امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۲۲:۲۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 24207
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۴
تعداد بازدید: 122
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سال 1388 طرح «اذان تا اذان»  که به عنوان طرح رمضان شهرت داشت به پیشنهاد علی سرتیپی و موافقت شورای صنفی نمایش و ارشاد ...

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، سال 1388 طرح «اذان تا اذان»  که به عنوان طرح رمضان شهرت داشت به پیشنهاد علی سرتیپی و موافقت شورای صنفی نمایش و ارشاد برگزار شد. در این طرح مقرر شد تا سینما بعداز افطار و تا هنگام سحر باز باشد و به مخاطبینی که علاقمند هستند از فیلم‌های سینماها بهره ببرند خدمات ارایه دهند. در سال اول فیلم های « خروس جنگی » و «درباره الی» توانست نظر مخاطب را به خود جلب کند و با  اطلاع رسانی مناسب از سوی رسانه ملی سینما‌ها رونقی مضاعف یافت.

استقبال مخاطب و ارایه فیلم تا پاسی از شب به صورت نیم بهاء موفقیتی را برای سینما ایران رقم زد و از ظرفیت سالن‌ها به خوبی استفاده می‌شد اما در دومین سال اجرای این طرح، حوزه هنری سینماهای خود را در اختیار این طرح قرار نداد و دو سینمای تاثیرگذار از اجرای این طرح با تصمیم معاون سینمایی وقت حوزه هنری سرباز زدند. از سوی دیگر مجوز سانس‌های ویژه توسط اداره اماکن نیروی انتظامی ارایه نشد.

در همان سال علیرضا سجادپور رئیس اداره کل نظارت و ارزشیابی موافقت کرد تا بنا به درخواست پردیس های سینمایی فیلم‌های سینمایی دهه 60 و 70 در سینماها نمایش داده شود.

با توجه به موافقت اداره کل نظارت و ارزشیابی فیلم‌های داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی، علی حاتمی و سیروس الوند به صورت تک سانس در پردیس‌های سینمایی به نمایش درآمد و همین امر باعث استقبال مخاطبین گردید.

با اجرای درست طرح «اذان تا اذان» اقبال دفاتر پخش و صاحبان آثار نیز برای اکران فیلم‌هایشان در ماه مبارک رمضان بیشتر شد و تمهیداتی را برای اقبال مخاطبین در نظر گرفتند در سال 90 «سوت پایان» به کارگردانی نیکی کریمی توانست نظر مخاطبین را جلب کند و از سوی دیگر عوامل سازنده اثر نیز در برخی از سینماها حاضر شدند و همین باعث اقبال مخاطبین به سینماها شد  همچنین نمایش فیلم  «ورود آقایان ممنوع» هم در این طرح ادامه داشت و عوامل سازنده اثر نیز در سینماها حاضر شدند.

اما در همان سال تبلیغات تلویزیونی کمتر شد و آرام آرام رسانه ملی با تبلیغات ویژه برای سریال‌هایش مخاطبین را به حضور درخانه و دیدن سریال ها دعوت کرد و اقبال مردم به سینما‌ها از همان سال کمتر شد.

طرح «افطار تا سحر» که بعدها به طرح «رمضان» تغییر نام داد می‌توانست موفق عمل کند اما متاسفانه این طرح بدون برنامه دقیق و مدون اجرا شد و هر سال با محدودیت‌های بیشتری مواجه شد به همین دلیل نتوانست به درستی موفق عمل کند و صاحبان فیلم‌ها را مشتاق به اکران فیلم‌هایشان در ماه رمضان نماید به طوری‌که امسال تنها یک فیلم جدید در ماه مبارک رمضان «گهواره‌ای برای مادر» اکران شد که آن هم بدون سرگروه به نمایش درآمده است.
 



سینماداران معتقدند در صورت اکران فیلم‌های مفرح و سرگرم کننده این طرح می‌تواند موفق عمل کند اما به جز سال ‌های اول و دوم ما شاهد اکران مناسب در این طرح نبودیم.

یکی از مزیت‌های این طرح نیم بها شدن بلیت سینماها در ساعات شب بود که به دلیل کم شدن مخاطبین برخی از سینماها در ماه مبارک رمضان از صبح تا شب بلیت‌های خود را نیم بهاء  ارایه کردند یا برخی از پردیس‌ها از جمله سینما آزادی دو سانس اول خود را  نیم بها کردند برای این که مخاطب بتواند از فیلم‌ها استفاده کند و نیم بهاء شدن بلیت‌ها توسط سینماداران  هم نمی‌تواند نقطه قوت این طرح به شما ر اید

سعیدی‌پور: موفقیت طرح در سال اول اجرا

رضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی درباره طرح «اذان تا اذان» گفت: این طرح به غیر از سال اول اجرای آن در سال‌های بعد نتوانست موفق عمل کند. صدا و سیما بیشتر روی دیده شدن سریال‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کند و تعامل مناسبی با سیما ندارد در حالی که در سال اول به خوبی این طرح به مخاطب معرفی شد و توانستیم موفق عمل کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: اگر تبلیغات به صورتی باشد مردم از  سینماها استفاده می‌کنند سال 89 فیلم های خاطره انگیز به صورت تک سانس به نمایش گذاشتیم که برای مخاطب بسیار جذاب بود.

یگانه:  تلویزیون رقیب سرسخت سینما

سیروس یگانه مدیر سینما استقلال نیز درباره این طرح گفت: در زمانی که  تبلیغات مناسبی صورت نمی‌گیرد نباید توقع داشت مخاطب بعد از افطار به سالن‌های سینما بیاید. تلویزیون رقیب سرسخت سینما شده است و در شرایط فعلی که تابستان است و مخاطب فرصت برای رفتن به سینماها را دارد رسانه ملی فیلم‌های سینمایی را تبلیغ نمی کند و با این اوصاف سینماها به سمت نابودی خواهد رفت.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه فیلم‌های خوب هم اکران نشدند ما تنها فیلم «چه خوبه که برگشتی» و «گذشته» را داریم که توانسته نظر مخاطبین را جلب کند اما فیلم خوبی اکران نشده است و نمی توان به موفقیت این طرح امیدوار بود.

قاصد اشرفی: فیلم مناسب در سینماها نداریم

محمد قاصد اشرفی رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران درباره این طرح گفت: متاسفانه فیلم درخور نداریم و اکران مناسب را هم نمی‌توانیم شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت: ماه رمضان صاحبان فیلم حاضر نیستند فیلم اکران کنند زیرا از سرمایه خود می ترسند و به همین دلیل می‌بینیم اکران عید فطر و بعد از آن پرطرفدار است و بیشتر صاحبان آثار علاقمندند در عید فطر فیلم را اکران کنند .

وی درباره موفقیت طرح اذان تا اذان در سال 88  گفت: در سال 88 فیلم های جدید اکران شد، تبلیغ تلویزیونی و زیرنویس‌های متعدد باعث شد مخاطب به دیدن فیلم‌ها در پاسی از شب علاقه نشان دهد و به سینما مراجعه کند . اما در شرایطی که تبلیغات تلویزیون بیشتر به سمت سریال‌های خود و خانه نشین کردن مخاطب است این طرح با شکست مواجه می‌شود. ما فیلم مناسب و موفقی در اکران فعلی نداریم.

وی درباره نیم بهاء بودن فیلم‌ها در طرح اذان تا اذان گفت: در این طرح  بعد از اذان مغرب سینما ها به صورت نیم بها فیلم‌هایشان را نمایش می‌دهند اما سینماداران به طور معمول  به دلیل کم بودن مخاطبین فیلم‌های خود را به صورت نیم بهاء ارایه می‌دهند . ما در سینما ماندانا فیلم‌های سالن‌های مختلف را به صورت نیم بهاء ارایه می دهیم تا مخاطب علاقمند به دیدن فیلم‌ها باشد.

وی درباره پیش بینی استقبال مخاطبین از این طرح گفت: اولین روز اجرای این طرح با  استقبال بسیار ضعیف مواجه بوده است با توجه به عدم اکران فیلم جدید نمی‌توانیم اقبال چندانی برای این طرح متصور باشیم.

همانطور که بارها مطرح شده، سینماداران در صورت اکران فیلم‌های مفرح (و نه مغایر با فضای معنوی ماه رمضان) با اجرای سانس‌های ویژه طرح رمضان به‌شدت موافقند نکته بعدی برای اجرای طرح رمضان، کسب موافقت همه دست‌اندرکاران سینما از جمله حوزه هنری و شهرداری تهران است که به‌نظر کار خیلی راحتی نیست.

طرح اکران ویژه ماه رمضان  در سینماهای تهران اجرا می‌شود اما با توجه به عدم اکران جدید فیلم به نظر می‌رسد امسال هم نتواند موفق عمل کند.کمتر از یک هفته از آغاز طرح اکران ویژه رمضان در سینماهای تهران می‌گذرد اما همچنان با وجود اضافه شدن دو سانس بعد از افطار و بلیت نیم‌بها، فروش فیلم‌ها در وضعیت خوبی قرار ندارد. این طرح در سال 88 و 89 تنها توانست موفق عمل کند. متاسفانه این طرح که طی چند سال گذشته رونق زیادی به اکران ماه رمضان داده بود  در پنجمین سال اجرای خود  به دلیل عدم برنامه‌ریزی موفق و انتخاب نامناسب فیلم‌ها برای اکران سینما امسال نیز با  رونق مواجه نخواهد شد. بسیاری از طراحان این طرح گمان می‌بردند ممکن است این طرح بتواند رونق را به سینما ها بازگرداند  اما با اجرایی شدن این طرح نیز شرایط نابسامان سینمای ایران تغییری نکرد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار