امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۲۲:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 26512
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۰۱:۳۳
تعداد بازدید: 164
غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس ...

غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره حکمت یونانی و انتقال آن به اسلام توضیح داد: تحت عنایت پروردگار و وحی، این حکمت به اسلام منتقل شد حکمتی که در امتزاج با حکمت الهی در آمد و این حکمت در قرآن نیز به عنوان اصل نبوت دانسته شده است.

وی با اشاره به آیه قرآن کریم درباره حکمت انبیا الهی گفت: براساس آیه «وَیُعَلِّمُهُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ...»، انبیاء حکمت می‌دانند، حکیم هستند و این یک اصل قرآنی است نه تنها درباره پیامبر بلکه همه انبیاء الهی صدق می‌کند، خداوند از همه انبیا در عالم زر میثاق گرفت که کتاب و حکمت را به آنها داده تا زمانی که پیامبری به نام احمد بر زمین متولد شد، او را تأیید کنند.

اعوانی با تاکید بر اینکه حکمت حاصل تمام زحمات انبیا الهی است، گفت: این حکمت را به معنای رسمی کلمه نگیرید بلکه ادیان همه باطنشان حکمت الهی را دربرداشته است، ایران بزرگترین فرهنگی را داشته که حکمت در آن پرورش پیدا کرده و این امر در پرتو تعالیم وحی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: این حکمت از ایران باستان با حکمت یونانی امتزاج یافته و پس از آن در اسلام پرورش یافته و بنابراین اعتقادم براین است که وارث حکمت یونان اسلام بوده نه غرب.

رییس انجمن حکمت و فلسفه ایران یادآور شد: حکمت یونانی با ورود به جامعه غربی یک مدتی دوام آورد اما بعد از آن در دوره رنسانس منحرف شد و به ضد حکمت تبدیل شد اما این حکمت در اسلام ادامه پیدا کرد و تا به امروز مورد نقد قرار گرفت، اصلاح شد و به طور کلی به یک وحدت حکمی رسیدیم.

اعوانی در پایان گفت: غرب و ایران اسلامی در یک دوره‌ای دو مرحله مختلف را طی کردند و غرب به سمت سکولاریسم و جداشدن هرچه بیشتر از حکمت الهی و شرق و اسلام به سمت وحدت حکمت متعالیه و قرآنی و الهی سوق پیدا کردیم.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار