امروز : جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 26
۰۵:۳۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 22646
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۲۷
تعداد بازدید: 53
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، سعید صادقی کاریکاتوریست برگزیده سوم در بخش خرافه پرستی دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران است که با اعتراض ...

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، سعید صادقی کاریکاتوریست برگزیده سوم در بخش خرافه پرستی دهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران است که با اعتراض برخی کاریکاتوریست‌های ایرانی در زمینه تشابه اثر برگزیده او با آثاری از دیگر هنرمندان دنیا مواجه شد و سبب شد که هیئت انتخاب آثار و داوران این دوسالانه این موضوع را مورد بررسی و مداقه قرار دهند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که این اثر کپی نیست و صرفاً با برخی آثار دیگر هنرمندان از نظر ایده تشابهاتی دارد.
 



سعید صادقی در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره مسئله تشابه آثار در میان کاریکاتوریست‌ها گفت:‌ به دلیل افزایش تعداد کاریکاتوریست‌ها در دنیا و حجم گسترده آثار کاریکاتور که در جشنواره‌های متعدد شرکت می‌کنند،‌موضوع تشابه ایده، خواه ناخواه به وجود می‌آید و این موضوع در میان بسیاری از جشنواره‌های کاریکاتور دنیا نیز دیده می‌شود.

او تأکید کرد: هیئت داوران جشنواره‌‌های کاریکاتور، نسبت به همه آثار کاریکاتوری که در دنیا منتشر می‌شود، اشراف ندارند و ممکن است اثری را انتخاب کنند که ایده آن پیش از این از سوی هنرمند دیگری در دنیا اجرا شده باشد و ازچشم هیئت داوران به دور مانده باشد.

این هنرمند کاریکاتوریست درباره پیشنهاد خود برای رفع مشکل انتخاب آثار مشابه به عنوان برگزیده گفت: به نظر من بهتر است 5 روز قبل از اعلام نهایی برگزیدگان یک جشنواره کاریکاتور،‌ کاندیداهای برگزیده را به صورت سه برابر ظرفیت اعلام کنند و آثارشان را روی سایت جشنواره قرار دهند تا اگر فردی تشابهی میان این آثار یافت،‌با ارائه مستندات به دبیرخانه جشنواره ارائه کند و به این ترتیب هیئت داوران این موضوع را پیش از اعلام برگزیدگان نهایی مورد بررسی قرار دهند که تشابه ایده وجود دارد و یا این که کپی است.
 



صادقی درباره یافتن ایده اثر برگزیده خود در دهمین دوسالانه کاریکاتور تهران هم توضیح داد: ابتدایی‌ترین سوژه‌یابی در هنر کاریکاتور جایگزینی فرمی است. من هم سعی کردم که یک المان بین‌المللی را در زمینه خرافه‌پرستی استفاده کنم که نعل اسب به ذهنم رسید. نعل اسب تشابهی فرمی با علامت یورو دارد و من این را جایگزین فرم آن کردم. اما چیزی که مهم است این است که من این ایده را حدود یک سال و نیم پیش و در زمان بحران اقتصادی اروپا اجرا کردم و حدس زدم که اگر آن را به یورو تبدیل کنم احتمال دارد در سالهای آینده در داوری مورد توجه قرار بگیرد که همین طور هم شد.

از سوی دیگر، شانسی که من در این دوسالانه داشتم این بود که هیچ اثری مشابه ایده من در دوسالانه دهم وجود نداشت و به همین دلیل مورد توجه قرار گرفته بود.

او درباره آثار دیگر هنرمندانی که ایده‌های مشابهی با اثر او داشته‌اند توضیح داد: یکی از این هنرمندان «دارکو» است که در رسانه‌ها اعلام کرده بود اثرش را در جایی منتشر نکرده است و سعید صادقی خوشبخت‌تر بوده است که توانسته با این ایده جایزه سوم را از آن خود کند.

او به حساسیت هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی در این زمینه اشاره کرد و گفت: من همزمان با دوسالانه دهم کاریکاتور تهران در جشنواره کاریکاتور هند هم شرکت کردم که جایزه سوم آن را به دست آوردم. در این جشنواره نیز اثر برگزیده اول مشابه آثار دیگری بود ولی هیچ منتقدی نسبت به این موضوع اشاره‌ای نکرد و حساسیت نشان نداد.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار