امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 7
۱۴:۵۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 228
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ساعت ۰۰:۱۲
تعداد بازدید: 264
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس در ادامه مراسم بیستمین سال درگذشت شهید سیدمرتضی آوینی عصر امروز با عنوان راوی آسمانی به همت بنیاد روایت فتح در سالن ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس در ادامه مراسم بیستمین سال درگذشت شهید سیدمرتضی آوینی عصر امروز با عنوان راوی آسمانی به همت بنیاد روایت فتح در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد ابراهیم فیاض در پاسخ به سؤالبه گزارش خبرنگار سینمایی فارس در ادامه مراسم بیستمین سال درگذشت شهید سیدمرتضی آوینی عصر امروز با عنوان راوی آسمانی به همت بنیاد روایت فتح در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد ابراهیم فیاض در پاسخ به سؤال فراستی که پرسید ویژگی‌های روایت فتح چیست، گفت: جنگ انقطاع تاریخی به وجود می‌آورد مثل جنگ جهانی دوم که باعث شد مدرنیست به مدرنیته تبدیل شود یا مثلاً جنگ ایران و روس، ظاهراً جنگ ایران و عراق باعث انقطاع شد که تاریخ ما از بین برود و کار مرتضی این بود که جنگی که انقطاع‌‌ تاریخی ایجاد می‌کرد را به جایی برساند تا همه به ما افتخار کنند. یک واقع تاریخی که رخ می‌دهد نمی‌شود آن را پنهان کرد ایران از انقطاع به سوی پیشرفت رفت که اولین روایتگر آن شهید آوینی بود.

در ادامه این مراسم نادر طالب‌زاده کارشناس و منتقد سینما در خصوص تکنیک در سینما گفت: کسی که می‌خواهد فیلم بسازد باید به این فن مسلط باشد. یعنی کارگردان باید کار با دوربین را بهتر از فیلم‌بردار بلد باشد. من در زمان جنگ با آقا مرتضی فیلم نساختیم و بعد از اینکه جنگ تمام شد آرزو داشتم که با ایشان کار کنم که ما به بوسنی رفتیم برای مجموعه بالکان که فیلم‌برداری کنیم و برای این کار یک متن نوشتیم و وقتی فیلم‌برداری و تدوین این مجموعه تمام شد به متن رسیدیم و متنی نوشتیم که من هنوز تمام آن کاغذها را دارم من یادم هست که مرتضی شب تا صبح متن می‌نوشت و می‌گفت عالی شد! مرتضی چیزی داشت که باید از زمین کنده می‌شد و می‌رفت. کارهای مرتضی واقعاً بی‌بدیل بود و در زمان حضورش با تمام وجود حضور داشت. وقتی مستندهای مرتضی را می‌بینیم ذهن ما را می‌برد به طوری که اصلاً به تکنیک و چیزهای دیگر فکر نمی‌کنید. وقتی مرتضی رفت یک انفجار بیداری در ایران پیش آمد که تمامی اذهان را به خود جلب کرد.

بنابراین گزارش بهروز افخمی کارگردان سینمای ایران در ادامه اظهار داشت: حواسمان باشد که بتوانیم از دام خودبنیادی بیرون بیاییم چون آقامرتضی به این موضوع تأکید داشت. اگر هدفتان این است که از خودبنیادی خارج شوید باطل کردن پیش‌فرض‌ها را نیاز دارید و اگر اینها را باطل کردید موفق شدید. بحث سیدمرتضی این بود که کل عالم بیرون از ما زنده است به شرط اینکه گوش شنوا داشته باشیم و بفهمیم که می‌خواهند ما را به کجا هدایت کنند. وقتی این موضوع را مقابل فیلم‌ساز امروز بگذاریم می‌بینیم که حتی اطرافیان خود را زنده فرض نمی‌کنند. یعنی بازیگر را آچار و پیچ‌گوشتی فرض می‌کنند. دو نوع فیلم‌سازی، دو نوع زندگی و دو نوع مسلمانی داریم که یکی از آنها آدم‌ها را زنده فرض می‌کنند ولی یکی خودبنیاد است به این معنی که اصلاً معلوم نیست عالمی در بیرون وجود داشته باشد.

مسعود فراستی منتقد و کارشناس سینما در ادامه سخنان افخمی عنوان کرد: شاید فکر می‌کنیم حرفی که بهروز می‌زند خیلی ساده است که این موضوع جد و جهد زیادی می‌خواهد تا اثر را مردمی کند. مخاطب را باید از اول در فیلم لحاظ کرد و باید تکنیک را اهلی کرد. ما در تمامی این سال‌ها از سینمای دینی سخن گفتیم ولی از سینمای دینی به معنای واقعی چیزی نفهمیدیم.

همچنین ابراهیم فیاض با اشاره به سخنان فراستی گفت: همیشه می‌گویند باید یک فاصله تاریخی ایجاد شود که در آن عینیت پیش بیاید جنگ ایران و عراق جنگی بود که خود ما در آن شوکه بودیم چون جنگ انقطاع است پس بنابراین ادبیاتش نیز انقطاعی است. زیرا جنگ با خود ادبیات خاص خودش را به وجود می‌آورد. روایت جنگ ما بسیار هم است و این روایت نباید جنگ را تقلیل کنند.

وی افزود: امسال در راهیان نور برخی افراد که جنگ را روایت می‌کردند آن را تقلیل کرده بودند. ما در روایت جنگ نمی‌دانیم که به چه چیزی بپردازیم و در اصل باید به دنبال تاریخ جنگ باشیم. روایات آهنگران از جنگ بسیار خوب است.

فیاض در پایان بیان کرد: آوینی می‌دانست که این کار سخت است ولی می‌خواست کارش را عملی کند که نوآوری آوینی نیز از همین‌جا نشأت می‌گیرد.

وی افزود: آوینی با روشنفکری دینی درگیر شد با حاتمی‌کیا در فیلم کرخه تا راین درگیر شد چون آدم خلاقی است برای کسی که از نسل جنگ نیست کتاب آوینی مأخذ است.

انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار