امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۷:۲۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 22884
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۰۹:۴۶
تعداد بازدید: 185
اصغر مهاجری، ‌استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌وگو خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، اظهار ...

اصغر مهاجری، ‌استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در گفت‌وگو خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، اظهار داشت: معتقدم اولین کاری که رئیس‌جمهور منتخب در انتخاب وزیر آموزش و پرورش باید به آن توجه داشته باشد، این است که آن فرد از توانمندی بسیاری برخوردار باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه دولت جدید، دولت امید نام دارد و از طرف دیگر وزارت آموزش و پرورش از وزارتخانه‌های حساس و کلیدی است که بیشترین سروکار را با مردم و جامعه دارد، مناسب است که این دولت بتواند مطالبات شهروندی و حقوق مدنی را به خوبی پیگیری کند.
*وزیر آموزش و پرورش باید توسعه‌گرا و تغییر طلب در امور آموزشی و پژوهشی باشد

این استاد دانشگاه دومین ویژگی وزیر آموزش و پرورش را توسعه‌گرا و تغییر طلب بودن در امور آموزشی و پرورشی عنوان کرد و گفت: این وزیر باید از جسارت بیشتری برخوردار باشد؛ به دلیل اینکه مدعیان بسیاری دارد، از دانشگاهیان و خانواده‌ها گرفته تا حوزه‌های علمیه؛ تمام این افراد نسبت به آموزش و پرورش احساس مسئولیت می‌کنند.

وی ادامه داد: این احساس مسئولیت باعث می‌شود تا این افراد در امور آموزشی و پرورشی اظهار نظر کرده و دخالت کنند در نتیجه یک چالشی ایجاد می‌شود که وزیر اگر بخواهد خود را با ساز افراد هماهنگ کند، نمی‌تواند یک استراتژیک مدون و مصوب راه‌گشا را ادامه دهد.

مهاجری بیان داشت: وزیر آینده آموزش و پرورش، علاوه بر اینکه دردهای این وزارتخانه را لمس می‌کند نباید تعلقات سازمانی به این وزارتخانه داشته باشد و باید از حالت محافظه‌کاری خارج شود؛ در حقیقت آموزش و پرورش نیاز به روح تازه‌ای دارد که باید از بیرون به آن دمیده شود.

*وزیر آینده باید با زیرساخت مناسب، شاهراه مشارکت را در این وزارتخانه ایجاد کند

این جامعه‌شناس اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش باید مشارکت‌محور باشد تا بتواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ارزشمندی که در درون یا بیرون این وزارتخانه وجود دارد با ایجاد زیرساختی مناسب، شاهراه مشارکتی را در آموزش و پرورش ایجاد کند و به آن عزم منطقی دهد.

وی اضافه کرد: شیب باید در شکستن قانون‌های فرسوده آموزش و پرورش باشد و وزیر آینده با کمک مجلس بتواند بهترین و تازه‌ترین قانون را برای این وزارتخانه ایجاد کند و لازم نیست که نظام آموزشی کشور دیگری را در کشور خود با انجام برخی تغییرات در قوانین آن اجرا کرد، بلکه کشور ایران نظام قانونی متناسب با موقعیت خود را می‌طلبد.

مهاجری با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید فراتر از دولت عمل کند، گفت: عملکرد دولت برای حل مشکلات این وزارتخانه کافی نیست، بلکه قوه مجریه همراه با قوه مقننه و با استفاده از رهنمودهای گره‌گشا و توانمند حوزه رهبری باید مشکل این وزارتخانه را بر طرف کنند.

*باطراوت بودن، تغییر و تحول‌طلبی از دیگر ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش است

این استاد دانشگاه با طراوت بودن را از دیگر ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش برشمرد و اظهار داشت: گرفتاری‌های معیشتی و مشکلات اقتصادی فرهنگیان به سرعت وزیر را خسته می‌کند و وزیر باطراوت با این دوندگی‌ها خسته نمی‌شود و از این جهت می‌توان از حاجی‌بابایی به دلیل دوندگی‌های خوبی که به لحاظ معیشتی برای فرهنگیان انجام داد، تقدیر کرد؛ هر چند این دوندگی کافی نبود.

وی افزود: وزیر آینده باید با یک بینش سیستمی و با استفاده از مشاوران قدرتمندی که حوزه آموزش و پرورش از آن برخوردار است و تمام این مشاوران فقط از دل این وزارتخانه نمی‌جوشند، بتواند تغییر طلبی و تغییرات در حوزه کودکی، نوجوانی و جوانی را در بحث‌های آموزشی به درستی بفهمد.

مهاجری بیان داشت: اکنون سن کودکی، دوره نوجوانی و جوانی تغییر پیدا کرده است و حاکمیت کنونی نیز، حاکمیت فرهنگی با رویکرد مصرف است و پرچمداران آن نوجوانان و جوانان و بعد زنان هستند، در مجموع وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم باید کلید تدبیر را برای اینکه مردم حداقل در حوزه آموزش و پرورش ناامید نشوند امیدوار نگه دارد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار