امروز : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۵:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 21773
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۰۰
تعداد بازدید: 61
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، سیدمیثم آقا سیدحسینی، کارشناس ادبیات و نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان یادداشتی را با ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، سیدمیثم آقا سیدحسینی، کارشناس ادبیات و نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان یادداشتی را با عنوان «اهمیت مطالعه و کتاب‌خواندن، رنگ‌آمیزی، آموزش‌های ادبی در کودکی و نوجوانی» نوشته و در اختیار این خبرگزاری قرار داده است، که در ذیل آن را می‌خوانید:

واقعیت آن است تعدادی از والدین به آموزش‌های دوران کودکی آن چنان که شایسته است، توجه نمی‌کنند و یا به خاطر نداشتن وقت یا ترافیک‌های کاری و زندگی به آن اهمیت نمی‌دهند که این نیز خود بزرگترین خطر، کمک کردن به هرز رفتن اوقات طلایی کودک و نوجوان می‌باشد.

دوران طلایی کودکی و نوجوانی دورانی است، سازنده و تثبیت کننده شخصیت هر فرد؛ این زمان بهترین و شایسته‌ترین فرصتی است که می‌توان روی سرمایه‌های آینده دنیا «کودکان و نوجوانان» برنامه‌ریزی کرد تا هر کدام از آنان به درستی سکان زندگی و جامعه را به نوبه خود در دست بگیرند.

متأسفانه برخی از والدین مطالعه، بازی و سرگرمی ادبی، نقاشی، تصویری را اتلاف وقت و یا از بین رفتن بیهوده زمان می‌دانند، ناآگاهی، خطرناک و لطمه زننده بعضی از آنها در مورد مطالعه و نقش تربیتی و همچنین کاربرد آموزشی و اطلاعات پایه در مورد تربیت و آموزش کودک تا حدی پایین و خطرناک است که کودک را از دنیای شکل‌گیری شخصیت و آموزش‌های صحیح هنگام بازی یا مطالعه و یا نقاشی کردن منع می‌کند.

این رفتار برای کودک سوال برانگیز می‌شود و به دنبال دلایل قانع‌کننده‌ای می‌گردند که باز هم با ادبیات محاوره‌ای بزرگسالان بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای در دوران کودکی مواجه می‌شوند و این در حالی است که روانشناسان و نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوانان و متخصصان تعلیم و تربیت، بازی، مطالعه و نقاشی را همچو اکسیژن و تنفس برای کودکان و نوجوانان لازم و ضروری می‌دانند.

آموزش صحیح و درست در دوران کودکی شخصیتی شکست‌ناپذیر و قدرتمند را در کودکان و نوجوانان پرورش می‌دهد که کمک شایانی به تمام طول مسیر زندگی در تثبیت شخصیت می‌کند.

والدین و آموزگاران مستقیم که از دوران پیش دبستانی، مهد کودک، دبستان و ... همراه کودک به عنوان اسطوره‌های زندگی کودکان نیز با روح و روان آنان در ارتباط هستند و آموزگاران غیرمستقیم که شامل نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان، تصویرگران تأثیرگذار که به عنوان اسطوره‌های خیالی و رویایی نیز با تمام احساس و تخیل آنان نیز در ارتباط هستند، می‌بایست این را بدانند که احساس شخصیت یک فرد در بزرگسالی نیز در دوران مهم و حیاتی کودکی او نهفته است.

گاهی بدون آن که تأثیر بسزای خود را در شکل‌گیری شخصیت فردی احساس کنیم، جوانب دیگری که به سود روزگار خودمان هست را در نظر می‌گیریم بی‌آنکه نگران فردای خود نیز باشیم امروز خطر بیماری اقتصاد پلی محکم را به شخصیت‌هایمان وصل کرده اگر شاهد این فرهنگ نادرست هستیم که در اتوبوس یا مترو مرد کهنسالی که از کارگری به سمت خانه باز می‌گردد و خستگی تمام وجودش را فرا گرفته و پای صندلی ایستاده که نوجوانی با شور و نشاط و پتانسیل زیادی روی همان صندلی نشسته و اهمیتی نمی‌دهد این فاجعه خطرناک حاصل تربیت و آموزش‌های نادرست روانی و عاطفی همه ما به نسل امروزمان هست. مهمترین نقش شکل‌گیری شخصیت انسان، آموزش، بازی، مطالعه صحیح در دوران کودکی می‌باشد.

اولین فعالیت اجتماعی کودک به صورت بازی و نقاشی شروع می‌شود که والدین نقش به سزایی در انتقال آن دارند در این دوران فرهنگ مطالعه را در کودک باید جای داد تا خود نیز به دنبال سوال‌های متداول زندگی بگردد و در کنار این پژوهش توجه شما به عنوان یک فرد تأثیرگذار و یک منبع تمام نشدنی برای پاسخ به سوال‌های کودک نیز الزامی است که خود شما هم می‌بایست از مطالعه درست و هدفمندی برخوردار باشید.

والدین و آموزگاران و متخصصان تعلیم و تربیت در دوران کودکی یک فرد ضمن توجه به آموزش‌های کودک، بازی، مطالعه، نقاشی به صورت ناخودآگاه در کنار کودک آن را با مسئولیت‌ها آشنا کرده و به او می‌فهماند که برای رسیدن به هدف‌های مشخص باید تلاش کرد، آموزش صحیح جنبه با ارزشی از رشد شناختی، اجتماعی و عاطفی را در کودک دارد.

در زمینه تربیتی بازی، نقاشی و مطالعه باعث شناخت درستی از خود و محیط نایل آمده که موجب سازگاری هر چه بیشتر کودک با زندگی خواهد شد، در واقع چراغی را در تونلی تاریک روشن می‌بینید تصمیم‌گیری در این فضا بهتر از ظلمات است.

کودک با شناخت خود و محیط، از خود مداری با این تصور که خویشتن مرکز همه چیز است، بیرون می‌آید باز هم مثل این است که در اقیانوس مواج کشتی بزرگی با تمام امکانات دارید تا با همان اقیانوس مواج دقایقی شکسته و بدون هیچ امکاناتی...

بازی و مطالعه کودک به تفکرات او نیز مرتبط است و از طریق آن، شناخت افکار و تصوراتش و در نتیجه پرورش فکری و جسمانی او امکان‌پذیر است و با توجه به همین مسایل است که می‌توان در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، درسی از آن سود جست.

بازی و مطالعه در کودکان و نوجوانان نقش به سزایی در حیات روانی آنان دارد و باعث تعادل روانی می‌شود، احساسات کودک و نوجوان در جریان بازی و مطالعه به نحو اجتماع پسندی بازگو می‌شود.

کودک و نوجوان انرژی‌های سرکوب شده خود را در بازی و مطالعه بروز می‌دهند و همچنین به کمک آن نیاز لذت جویی خود را ارضا می‌کنند و علاوه بر این که در بهداشت روانی آن مؤثر است، یک وسیله درمانی نیز محسوب می‌شود و با کمک بازی و مطالعه و نقاشی مشکلات کودک و نوجوان نیز مرتفع می‌شود.

تعادل میان رفتار‌ها و زندگی

بازی، نقاشی و مطالعه اگر به صورت هدف در آید تمام اوقات کودک را می‌گیرد و خطرناک می‌شود باید تعادل میان کار، بازی و مطالعه در زندگی برقرار کرده و فقط بازی و مطالعه و نقاشی یگانه ذوق و شوق کودک و نوجوان نباشید و او را به کلی از مراوده‌ها و هدف‌های اجتماعی دور نکند.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار