امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۶:۵۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 26370
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۳۶
تعداد بازدید: 86
به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نشست خبری نمایش «مثل آب برای شکلات» با حضور ابراهیم پشت‌کوهی نویسنده و کارگردان، رویا نونهالی بازیگر و بهرنگ عباسپور ...

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نشست خبری نمایش «مثل آب برای شکلات» با حضور ابراهیم پشت‌کوهی نویسنده و کارگردان، رویا نونهالی بازیگر و بهرنگ عباسپور آهنگساز این اثر در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

پشت‌کوهی کارگردان نمایش «مثل آب برای شکلات» سخنان خود را با اشعاری از مجنون آغاز کرد و آن را همچون وضعیت امروز تئاتر دانست، وی سپس اظهار داشت: گروه تی‌تووک بندعباس 16 سال است که فعالیت خود را اغاز کرده و اولین بار سال 78 توانست در جشنواره تئاتر فجر جایزه نمایش برگزیده را از ان خود کند، همچنن در آن سال بهرنگ عباس‌پور بهترین آهنگساز جشنواره شد اما به دلیل فاصله زیاد بندرعباس ما را فراموش کردند اما طی 5، 6 سال گذشته گروه‌ها دوباره بازگشته است.

وی ضمن اشاره به برخی از نمایش‌هایش که نتوانستند اجرای عمومی شوند، گفت: از ابتدا مبنای کارمان این بود که هر اجرا یک اتفاق تازه در تئاتر باشد. همیشه مد نظرمان بوده که هر کاری می‌کنیم کار تازه و متفاوتی باشد.

سرپرست گروه تی‌ تووک با بیان اینکه در آثار برخی از کارگردان‌ها مقداری محافظه‌کاری وجود دارد،بیان داشت: اینکه کارگردان‌های سراغ متن‌هایی که جواب خود را پس داده است، می‌روند کار درستی نیست؛ ما در گروه‌مان گفتیم که چه کنیم که امکان جدیدی برای خود و تئاتر به دست آوریم.

پشت‌کوهی درباره نمایش «مثل آب برای شکلات» اظهارداشت: این نمایش را باید جدا از رمان «مثل آب برای شکلات» اسکوئیول دانست زیرا استقلال خود را دارد، انتخاب این متن به دلیل نزدیک زندگی ما به آن در جنوب ایران است.

وی در خصوص اجرای این اثر نسبت به اجرایش در جشنواره تئاتر فجر نیز گفت:‌ این اجرا نسبت به جشنواره بهتر شده است از نظر من تئاتر مثل موجود زنده است. جزئیاتی در نمایش تغییر کرده است زیرا در جشنواره مقداری شتابزدگی نیز دارد.

کارگردان نمایش «کمدی الهی جلد دوزخ» در خصوص موسیقی «مثل آب برای شکلات» نیز بیان داشن: موسیقی چه در گروه‌ ما و چه در زندگی مردم جنوب جزیی جدایی‌ناپذیر است و این ضرورت از ابتدا در گروه ما وجود داشته است، موسیقی مثل یک شخصیت برای نمایش است.

بهرنگ عباس‌پور آهنگسازگروه نمایشی «تی‌تووک» نیز در این نشست گفت: ما در هر کاری از سازهای متفاوت و خاص استفاده می‌کنیم،‌سازهای که استفاده کاربردی برای ما داشته باشد.

پشت‌کوهی اظهار داشت: در جنوب و سایر نقاط کشور ما یکسری سنت‌ها وجود دارند که ما موارد مثبت‌ آن را استفاده می‌کنیم اما جامعه از جای به سمت پویایی می‌رود که به نقد آن‌ها نیز بپردازیم. نباید آنها را نابود کنیم زیرا آنها زایده سال‌ها زندگی مردم است. هرمزگان به دلیل که شاه راه بودنش و اقوام مختلفی از هند، آفریقا، پرتقال و بومی‌ها و آریایی‌ها در آنجا زندگی می‌کنند دارای فرهنگ‌های مختلف است البته معماری آن به دلیل بی‌سر و سامان بودن نابود شده است.

وی افزود: حفظ آئین‌ها با شرط اینکه به تئاتر تعهد داریم، در اثار ما استفاده می‌شود،‌ دادن یک غذای محلی به تماشاگر این است که ذائقه آن را هم درگیر کنیم. در این نمایش حواس 7 گانه انسان درگیر می‌شود و هنر تئاتر این است که تمام حواس مخاطب را به خود جلب کند.
 
کارگردان نمایش «مثل آب برای شکلات» بیان داشت: مسئولین کلان کشور که برای فرهنگ سیاست‌گذاری می‌کنند، اشتباه بزرگی  را انجام می‌دهند که در آینده چوبش را می‌خورند، نمونه‌اش این بودجه اندک تئاتر است؟. بیلبوردهای شهری چند تایش فرهنگی است چه طور می‌توانیم با هجمه‌ ماهواره مقابله کنیم.

برای تئاتر دیدن یا آدم‌ باید عاشق باشد یا فرهیخته که ضرورت تئاتر را دریابد. امیدوارم تئاتر شهر کارش شگفت‌زده کردن مردم باشد.  به عقیده‌ من تئاتر یک آیین است که نباید از بین برود و گروه ما هم در این نمایش سعی کرده است کار خوبی را در شأن جامعه فرهنگی ارائه بدهد.
 
رویا نونهالی نیز در ادامه درباره همکاری‌اش با گروه تی‌تووک گفت: من قبلا هیچ کاری را از پشت‌کوهی ندیده بودم و از این کار هم تنها عکس‌هایی دیده بودم که باعث شد شیفته‌اش‌ شوم.  زمانی که گروه پیوستم اوایل فکر می‌کردم که گول خورده‌ام اما کم‌کم در گروه جا افتادم و خودم هم احوال بندری پیدا کردم.

بازیگر «مشروطه بانو» تصریح کرد: امروز از هر ده متن نمایشی می‌توان حداقل شش متن را برای همکاری انتخاب کرد ولی از هر 50 تا فیلم واقعا شاید یکی از آنها را بتوان برای بازی انتخاب کرد.

وی درباره تجربه همکاری‌اش با ابراهیم پشت‌کوهی گفت:  اوایل کار برای من سخت بود. بخشی از گروه بسیار حرفه‌ای بودند و بخش دیگری از تازه‌کار بودند اما به دلیل اینکه قبلا این نمایش در بندرعباس اجرای عمومی شده بود برخی از بازیگران به من درس بازیگری نیز می‌دادند زیرا به حضورم عدت نداشتند و به همین خاطر که در گذشته با بزیگر دیگری این اثر اجرا شده بود فضای خالی برای بازی نداشتم.

نونهالی افزود: هنوز آدم‌ها فکر می‌کنند که گروه‌هایشهرستانی قدم‌های زیادی از تهران عقب هستند اما شاید تنها چیزی که در آنجا کم باشد کاستی‌های اداری است زرا گروه تئاتر تی‌تووک واقعا به روز است و جالب است بگویم سوله تمرینی دارند که منحصر به فرد در کشور است.
برچسب ها:
آخرین اخبار