امروز : پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 30
۱۸:۰۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 21604
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۳۰
تعداد بازدید: 98
سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به سابقه اورژانس اجتماعی در کشور اظهارداشت: اورژانس یک سابقه 14 ساله دارد به طوری که از ...

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس با اشاره به سابقه اورژانس اجتماعی در کشور اظهارداشت: اورژانس یک سابقه 14 ساله دارد به طوری که از سال 78 شروع شد.

وی تصریح کرد: به دلیل ماهیت فرابخشی اورژانس اجتماعی، همکاری سایر سازمانها برای عملیاتی شدن برنامه‌ها در این بخش اجتناب ناپذیر است.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: تا امروز و در غالب تفاهمنامه بین مدیران سازمان بهزیستی کشور و سایر سازمانها اقداماتی در بخش اورژانس اجتماعی انجام شده است و این در حالی است که تفاهمنامه ضمانت اجرایی کمتری از آیین‌نامه دارد.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: به منظور نهادینه کردن همکاری بین بخشی و مشخص شدن وظایف دستگاه‌های محوری‌تر در برنامه اورژانس اجتماعی ،از بهمن سال 90 تدوین آیین‌نامه اورژانس اجتماعی با همکاری سازمان بهزیستی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: آیین نامه اورژانس اجتماعی از اواخر سال 90 نهایی و در هشتم فروردین‌ سال 91 به هیئت دولت ارسال شد و پس از بررسی در«کمیسیون اجتماعی و دولت الکترونیک» و هیئت وزیران آئین نامه اشاره شده به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: در نهایت آیین نامه اورژانس اجتماعی در 12 خرداد 92 در جلسه‌ هیئت وزیران به تصویب و در 10 تیر 92 به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

به گزارش فارس، متن آیین نامه اورژانس اجتماعی به این شرح است:                                                                                                           

آیین نامه ارایه خدمات  فوریتهای  اجتماعی
فصل اول – کلیات و تعاریف

ماده 1) در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف : وزارت : منظور وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است .

ب: سازمان :منظور سازمان بهزیستی کشور است .

پ:مرکز: مرکز فوریتهای اجتماعی سازمان در مرکز و شهرستانها

ت: فوریتهای اجتماعی : خدمات تخصصی به موقع  و دردسترس که به صورت شبانه روزی و رایگان در سطوح زیر ارائه می‌شود:

 1-مرکز مداخله در بحران ، فردی ، خانوادگی و اجتماعی

 2- خط تلفن اورژانس اجتماعی (123) 
 3- خدمات سیار اورژانس اجتماعی
 4- پایگاه خدمات اجتماعی

ث: دریافت کنندگان خدمات فوریتهای اجتماعی :

خشونت دیدگان خانگی از قبیل کودک آزاردیده ، همسرآزاردیده ، سالمند آزاردیده و معلول آزار دیده ،افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند و خانواده آنان،دختران و پسران فراری از منزل ،زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا  آسیب دیده اجتماعی ،زوجین متقاضی طلاق و افراد در معرض بحران طلاق ، کودکان خیابانی ،مبتلایان به اختلال هویت جنسی در معرض آسیب.

ماده2) وظایف و اختیارات مرکز در اجرای این آیین نامه به شرح  زیر تعیین می‌شود:

   1- شناسایی مناطق و کانون‌های آسیب زا و آسیب‌های شایع و در حال شیوع به صورت کشوری،منطقه‌ای و محلی.

    2-تقویت مداخله‌های اجتماعی و روانی قبل از مداخله‌های قضایی-انتظامی.

 3-مداخله در بحران های فردی ،خانوادگی و اجتماعی موضوع این آیین‌نامه.

 4-تسهیل دسترسی دریافت کنندگان خدمات فوریتهای اجتماعی به خدمات تخصصی مورد نیاز از طریق سطوح  فوریتهای اجتماعی

  5-توانمند سازی دریافت کنندگان خدمات فوریتهای اجتماعی به صورت بازگشت به خانواده ، فراهم کردن زمینه زندگی مستقل یا ارجاع به مراکز مرتبط.

   6-انجام پیگیری‌های لازم پس از ترخیص از طریق خدمات مددکاری اجتماعی.

   7-اطلاع رسانی مناسب در مورد برنامه به مردم از طرق مختلف از جمله راه اندازی سایت 123 ،صدا و سیما و معرفی به دستگاه‌های مرتبط.

  8- ارائه نظرات کارشناسی و مشاوره‌ای به مراجع قضایی حسب درخواست

9- ارائه خدمات به گروههای هدف ارجاعی از سازمانهای همکار

10- تبادل اطلاعات و آمار مربوط با سازمانهای ذیربط با رعایت قوانین و مقررات مربوط

ماده3) نحوه پذیرش دریافت کنندگان خدمات به صورت خود معرف یا ارجاعی ( معرفی از مراجع قضایی و انتظامی و سایر سازمانها و نهادها و گزارشهای مردمی ) است.

تبصره- افرادی که بدون معرفی نامه از سوی مراجع قضایی و انتظامی  یا سایر نهادها مراجعه می‌کنند، تحت عنوان خود معرف پذیرفته می‌شوند.

 ماده 4- به منظور  کنترل و کاهش  بحرانهای  فردی، خانوادگی و اجتماعی از طریق ارایه  خدمات به  دریافت کنندگان خدمات فوریتهای  اجتماعی، دستگاههای اجرایی زیرمکلفند ضمن هماهنگی با سازمان حسب مورد اقدام لازم را به عمل آورند:

الف-وزارت ارتباطات  و فناوری  اطلاعات

1-تجهیز شبکه فوریتهای در کل کشور به تجهیزات مخابراتی از جمله راه اندازی خط تلفن فوریتهای اجتماعی (123) و فرکانس خط بی سیم به صورت مکالمه رایگان

2-ایجاد زیر ساخت لازم ( نرم افزاری وسخت افزاری) خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 در تمامی مناطق شهری و روستایی.
ب-وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

1-ارائه خدمات درمانی فوری به دریافت کنندگان خدمات فوریتهای اجتماعی ارجاع شده از مرکز

2- معرفی دریافت کنندگان خدمات فوریتهای اجتماعی که برای دریافت سایر خدمات( غیر از خدمات موضوع این آیین نامه) به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به مرکز
پ-وزارت دادگستری

هماهنگی با قوه قضاییه به منظور انجام موارد زیر با رعایت قوانین و مقررات مربوط:
1- صدور احکام قضایی لازم

2-  حضور مددکاران اجتماعی مرکز در جلسات رسیدگی‌های قضایی مربوط به دریافت کنندگان خدمات فوریتهای  اجتماعی

3-  تعیین شعبه‌های ویژه در کلان شهرها و مراکز استانها یا قاضی مشخص برای رسیدگی به پرونده‌های ارجاعی از مرکز

4-حمایت از کارکنان مرکز در اقامه دعاوی ناشی از انجام وظایف قانونی در مقابل شاکیان
ت-  وزارت کشور

1- تعیین تکلیف افراد خارجی فاقد مجوز اقامت، ارجاع شده از مرکز با قید فوریت و پذیرش آنها در مراکز مرتبط با اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی

2- تسهیل صدور شناسنامه و مدارک هویتی برای گروههای هدف فاقد مدارک با معرفی مرکز طبق قوانین و مقررات مربوط از طریق سازمان ثبت احوال  کشور

3- هماهنگی با استانداری‌ها جهت اولویت دادن به طرح‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در کارگروه فرهنگی، اجتماعی و خانواده شورای برنامه ریزی و توسعه استان

4- تامین اعتبار مورد نیاز استانی از طریق شورای برنامه ریزی و توسعه استان

5-  اتخاذ  تدابیر لازم برای ایجاد هماهنگی بین خدمات فوریتی فعال در کشور از جمله خطوط تلفن 123-115-125-110

6- بررسی عملکرد دستگاههای استانی مسئول از طریق کارگروه فرهنگی، اجتماعی و خانواده شورای برنامه ریزی و توسعه استان و ارایه نتایج آن به شورای یاد شده.
ث-وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

1- توسعه خدمات فوریتهای اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت تا پایان سال 1392

2- تشکیل جلسات با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه‌های اجرایی همکار با هدف ایجاد هماهنگی ، سیاستگذاری و اقدامات راهبردی برای ارایه خدمات فوریتهای اجتماعی
ج- وزارت راه و شهرسازی

تامین زمین مورد نیاز  مراکز تابع  به صورت رایگان با رعایت قوانین و مقررات مربوط
سازمان
1- تدوین برنامه توسعه کیفی و کمی خدمات
 2-پیش بینی اعتبار مورد نیاز در لایحه بودجه سالانه

3- پایش و ارزشیابی فعالیت مراکز تابع

4- تهیه گزارشات عملکرد دستگاههای مسئول و ارسال به وزارت هر 6 ماه یکبار

5- استاندارد سازی خدمات و تجهیزات مراکز تابع

6- استفاده از ظرفیت‌های شوراهای شهر و شهرداریها جهت اجرای این آیین نامه

ماده 5- نیروی انتظامی  جمهوری اسلامی ایران  با رعایت  قوانین و مقررات  مربوط همکاریهای لازم را در خصوص  موارد زیر به عمل آورد:

1- حمایت از کارکنان مرکز در مواردی که سلامت جسمانی و امنیت جانی آنها و یا دریافت کنندگان خدامت فوریتهای اجتماعی در معرض خطر قرار می‌گیرند.

2- ارجاع دریافت کنندگان خدمات فوریتهای اجتماعی به مراکز فوریتهای اجتماعی با رعایت قوانین و مقررات مربوط

3-همکاری لازم جهت استقرار خودروهای خدمات سیار فوریتهای اجتماعی در میادین شهرها

ماده6- سازمان صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران  با رعایت مقررات مربوط نسبت به تهیه  و پخش  برنامه‌های  مرتبط با خدمات فوریتهای اجتماعی در شبکه‌های ملی و استانی با هماهنگی سازمان اقدام کند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار