امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۸:۱۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 26256
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۲
تعداد بازدید: 62
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، انسان همواره دوستدار زیبایی است و این موضوع منحصر به سال‌های اخیر نیست بلکه همواره علاقه به زیبایی همراه فرد بوده ...

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، انسان همواره دوستدار زیبایی است و این موضوع منحصر به سال‌های اخیر نیست بلکه همواره علاقه به زیبایی همراه فرد بوده است.

فرهنگ زیبایی و استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی از چه زمانی و چگونه به کشورمان آمد؟

در حوزه‌ واردات فرهنگ زیبایی به ایران، مطبوعات، تجار، دولت و خود زنان نقش ایفا کرده‌اند. تجار در بازاریابی لباس‌ها و لوازم آرایش برای زنان ایرانی، نقش عمده‌ای را در استانداردهای زیبایی ایفا کردند.

انتشار عکس‌های زنان و معرفی محصولات آرایشی و فرهنگ زیبایی غربی در تبلیغات رسانه‌ا‌‌ی و مطبوعات ایرانی در دوره رضاخان و توأم با پروژه‌ بیداری زنان پیش می‌رفت. پروژه بیداری زنان می‌خواست به زنان القا کند که حجاب موفقیت آنها را در عرصه‌ها و اماکن عمومی با مشکل مواجه می‌سازد. از این رو زنان را تشویق می‌کرد که حجاب درونی را با حجاب بیرونی جایگزین کنند.

در مقاله‌ای که در پورتال شورای فرهنگی اجتماعی زنان منتشر شده، آمده است: در مورد ایران آمارهای رسمی زیادی در خصوص مصرف لوازم آرایشی وجود ندارد. تنها آمار موجود رسمی در این خصوص مربوط به هزینه‌هایی  است که خانوارهای شهری و روستایی به طور متوسط صرف خرید لوازم آرایشی می‌کنند.

با توجه به عدم شیوع زیاد این هزینه‌ها در میان خانوارهای روستایی در اینجا فقط آمار مربوط به هزینه‌های لوازم آرایشی خانوارهای شهری گزارش شده است.

در فاصله‌ سال‌های 1383 تا 1386 با افزایش مصرف لوازم آرایش در میان خانوارهای شهری مواجه هستیم.بر اساس آمار در سال 85، 12 میلیون و 405 هزار و 584 خانوار شهری وجود داشته که با ضرب این رقم در ارزش ریالی مصرف لوازم آرایشی برای سال مذکور رقمی حدود 2 میلیارد تومان به دست می آید که رقم بسیار زیادی است.

نگاهی به آمار و ارقام و رشد آنها نشان می‌دهد که فروش محصولات آرایشی در ایران تجارت پرسودی را تشکیل می دهد که به دلیل قاچاقی بودن اکثر این محصولات، سود آنها عاید کشورهای صادرکننده و در نهایت شرکت‌های آرایشی بزرگ چند ملیتی جهانی می‌شود.

این قضیه نشان می‌دهد که اقتصاد و زیبایی و یا پول و زیبایی پیوند نزدیکی با هم دارند. این ارتباط در خصوص جراحی زیبایی نیز صادق است.

اسماعیل بلالی و جواد افشار کهن در این مقاله می‌نویسند: اولین جراحی زیبایی به معنای امروزی آن سال 1307 در یکی از بیمارستان‌های تهران انجام شد. با این حساب از عمر جراحی پلاستیک در ایران حدود 85 سال می‌گذرد. اگرچه این نوع جراحی در سال‌های اولیه خود مهجور بود، طی سال های اخیر رشد سرسام آوری پیدا کرده است.

آماری رسمی در مورد جراحی زیبایی در ایران در دست نیست. بر اساس یک آمار غیر رسمی، هر ساله بیش از 36 هزار ایرانی زیر تیغ جراحی زیبایی صورت می‌روند. از میان جراحی‌های انجام شده زیبایی در ایران، جراحی زیبایی بینی در مقام اول قرار دارد.

بر اساس آمار غیر رسمی، ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی، در دنیا اول است. بعد از ایران، کشورهای امریکا، انگلستان و تا حدی فرانسه در ردیف های بعدی قرار دارند.

بر این اساس سیاستگذاران فرهنگی باید به خواست‌های زنان و هم به‌ خواست‌های جامعه در خصوص زیبایی توجه داشته باشند. بسیاری از زنان از مصرف به معنای اعم لذت می‌برند. با برنامه‌ریزی فرهنگی می‌توان این مصرف گرایی را که حاصل تعامل نظام سرمایه‌داری برای تبلیغ مصرف گرایی و خواست خود زنان است به مسیری صحیح هدایت کرد. علاوه بر این بسیاری از مبادی ورودی لوازم آرایشی تحت کنترل افراد قاچاقچی و سودجو است، با کنترل مرزها می‌توان از سود هنگفتی که‌ به جیب سرمایه‌داری جهانی و شرکت‌های بزرگ سرازیر می‌شود جلوگیری کرد.

اما حتی با بستن مرزهای خاکی، اگر مرزهای فرهنگی و عناصر خلل پذیر فرهنگی اصلاح نشوند، هنوز تقاضا برای ورود محصولات و لوازم آرایشی وجود خواهد داشت و این تقاضا کششی خواهد بود برای فعال‌تر شدن قاچاقچیان. پس باید حفره‌های فرهنگی مرتبط شناسایی و با عناصر فرهنگی و تفکرات مفید پر شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار