه خودش را بشناسد باید خدایش را بشناسد، گفت: یک طور دیگر هم می‌توان گفت. من عرفه نفسه فقد عرف ربه، آن‌کس که خدایش را شناخت خودش را شناخت. پس هر کس خودش را شناخت خدایش را شناخته است. یعنی خودشناسی اگر ورود به خداشناسی است، بدون خداشناسی میسر نمی‌شود؛ حقیقت اصلی انسان تجلی درک روشن از بحث خالق است چطور می‌شود خالق را نشناسی و خلق را بفهمی، امکان ندارد.

مشایی با بیان اینکه فهم بیشتر، عمیق‌تر و کامل‌تر، هم مقصد است و هم مسیر، تاکید کرد: مقصد است برای مسیر و مسیر است برای افق‌های بالادست. البته همیشه این رشد برای بشریت وجود دارد از نظر حکمت اسلامی رابطه انسان و جهان خالق یک رابطه معنادار است. جنبه‌های مادی دارد و در کنارش موید همه است.

مشاور رئیس‌جمهور با طرح این سوال که حقیقت جهانی شدن چیست، گفت: ما می توانیم صورت‌های مختلفی از جهانی شدن ارائه کنیم. در حوزه اقتصاد، در حوزه فرهنگ، در حوزه سیاست، در حوزه اجتماع، در حوزه‌های مختلف رفاهی، فلسفی و معنوی. اما حقیقت جهانی شدن توسعه وجودی انسان است و این انسان است که توسعه پیدا می‌کند و اعتقاد پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه حقیقت توسعه وجودی انسان یک حقیقت بالادستی است، تاکید کرد: انسان است که وجودش وسعت پیدا می‌کند اما این جنس هستی است که در نوردیده می‌شود؛ اینکه می‌گویند جهان در آینده کوچک می‌شود جهان کوچک نمی‌شود انسان است که بزرگ می‌شود. بزرگ شدن انسان و اشرافیت انسان است که در ابعاد حوزه‌های مختلف صورت می گیرد.

مشایی با بیان اینکه جهان آینده در اختیار و زیر پای انسان است و توسط انسان درنوردیده می‌شود، مفهوم کوچک شدن جهان را نادرست خواند و خاطرنشان کرد: اتفاقاً بشر با بزرگ شدن خود، جهان را کوچک نمی‌کند با فهم خود، جهان را کوچک نمی‌کند بلکه با فهم خود درک عمیق‌تری از جهان پیدا می‌کند و این اتفاق می‌افتد که عظمت انسان اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه بزرگ شدن انسان و جهان است که به معنای واقعی عقلی و قلبی بزرگ شدن خدا را فراهم می‌کند، افزود: انسان کوچک چگونه می‌تواند فهمی از خدای بزرگ داشته باشد، خدای بزرگ خالق بزرگ است و انسان بزرگ است که باید خدای بزرگ داشته باشد و هر چقدر جهان عمیق‌تر و پیچیده‌تر و وسیع‌تر دیده می‌شود خدا هم در بزرگی بهتر دیده می‌شود.

رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن رابطه انسانی و جهانی شدن را از دیگر مسائل مهم و اساسی در حوزه جهانی شدن خواند و تاکید کرد: این مسئله بسیار مهم است چرا که اگر انسان را از دایره هستی حذف کنیم و موضوعیتش را برداریم اهمیت هستی از بین می‌رود؛ شاید بود و نبودش یکسان می‌شود و حتی بود و نبود آن علی السویه می‌شود. وقتی بود، علی السویه می‌شود با نبودش یکسان می‌شود و علی‌السویه می‌شود؛ علی السویه غیرحکمیانه است و ما نمی‌توانیم امر غیر حکیمانه را به خدای متعال نسبت بدهیم.

وی افزود: امروز مطالعه درباره انسان و مکتبی که انسان را معرفی می‌کند باید انجام شود و باید به دنیا عرضه شود. جهان آینده بیشتر از امروز موضوعیت انسان را می‌خواهد و در آینده انسان بیشتر مهم می‌شود؛ اهمیت انسان در سیر تحولات، مهم است.

مشایی گفت: امروز در کنار استکبار، استعمار،‌ استثمار جهانی، ما شاهد یک حرکت متعالی هستیم و آن این است که انسان در حال اعتبار پیدا کردن و مهم شدن است؛ بروید ببینید لیبرالیسم چگونه خودش را معرفی می‌کند بروید ببینید اومانیسم خود را چگونه معرفی می‌کند. امروز ادبیات‌های قلچماغی جایی ندارد اگر چه قلچماغ‌ها هستند ولی ادبیات عوض شده است.

وی تصریح کرد: ‌امروز اومانیسم و به قول فرانسوی‌ها اومانیته جای خودش را باز کرده و سلطه دارد اما این تعریفی که از انسان در جامعه بشری می‌کنند ناقص است. بحث جهانی سازی و سلطه امروز اقتصادی، نظامی و امنیتی مبتنی بر این واقعیت است با وارد کردن یک تعریف ناقص از انسان ذهن و فکر و گاهی وقت‌ها دل را مشغول می‌کنند.

مشایی با بیان اینکه جهان آینده، جهانی دانش‌مدار است،‌افزود: جهان متحد آینده جهانی دانش‌مدار و اندیشه مدار است. جهانی نوآوری مدار است خصوصیات برتر دارد و از خصوصیات فاسد فاصله می‌گیرد به سمت خصوصیات فاخر.

وی با اشاره به فطرت مشترک انسان‌ها در جهان آینده که وی از آن به عنوان یک اصل اساسی یاد می‌کرد، خاطرنشان کرد: اگر نگویم مهمترین، ایرانیان یکی از اصلی‌ترین ملت‌هایی هستند که در تاریخ به انسان ارزش می‌دهد. قیمت انسان در تاریخ ایران از قیمت انسان در تاریخ ملت‌های دیگر یکی از ظرفیت‌هاست.

رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن به بحث دانش و نوآوری و نقش آن در جهان آینده اشاره کرد و افزود: بی‌تردید ایرانیان یکی از برترین ملت‌ها در تاریخ هستند که به واسطه برخورداری از هوش، استعداد ذاتی که در بین انسان‌ها متفاوت است و استعداد و هوش و به عنوان کسانی که بالاترین درجات هوش را دارند، اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین ملت دانش‌بنیان هستند.

مشایی با اشاره به قدرت و تجزیه فهم ایرانیان، تیزذهنی را از ویژگی‌های ایرانیان دانست و افزود: هر چقدر بیشتر جلو می‌رویم تیزهوشی ایرانیان بیشتر بروز دارد و خواهد داشت. بنابراین ملت ایران در آینده سهم بیشتری خواهد داشت اما این یکی از عوامل است و عوامل دیگری هم هست.

وی با بیان اینکه کشمکش‌های عقلانی برای دریافت‌های پنهانی از ایرانیان در تاریخ وجود داشته است، افزود: ما هم پیش از اسلام اینگونه بودیم هم بعد از اسلام. روشن و واضح است که مکتب تعالی اهل عصمت و طهارت به واسطه همین اندیشه بلند ایرانی است که آشکار و بارز می‌شود و تمیز داده می‌شود و برجسته می شود و به صحنه زندگی انسانی ارائه می‌شود.

مشایی گفت: اگر ایرانیان نبودند معلوم نبود که مکتب اهل بیت آنچنان که در تاریخ عملیاتی شد در حوزه‌های مختلف عرفان، فلسفه، کلام، حکمت بروز و ظهور پیدا می‌کرد و این ماموریت تاریخی ایرانیان بود چه بعد از اسلام و چه قبل از اسلام.

وی با بیان اینکه ایرانیان می‌توانند فرایند تحقق جهان آینده را به یک فرایند سریع‌تر و با عافیت بیشتر و افزایش راندمان بیشتر و هزینه کمتر و نتیجه بالاتر محقق کنند، افزود: هر که بامش بیش برفش بیشتر. ما مسئول‌تر هستیم چون دامنه داشته‌هایمان بیشتر است و اتفاقا اگر ما به این موضوع توجه نکنیم، مسئولیت‌مان در پیشگاه خداوند بیشتر خواهد شد.

رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن با بیان اینکه مکتب اهل بیت در جهان آینده سریع‌تر، ‌منطقی‌تر، محکم‌تر و باصلابت‌تر تداوم خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این جهان واحد پایان راه تزاحم است. پایان راه اختلاف است. سلطه و تزاحم و اختلاف از بین می‌رود چرا که در اتحاد شکاف و اتحاد معنا ندارد.

مشایی افزود:‌ در فرایند امروز مدیریت خوشبختانه جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد در بالاترین عرصه‌های مدیریت بین‌المللی اندیشه مدیریت مشترک را برای رسیدن به جهان واحد مطرح کرده است. ساده‌سازی مسیر رسیدن به جهان واحد در زمان کمتر و با رسیدن هدفمند یکی از بهترین اندیشه‌های مناسب و همچنین مطرح کردن مدیریت مشترک ملت‌ها در جهان بوده است که امیدوارم با آشنایی بیشتر جامعه و اندیشمندان، خدمتگزاران در عرصه فرهنگ، فهم، درک، تغییر و تحول ادا کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه در جهان آینده، بازار اندیشه و فکر است و اندیشه و فکر خریداران بیشتری خواهد داشت، ‌گفت: اگر بجنبیم و به مسئولیت تاریخ خود عمل بیشتری کنیم در دست گرفتن افتخار تاریخ را دوباره برای ایرانیان می‌توانیم بسیار بسیار در دسترس داشته باشیم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار