امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۰۹:۰۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 25452
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۳۲
تعداد بازدید: 55
بومی های جنوب ایران می گویند در هیچ جای خلیج فارس و دریای عمان، دریایی به خوش رنگ و لعابی سواحل ابوموسی و هوایی لطیف تر از هوای این جزیره وجود ندارد. ...

بومی های جنوب ایران می گویند در هیچ جای خلیج فارس و دریای عمان، دریایی به خوش رنگ و لعابی سواحل ابوموسی و هوایی لطیف تر از هوای این جزیره وجود ندارد. اما اگر یک صفت دیگر هم در وصف این جزیره ایرانی قرار باشد به کار بیاید «مظلومیت» آن است.

ابوموسی از جمله جزایر خلیج فارس است که سران کشورهای حاشیه، هر از گاهی دست درازی که نه، زبان درازی درباره مالکیت آن می کنند به طوری که آخرین بار در سال گذشته، حکمران امارات از سفر استانی رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی که جزئی از استان هرمزگان است انتقاد کرده بود، انتقادی که برای هر شنونده ای مضحک به نظر می رسید.

موضوعی که در پی آن، موضع گیری های مقامات در کشور بالا گرفت و دولت هم فروردین ماه سال 91 در سفر استانی خود به هرمزگان، تبدیل جزیره ابوموسی به منطقه نمونه گردشگری را تصویب کرد.

در پی این مصوبه، وعده ها بود که از پس یکدیگر اعلام می شد، «راه اندازی تورهای ارزان قیمت به ابوموسی»، «ارائه یارانه برای سرمایه گذاری در این جزیره»، «انجام عملیات باستان شناسی در جزیره» و ... اما یکی از این اظهارنظرها و وعده ها کمی جذاب تر به نظر می رسید و آن هم اظهارات موسوی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در 30 فروردین 91 بود با این مضمون که «هر ایرانی باید یک عکس یادگاری در ابوموسی داشته باشد.»
 


 

یک سال پس از تب و تاب وعده ها برای ابوموسی

حالا با گذشت یک سال از تب و تاب وعده های رنگارنگی که برای رونق سفر به ابوموسی و به قولی کوبیدن میخ هر ایرانی در این جزیره ملی گذشته است، باید دید مردم چقدر نسبت به این جزیره شناخت دارند؟ آیا در سبد مقاصد سفر مردم نام ابوموسی دیده می شود؟ کدام تبلیغات در سطح شهرها یا رسانه ملی یا حداقل در صفحات روزنامه ها برای سفر به ابوموسی به چشم می خورد؟ اصلاً سفر به جزیره ابوموسی ارزان سازی شد؟ نتایج باستان شناسی در ابوموسی چه زمانی در اختیار عموم مردم قرار می گیرد؟ از همه اینها جذاب تر اینکه ایرانی ها چگونه به جزیره ابوموسی برسند که بتوانند یک عکس یادگاری بگیرند؟

مساحت جزیره ابوموسی 25 کیلومتر است در جنوبی ترین نقطه ایران در استان هرمزگان که در نقشه ها و اسناد قدیمی به نام «بوموو»، «گپ سبزو»، «بوموسو» به معنای مکان سبز خوانده شده است و از جزایر هفده گانه موجود در خلیج فارس است. این جزیره، نزدیک به 3 هزار نفر سکنه، اعم از بومی ها و کارکنان وزارت نفت و دفاع دارد و گردشگران اوقات خود را با جاذبه هایی چون ورزش های ساحلی، ماهیگیری، رصد ستارگان در شب، غواصی و... می توانند پر کنند.

هنوز سفر به ابوموسی از تهران به صورت مستقیم امکانپذیر نیست و مردم باید به بندرعباس سفر کنند تا بتوانند از خدمات آژانس گردشگری که تور ابوموسی برگزار می کند استفاده کنند.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وعده داده بودند که تورهای ترکیبی سفر به ابوموسی از طریق کیش و قشم راه اندازی می شود یعنی گردشگران به طور مثال در سفر 3 روزه خود به کیش یک روز را هم در ابوموسی سپری می کردند اما در تماس های خبرنگار فارس با حداقل 50 آژانس گردشگری که تبلیغات آنها در روزنامه های کثیرالانتشار به چاپ می رسد مشخص شد که پیدا کردن تور ترکیبی به جزیره ابوموسی امکانپذیر نیست.

از سوی دیگر بنا به گفته های محمد حسین اکبری، دبیر کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری هیچ پرواز مستقیمی از تهران به جزیره ابوموسی هم برای مردم وجود ندارد در نتیجه همچنان راه حل سفر به ابوموسی سفر به بندرعباس و بعد از آن سفری کوتاه به ابوموسی است.

اما چرا سفری کوتاه؟ ابوموسی جزیره ای کوچک است که ساکنانش دو گروه هستند یک بخش اعرابی که مهمان ایران هستند و بخش دیگر هم خود ایرانی های بومی و مقیم جزیره. اما در این جزیره امکانات و هتل هایی برای اقامت طولانی گردشگران وجود ندارد.

به گفته علی محبی، فرماندار ابوموسی تنها تاکنون 3 سرمایه گذار، حاضر به فعالیت در ابوموسی شده اند یکی در حال ساخت هتل 4 ستاره، دیگری در حال ساخت یک فروشگاه و سرمایه دار بعدی نیز در تدارک احداث یک پاساژ است.

البته فرماندار ابوموسی ابن را هم گفته است که مسائل امنیتی ابوموسی برای حضور گردشگران که بارها به آن اشاره می شد نیز کاملاً حل شده است.

پرواز چارتر به ابوموسی هم ممنوع!

فرماندار ابوموسی به برخی رسانه ها نیز اعلام کرده است که «برخی سرمایه گذاران برای ایجاد پروازهای چارتر و برقراری خطوط ترابری دریایی به مقصد ابوموسی اعلام آمادگی کرده اند که مورد موافقت قرار گرفته است.» اما مرور خبرهای اسفندماه سال 1391 حاکی از ممنوعیت پروازهای چارتر در کشور است.

کاپیتان حمید رضا پهلوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری 29 اسفندماه 91 با بیان اینکه ریشه فساد صنعت حمل و نقل هوایی، پرواز‌‌های چارتر است، گفت: مجوز پرواز چارتر را به هیچ خط هوایی نمی دهیم و تا زمانی که در این صنعت هستم ، جواز پروازهای چارتری صادر نمی‌شود.

وی طی بخشنامه ای پروازهای چارتر را ممنوع کرد و از فروردین ماه امسال با فروش بلیت به صورت چارتر از سوی شرکت های هواپیمایی و آژانس ها برخورد جدی می شود.

اما 17 تیرماه امسال برای رونمایی از لوح ثبت آئین های پهلوانی و ورزش های زورخانه ای در ابوموسی توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پرواز مستقیمی از تهران به ابوموسی انجام شد که در رسانه ها از آن به عنوان پرواز چارتر تهران - ابوموسی نام بردند. در این پرواز ورزشکاران و تعدادی خبرنگار حضور داشتند.

راه اندازی پرواز چارتر تهران - ابوموسی را خبرنگار فارس از محمد حسین اکبری، دبیر کمیته فنی هواپیمایی کشوری پیگیری کرد که وی تصریح کرد: هیچ پرواز چارتری، دیگر در کشور وجود ندارد اما درباره این یک مورد خاص، پرواز مستقیم از تهران به ابوموسی، کل بلیت های این هواپیما پیش خرید شده بوده و چارتر، نبوده، نرخ آن هم، قیمت مصوب هواپیمایی بوده است.

وی ادامه می دهد: دیگر چیزی تحت عنوان «چارتر» در کشور وجود ندارد حتی برای ابوموسی ولی در موارد خاص، سازمانها و دستگاه ها می توانند کل بلیت های هواپیما را پیش خرید کنند و سفر انجام شود.

مدیر کمیته فنی هواپیمایی کشوری درباره پرواز مستقیم از تهران به ابوموسی نیز تأکید می کند که هیچ پرواز مستقیمی وجود ندارد و تنها شرکت نفت ایر، بعضی پروازها را برای کارکنان خود از تهران به ابوموسی دارد.
 


 

چطور باید به ابوموسی رسید که عکس یادگاری گرفت؟

با این تفاسیر، مردم برای دیدن و گردش در ابوموسی از تهران می توانند به بندرعباس سفر کنند و از آنجا هم به ابوموسی بروند، اما با وجود اینکه خبری از تورهای ترکیبی در تماس با آژانس های گردشگری در پایتخت نیست و یا اگر هم وجود دارد این قدر، محدود و بی سر و صدا است که مخاطبان آن یعنی مردم از آن بی خبر هستند، آیا می توان امید داشت که ارزان سازی سفر برای یک بار تجربه ابوموسی محقق شده باشد؟

با یک حساب سرانگشتی، فقط هزینه بلیت رفت و برگشت هواپیما به بندرعباس برای یک نفر، حدود 355 هزار تومان است و از آنجا هم حداقل 100 هزار تومان برای رفتن به ابوموسی هزینه می شود که جمعاً می شود 455 هزار تومان. البته اگر هزینه های اقامت هم به این عدد اضافه شود بعید است که دیگر بتوان عنوان «ارزان قیمت» را برای این سفر غرورآفرین، نام نهاد و انتظار داشت که سیل گردشگران به این جزیره، سرازیر شود.

مردم کشورمان، هر چند که سنگین، سفر می کنند و کوله بارشان چندین برابر خودشان است اما شیفته سفر هستند و اگر نقاطی از کشور باشد که جاذبه های آن به خوبی برایشان تشریح شده باشد برای یک بار هم که شده، سفر به آن منطقه را تجربه می کنند حال چه بهتر که این سفر، برای آنها کم هزینه، تمام شود، پس اگر جزیره ابوموسی، چشم انتظار گام های گردشگران داخلی است ابتدا باید تبلیغات گسترده و مطلوبی از آن صورت گیرد و دوم اینکه سفر به آنجا آسان سازی شده و نرخش پایین بیاید تا رغبت به سفر، سمت و سو بگیرد.

گفت وگوی با مردم، گواه بر این ادعاست که عمدتاً آنها سفر به این جزیره را سخت و پرهزینه برمی شمارند در حالی که حضور گردشگر، در هر نقطه ای، رونق اقتصادی را برای آن منطقه به همراه دارد و دولت، به خوبی با ارائه تسهیلات و تخفیف هایی برای سفر تمام اقشار جامعه به نقاط حساسی چون جزیره ابوموسی که ابعاد سیاسی دارد، می تواند آغازگر تحول بزرگی در این منطقه باشد و وسوسه های کشورهای حاشیه را پایان دهد. از سوی دیگر نیز، حضور پررنگ مردم در این جزیره، دلگرم کننده سرمایه گذاران برای توسعه زیرساخت های لازم از جمله هتل ها و مراکز اقامتی، پاساژها و مراکز خرید و... مثل سایر جزایری چون کیش و قشم خواهد شد.

هر ایرانی دوست دارد در هر نقطه وطنش عکس یادگاری بگیرد اما باید متولیان گردشگری در کشور، شرایط رسیدن همه مردم را به همه نقاط فراهم کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار