امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۷:۰۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 26292
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۳۰
تعداد بازدید: 166
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در جلسه عصر دیروز کمیسیون صنایع با خودروسازان، موضوع وضعیت فعلی صنعت خودرو ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در جلسه عصر دیروز کمیسیون صنایع با خودروسازان، موضوع وضعیت فعلی صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مقرر شد گزارش کلی در مورد وضعیت صنعت خودروسازی و مسائل مطرح شده در جلسه، توسط کمیسیون صنایع تهیه و به لاریجانی رئیس مجلس و همچنین اعضای هیأت رئیسه مجلس ارائه شود.

علاوه بر این، در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع با خودروسازان، گزارشی از سوی مدیران ایران خودرو و سایپا در مورد وضعیت تولید خودرو و مشکلات موجود در این بخش ارائه شد.

همچنین در جلسه دیروز، نحوه قیمت‌گذاری خودرو مطرح و بحث‌هایی در مورد لزوم سیاست‌گذاری کلی در مورد قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت و تعیین قیمت نهایی توسط سازمان حمایت مطرح شد.

در این جلسه، جواد نجم‌الدین مدیرعامل ایران خودرو، سعید مدنی مدیرعامل سایپا، جمشید پژویان رئیس شورای رقابت، صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، تقوی رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس حضور داشتند.

* چالش وزارت صنعت و شورای رقابت بر سر قیمت‌گذاری

نحوه قیمت‌گذاری خودرو این روزها به چالشی بین وزارت صنعت و شورای رقابت تبدیل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً با بیان اینکه قیمت‌گذاری یک کالای خاص مانند خودرو، ما را به سمت تله قیمت‌گذاری می‌کشاند، گفته بود: در حوزه اقتصاد اگر تصمیم به قیمت‌گذاری کالایی خاص گرفته شود، به تدریج سایر کالاها نیز باید قیمت‌گذاری شوند.

به گفته وی، اگر نهاد و یا دستگاهی بخواهد تنها یک کالا را قیمت گذاری کند، نهایتاً در دام قیمت گذاری گرفتار می شود چرا که ناچار است دالان قیمت گذاری را تا انتها طی کند که در انتهای آن  امکان بازگشتی متصور نیست، چنین دستگاهی  تبدیل به یک سازمان حمایت کوچک و شاید ناکارآمد می شود، در اینجاست که از وظیفه اصلی خود دور خواهند شد.

جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت نیز در واکنش به صحبت‌های غضنفری، با بیان اینکه سیستم تنظیم‌کننده قیمت در همه جای دنیا و حتی کشورهای با اقتصاد آزاد وجود دارد، به فارس گفته بود: مباحث مطرح شده از سوی وزیر صنعت در مورد قیمت‌گذاری خودرو به هیچ وجه پایه علمی ندارد.

وی گفته بود: از صحبت‌های وزیر صنعت به عنوان یک عضو هیأت دولت خیلی متأسف شدم که در مورد مسائلی که به وی ارتباطی ندارد، اظهارنظر می‌کند و علاوه بر این، وی اصلاً تخصصی در این خصوص ندارد که در مورد انحصار در اقتصاد و مسائل تخصصی آن صحبت کند.

به گفته پژویان، غضنفری آدم خیلی شجاعی است، زیرا خیلی شجاعت لازم است تا در زمینه‌ای که اطلاعاتی نسبت به آن ندارد، با این قاطعیت اظهارنظر کند.

وی در واکنش به بحث‌های مطرح شده از سوی وزیر صنعت مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو تله‌ای برای قیمت‌گذاری سایر کالاها است، گفته بود: این مسئله اشتباه است، غضنفری دانش اقتصاد ندارد. در همه جای دنیا، تمام بازارهای اقتصادی دارای تنظیم‌کننده قیمت هستند و حتی در کشوری مانند آمریکا و کشورهای اروپایی با اقتصاد آزاد نیز چنین سیستمی وجود دارد.

* خوش به حال پژویان!

علیرضا شجاعی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز امروز در واکنش به این صحبت‌های پژویان،گفته است: خوش به حال آقای دکتر پژویان که دانش اقتصاد دارند و با همین پایه علمی، خودرو را به این وضع و روز درآوردند.

به گفته وی، بلاتکلیفی چند ماهه در صنعت خودرو، هم تولیدکنندگان خودرو و قطعات را متضرر کرده و به آستانه نابودی کشانده و هم موجب سردرگمی مصرف‌کنندگانی شده که تصور می‌کردند، قیمت خودرو به زودی 30 تا 40 درصد ارزان می‌شود.

شجاعی در مورد صحبت پژویان مبنی بر اینکه سیستم تنظیم‌کننده قیمت در همه دنیا وجود دارد، معتقد است: این مسئله در ایران نیز وجود دارد و مسئول آن، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

به گفته وی، شورای رقابت فقط باید چارچوب‌ها را در مورد انحصار مشخص کند، نه آنکه وارد تعیین قیمت این کالا و آن کالا شود و کشور را در تله قیمت‌گذاری گرفتار کند.

به گزارش فارس، کش‌مکش بر سر قیمت‌گذاری خودرو در حالی ادامه دارد که مشتریان بازار خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و پیش بینی در مورد وضعیت قیمت‌ها ندارند.

در این میان، خودروسازان نیز از آب گل‌الود ماهی گرفته و عرضه خودرو را هرطور که دلشان بخواهد پیش می‌برند که این موضوع، نوسان قیمتی را در بازار خودرو به همراه داشته است.

آنچه مردم به دنبال آن هستند، ایجاد ثبات در بازار خودرو و دوری دستگاه‌های اجرایی از بگو و مگو بر سر قیمت‌گذاری خودرو است، تا مسئولان به جای دعوای رسانه‌ای با یکدیگر، هرچه سریعتر فکری برای بهبود وضعیت بازار خودرو و احقاق حقوق مصرف‌کنندگان کنند.
انتهای پیام/ب
برچسب ها:
آخرین اخبار