امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۰۸:۵۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 23106
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۲
تعداد بازدید: 71
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، فصل تابستان که از راه می‌رسد، بحث اوقات فراغت نیز مطرح می‌شود؛ بحث‌هایی مانند اینکه نوجوانان و ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، فصل تابستان که از راه می‌رسد، بحث اوقات فراغت نیز مطرح می‌شود؛ بحث‌هایی مانند اینکه نوجوانان و جوانان برای پُر کردن اوقات فراغت به کجا بروند و چه کاری انجام دهند و اینکه متولی کیست؟ و چه اقداماتی انجام شده است.
با حامد علامتی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در خصوص غنی‌سازی اوقات فراغت به گفت‌وگو نشستیم.  
وی معتقد اساس که مدیریت اوقات فراغت با خانواده است و نهادهای دیگر، فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند تا خانواده از آن استفاده کند.
* بحث ما درباره اوقات فراغت است؛ شما اوقات فراغت را از چه منظری تعریف می‌کنید؟
با یک پرسش شروع می‌کنم؛ آیا اوقات فراغت دور از خانواده یا درون خانواده شکل می‌گیرد؟ اصولاً فکر می‌کنیم فراغت بیرون از خانواده است و نهادهای بیرونی باید برای پر کردن اوقات فراغت بچه‌های ما برنامه داشته باشند اما ما می‌گوییم که اساساً اوقات فراغت باید توسط خانواده مدیریت شود.
* خب پس ابتدا، تعریفی از اوقات فراغت داشته باشید تا وارد بحث شویم.
در حال حال حاضر فراغت یک وقت خالی است که بر آن برنامه‌ای مدیریت نمی‌کنیم و باید نهاد بیرونی برای ما مدیریت کند که البته فکر می‌کنم این مدیریت نیست بلکه واگذاری است.
ما فکر می‌کنیم یک زمان‌هایی داریم که باید با اردو و کلاس‌های متفاوت پر کنیم ولی اوقات فراغت برنامه مدیریت شده‌ای به منظور ساختن فرصت‌هایی برای زندگی بهتر است و البته تجربه زیست یک آدم نیز خارج از محیط‌ های رسمی اتفاق می‌افتد؛ ما همیشه فکر می‌کنیم که تجربه محصول مدرسه است ولی آدم‌ها در جریان متن زندگی بالنده می‌شوند.
از نظر ما فراغت به معنی مجال تفکر و زندگی است؛ فراغت درنگ و لحظه خلاقیت است و کسب یک مهارت برای ارتباط با دیگران است منتها ما این مسئولیت را واگذار می‌کنیم تا دیگران انجام دهند؛ در حالی که اوقات فراغت از سر باز کردن نیست.
* پس شما معتقدید که خانواده باید اوقات فراغت را مدیریت کند؟
بله ولی اشکال عمده خانواده‌ها این است که اکثر خانواده‌ها هیچ برنامه روشنی برای اوقات فراغت ندارند.
* این برنامه را چه کسی باید بنویسد؟ خانواده؟
بله خانواده باید خودش بنویسد؛ نهادهای متولی ممکن است فرصتی را ایجاد کنند ولی یادمان باشد که تنها برنامه‌ریز در این حوزه خود خانواده است و کارگردان هم پدر و مادرها هستند.
* نقش نهادهای دیگر چیست؟
 نهادهای دیگر مثل آموزش و پرورش فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند تا خانواده از آن استفاده کند.
* بهترین فرصت در خانواده چه زمانی پیش می‌آید؟
زمانی که با هم هستیم؛ فراغت در با هم بودن معنا می‌شود و آنجایی که حق انتخاب را به فرزندمان می‌دهیم البته باید نظارت پدر و مادر باشد ولی می‌بینیم پدر و مادرها برنامه ندارند.
* به نظر شما یک برنامه چه ویژگی باید داشته باشد؟
بر اساس ویژگی‌ها، علائق و خواسته‌های فرزندمان باشد و بر اساس برنامه، کار و شغل خانواده نباشد بلکه متناسب با سن نوجوان و جوان باشد.
باید ببینیم برنامه‌ای که برای فرزندمان در نظر گرفتیم، عملی هست؟  او را در مسیر سازندگی قرار می‌دهد؟
چه مهارتی را یاد می‌دهد؟ و آیا برنامه‌ مؤثری هست؟
* برنامه مؤثر چه برنامه‌ای است؟
برنامه‌ موثر دارای هدف روشن، لذتبخش، تفکر برانگیز، کم‌هزینه و پر فایده است؛ فرصت مشارکت را بر می‌انگیزد؛ به افزایش قدرت و خلاقیت عمل کمک می‌کند.
* شما در اتحادیه چقدر به این موضوع توجه داشتید؟
ما اردوهای مختلفی را برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنیم و مواردی که گفتیم در آنها رعایت می‌شود؛ از تشکیل گروه‌های مطالعاتی گرفته تا تشکیل خیمه‌های معرفت، اردوهای مختلف آموزشی و ورزشی، برنامه‌های علمی مختلف، برگزاری کارگاه‌های علمی نوین، کارگاه‌های هوافضا و مشاوره‌های تحصیلی برگزار می‌شود و در تمام این برنامه‌ها تلاش کردیم که اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در کنار خانواده باشد.
انتهای پیام/ 
برچسب ها:
آخرین اخبار