امروز : یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017 September 24
۲۳:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 22183
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۲۷
تعداد بازدید: 65
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (دوشنبه) در سی‌امین اجلاس ...

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (دوشنبه) در سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور در سالن همایش‌های رازی سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت نظام آموزش و پرورشی کشور، توجه آموزش و پرورش به اسناد بالادستی را مهم و اساسی خواند و افزود: اهتمام دولت و مجلس بر حل مشکلات آموزش و پرورش کشور بوده است و بر همین اساس بود که مسئولیت‌ کسانی که در آموزش و پرورش مدیریت می‌کنند، بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه نگاه‌های مختلفی در جهان به آموزش و پرورش وجود دارد که نگاه‌های سطحی، کوتاه مدت و دراز مدت از جمله آن است، خاطرنشان کرد: برخی نگاه‌ها مبتنی بر نگاه‌های مکانیکی است و به نوعی کارکرد مکانیکی را ترویج می‌کند.

لاریجانی نگاه منفعت‌ طلبانه را از دیگر نگاه‌های مطرح دانست و با تاکید بر اینکه نگاه سعادت‌طلبانه و استراتژیک به آموزش و پرورش مهم و صحیح است، افزود: در این نگاه انتهای کار، همه هستی است که در ادبیات دینی ما به آن اشاره شده است.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان و رابطه این ماه مبارک با سعادت انسان‌ها، اظهار داشت: در این ماه، آنقدر به سعادت انسان‌ها تاکید شده است که اگر یک آیه قرآن بخوانید همانند آن است که کل قرآن را ختم کرده‌اید؛ در شب‌های قدر زمان مناسبی برای تنوع و تحول روحی و گرایش انسان به معنویت است لذا اسلام به دنبال سعادت انسان‌هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم که فرموده است اگر انسان در روز 20 بار یاد خدا کند همانند کسی است که مجاهدت کرده است، افزود: در سفری که به یکی از کشورهای اروپایی داشتم به مقام اروپایی گفتم ما در اسلام به سعادت فکر می‌کنیم و سعادت را در اولویت قرار می‌‌دهیم که ایشان در پاسخ به بنده گفتند جوانان ما به دلیل خلأ معنوی مشهود و محسوس با بحران‌های روحی مواجه شده‌اند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به دو نوع نگاه به اسلام بر اساس معتزله و اشعریون گفت: یک نوع نگاه این است که ما بر اساس عقل عمل کرده و همان طور که در نصوص اسلامی آمده با عقل و وحی عمل کنیم و نوع دیگر نگاه این است که تنها به تحولات علمی نگاه حسی داشته باشیم و بدون عقل و وحی عمل کنیم؛ این نوع نگاه در برخی روشنفکران ایرانی مثل مرحوم بازرگان و امروزه اخوان‌المسلمین و برخی گروه‌های افراطی مشاهده می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه باید به آموزش و پرورش نگاهی راهبردی داشته باشیم، افزود: یک ضرب‌المثل چینی می‌گوید، در برنامه یکساله باید گندم کاشت، در برنامه ده ساله باید گردو کاشت و اما در برنامه‌های 100 ساله باید به فکر مدرسه بود و این نشانگر اهمیت آموزش و پرورش در برنامه‌های دراز مدت است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های اخیری که در آموزش و پرورش شکل گرفته گفت: پیشرفت‌های خوبی در محتوای کتاب‌ها، وضعیت معلمان و رابطه مدرسه با خانواده داشته‌ایم اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند باید به دغدغه‌ها و چالش‌ها در این حوزه توجه داشته باشیم.

لاریجانی با بیان اینکه پیشرفت‌های آموزش و پرورش باید مطابق سرعت تغییر و تحول جهانی باشد، گفت: اکنون حرکت‌های عقلانی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی در جهان مشاهده می‌شود و حرکت‌های پوپولیستی یا متحجرانه در حال رنگ باختن است گرایش‌های مردمی به دموکراسی و مردم‌سالاری نشانه این امر است.

رئس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرکت‌های متحجرانه و افراطی در جهان با مشکلات زیادی مواجه شده است، گفت: این افراطی‌ها که امروز در مصر، سوریه، عراق و دیگر کشورها برای مسلمانان مزاحمت ایجاد می‌کنند در حالی ادعا دارند که با رژیم صهیونیستی مبارزه نمی‌کنند و تنها برای مسلمانان ایجاد مزاحمت و مشکل می‌کند و برخی از این نیروهای تکفیری و افراطی حتی ممکن است پشت پرده با سرویس‌های اطلاعاتی هماهنگ باشند.

لاریجانی در ادامه به نقش رنسانس و مدرنیته در تحولات جهانی اشاره کرد و افزود: رفتارهای ابزاری و مکانیکی که بعد از مدرنیته سامان یافته امروز با مشکلات جدی همراه است چرا که تنها بحث اسلام برای سعادت انسان‌ها راهگشاست.

لاریجانی در ادامه به آرایش آموزش و پرورش و تعیین سیاست‌های کلی این وزارتخانه برای رشد و تعالی در سیستم آموزشی و پرورشی کشور اشاره کرد و گفت:‌ در بحث مدل 6،3،3 که دکتر حاجی‌ بابایی در مجلس توضیح داده‌اند و حتی بطور جداگانه به بنده در این مورد صحبت کردند محاسبات خوبی شده است اما ما باید در این مرحله به اسناد بالادستی کشور بیشتر توجه کنیم.

وی بر حل مشکلات معلمان و مدیران آموزش و پرورش تاکید و با بیان اینکه معلمان برای تعلیم و تربیت باید شوق و انگیزه داشته باشند، افزود: اکنون 12 میلیون دانش‌آموز در کشور ما حضور دارند که در بیش از 100 هزار مرکز آموزشی تدریس می‌کنند و این نشان می‌دهد که ما باید بر اساس حجم فعالیتی که در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه «حل شدن مشکلات بین‌المللی به راحتی و خوشبینانه، خیال خام است»،‌ گفت:‌ما باید در داخل با توجه به تولید و رونق اقتصادی مشکلات را حل کنیم.

لاریجانی در پایان بر حل مشکلات اقتصادی از جمله مشکلات تولید و بیکاری جوانان تاکید کرد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها