امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۵:۰۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 25731
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۳۰
تعداد بازدید: 98
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- رقیه عزیزی شیرکوهی؛ چندی پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب به برپایی بازار ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- رقیه عزیزی شیرکوهی؛ چندی پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب به برپایی بازار تئاتر کودک و نوجوان پرداخت که از استقبال خوب خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان ایرانی همراه بود.

در این بازار بیش از 45 غرفه وجود داشت که در آن عروسک‌های نمایشی، ساخت عروسک‌های بومی و محلی و سی‌دی و کتاب‌های کودک و نوجوان در معرض دید عموم قرار گرفت که از جمله عناوین غرفه‌ها می‌توان به غرفه سازمان بسیج هنرمندان، جشنواره مقاومت، گروه هنری کودکان خلاق امروز و مراکز کانون و پرورش استان‌های کشور اشاره کرد.

در بازار تئاتر کودک و نوجوان، هر روز بیش از یکصد کودک حضور یافته و با شرکت در غرفه‌های عروسک‌ سازی به ساخت عروسک‌های بومی و ایرانی می‌پرداختند که پرنیان علیزاده 13 ساله درباره ساخت عروسک‌های ایرانی در بازار، می‌گوید: در اتاقم عروسک‌های باربی بسیاری وجود دارد که همه آنها را بنا به درخواست خودم توسط والدین و یا خاله‌ام خریداری شده است اما وقتی در غرفه ساخت عروسک‌های ایرانی حضور یافتم، دیدم که چقدر ساختن عروسک برایم لذت‌بخش است.
 



* علیزاده: شباهت عروسک‌ باربی به انسان باعث علاقه‌ام به این عروسک شد

وی درباره این پرسش که چرا به خرید و نگهداری انواع عروسک‌های باربی‌ علاقه‌‌مند است، بیان می‌کند: عروسک‌های باربی همانند انسان دارای اندام انسانی هستند و نوع موها و لباس‌هایشان را خیلی دوست دارم اما امروز با حضور در غرفه استان بوشهر متوجه شدم که سایر استان‌ها نیز دارای عروسک‌های مختلف هستند حتی فهمیدم که با چوب بستنی و پارچه‌های تزیینی و دور ریختنی هم می‌توان عروسک‌های زیبا ساخت.

* پورحسینی: عروسک‌هایم همه شخصیت‌های کارتونی بت‌من، باب‌اسفنجی و مرد عنکبوتی است 

روح‌الله پورحسینی، کودک 6 ساله که تازه دوره پیش دبستانی خود را به پایان رسانده درباره عروسک‌های ایرانی، معتقد است، همه عروسک‌هایی که در این محل وجود دارند، را دوست دارد و با دیدن غرفه‌های این بازار به ساخت عروسک‌های نمایشی و تئاتر علاقه‌مند شده است.

وی درباره این پرسش که در منزل بیشتر از چه عروسک‌هایی نگهداری و یا با آنها بازی می‌کند، می‌گوید: عروسک‌هایم بیشتر شخصیت‌های کارتونی نظیر بت‌من، باب اسفنجی و مرد عنکبوتی هست آنقدر مرد عنکبوتی را دوست دارم که حتی لباس آن را نیز خریداری کرده‌ام.

پورحسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه از شخصیت‌های کارتونی نظیر شکرستان و یا برنامه رنگین کمان و خاله شادونه هم عروسک‌ دارد، عنوان می‌کند: برنامه شکرستان را خیلی دوست دارم حتی چند وقت پیش هم در نمایشگاه کتاب یک عروسک یعنی همان شخصیت ننه را خریدم که خیلی هم خودش و هم عینک‌اش را دوست دارم.
 



* ولی‌پور: عروسک‌های ایرانی در همه فروشگاه‌ها موجود نیست

پارمیس ولی‌پور 9 ساله که از استان البرز در این بازار حضور یافته، بیان می‌کند: چند ساعتی است که در غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ساخت عروسک‌های کاغذی توجه می‌کنم، خیلی برایم جالب است، ای کاش در مدرسه هم این نوع آموزش‌ها به دانش‌آموزان داده می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: در اتاقم عروسک‌های مختلفی وجود دارد که اکثر آنها پولیشی است اما چند وقت پیش نیز عروسک «سارا» را در یکی از غرفه‌های کانون خریداری کردم چراکه این عروسک را هم خیلی دوست دارم اما کمتر فروشگاهی دارای این عروسک‌ها است.

ولی‌پور در پاسخ به این پرسش که چرا به عروسک «سارا» علاقه‌مند است، بیان می‌کند: عروسک‌ «سارا» دارای چادر و لباس‌های رنگی قشنگی است حتی زمانی که نماز می‌خوانم و یا به همراه والدین به خرید می‌روم، برایم گرفتن و بغل‌کردن آن لذت‌بخش است.

این گزارش حاکی از آن است، که کودکان و نوجوانان این مرز و بوم با عروسک‌های محلی و بومی که در داخل کشور ساخته می‌شود، ارتباط خوبی برقرار کنند اما متأسفانه به دلیل عدم توجه مسئولان و متولیان فرهنگی کشور نسبت به تولید ابزارهای فرهنگی در داخل کشور، کودکان همچنان از شخصیت‌های کارتونی و عروسک‌های ترویج‌ دهنده بی‌بند و باری همانند باربی و سوپراستارهای کارتونی نظیر بت‌من و مرد عنکبوتی بازی می‌کنند که اگر همچنان نسبت به تولید اسباب‌بازی و عروسک‌های بومی و محلی در کشور غفلت بورزیم، دیگر باور شخصیت‌های داستانی و اسطوره‌های ایرانی برای این گروه سنی نامفهوم و با به دور از تصور خواهد بود.
 



        

* سجادیان: ارتباط خوب کودکان ایرانی با عروسک‌های محلی و بومی نسبت به عروسک‌های خارجی

منیرالسادات سجادیان نویسنده، کارگردان و عروسک‌ساز کارهای نمایشی و تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان اصفهان که کارگاه‌های عروسکی در سطح این استان را کنترل می‌کند، معتقد است: ایران از سال‌های بسیار قدیم دارای عروسک‌های بومی و محلی بسیاری بود که همیشه آنها به عنوان یک بازیچه برای کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی اضافه می‌کند: در سال‌های بسیار دور دختری که به خانه بخت می‌رفت، خانواده عروسک کوچکی را دنبال آن می‌فرستادند تا او بچه‌داری را یاد بگیرد یا حتی زمانی که والدین برای شستن لباس‌هایشان به کنار چشمه‌ها می‌رفتند، چوب‌های رختشویی را به صورت کوچک برای فرزندانشان درست کرده و آن را به یک شکل یک عروسک در می آوردند که کودک با رغبت به آن کار بپردازد تا فکر نکند که آن کار بد است یعنی آن چوبی که روی لباس می‌زدند که لباس تمیز شود را به صورت عروسک برای فرزندانشان تهیه می‌کردند.

سجادیان ادامه می‌دهد: متأسفانه در یک مقطع زمانی نمایش عروسکی مقداری مهجور ماند تا اینکه مقام معظم رهبری در رابطه با نمایش عروسکی و دفاع از این فعالیت فرمودند؛ که مشکلی وجود ندارد، یعنی عروسکی که کامل نباشد، مجسمه نیست و هیچ ایرادی ندارد که مورد استفاده قرار گیرد، به همین منظور از آن به بعد نیز بسیار راحت توانستیم در حوزه عروسک به فعالیت بپردازیم.

وی می‌افزاید: در گذشته برخی‌ها به انجام نمایش‌های عروسکی می‌پرداختند اما با تکنیک عروسک آشنا نبودند، اما اکنون از تکنیک‌های عروسک‌های بومی ـ محلی استفاده می‌شود که از جمله آنها هم می‌توان به عروسک «تکم» اشاره کرد.

* شناسایی و تفکیک عروسک‌های نمایشی و بازی بومی و محلی ایران توسط کانون

این کارشناس عروسک‌های تئاتر و کودک و نوجوان می‌گوید: خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارتباط با این مسئله گام‌های بلندی را برداشته است یعنی تمام عروسک‌های بومی و محلی که در کشور وجود دارد، را شناسایی و عروسک‌های نمایشی و بازی را از یکدیگر تفکیک کرده است و به صورت تولید انبوه به کودکان و نوجوانان این مرز و بوم ارائه می‌دهد.

به گفته وی، امیدواریم این نوع نمایشگاه‌ها و غرفه‌ها که معرفی عروسک‌های ایرانی به مردم است، همچنان درکشور پابرجا بوده و استمرار داشته باشد.
 



* عروسک‌های ایرانی را باید در نمایشگاه‌های مختلف به کودکان معرفی کرد

سجادیان ادامه می‌دهد: معرفی عروسک‌ها و یا بازیچه‌های کودکان قطعاً خواهد توانست به انتقال مفهوم‌های تربیتی و آموزشی بچه‌ها کمک کند.

وی درباره تأثیر عروسک‌های ایرانی در بین کودکان و نوجوانان می‌گوید: معتقدم باید به شناسایی عروسک‌های ایرانی بپردازیم، در این راستا نیز گام‌هایی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برداشته شده است تا عروسک‌های محلی و بومی را پس از شناسایی، ساخته و در اختیار کودکان و نوجوانان این مرز و بوم قرار دهند.

سجادیان معتقد است، پس از شناسایی عروسک‌های بومی و محلی، متخصصان باید برای این عروسک‌ها کارگروهی را تشکیل داده و به کاربردی کردن این عروسک‌ها بپردازند که خوشبختانه این گام نیز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برداشته شده است.

این نویسنده درباره مبارزه با عروسک‌های خارجی اعم از باربی، بیان می‌کند: معتقدم برای مبارزه با این عروسک‌ها باید عروسک‌های ایرانی که اکثراً بومی هستند را در نمایشگاه‌های مختلف به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم، یعنی وقتی همراه عروسک، پیشینه آن را نیز به کودک معرفی کنیم، آشنایی و جذابیت عروسک در بین مخاطب بیشتر خواهد ‌شد.

* عروسک‌های ایرانی باید دارای شناسنامه و پیشینه باشند

وی می‌افزاید: اکثر کودکان و نوجوانان ایرانی کنجکاو هستند، به همین منظور اگر عروسک‌های ایرانی دارای شناسنامه باشند، مخاطبان علاوه بر اینکه با آن عروسک ارتباط برقرار خواهد کرد، نسبت به آن متعهد می‌شود و دقیقاً به آن عروسک انس و الفت بیشتری پیدا می‌کنند.

سجادیان ادامه می‌دهد: خانواده‌ها با کمترین هزینه می‌توانند برای فرزندان‌شان به ساخت و تولید عروسک‌های خانگی بپردازند و با فرزندانشان ارتباط صمیمی برقرار کنند، عروسکی که در دست بچه حرکت می‌کند، لذت بخش است پس فرقی نمی‌کند که عروسک بومی خودمان باشد یا عروسک خارجی، منتها به عروسک‌های خارجی قابلیت‌هایی را به کودکان ارائه می‌دهند که برای بچه‌ها دارای جذابیت است بدون آنکه کودک از شناسنامه آن عروسک اطلاعی داشته باشد اما وقتی عروسک‌های ما دارای شناسنامه باشند و قابلیت‌های آنها را افزایش دهیم، قطعاً کودکان این مرز و بوم به استفاده از عروسک‌های داخلی خواهند پرداخت.

* عروسک‌های ایرانی نیازمند افزایش قابلیت‌های لازم همانند عروسک‌های خارجی هستند  

وی می‌افزاید: معتقدم اگر قابلیت عروسک‌های ایرانی را افزایش دهیم قطعاً کودک به سهولت خواهد توانست از این عروسک‌ها استفاده کند.

سجادیان بیان می‌کند: برخی از عروسک‌هایی که در این بازار و یا سایر بازارها و نمایشگاه‌های کشور در معرض دید عموم قرار می‌گیرند، قدیمی هستند و از مواد اولیه‌ای که در دسترس سازندگان‌اش در مناطق خاص است، استفاده شده است که هنوز هم ما به دنبال ساخت و تولید این عروسک‌ها هستیم به طور مثال عروسک نخی با همان اساس و شکل و شمایل فعلی را می‌توان طبق علاقه کودکان به شخصیت‌ها تغییر داد و شخصیت عروسک‌های ایرانی را برای کودکان بگذاریم.
 



* توجه به ساخت عروسک‌های ایرانی با استفاده از تصاویر مجریان و بازیگران داخلی 

این عروسک‌‌ساز معتقد است؛ ساخت عروسک‌هایی نظیر شخصیت‌های کارتونی ایرانی و یا مجریان و بازیگران حتی بازیگران کودک ایرانی می‌تواند باعث علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان کشور شود.

وی اضافه می‌کند: برخی از عروسک‌ها و شخصیت‌های داستانی و کارتونی کودکان را می‌توان در قالب عروسک‌های دست‌کشی برای کودکان و نوجوانان ساخت چراکه بچه‌ها می‌‌توانند به سهولت آن را لمس کرده و با آنها ارتباط برقرار می‌کنند در این راستا باید گفت عروسک‌های خیمه شب‌بازی‌ نیز از عروسک‌هایی به شمار می‌رود که در انتقال مفهوم‌ به کودکان تأثیرگذار است.

سجادیان ادامه می‌دهد: همه کشورهای دنیا عروسک‌هایی مختص به فرهنگ و آداب و رسوم خود دارند که در فرهنگ‌شان ماندگار است آن هم به دلیل آن است که همیشه این فرهنگ را در میان کودکان خود جای داده‌اند.

* فرهنگ عروسک‌های ایرانی و بومی را باید در میان کودکان و نوجوانان کشور نهادینه کرد

وی می‌افزاید: حتی در هند عروسک‌هایی همانند عروسک مبارک که متعلق به ایران است، وجود دارد که همه آنها بسیار قدیمی هستند ولی مسئولان این کشورها، آنها را در میان افراد ماندگار کرده‌اند یعنی این عروسک‌ها را در تمام برنامه‌ها و مراسم‌ها استفاده می‌کنند که از یاد و خاطر کودکان و نوجوانان‌نشان محو نشود که ما باید همین کارها را انجام دهیم کنیم تا فرزندان ایران عروسک‌های بومی خودشان را به فراموشی نسپارند.

* غلامیان: باید طبق نیاز مخاطبان ایرانی به تولید عروسک در داخل کشور بپردازیم

قمر غلامیان، مربی مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر دیلم از استان بوشهر بیان می‌کند: اگر عروسک‌های ایرانی در داخل کشور ساخته شوند، به نفع کودکان ایرانی خواهد بود چراکه ما در کشور با شخصیت کودکان و نوجوانان خودمان بیشتر از سایر کشورها آشنا بوده و می‌توانیم طبق نیاز مخاطب به تولید اسباب‌بازی و عروسک بپردازیم.

به گفته وی، کشورهای غربی با اعتقادات ایرانیان آشنا نبوده و نمی‌دانند فرزندان ما با چه ابزاری راضی می‌شوند به همین منظور اگر اسباب‌بازی‌ها در داخل کشور ساخته شوند، قطعاً کودکان و نوجوانان ارتباط خوبی را با آنها برقرار خواهند کرد.

غلامیان ادامه می‌دهد: گاهی پیش می‌آید که وقتی به آموزش ساخت عروسک‌های محلی می‌پردازیم مادران و مادر بزرگانی که به همراه نوه و فرزندان‌شان به کلاس‌های آموزشی کانون حضور به عمل می‌رسانند، می‌گویند که خاطره 20 سال گذشته‌ام را زنده کردید و خودشان نیز به ساخت عروسک می‌پردازند به همین منظور معتقدم علاوه بر کودکان، خانواده‌ها هم با عروسک‌های محلی و  بومی بیشتر از سایر عروسک‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

* امکانات ساخت و تولید عروسک‌های ایرانی در کشور محدود است

وی می‌افزاید: متأسفانه امکانات ساخت و تولید عروسک‌های ایرانی در اختیار همه علاقه‌مندان به تولید این گونه ابزارها نیست به همین منظور معتقدم مسئولان باید علاوه بر بازار تئاتر کودک باید به زنده کردن این فرهنگ در کشور توجه بسیار داشته باشند.

غلامیان در پایان می‌گوید: ایرانی‌ها هر کاری که بخواهند می‌توانند انجام دهند و امکانات آن هم وجود دارد اما باید امکانات لازم برای مردم فراهم شود.

* کندی: دولت به حمایت از تولیدکنندگان ایرانی بپردازد/محصولات فرهنگی ایرانی دارای قابلیت صادرات هستند

علی کندی مدیرعامل مؤسسه خلاق امروز، می‌گوید: این مؤسسه از سال 88 آغاز به کار کرد و به چاپ و انتشار کتاب‌های نمایشی اهتمام بسیاری دارد.

وی اضافه می‌کند: مؤسسه خلاق امروز شخصیت داستان‌های قصه را به صورت عروسک‌های نمایشی برای کودکان سالم، کم‌توان و ناتوان ذهنی و حتی ناشنوا تهیه می‌کند به گونه‌ای که تمام حالت نمایش در این کتاب‌ها اجرا می‌شود یعنی تمام صحنه‌آرایی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که کودکان خودشان را در قالب داستان احساس کرده و خلاقانه می‌توانند داستان‌های مختلفی را در ذهن‌شان بسازند.

کندی درباره تأثیر ساخت عروسک‌های ایرانی در کشور و در بین کودکان و نوجوانان این مرز و بوم، بیان می‌‌کند: تولید عروسک‌های ایرانی با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور مطابقت دارد اما محصولات فرهنگی که از خارج از کشور به ما تحمیل می‌شود، با فرهنگ ایرانی در تناسب قرار دارد که معتقدیم برای ترویج فرهنگ بومی و ایرانی باید به تولید ملی توجه بسیار کرد.

وی می‌افزاید: تولیدکنندگان داخلی نیازمند حمایت دولت و مسئولان هستند چراکه تولیدات برخی از مؤسسات و تولیدکنندگان اسباب‌بازی و عروسک‌های ایرانی آنقدر با کیفیت است که قابلیت صادرات در آنها مشاهده می‌شود اما هیچ کسی از تولیدکنندگان حمایت نمی‌کند. 

بر مبنای این گزارش، اکثر سازندگان عروسک‌های ایرانی معتقد هستند که ساخت محصولات فرهنگی و به ویژه عروسک باید در کشور و با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی در کشور صورت گیرد اما متأسفانه عدم حمایت مسئولان و متولیان فرهنگی از تولیدکنندگان باعث شده تا برخی از تولیدکنندگان برای پیشبرد اهداف خود با مشکلات جدی مواجه شده و یا به دلیل ورود محصولات فرهنگی از مرزهای کشور، در نهایت کارشان به ورشکستگی برسد.

با توجه به اینکه ورود اسباب‌بازی به کشور طبق دستور مقامات عالی رتبه کشور ممنوع است اما متأ‌سفانه باز هم شاهد ورود قاچاقی این محصول از مرزهای کشور هستیم که مسئولان با حمایت از قشر تولیدکنندگان داخلی می‌توانند به توسعه تولید ملی و افزایش عروسک‌های بومی و محلی در کشور کمک شایانی کنند.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار