امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۰۷:۲۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 26103
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: 136
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در شلوغی خیابان‌های شهر و پدر و مادرهایی که هر دو شاغل هستند، سرویس مدارس بهترین گزینه برای تردد ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در شلوغی خیابان‌های شهر و پدر و مادرهایی که هر دو شاغل هستند، سرویس مدارس بهترین گزینه برای تردد دانش‌آموزان به مدرسه و خانه محسوب می‌شوند.
البته سرویس مدارس طی سال‌های گذشته با حرف و حدیث‌های متعددی همراه بوده است و برخی خانواده‌ها نسبت به عدم رسیدگی به وضعیت آن گله‌مند هستند.
حوادث مختلفی که برای سرویس‌های مدارس به خصوص سرویس‌های نامناسب مانند وانت طی سال‌های گذشته روی داده است، بر دلنگرانی‌ خانواده‌ها نسبت به استفاده از سرویس مدارس افزوده است؛ چرا که  استفاده از خودروهای نامناسب برای دانش‌آموزان اشتباه جبران ناپذیری است که مسئولان آموزش و پرورش برای آن چاره‌ای بیندیشند.
اما در این میان، به کارگیری سرویس‌های مناسب برای استفاده دانش‌آموزان، نحوه برخورد راننده سرویس، تعداد دانش‌آموزانی که از سرویس استفاده می‌کنند و نرخ کرایه‌ها از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.
* هزینه سرویس مدارس چگونه پرداخت می‌شود؟
شورای شهر تهران روز گذشته در جریان پانصد و شصتمین جلسه خود لایحه تعیین نرخ کرایه حمل و نقل دانش‌آموزان (سرویس مدارس) در شهر تهران برای سال تحصیلی 92-93 را تصویب کرد.
بر اساس این مصوبه، حداکثر سقف کرایه خودروها اعم از مینی بوس، میدل باس و اتوبوس 20 درصد افزایش و حداکثر سقف کرایه در «ون» و سواری 31.6 درصد افزایش یافت.
البته رقم تعیین شده برای سقف افزایش نرخ سرویس مدارس می‌تواند در برخی مناطق نظیر مناطق جنوبی شهر تهران متناسب با میزان درآمد خانواده‌ها کمتر شود.
به گزارش فارس، 40 درصد از هزینه حمل و نقل به طور علی‌الحساب در موقع ثبت نام در استفاده از حمل و نقل و مابقی حداکثر تا آخر بهمن‌ماه هر سال تحصیلی به صورت اقساط (در دو قسط) دریافت خواهد شد.
در صورت انصراف استفاده از خودروی حمل و نقل در ماه اول 10 درصد در ماه دوم 25 درصد و در ماه سوم، یک‌سوم مبلغ دریافتی کسر و مابقی مسترد می‌شود و بعد از آن به ازای هر ماه 10 درصد به مبلغ کسری اضافه می‌شود.
* گلایه خانواده‌ها
مادر یک دانش‌آموز دبیرستانی به خبرنگار فارس گفت: برای سرویس مدرسه فرزندم مبلغی حدود یک میلیون تومان شده است و این در حالی است که مدرسه فرزندم در منطقه محل سکونت واقع است و با منزل ما چند چهارراه فاصله دارد.
وی ادامه داد: مدرسه فرزندم دولتی است اما هزینه‌های جانبی تحصیل فرزندان مانند سرویس مدرسه، به ما فشار می‌آورد و از عهده این مخارج به سختی بر می‌آییم.
مادر دیگری که فرزندش در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کند، اظهار داشت: راننده سرویس مدرسه فرزندم در بین سال از منطقه ما رفت و به جای آن راننده دیگری آمد که اصلا رضایت نداشتیم و همیشه با تأخیر بچه‌ها را به خانه باز می‌گرداند و ماشینش خراب می‌شد.
وی اضافه کرد: از سویی نرخ کرایه سرویس مدارس هم زیاد است و اگر چند خانواده با هم به هماهنگی برای تهیه سرویس مدرسه فرزندشان اقدام کنند، به صرفه‌تر است.
مادر دانش‌آموز دبستانی دیگری نیز نسبت به حضور تعداد زیاد دانش‌آموزان در یک خودرو و گرانی سرویس‌های مدرسه گله‌مند بود.
اردیبهشت ماه امسال سرهنگ محسن مهرایی رئیس پلیس ترافیک شهری پلیس راهور، سوار کردن بیش از ظرفیت مجاز همچنان مهم‌ترین تخلف رانندگان سرویس مدرسه است و پس از آن عدم استفاده از کمربند ایمنی در رتبه بعدی قرار دارد.
* شیوه‌نامه اجرایی چه می‌گوید؟
در شیوه‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان آمده است که کارگروه حمل و نقل دانش‌آموزان مدرسه به منظور سازماندهی، هماهنگی، هدایت، کنترل و ارزشیابی از فرایند حمل و نقل دانش‌آموزان مدرسه با پیشنهاد انجمن اولیا و مربیان مدرسه در هر سال تحصیلی پیش‌بینی و تشکیل می‌شود.
اعضای کارگروه مدرسه شامل مدیر مدرسه یا نماینده تام‌الاختیار، معاون پرورشی یا مربی تربیتی، رئیس انجمن اولیاء و مربیان، یکی از اولیا (به نمایندگی از اولیایی که فرزندشان از سرویس استفاده می‌کند) و پیمانکار حمل و نقل مدرسه است.
از جمله وظایف کارگروه حمل و نقل دانش‌آموزان مدرسه می‌توان به کنترل خودروهای حمل و نقل دانش‌آموزان از نظر فنی، ایمنی، بهداشتی و فرهنگی، پیگیری و هماهنگی نصب آرم متحدالشکل حمل و نقل دانش‌آموزی، اخذ لیست دانش‌آموزان غیب‌کننده از خودروهای حمل و نقل و دریافت مشکلات حمل و نقل اشاره کرد.
از جمله تعهدات رانندگان خودروهای حمل و نقل دانش‌آموزی می‌توان به رعایت کامل موارد ایمنی، بهداشتی، عدم استفاده از دخانیات و تلفن همراه در حین رانندگی، رعایت تناسب تعداد مسافرین با ظرفیت خودرو، نصب کپسول اطفای حریق، عدم پخش آهنگ‌های نامناسب و غیرمجاز و مغایر با شئونات اسلامی و دانش‌آموزی، سوار و پیاده کردن دانش‌آموزان پس از توقف کامل خودرو و کنترل کامل در و بسته بودن خودرو هنگام حرکت، خودداری از سواری کردن مسافر یا آشنایان خارج از لیست و پرهیز از توقف بیجا در مسیر و نصب آرم متحدالشکل اشاره کرد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار