امروز : یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 26
۱۴:۰۳
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 27466
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۵
تعداد بازدید: 124
 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، کتاب «حزب الله؛ سیاست و مذهب» دارای  هشت فصل نظیر «سازش سیاسی و خشونت در دولت‌های غیر ...

 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، کتاب «حزب الله؛ سیاست و مذهب» دارای  هشت فصل نظیر «سازش سیاسی و خشونت در دولت‌های غیر مسلمان»، «دولت اسلامی و دمکراسی»،  «مفهوم ولایت فقیه»، «جهانشمولی اسلام و هویت ملی»، «مبارزه با غرب»، «مقاومت علیه اشغالگری اسرائیل در جنوب لبنان»، «مبارزه با صهیونیسم» و «یهودی ستیزی» است.

از دیگر بخش‌های این کتاب می توان به «تقابل مستضعفین و مستکبرین»، «توجیهات خشونت و سازش سیاسی در خصوص سرکوب دولتی»، «ریشه‌های مفهوم ولایت فقیه»، «نقش ولایت فقیه در اندیشه سیاسی حزب‌الله»، «جهانشمولی ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ایران»، «بُعد اتحاد اسلامی آرمان فلسطین»، «هویت ملی و ناسیونالیسم»، «طرد فرهنگ غربی» و «جوهره صهیونیستی دولت و جامعه اسرائیل» اشاره کرد.
 



در بخشی از این کتاب درباره «مشروع ‌سازی استفاده از خشونت علیه جامعه اسرائیل» می‌خوانیم: جامعه اسرائیل مسئول شرارت حکومت خویش است که ضرورتاً اشغال جنوب لبنان هم در زمره آن شرارت‌هاست.

در واقع، همه اسرائیلی‌ها حلقه‌های «زنجیر» اشغال‌اند و به معنای دقیق کلمه اعضای «جامعه جنگ» در مقابل «جامعه مقاومت» در لبنان‌اند.

توصیف حسین الموسوی از جامعه اسرائیل با این استدلال منطبق است: «سرباز اسرائیلی در لبنان مأموریت گسترش اشغال را دارد؛ شهروند اسرائیلی در اسرائیل، تصدیق اشغال مذکور است و هر دو به یک هدف خدمت می‌کنند و هر دو دشمن محسوب می‌شوند.

از نظر حزب‌الله تفکیک جامعه و دولت اسرائیل برای هر هدف و مقصدی باشد، تفکیکی صرفاً «تئوریک» است و نه تفکیکی «تکنیکی». اما مبهم ساختن چنین تفکیکی و در نتیجه ادامه دولت اسرائیل تلقی کردن جامعه اسرائیل فقط قابل انتساب به اشغال‌گری اسرائیل در جنوب لبنان نیست.

نکته مذکور قابل انتساب به جنگ طلبی جامعه اسرائیل هم هست و این جنگ‌طلبی از عقاید صهیونیستی ناشی می‌شود و در کانون عقیده صهیونیسم این اعتقاد است که اشغال فلسطین حق مسلم یهودیان است.

تا آنجا که حزب، صهیونیسم را ایدئولوژی بالذات جنگ طلب می‌داند، جوهره صهیونیستی جامعه اسرائیل به واسطه ماهیت خویش، آن را به جامعه‌ایی بدل می‌کند که نه فقط به لحاظ ایدئولوژیک مهیای عداوت، بلکه بالذات مسلح است.

علی‌رغم این واقعیت که سربازان اسرائیلی جنوب لبنان را اشغال کرده‌اند و نه غیرنظامیان اسرائیل، از آنجا که شهروندان اسرائیلی خانه‌های فلسطینیان را اشغال می‌کنند، آنها هم متجاوزند. بنابراین حتی اگر اسرائیل خاک لبنان را اشغال نکرده بود، شهروندان اسرائیل باز هم به دلیل ایدئولوژی صهیونیستی که به آنها اشغال منازل فلسطینی‌ها را تعلیم می‌دهد، هدف‌های مشروعی برای حملات بودند.

اما نه استدلال فرضی و نه تلقی حزب از جامعه اسرائیل به عنوان ادامه دولت اسرائیل را نباید به این معنا گرفت که حزب‌الله در خاک اسرائیل به آنها حمله خواهد کرد بلکه این گفته‌ها به کار توجیه حملات گروه‌های فلسطینی چون حماس و جهاد اسلامی می‌آید.

رویکرد مزبور در اظهارات فنیش با صراحت بیشتری مطرح می‌شود که بر آن اساس، «با آنکه حزب‌الله شرایط حماس را (در حین اجرای عملیات‌های انتحاری) درک می‌کند، اما در چنین اقدامی وارد نمی‌شود».

اشغال خانه‌های فلسطینیان توسط غیرنظامیان اسرائیلی می‌تواند دلیل دیگری برای حزب باشد تا جامعه اسرائیلی را مترادف دولت اسرائیلی به شمار آورد و لذا پیامدهای اخلاقی حملات علیه شهروندان اسرائیلی را تخفیف دهد، اما توجیهی به دست حزب نمی‌دهد تا غیرنظامیان اسرائیلی را صرفاً به این دلیل بکشد.

فنیش تصدیق می‌کند که اگر دولت اسرائیل در خاک لبنان تأسیس شده بود، حزب‌الله هم به همان ابزارهای خشونت بار حماس متوسل می‌شد.

اهمیت این اظهارنظر در آن است که حزب به تفکیک کلی جنگ متعارف و تروریسم توجه نمی‌کند. با آن که جامعه بین‌المللی، عموماً حملات فرامرزی حزب به شمال اسرائیل را نمونه تروریسم نمی‌داند، بلکه جنگ چریکی و لذا جنگی معمول تلقی می‌کند، اما حملات انتحاری حماس و جهاد اسلامی را اقدامات تروریستی محسوب می‌کند.

انتشارات «خرسندی» کتاب «حزب الله؛ سیاست و مذهب» را در 347 صفحه و با قیمت 12000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار