امروز : جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 28
۱۲:۲۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 27284
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۳۰
تعداد بازدید: 77
مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه شرکت قطار‌های جوپار اولین شرکت ریلی بخش خصوصی در کشور است، اظهار ...

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه شرکت قطار‌های جوپار اولین شرکت ریلی بخش خصوصی در کشور است، اظهار داشت: البته پیش از این نیز شرکت‌هایی وارد این عرصه شدند، اما سهام آنها 100 درصد خصوصی نبود و وابستگی به نهاد نیمه دولتی یا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران داشتند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال شرکت راه‌آهن حمل و نقل وابسته به صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بود و سیاست‌های آن از سوی راه‌آهن تدوین می‌شد، اما جوپار به عنوان اولین شرکتی که به ناوگان ریلی کشور ظرفیت ناوگان اضافه کرد، مطرح است.

ابراهیمی ادامه داد: در 29 فروردین 81 شرکت جوپار فعالیت خود را آغاز و طی قرارداد با واگن‌پارس، 22 دستگاه واگن مسافری خریداری کرد و به ظرفیت ناوگان افزود.

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار ادامه داد: بقیه شرکت‌های ریلی، ‌واگن‌های موجود را در مزایده‌های راه‌آهن خریداری کردند و ظرفیتی به ناوگان افزوده نشد اما ما واگن را از بیرون خریداری کرده و به ناوگان افزودیم.

وی افزود: جوپار فعالیت خود را ابتدا در بخش مسافری با راهبری دو رام قطار آغاز کرد‌ و پس از گذشت دو سال راهبری، واگن وارد بخش ریلی کردیم و خود واگن‌دار شدیم و در ابتدا در مسیر تهران ـ کرمان فعالیت خود را آغاز کردیم.

* 108 دستگاه واگن مسافری داریم/ 10 درصد مسافر کشور را جابه‌جا می‌کنیم

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار افزود: در بخش حمل و نقل مسافر، 22 دستگاه واگن خریداری کردیم که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از محل وجوه اداره شده خود، تسهیلات به نرخ سود چهار درصد دراختیار جوپار قرار داد؛ در واقع 65 درصد هزینه این 22 دستگاه واگن از طریق دولت و 35 درصد منابع داخلی شرکت، تأمین و واگن‌ها خریداری شد.

ابراهیمی تصریح کرد: تا به امروز این شرکت ریلی 108 دستگاه واگن مسافری در ناوگان خود دارد.

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار با بیان اینکه روزانه 5 هزار و 520 نفر‌صندلی در اختیار داریم، اضافه کرد: این رقم نسبت به ظرفیت جابه‌جایی کل کشور شامل سالانه 2 میلیون و 300 هزار نفر و 10 درصد رقم کل جابه‌جایی مسافر کشور در سال است.

* خرید 200 دستگاه واگن باری از اوکراین و 210 دستگاه واگن موجود ناوگان‌

وی با بیان اینکه هدف شرکت جوپار، فعالیت کاملاً خصوصی است، تصریح کرد: پس از حمل و نقل مسافری به سمت بخش حمل و نقل بار حرکت کردیم؛ در بخش حمل و نقل بار، 200 دستگاه واگن از کشور اوکراین خریداری کردیم و به ناوگان ریلی افزودیم.

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار با بیان اینکه بیش از 7.5 میلیارد تومان در سال 83 برای خرید این واگن‌ها هزینه کردیم، اضافه کرد:‌ 65 درصد هزینه خرید 200 دستگاه واگن اوکراینی، تسهیلات از محل صندوق تعاونی کشور با نرخ سود 14 درصد ارائه شد.

ابراهیمی تصریح کرد: پس از ورود این واگن‌ها از اوکراین، راه‌آهن جمهوری اسلامی در راستای تشویق این شرکت ریلی و توسعه خصوصی‌سازی، به همان تعداد واگنی که وارد کردیم‌، در قالب قرارداد اجاره به شرط تملیک، تعداد 210 دستگاه واگن باری ناوگان در اختیار جوپار قرار داد.

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار افزود: این 210 دستگاه واگن، در قالب اجاره به شرط تملیک توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، به طور اقساطی و بدون پیش پرداخت (دم‌قسط) با اقساط هفت ساله به جوپار واگذار شد؛ البته این حمایت‌های تشویقی از ابتدا در بخش حمل و نقل ریلی بار وجود داشت که در سال‌های اخیر کاهش یافت.

* کاهش سفر‌های درون‌شهری مسافر با دریافت بلیت الکترونیکی ‌قطار

ابراهیمی تصریح کرد: در بخش حمل و نقل مسافری و فروش بلیت، چالش‌هایی‌ که در گذشته پیش رو داشتیم این بود که منافع ‌حاصل از فروش بلیت، عاید شرکت‌ها نمی‌شد و به دست آنها نمی‌رسید و‌ پس از گذشت چندین ماه پول خود را به سختی از شرکت رجاء دریافت می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار تصریح کرد: در آن زمان هیچ برنامه‌ای برای ارتقاء سطح خدمات نداشتیم، زیرا انگیزه‌ای نبود و مانعی به نام رجاء وجود داشت.

ابراهیمی افزود: اما در سال 91 و با واگذاری رجاء به بخش خصوصی و حمایت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت جوپار اولین شرکتی بود که استقلال در فروش بلیت خود را کسب کرد و هم‌اکنون مدعی هستیم، اولین شرکتی هستیم که بلیت الکترونیک قطار به دست مردم می‌دهیم.
وی ادامه داد: سیستم فروش بلیت قطار‌های جوپار کاملاً اینترنتی است و مردم بدون نیاز به انجام سفرهای درون‌شهری، به راحتی بلیت تهیه می‌کنند و با همان بلیت سوار قطار می‌شوند، در حالی که در سیستم فروش اینترنتی بلیت قطار رجاء، بلیت رزرو می‌شود و حتماً باید مسافر برای دریافت بلیت اصلی، به آژانس مراجعه شود پس انجام سفر درون‌شهری الزامی است.
مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار اظهار داشت: 40 درصد بلیت‌های جوپار از طریق سیستم اینترنتی فروش بلیت این شرکت ارائه می‌شود.

* ارائه خدمات استرداد بلیت اینترنتی برای اولین بار

ابراهیمی تصریح کرد: از محاسن سیستم فروش بلیت جوپار این است که برای استرداد بلیت قطار دیگر شرکت‌ها، مسافر باید حتماً به آژانس مراجعه کند، در حالی که در سیستم جوپار، استرداد نیز اینترنتی است و استرداد اینترنتی برای اولین‌بار راه‌اندازی شد.

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار افزود: همین خدمت مشتری‌مدار جوپار موجب شد سال گذشته گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کننده را دریافت کنیم.

ابراهیمی ادامه داد: البته بعضی مشکلاتی که در سیستم حمل‌ و نقل ریلی گاهی اوقات بروز می‌کند، از حوزه خدمات شرکت‌ها خارج است مانند تأخیری که برخی مواقع در حرکت قطارها پیش می‌آید، در حیطه اختیارات شرکت‌ها نیست زیرا نیروی کشش در تمام کشور در اختیار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی است.

* مزایا و معایب سیستم جامع فروش بلیت راه‌آهن/ قدرت ارتقاء خدمات را نداریم

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار با اشاره به مزایا و معایب سیستم جامع فروش بلیت راه‌آهن، تصریح کرد: سال گذشته به دلیل تغییر نگرش ‌راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در فروش بلیت قطار‌های ناوگان، موضوع سیستم فروش به مجموعه راه‌آهن منتقل شد و «سیستم جامع فروش بلیت قطار راه‌آهن» راه‌اندازی شد.

ابراهیمی توضیح داد: یکپارچه بودن این سیستم از مزایای آن است اما باید بتوان خدمات متنوع را در این سیستم درج کرد؛ هم‌اکنون در این سیستم امکان فروش بلیت اینترنتی و خرید توسط مسافر وجود ندارد و به شکل آژانسی اداره می‌شود و باز با همان صف‌های طولانی مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار اضافه کرد: در سیستم جامع راه‌آهن اختیاراتی به شرکت‌ها‌ داده شده است، اما به علت یکپارچه بودن، ارتقاء خدمات از سوی هر شرکت چندان عملیاتی نمی‌شود و غیر قابل اجرا است.

وی افزود: ارتقاء خدمات توسط یک شرکت در این سیستم قابل قبول نیست زیرا چندین شرکت در این سیستم حضور دارند و اگر بخواهیم خدماتی اضافه ارائه دهیم، مثلاً تخفیفی در بلیت‌های خود اعمال کنیم، باید رضایت همه شرکت‌ها را کسب کنیم.

* لزوم تفکیک فروش بلیت قطار شرکت‌های ریلی نظیر شرکت‌های مسافری

ابراهیمی اضافه کرد: بهتر بود دولت اجازه می‌داد شرکت‌های ریلی نیز نظیر ایرلاین‌ها، سیستم مجزای فروش بلیت داشتند تا خدمات را به بهترین نحو ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار ادامه داد: در صورتی که اگر هم‌اکنون ما بخواهیم تغییراتی در سیستم فروش بلیت قطارهای خود در سیستم جامع راه‌آهن اعمال کنیم باید از راه‌آهن مجوز بگیریم، ضمن آنکه توسعه این خدمات در سیستم جامع راه‌آهن به دلیل حضور همه شرکت‌ها، امکان‌پذیر نیست.

ابراهیمی افزود: با توسعه سیستم‌های فروش اینترنتی، هر چه سفرهای درون‌شهری کاهش یابد، میزان مصرف سوخت، ترافیک، تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، تصادفات و آلودگی هوا کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: اما هنوز در ایران نگرش سنتی وجود دارد و فکر می‌کنیم برای بلیت‌فروشی نیز باید یک صف ایجاد شود، در واقع ‌سیستم جامع فروش بلیت راه‌آهن، مصداق همان سیستم فروش بلیت رجاء است و امکانات جدیدی برای مردم ندارد.
مدیرعامل شرکت قطار‌های جوپار با بیان اینکه به موضوع پهنای باند و افزایش سرعت اینترنت در آینده توجه خاصی می‌شود، گفت: سیستم فروش بلیت نیز باید به سمت اینترنتی‌شدن کامل پیش رود، در حالی که فعلاً محدودیت‌هایی در این‌باره وجود دارد.

* راه‌اندازی اینترنت در قطاری مسافری ناوگان

ابراهیمی با بیان اینکه بهتر است دولت اجازه دهد بخش خصوصی خود خدمات بهتر و با کیفیت‌تر را به مردم ارائه دهد، گفت: برنامه داریم به زودی اینترنت را در قطارها راه‌اندازی کنیم، انعقاد قرارداد در این‌ زمینه انجام شده است و در مراحل مقدماتی اجرایی این امر هستیم.
انتهای پیام/ آ
برچسب ها:
آخرین اخبار