امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۶:۲۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 25459
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۳۲
تعداد بازدید: 35
سید هدایت حسینی، معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: در وعده افطار دستگاه گوارش ...

سید هدایت حسینی، معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: در وعده افطار دستگاه گوارش بعد از چند ساعت طولانی که در حال استراحت بوده، دوباره باید فعال شود.  در نتیجه افطاری باید به گونه‌ای باشد که به دستگاه گوارش فشاری نیاید.

این متخصص تغذیه، چای شیرین کمرنگ که ترجیحاً با عسل شیرین شده باشد و در عین حال خیلی هم داغ نباشد را مناسبت‌ترین نوشیدنی برای باز کردن افطار دانست و افزود: بهتر است 10 دقیقه قبل از افطار چای را ریخته تا هنگام خوردن کمی خنک شده باشد. البته یک لیوان شیر نسبتاً گرم هم برای باز کردن افطار و پذیرش دستگاه گوارش برای غذا بسیار مناسب است.

این متخصص تغذیه خرما را جزو مواد غذایی برشمرد که به دلیل داشتن قند ساده سبب کنترل اشتها می‌شود و افزود: خرما سرشار از ویتامین و منابع معدنی برای بدن است ولی در عین حال نباید در خوردن آن افراط شود چرا که هر یک گرم قند ساده در خرما معادل 4 کیلو کالری انرژی است.

معاون پژوهشی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای وزارت بهداشت بر این نکته تأکید کرد که در صورت خوردن غذای سنگین و حجیم در وعده افطار ممکن است با سردرد، سرگیجه و تهوع مواجه شویم.

حسینی گفت: چای، نان و پنیر، گردو، سبزی و خرما بهترین افطاری محسوب می‌شود و حتی آش و سوپ را نیز باید به همراه غذای اصلی با فاصله یک تا دو ساعت پس از افطار میل کرد.

وی همچنین به آنهایی که از عارضه یبوست در ایام روزه‌داری رنج می‌برند توصیه کرد: پس از افطار حدود نیم ساعت ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی را انجام دهند تا روده امکان حرکت و دفع مواد را به سمت خارج بدن داشته باشد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار