امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۱۸:۰۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 27275
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۳۴
تعداد بازدید: 58
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست تخصصی «بررسی روش‌های اثبات اعجاز قرآن» شب گذشته 28 تیرماه با ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نشست تخصصی «بررسی روش‌های اثبات اعجاز قرآن» شب گذشته 28 تیرماه با حضور برخی از کارشناسان و پژوهشگران پژوهشگاه اعجاز در قرآن در بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، «علیرضا طالب‌پور» رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت معجزه دانستن قرآن کریم گفت: برای باور کردن قرآن باید آن را معجزه دانست و برای این ادعا دلایل محکمی آورد.

وی با بیان اینکه ریشه معنایی معجزه، عاجز بودن است، ادامه داد: یکی از ریشه‌های معجزه، ضعف و ناتوانی و دیگری به عجز و ناتوانی انداختن گروهی که قرآن را معجزه نمی‌دانند و ادعا دارند که می‌توانند با قرآن هماوردی کنند، است که در این راستا قرآن نیز کسانی که این کلام الهی را باور ندارند دعوت به «تحدی» و مبارزه کرده و فرموده است که اگر می‌توانید، به اندازه کوچک‌ترین سوره یا حتی آیه‌ای از قرآن بیاورید.

اهل حقیقیت از طریق قرآن به حق می‌رسند

طالب‌پور اظهار داشت: نظر علما نسبت به اعجاز قرآن این است که این معجزه از جانب پیامبر(ص) است و در آن همگی اجماع دارند، اما محل اختلاف آن‌ها نحوه کیفیت در مورد چگونگی این اتفاق است.

وی با اشاره به اینکه برخی اعجاز بودن قرآن را قابل اثبات می‌دانند، گفت:  عده می‌گویند اعجاز قرآن را تنها می‌توان درک کرد، اما نمی‌توان چرایی آن را برای کسی بیان کرد؛ در حالی که برخی دیگر معتقدند که معجزه بودن قرآن قابل اثبات است.

رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در معجزه بودن قرآن آثاری را می‌توان وارد کرد و نخستین اثر آن این است که اهل حق و حقیقت از طریق این معجزه می‌توانند به حق برسند، تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی اعجاز قرآن، اعجاز ادبی و لفظی آن است که به‌ طور واضح می‌توان به استفاده از صناعات ادبی همچون استعاره، جناس و ایجاز اشاره کرد و همچنین در مورد اعجاز عددی قرآن بحث کرد که نمونه بارز آن تناسب میان استفاده از واژه «یوم» به تعداد روزهای سال است.

مهم‌ترین دلیل بر اعجاز قرآن بحث «تحدی» است

در ادامه، «حجت‌الاسلام مقیسه» عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه برخی نخستین آیات از سوره مبارکه «بقره» را عامل هدایت متقین می‌دانند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین دلیل بر اعجاز قرآن بحث «تحدی» است که قرآن نیز به آن اشاره دارد که ابتدا از آوردن کتابی مانند قرآن شروع و بعد به یک سوره و در نهایت به یک آیه منتهی می‌شود، اما اکنون بعد از گذشت بیش از یک‌هزار و 400 سال از آن ماجرا هیچ کس نتوانسته حتی سوره‌ای همانند سوره‌های قرآن بیاورد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم دارای وجوه مختلف و متنوعی است که با استناد به آن‌ها می‌توان به آن معجزه اطلاق کرد، ادامه داد: گروهی این عجز و ناتوانی در آوردن آیه‌ای همچون آیات قرآن را به حساب نظریه‌ای به نام «صرفه» می‌گذراند، یعنی اینکه شاید کسانی‌که در روزگاری قصد این کار را داشتند، خداوند آن‌ها را از ادامه این کار منصرف کرد که به نظر می‌رسد این نظریه درست نیست.

روشنی ادبیات رمزی، اعجاز بودن قرآن را به اثبات می‌رساند

سپس «حسین شجاعی» استاد فیزیک دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به اعجاز عددی قرآن گفت: بسیاری از اعداد و مصادیق علمی قرآنی در زمانی عنوان شده است که هنوز به اثبات نرسیده و هیچ توجیه علمی در آن زمان برای آن‌ها وجود نداشته است.

شجاعی با بیان اینکه در گذشته آمار دقیقی از خشکی و دریا وجود نداشت، تصریح کرد: روش‌هایی همچون حروف ابجد وجود داشت که به متون، عددی را می‌سپردند، اما در زمان نزول قرآن به روشنی می‌توان استفاده از این ادبیات رمزی را دریافت؛ به‌ ویژه در مورد حروف مقطعه که با شیوه‌ای کاملا منطقی و بر اساس کدگذاری رمزی این موضوع رعایت شده است و این چیزی را جز اعجاز بودن قرآن در روزگاری که اثری از ادبیات رمزی نبود، اثبات نمی‌کند.

 جنین‌شناسی در قرآن نمونه دقیقی از اعجاز قرآن است

در پایان این نشست، «غلامرضا حسن‌زاده» مدرس دانشگاه تهران و جنین‌شناس به سوره مبارکه «مؤمنون» و تشریح مراحل جنین انسان اشاره کرد و گفت: قرآن در شرایطی که هیچ تصویری روشنی در آن روزگار در مورد ساختار جنین و نحوه به دنیا آمدن نوازد وجود نداشت، بدون هیچ اشتباهی تمام مراحل را از زمان بسته‌شدن نطفه تا به دنیا آمدن نوزاد ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه وقتی در قرآن صحبت از زمان و عدد می‌شود، حتما هدفی مختص برای آن منظور شده است، افزود: مثال جنین‌شناسی در قرآن نمونه بارز و دقیقی از اعجاز این کتاب الهی است که اکنون با بررسی گذشته‌ و تطبیق آن با علم امروز به روشنی می‌توان دریافت که آنچه قرآن می‌گوید، درست منطبق با دانش روز است و تا به امروز کسی یافت نشده که ادعاهای علمی قرآن را مغایر با طبیعت و واقعیت بداند.‌

انتهای پیام/م.خ
برچسب ها:
آخرین اخبار