امروز : یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 25
۰۰:۳۶
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 25090
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۲:۳۲
تعداد بازدید: 37
جواد هروی،‌ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، ...

جواد هروی،‌ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، اظهار داشت: مهم‌ترین و بنیادی‌ترین وزارتخانه در کشور که با یک میلیون نیروی فرهنگی و 12.5 میلیون دانش‌آموز ایفای نقش می‌کند، وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: با وجود تعداد بسیار نیروی فرهنگی و افراد تحت پوشش، امکانات، تجهیزات و اعتبارات به اندازه کافی برای این وزارتخانه در نظر گرفته نشده است و متأسفانه نگاه ما به آموزش، سطحی است.

* آموزش و پرورش باید بتواند یک نسل خلاق به وجود آورد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: چند سال گذشته حرکت‌های خوبی در آموزش و پرورش صورت گرفت که از جمله آنها، سند تحول و هوشمندسازی مدارس و بحث‌هایی از این موارد بود که به روند اصولی و زیربنایی آموزش می‌تواند کمک کند.

وی ادامه داد: معتقدم بررسی و مطالعه در خصوص اقتصاد کشور و روابط بین‌الملل و تمام مسائلی که در حیطه حیات کشور نقش دارند، در نخستین جلوه، نمودی از نحوه آموزش و به خصوص عملکرد آموزش و پرورش کشور است.

هروی عنوان کرد: آموزش و پرورش باید بتواند یک نسل خلاق به وجود آورد اما متأسفانه در این زمینه آسیب‌شناسی لازم را انجام نداده است و احساس بنده این است که در برهه‌ای از زمان این کار به اشتباه صورت گرفته است.

* وزیر آینده مباحث سطحی آموزش را به سمت عملیاتی شدن و پیشرفت پیش ببرد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یک عملکرد اشتباه در آموزش و پرورش این است که دانش‌آموزان خلاق و نخبه را بعد از شناسایی شدن در کنکور، بدون هیچ برنامه‌ای برای جذب آنها، به راحتی از دست می‌دهد.

وی افزود: این فرزندان خلاق و نخبه، جذب کشورهای دیگر می‌شوند و آنها نیز بهترین زمینه را برای فعالیت این نخبگان فراهم می‌کنند، بنابراین عملکرد ما در قبال جذب این نخبگان هوشمندانه نیست.

هروی یادآور شد: انتظار ما از وزیر آموزش و پرورش این است که نظام آموزشی کشور باید از مباحث سطحی و حباب‌گونه، به سمت عملیاتی شدن و پیشرفت حرکت کند.

وی ادامه داد: اگر قرار است ساختار آموزشی کشور به سمت رشد و پیشرفت پیش برود و برنامه پنجم توسعه را عملیاتی کرده و سند چشم‌انداز تجلی و متبلور شود، لازم است به مباحث آموزشی که اولین بستر آن آموزش و پرورش است، به صورت جدی و اساسی توجه شود.

* وزیر آینده باید شفاف و صریح، مطالبات مردم و صاحب‌نظران را در کشور پیاده کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: معتقدم بودجه تخصیص داده شده به آموزش و پرورش در سال 92، تاحدودی مورد کم لطفی قرار گرفته بود و اکنون نیز با تغییراتی که در بودجه صورت گرفت، نمی‌توان علاوه بر ایجاد تحول در سیستم آموزشی، آن را با سیستم‌های آموزشی دنیا مقایسه کرد.

وی اضافه کرد: به عنوان یک کارشناس و یک فرهنگی که در مدارس و دانشگاه‌ها به کار تدریس مشغول بوده‌ام، معتقدم مطالبات کنونی جامعه در قبال نظام آموزشی، یک مطالبات جدی‌تر و صریح‌تری شده است.

هروی خاطر نشان کرد: مدیران کشور و به خصوص وزیر آینده آموزش و پرورش باید به صورت شفاف و صریح، مطالبات مردم، صاحب‌نظران و برنامه‌ریزان را در کشور پیاده کند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های کلان کشور باید به سمت پیشرفت و رشد آموزش در وزارت آموزش و پرورش باشد و انجام هر حرکتی در این وزارتخانه نیز باید با برنامه‌ریزی‌های کلان کشور در بخش‌های مختلف، هماهنگ باشد.

*وزیر آموزش و پرورش باید از شعار دادن، سیاست‌گرایی و سیاست‌زدگی پرهیز کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: آموزش و پرورش نباید یک جلوه تصنّعی داشته باشد و باید تمام زیرساخت‌های کشور بر پایه این وزارتخانه آغاز شود.

هروی اظهار داشت: وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم، باید جسور، با تجربه و در کار آموزش و برنامه‌ریزی‌های صحیح، توانمند باشد و به عبارت دیگر به یک بوروکراسی خشک بسنده نکند، بلکه خود وارد میدان شود.

وی اضافه کرد: وزیر آینده باید چشمانی تیزبین و دقیقی داشته باشد تا بتواند آسیب‌های نظام آموزشی را به خوبی رصد کند و به درستی به درمان آن بپردازد.

به گفته وی، وزیر آموزش و پرورش باید از شعار دادن و سیاست‌گرایی و سیاست‌زدگی پرهیز کند و در مباحث علمی و به خصوص برنامه‌ریزی‌های آموزشی به درستی عمل کند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار