امروز : پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 27
۰۷:۱۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 25687
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۴
تعداد بازدید: 151
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، شب گذشته 24 تیرماه، نشست تخصصی بخش آموزش، «قرآن آموزگار دل‌ها» با ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، شب گذشته 24 تیرماه، نشست تخصصی بخش آموزش، «قرآن آموزگار دل‌ها» با موضوع «اهداف و شاخص‌های توسعه آموزش عمومی قرآن کشور» با حضور «حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان» معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

در این نشست، معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «حیات طیبه» منظور و مقصود قرآن است و دارای درجاتی است که بر اساس عمل و تقوا، می‌توان به این درجات رسید، گفت: نخستین فعالیت قرآنی، تلاوت قرآن است، اما نباید در تلاوت توقف داشت، چرا که با انجام آن به دنبال هدفی والاتر هستیم.

وی با اشاره به اینکه «تزکیه» در لغت به معنای پیراستن است، ادامه داد: در وجود انسان رذایلی وجود دارد که با خواندن قرآن این رذایل کمرنگ می‌شود، همان‌طور که وقتی شاخه‌های زاید درختان هرس‎ شود، تنه درختان قوی و محکم‌تر می‌شود.

فرهنگ در قالب کتاب و حکمت متجلی می‌شود

محمدیان، آموختن بایستگی و شایستگی‌های زندگی را از مهم‌ترین اهداف حیات انسان عنوان کرد و اظهار داشت: صورت استمرار یافته دانش، کتاب است؛ بنابراین فرهنگ در قالب کتاب و حکمت متجلی می‌شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش و پرورش دانش‌آموزان را باید به مراتب حیات طیبه نزدیک کند، افزود: هدف از آموزش عمومی قرآن کریم باید در آموزش و پرورش سیطره پیدا کند تا دانش‌آموزان با مبانی قرآنی و راه‌های رسیدن به حیات طیبه آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه هدف آموزش و پرورش تنها آموزش روخوانی، روانخوانی و تدبر در آیات قرآن نیست، گفت: این موارد با اینکه لازم است، اما آنچه ضروری است مبنایی کردن قرآن در آموزش است که بر همین اساس تاکید بسیاری بر سند تحول آموزش عمومی قرآن شده، چرا که هدف از تعلیم و تربیت رسیدن به حیات طیبه‌ای‌ است که با روش شکوفایی فطرت حاصل می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه برنامه آموزشی باید منجر به شکوفایی فطرت شود، خاطرنشان کرد: عناصر فطری همچون تفکر، ایمان، علم و اخلاق باعث تمایز انسان با سایر موجودات هستی شده است و انسان با این چهار عنصر ارتباط‌ات گوناگونی را در زندگی خود تجربه می‌کند.

وی با اشاره به عملکرد آموزش و پرورش در این راستا تصریح کرد: در آموزش و پرورش 11 حوزه یادگیری پیش‌بینی شده است که یکی از آن‌ها توجه به قرآن و معارف اسلامی است.

دستیابی به حیات طیبه از طریق شکوفایی فطرت امکان‌پذیر است

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، اهداف آموزش و پرورش در حوزه آموزش عمومی قرآن را به دو بخش کمی و کیفی تقسیم کرد و افزود: هدف کیفی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، تربیت دانش‌آموزانی قرآنی از طریق شکوفایی فطرت برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است.

محمدیان با اشاره به اهداف کمی از تعلیم و تربیت، اظهار داشت: اولین هدف در سه سال اول دوره ابتدایی آموزش و روخوانی قرآن است که در این مقطع دانش‌آموزان باید توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن را کسب کنند و دبیران نیز رفتار و نوع توانمندی دانش‌آموزان را بسنجند.

وی با بیان اینکه در سه سال دوم مقطع ابتدایی یعنی تا کلاس ششم ابتدایی دانش‌آموزان باید بر معارف و مفاهیم قرآن به صورت ساده آشنایی پیدا کنند، ادامه داد: دانش‌آموزان در دوره متوسطه اول، با کمک گرفتن از درس آموزش عربی با مفاهیم قرآنی و ترجمه آیات آشنایی عمیق‌تری پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در هیچ دوره‌ای تلاوت قرآن نباید از برنامه انس با قرآن در مدارس حذف شود، بلکه باید زمینه‌ای برای آشنایی بیشتر با فنون قرآنی باشد، گفت: در سه سال دوره متوسطه دوم، دانش‌آموزان باید علاوه بر تدبر در آیات قرآن، آن را در متن زندگی خود بکار گیرند تا حیات طیبه که مورد رضایت خدا و ائمه(ع) است در زندگی آن‌ها جاری شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش هدف تربیتی از آموزش قرآن را غنی‌سازی ذهن دانش‌آموزان نسبت به قرآن عنوان کرد و گفت: دانش‌آموزان باید احساس کنند که قرآن وجود حقیقی دارد و با تلاوت قرآن به آرامش می‌رسند و در کنار آن از قرآن به عنوان راهنمای زندگی استفاده کنند.
انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار