امروز : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - 2017 January 18
۲۰:۳۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 23861
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۴
تعداد بازدید: 131
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-گروه فعالیت‌های قرآنی: «محمد مشمول» قاری بین‌المللی قرآن کریم چند روز پیش با شرکت در پنجاه‌وپنجمین دوره ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس-گروه فعالیت‌های قرآنی: «محمد مشمول» قاری بین‌المللی قرآن کریم چند روز پیش با شرکت در پنجاه‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به مقام دوم دست یافت.

در ادامه بررسی تلاوت مشمول در مسابقات مالزی به سراغ «سید‌جواد سادات فاطمی» از اساتید قرآن کریم در مشهد مقدس و همشهری «محمد مشمول» رفتیم.

او پیش از این به عنوان استاد راهنما با «حمید عباسی» دیگر قاری ممتاز مشهدی کشورمان به مسابقات مالزی اعزام شده و این مسابقات را از نزدیک دیده است.

سادات‌فاطمی در آخرین دوره ارتقای قاریان در شورای عالی قرآن کریم ویژه قاریانی که بناست به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم اعزام شوند از کسانی بود که به ارزیابی تلاوت‌های «محمد مشمول» پرداخت تا او برای اعزام به مسابقات مالزی آمادگی بیشتری کسب کند.

علاوه بر وی اساتید دیگری همچون «محمدرضا ستوده‌نیا»، «غلامرضا شاه‌میوه» و «احمد ابوالقاسمی» نیز جزو اساتید این دوره بودند که در نهایت ابوالقاسمی به عنوان استاد راهنمای «محمد مشمول» به انتخاب خودش با وی به مالزی اعزام شد.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار فارس با «سیدجواد سادات‌فاطمی» از نظر شما خواهد گذشت.   

 ارزیابی شما از تلاوت آقای مشمول در مسابقات مالزی چیست؟ با توجه به اینکه شما از جمله اساتید دوره ارزیابی بودید که اشکالات جدی به ایشان وارد کردید.

آقای مشمول نقاط قوت بسیاری زیادی دارد و در کنار آن نقاط ضعفی هم دارد. در جلسه آموزش و ارزیابی پیش از مسابقات نقاط ضعف تلاوت مشمول را به وی گوشزد کردیم و او تا حد زیادی به این نکات توجه کرد.

مشمول آنگونه خواند که مالزیایی‌ها می‌پسندند

وی صدای پرتحریری دارد و استفاده زیاد از تحریر گاهی کیفیت تلاوت را پایین می‌آورد و ریسک تلاوت را بالا می‌برد، اما مشمول در مسابقات مالزی این نکات را رعایت کرد و تلاوت وی یک تلاوت مسابقه‌ای بود.

مشمول در تلاوت ریسک نکرد و در مجموع تلاوت پخته و استانداردی را به اجرا درآورد، همچنین یکی از ویژگی‌های تلاوت وی این است که به گونه‌ای خواند که مالزیایی‌ها می‌پسندند، به عنوان مثال وی از سبکی شبیه «مصطفی اسماعیل» استفاده کرد و به نظر من تلاوت مشمول خوب بود.

سبک پذیرایی در مسابقات مالزی با ذائقه قاریان ما سازگار نیست

یک اشکالی که در تلاوت مشمول وجود داشت و گاهی در صدای او یک خش شنیده می‌شد.

تلاوت در مسابقه با تلاوت در محفل متفاوت است، مخصوصاً تلاوت در مسابقات مالزی، من دو بار به مالزی رفته‌ام و مسابقات این کشور را از نزدیک دیده‌ام، سبک پذیرایی و تغذیه در این مسابقات با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار نیست، زیرا قاریان در هتل مستقر می‌شوند و از غذاهای آن هتل استفاده می‌کنند، از این رو همواره قاریان ما دچار مشکل می‌شوند.

یعنی سفارت ایران این شرایط را تسهیل نمی‌کند؟
نخیر اینگونه نیست

‌شما با آیین‌نامه مسابقات مالزی آشنایی دارید؟

بله، آیین‌نامه آنها تا حدودی شبیه آیین‌نامه مسابقات ایران است.

قاریان مصری‌ هم کمتر القای معنا در تلاوت خود را رعایت می‌کنند

جایگاه «لحن الاداء» در این آئین‌نامه چیست؟

دقتی که ما در مسابقات ایران در این زمینه داریم در مالزی نیست، یکی از موضوعاتی که در مسابقات ایران دقت می‌شود، القاء‌ معانی است یعنی قاری هر فرازی را که تلاوت می‌کند باید معنای خوبی را به شنونده القاء ‌کند، این نکته را اغلب کشورها حتی قاریان مصری هم کمتر رعایت می‌کند.

مشمول در تلاوت خود از 4 مقام استفاده کرد، یعنی با مقام بیات تلاوت را آغاز سپس وارد حجاز و نهاوند و رست شد و با بیات تلاوت را به اتمام رساند، آیا اجرای 4 مقام جزء آیین‌نامه بود و آیا انتخاب و چینش این الحان توسط قاری ایرانی به خوبی صورت گرفت.

این موضوعی است که در مسابقات مالزی از شرکت‌کنندگان می‌خواهند، اما مشمول انتخابش در این موضوع خوب بود.

اثر روانی حضور استاد همراه در کنار قاری در موفقیت او مؤثر است

حضور «احمد ابوالقاسمی» در کنار مشمول چقدر تأثیرگذار بود؟

مهم‌ترین دستاورد حضور یک استاد در کنار قاری، تأثیرات روانی است، زیرا مالزی کشوری است که با ما هم‌زبان نیست و فرهنگ آنها متفاوت است اگر قاری تنها باشد تأثیرات روانی بدی بر روی او می‌گذارد، از این رو حضور یک استاد می‌تواند در کنار قاری بسیار مؤثر باشد.

مسابقات مالزی برای ما خیلی مهم است، در حالی که به اذعان بسیاری از اساتید مسابقات ایران از مالزی باکیفیت‌تر است، به نظر شما ضروری است که ما این مقدار به مسابقات مالزی اهمیت بدهیم و بعد هم بگوییم که حق قاری‌ها ضایع شده است؟

مالزی ابداع کننده شیوه کنونی مسابقات است

مسابقات مالزی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، موضوع برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن توسط مالزی ابداع شده است و این مسابقات پرسابقه‌ترین مسابقات قرآن در سطح جهان است.

برگزاری مسابقه، آیین‌نامه داوری و شیوه برگزاری مسابقات قرآن اولین بار در مالزی اجرا شد.

کشور مالزی پنجاه و چند درصد مسلمان و چهل و اندی هم غیرمسلمان دارد و دولت آن هم لائیک است، از این رو مسابقات قرآن برای مسلمانان این کشور اهمیت بسیاری دارد، زیرا این مسابقات نماد اسلام در کشور مالزی است، همچنین در مالزی فعالیت قرآنی دیگری هم وجود ندارد و حتی تلویزیون این این کشور هم برنامه قرآنی چندانی ندارد.

تنها چیزی که از قرآن و دین در مالزی مطرح است همین مسابقات است، ضمن آنکه آنها اسم این رقابت‌ها را مجلس تلاوت قرآن گذاشته‌اند، البته شیوه برگزاری شیوه مسابقات است.

از طرفی حضور در این جلسه برای مقامات مالزی مهم است و همه ساله پادشاه و نخست‌وزیر مالزی در این مسابقات حضور می‌یابند تا به عموم مردم بگویند ما طرفدار اسلام هستیم.

سابقه مسابقات مالزی هم سبب می‌شود بسیاری از کشورها نمایندگان خود را به این مسابقات اعزام کنند.

در مالزی مسابقات به صورت سیاسی برگزار می‌شود

البته خود من هم عقیده دارم نباید برای این مسابقات اهمیت زیادی قائل شد، زیرا در مالزی هر کسی که خوب بخواند حتماً مقام نمی‌آورد، در مالزی مسابقات به صورت سیاسی برگزار می‌شود، یعنی فکر می‌کنند که امسال کدام کشور را برنده کنیم.

دو سال پیش آقای عباسی نماینده کشورمان در مالزی بود و من هم به همراه او رفتم، در آن سال به نظر من قاری ایرانی از همه بهتر و قاری اندونزی دوم بود و مابقی با فاصله از این دو نفر در رده‌های بعد بودند، هنگامی که نتایج اعلام شد دیدیم که نماینده مصر اول شد، نماینده اندونزی که خیلی خوب ظاهر شده بود پنجم شد، این مسابقات به واقع مجلس تلاوت قرآن است بعد از آن هم به صورت سیاسی عناوین را تقسیم می‌کنند.

پس لزومی ندارد که ما قاریان شاخص کشور را به این مسابقات بفرستیم، کما اینکه آنها هم قاریان شاخصی به مسابقات ایران نمی‌فرستند.

بله، چندان لزوم ندارد ما شاخص‌ترین قاریان را به مالزی اعزام کنیم زیرا آنها هم این کار را نمی‌کنند، البته روند انتخاب قاری در مالزی با ایران تفاوت دارد، در مالزی اداره اوقاف یک نفر را انتخاب و به مسابقات اعزام می‌کند.

 اگر نکته‌ دیگری دارید بفرمایید.

مسابقات قرآن در ایران تأثیرات اجتماعی ندارد

کشور ما قطب قرآن دنیا است و می‌توانیم بگوییم در شرایط موجود می‌توانیم از مصر هم سبقت بگیریم، ما نباید در مسابقات بین‌المللی از شیوه برگزاری مسابقات مالزی تقلید کنیم، زیرا با توجه به مشارکت بالای مردم در موضوع قرآن نیاز است یک شیوه جدیدی ابداع شود تا بتوان نظر مردم را جلب کرد و در زمان برگزاری مسابقات جامعه کاملاً فضای قرآنی پیدا کند، در حالی که مسابقات قرآن برگزار می‌شود، چندان اتفاق خاصی در بین مردم نمی‌افتد و شاید برخی از مردم از این مسابقات حتی باخبر هم نشوند، البته من در این زمینه طرحی هم دارم که در صورت نیاز ارائه می‌کنم.

گفت‌وگو؛ مهدی خدایی

تنظیم؛ مهدی احمدی 

انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار