امروز : سه شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 21
۱۹:۵۷
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 22397
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۲۳:۳۸
تعداد بازدید: 172
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش که در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار شد با اشاره به حماسه سیاسی ملت ایران در 24خرداد، اظهار داشت: امروز همه ما در برابر نمره 20 ملت ایران باید کار و تلاش کنیم؛ همه باید کمک کنند که حرکت و حماسه عظیم اقتصادی نیز در نظام جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد.

وی به توطئه های دشمنان اشاره کرد و ادامه داد: اگر یکی از این توطئه ها برای یک کشور اروپایی قوی اتفاق می افتاد، حتماً حاکمیت آن کشور به هم می ریخت ولی ملت بزرگ ایران همه این توطئه ها را به موقع با بصیرت و آگاهی پشت سر گذاشته اند.

حاجی بابایی به سخنرانی رئیس جمهور و رئیس مجلس در اجلاس سی ام اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود اشراف کامل بر موضوعات آموزش و پرورش داشتند که نشان از توجه ویژه آنها به نظام تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه تمام ملت ایران تحول بنیادین را باور کرده‌اند، افزود: تحول بنیادین به اجماع پذیرفته شده است اما روی تفسیر آن هنوز هم صحبت هایی انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اگر به 5، 6 سال قبل برگردیم، می بینیم که سخنان و خواسته ها و مطالبات مردم تغییر کرده است؛ آن زمان حرف از مشکلات حق التدریس و وضعیت وخیم آموزش و پرورش بود؛ وقتی وارد مدرسه ای می شدیم 10 تا 15 فرهنگی و معلم از موضوعات مختلف گلایه مند بودند ولی امروز سخن از اینها نیست.

وی ادامه داد: درست است که نقدهایی هنوز وجود دارد؛ اگر نقدی است که با انجام شدنش به زیبایی ها می افزاید، این نقد خوب است.

* مدرسه ای که هوشمند نیست، استاندارد نیست

حاجی بایایی با بیان اینکه مردم هوشمندسازی و تحول در موضوع فناوری را پذیرفته‌اند، گفت: تحول این است که بپذیریم کلاس باید کامپیوتر داشته باشد؛ اگر داریم که خوب است و اگر نداریم باید داشته باشیم. 10 یا 15 سال قبل کسی نقد نمی کرد که چرا کلاس درس آموزش و پرورش، کامپیوتر ندارد.

وی با بیان اینکه هوشمندسازی مدارس امروز مطالبه اولیای دانش آموزان است، اضافه کرد: مردم پذیرفته‌اند که مدرسه استاندارد باید کامپیوتر داشته باشد؛ مجلس شورای اسلامی هم 2 سال است که ردیف اعتباری برای موضوع فناوری در نظر گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه می گویند محتوا در آموزش و پرورش مهم است و باید تغییر کند، گفت: اول باید مشخص شود محتوا چیست؟ آیا ما حق داریم بگوییم آموزش و پرورش محتوا ندارد؛ همه می گویند محتوای آموزش و پرورش مهم است اما نمی گویند محتوا چیست.

وی ادامه داد: اگر مدرسه ای 400 دانش آموز داشته باشد و یک معاون به آن مدرسه اختصاص دهیم، آیا این محتواست یا ساختار؟ اگر معاونین رضایت داشته باشند، ساختار است یا محتوا؟ نظام رتبه بندی معلمان ساختار است یا محتوا؟

حاجی بابایی با بیان اینکه ما در تحول بنیادین وظیفه داریم نگاه به آموزش و پرورش را دگرگون کنیم، افزود: ما خودمان به این موضوع دامن می زنیم که مدرسه ای که هوشمند نیست، استاندارد نیست.

وی با بیان اینکه هر آنچه که به عزت معلم کمک کند محتواست و هر آنچه که عزت را از معلم می گیرد، ضد محتواست، اضافه کرد: درباره عملکرد آموزش و پرورش نقدهای گوناگون شده است اما معتقدیم نباید از نقد نگران شد.

* سیستم انجام کارها در آموزش و پرورش غلط بود

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مشکل من امروز این نیست که بخواهم اعداد و ارقام را در آموزش و پرورش بالا و پایین کنم؛ مشکل من اصل تعریف است، چرا باید برای ما لباسی دوخته شود که برای اینکه تمام تن ما را بپوشاند نیاز به 10 وصله داشته باشد، باید از اول لباس را اندازه ما بدوزند.

وی ادامه داد: سیستم انجام کارها در آموزش و پرورش غلط بود؛ هر استانی که می رفتم به من می گفتند اردوگاه ما را ملی کن، اما طی 35 سال گذشته یک نفر نبوده است که ردیفی برای اردوگاه ها ایجاد کند.

حاجی بابایی افزود: همیشه می گویند بخاری مدارس مشکل دارد، اما دریغ از یک نفر که در 35 سال گذشته به دنبال اختصاص ردیف اعتباری برای سیستم های گرمایشی مدارس رفته باشد.

وی با بیان اینکه در گذشته آموزش و پرورش حریم نداشت و کسی مرز برای آن قائل نمی شد، گفت: به عنوان مثال وقتی به دنبال ورزش و استخرهای ویژه آموزش و پرورش بودیم، می گفتند مگر آموزش و پرورش هم استخر می خواهد؟ یا وقتی برای تجهیز مدارس تلاش می کردیم، دانشگاه را مهم تر از مدرسه می دانستند؛ درحالی که مدرسه 100مرتبه از دانشگاه بالاتر است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 4 سال طول کشید تا در آموزش و پرورش تعداد دانش آموزان، معلمان، مدارس و کارکنان آن را مشخص کنیم و امروز با افتخار می گویم که معلم، وزیر واقعی است که باید بیش از همه به او توجه کرد؛ وقتی می گوییم معلم یعنی هیچ کس در آموزش و پرورش جز معلم وجود ندارد. 

* توزیع بیش از 20 میلیون کتاب جدید در مهر امسال

حاجی بایایی در خصوص نظام رتبه بندی معلمان گفت: این نظام در اصل 2 قسمت دارد که شامل مرتبه بندی و نحوه جذب معلمان است.

وی اضافه کرد: آنچه تاکنون در آموزش و پرورش انجام شده است بر اساس قانون بوده و تا امروز هیچ کاری که برخلاف سند تحول بنیادین بوده باشد، صورت نگرفته و این را بدانید که کار قانونی فقط از طریق قانون قابل تغییر است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت نوع سخن گفتن متفاوت است؛ باید بسیار ظریف و با دقت با دانش آموزان صحبت کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تفکیک مقطع ابتدایی به دو دوره سه ساله، اظهار کرد: براساس سند تحول، دوره 6 ساله ابتدایی به دو دوره سه ساله تفکیک خواهد شد که این موضوع در حال حاضر اجبار نیست و ملاک رضایت مردم است.

وی با بیان اینکه تا اول مهر بیش از 20 میلیون کتاب جدید توزیع خواهد شد، ادامه داد: برای اول مهر باید طوری آموزش و پرورش را راه اندازی کنیم که همه موارد از جمله کلاس ها و کتاب ها منظم و به موقع توزیع شود.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه نباید یک ساعت تعلل در آموزش و پرورش کوچکترین رخنه را در کار ایجاد کند، گفت: یک دقیقه کار را سست کردن به نظام تعلیم و تربیت صدمه غیرقابل جبرانی وارد می کند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها