امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۱:۱۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 23060
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۲۹
تعداد بازدید: 70
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-گروه فعالیت‌های قرآنی: از سویی طبق فرمایش امام‌رضا(ع) قرآن کتابی است برای همه زمان‌ها و ملل و از سویی ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-گروه فعالیت‌های قرآنی: از سویی طبق فرمایش امام‌رضا(ع) قرآن کتابی است برای همه زمان‌ها و ملل و از سویی دیگر مشکلات فردی و اجتماعی در حال تکرار.

برخی با این توجیه که قرآن کریم دارای باطنی عمیق است و باید در هر عصری استفاده‌ای جدید از آن کرد در پرداختن به قرآن کریم همواره به دنبال کشف تازه‌ها هستند که البته با استناد به فرموده مذکور از امام هشتم(ع) این امر لازم است؛ اما یک شرط دارد.

سال‌هاست که تفسیرگویان بسیاری با اتکا بر همین دو منبع (قرآن و اهل‌بیت(ع)) در حال بیان حقایق کلام الهی هستند اما واقعا از خود پرسیده‌ایم چرا با این وجود بسیاری از مشکلات فردی و به تبع آن جامعه بشری تاکنون حل نشده است.

آری این حلقه مفقوده میان بیان حقایق قرآن و درمان دردهای بشری، همان شرطی است که از آن یاد کردیم، چیزی که قرآن را از مهجوریت خارج وشفای قرآنی را نصیب جامعه بشری خواهد کرد.

بسیار گفته شده است آنچه از قرآن کریم مهجوریت زدایی می‌کند عمل به فرامین آن و مفسران واقعی آن یعنی پیامبر و جانشینان معصوم ایشان است. 

شیوه پیامبر گرامی اسلام در آموختن قرآن به مسلمانان اینگونه بود که ابتدا 10 آیه از قرآن را به مسلمانان می‌آموختند و تا به آن عمل نمی‌کردند 10 آیه بعدی را تعلیم نمی‌کردند.

درمان دردها در عمل به قرآن است

با این مقدمه به این فکر افتادیم که بهترین کار در این ماه رمضان علاوه بر خواندن قرآن و شرکت در مجالس قرآنی چیست؟

بهنرین پاسخی که برای آن یافتیم این بود که تاکنون شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» مطالب زیادی را از حقایق قرآن کریم مطرح کرده‌اند که ما هر شب جمعه آن را شنیده‌ایم و از کنار آن گذشته‌ایم و جا دارد که با بازخوانی دوباره آنها این‌بار به راحتی از آنها نگذریم و با استفاده از فضای خودسازی ماه مبارک رمضان آن حقایق را به عمل قرآنی تبدیل کنیم؛ از این‌رو به بازخوانی برخی از مطالب وی در برنامه‌های «درس‌هایی از قرآن» خواهیم پرداخت.

قرائتی در یکی از برنامه‌های «درس‌هایی از قرآن» به بررسی عوامل «تفرقه» در قرآن کریم پرداخته است که در ادامه خلاصه‌ای از آن به همراه متن اصلی و صوت سخنرانی تقدیم برادران و خواهران می‌شود.





درس‌هایی از قرآن حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» درباره عوامل تفرقه

 

شرایط مدیر و ملاک انتصاب از نگاه قرآن

عوامل تفرقه

1- وجود رهبران خود رو

معیارهای قرآن برای عزل و نصب و دادن پست و مقام؛

«علم»

«بازو»

«تقوا»

«سابقه»

«هجرت»

«ایمان»

«اخلاص»

هر کسی حق ندارد هر کتابی را بخواند

2- برداشت‌های غلط

قرآن می‌فرماید: «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» ( الزمر/18) گفتار را بشنوید و بهترین آنرا پیروی کنید یعنی کسی حق دارد تمام نظریات را بررسی کند که قدرت انتخاب احسن را داشته باشد هر کسی حق ندارد هر کتابی را ببیند. تشخیص خوب و منطق حق و منطق باطل کار هر کسی نیست.

کسانی که اسلام برای آنها امتیاز قائل است

3- امتیازات موهوم، گروه گروه شدن، نژاد سفید و نژاد سیاه را مطرح کردن، شهری و دهاتی را مطرح کردن، اقشار را عَلَم کردن

اسلام می‌گوید امتیاز بر اساس سه مرحله است؛ اول «آگاهی» است، بعد هم «خودسازی» است، بعد هم «جامعه‌سازی» است، فقط این سه دسته امتیاز دارند باقی دسته‌ها مرخص هستند، آگاهی «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ» (الزمر/9) با سواد و بی‌سواد یکی نیست، خودسازی «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (الحجرات/13) جامعه‌سازی «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً» (النساء/95 )کسانی که در راه خدا جهاد کنند گرامی هستند و بر دیگران فضیلت دارند.

در جامعه جهنمی همه به هم لعنت می‌فرستند

4- طوفان غرائز و خودخواهی‌ها

گاهی تفرقه بخاطر یک مسئله جزئی است؛ یک نفر به او برخورده است می‌گوید حالا که اینطور شد من هم در مقابل او حزبی تشکیل می‌دهم این حزب و گروه شدن‌ها به خاطر این است که افراد ساخته نشده و افرادی که تقوا ندارند غرائزشان. . . در یک برخورد فوری جدا می‌شود و یک دار و دسته‌ای را تشکیل می‌دهد در بهشت وقتی بهشتی‌ها وارد می‌شوند می‌گویند: سلام حرفی ندارند مگر اینکه «إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا» (الواقعة/26) ولی در جهنم «کُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَهَا» الأعراف/38 دسته به دسته لعنت می‌کنند، جامعه بهشتی جامعه‌ای است که همه برای هم سلامتی خواسته باشند اما در جهنم همه به همدیگر لعنت می‌فرستند، این نشان می‌دهد که جامعه بهشتی نیست.

اسلام درباره تفرقه گفته است که اگر کسی اهل تفرقه باشد توحید ندارد آدم‌هایی که گروه گروه می‌شوند اینها مشرک هستند گروه گروه شدن‌ها از توحید بیرون رفتن است و به مرز شرک نزدیک شدن است، قرآن می‌فرماید: «لَا تَکُونُوا مِنْ الْمُشْرِکِینَ مِنْ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ» (الروم/32) مشرک کسی است که در مکتب تفرقه می‌اندازد. مشرک تنها خورشید پرست نیست کسانی که با آرم و ایسمی عکس و پرچمی گروه گروه بکنند ملت را، این‌ها از توحید بیرون می‌روند؛ این قرآن است.

اسلام می‌گوید: اگر دو تا مسلمان با هم اختلاف پیدا کردند سه روز بیشتر با هم قهر بودند اینها مسلمان نیستند، مگر اینکه بغض بغض الهی باشد، مثل اینکه آدم از دست جنایتکاری ناراحت است ولی ناراحتی شخصی نیست، انسان باید روح بزرگ داشته باشد و ناراحتی‌های شخصی را زود حل کند.

هشدار قرآن درباره ترور شخصیت

5- اِخبار فاسد و پذیرش آن از طرف مردم

گاهی یک فرد فاسق شایعه‌ای بوجود می‌آورد {قرآن}می‌گوید امت مسلمان اگر شخصی شایعه‌ای را پخش کرد تحقیق کنید، چون الان ترور شخص داریم، یک ترور شخصیت هم داریم، که آنقدر پر و بال‌اش را می‌برند، آنقدر تهمت ناجوانمردانه به او می‌زنند که اگر هم هست دیگر از خاصیت می‌افتد، این را می‌گویند ترور شخصیت است.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا» (الحجرات/6 ا) اگر فاسقی برای شما خبری آورد تحقیق کنید.

4 ویژگی منحصر در‌ دادگاه خانواده قرآن

قرآن یک دادگاهی دارد تحت عنوان دادگاه خانواده می‌فرماید: «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَکَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَ حَکَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ یُرِیدَا إِصْلَاحًا یُوَفِّقْ اللَّهُ بَیْنَهُمَا» (النساء/35) یک داور از فامیل مرد را انتخاب کنید و یک داور را از فامیل زن انتخاب کنید؛  بنشینند کدخدا منشی تفرقه و ناراحتی را برطرف کنند، این دادگاه خانواده قرآن است. این دادگاه خانواده پنج امتیاز دارد؛ امتیاز اول این دادگاه خانواده بودجه لازم ندارد، دوم اینکه این دادگاه محبت و سوز دارند، فامیل مرد و فامیل زن دلش می‌سوزد، امتیاز سوم این است که فوری حل می‌شود، امتیاز چهارم اینکه آبروریزی کمتری توی آن هست.

انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار