امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۱۵:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 23699
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۰۱:۳۱
تعداد بازدید: 150
زهره طبیب‌زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت ...

زهره طبیب‌زاده، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، اظهار داشت: بعد از خانواده،‌ آموزش و پرورش دومین نهادی است که عمیق‌ترین و بیشترین تأثیر را در جهت‌گیری تربیتی افراد در جامعه دارد و با توجه به نقش این وزارتخانه در هر کشوری، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید غیر از توانایی اجرایی، با مسائل این وزارتخانه آشنا باشد و مهمتر از همه دارای فرهنگ دینی باشد تا بتواند چرخه رشد شخصیتی را در کودکان، نوجوانان و جوانان ایجاد کند.

*وزیر آینده در خصوص رفع نواقص دانشگاه فرهنگیان اقدامات مناسبی را انجام دهد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: وزیر آینده باید علاوه بر پیگیری عملکرد وزرای قبل در آموزش و پرورش، کارهای ناقص و نیمه‌تمام این وزارتخانه و مشکلات طرح‌ها و برنامه‌های آن را شناسایی و اقدامات مورد نیاز را در این خصوص انجام دهد.

وی ادامه داد: یکی از عملکردهای بسیار مهم و اساسی در دولت دهم و یکی از گلوگاه‌های آموزش و پرورش، ایجاد دانشگاه فرهنگیان بود؛ دانشگاهی که در آن فرد را به عنوان یک معلم که در آینده سکاندار اداره کل فرهنگی مدرسه است، می‌سازد. 

طبیب‌زاده عنوان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته در جریان مشکلات و کمبودهای دانشگاه فرهنگیان هستیم و از وزیر آینده انتظار داریم که در خصوص رفع نواقص این دانشگاه از جمله مسائل سخت افزاری و جذب نیروهای متفکر و آموزش‌های لازم به این افراد، اقدامات مناسبی را انجام دهد. 

*انجام کار عمیق سازمان یافته برای هدایت تحصیلی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از دیگر عملکردهای وزیر آینده آموزش و پرورش، انجام اقدامات مناسب در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برشمرد و گفت: این بحث، بسیار اساسی برای نظام در تمام اسناد بالادستی اعم از سند تحول بنیادین، برنامه‌های جامع علمی پیشرفت و به خصوص برنامه پنجم توسعه که به نقش مراکز فنی و حرفه‌ای تأکید شده، است.

وی اضافه کرد: بسیج دانشجویان، استعدادیابی و هدایت تحصیلی در رابطه با آموزش فنی و حرفه‌ای نیاز به یک کار عمیق سازمان یافته در جامعه دارد که بخشی از آن به فرهنگ خانواده‌ها مربوط می‌شود.

خطیب‌زاده بیان داشت: با توجه به اینکه ارتقای علمی نظام در حدی است که اکنون دیپلم، بیسواد تلقی می‌شود؛ بنابراین بر اساس برنامه پنجم توسعه 50 درصد دانش‌آموزان باید به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای گسیل و هدایت تحصیلی شوند و در این زمینه باید به خانواده‌ها آموزش‌های لازم داده شود.

وی افزود: براساس آمار مسئولان مراکز فنی و حرفه‌ای کشور و اداره کار، 98 تا 100 درصد فارغ‌التحصیلان مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی جذب بازار کار می‌شوند در صورتی که فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر آموزشی حتی تا مقاطع بالای تحصیلی، بیکار هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته به ازای یک مهندس، چهار تکنیسین تربیت می‌شوند؛ در صورتی که در ایران این رابطه معکوس است و این مسئله ضربه زیادی به پایه اقتصادی کشور وارد می‌کند.

*وزیر آینده به مسائل فرهنگی و رشد اعتقادات دینی در بین دانش‌آموزان توجه کند

خطیب‌زاده اظهار داشت: از دیگر ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش این است که به مسائل فرهنگی و رشد اعتقادات دینی در بین دانش‌آموزان توجه ویژه‌ای داشته باشد که این مسئله به آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم در مدارس مربوط می‌شود و از طرف دیگر پرداختن به این مقوله در دانشگاه فرهنگیان است تا معلمان در این خصوص آموزش‌های لازم را ببینند.

وی ادامه داد: برخی عملکردهای آموزش و پرورش دولت دهم، تشریفاتی و تبلیغاتی بوده است، هر چند که این وزارتخانه نیاز به سرعت عمل دارد اما باید طرح‌ها و برنامه‌های آن، براساس حرکات علمی حساب شده صورت گیرد و وزیر آینده نیز در این خصوص باید توجهات بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار