امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۰۷:۱۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 27482
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۳۱
تعداد بازدید: 64
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز در گزارش خود مشکلات این صنعت را در قالب سه محور تأمین مواد اولیه، تولید فرش و توزیع و بازاریابی و فروش، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که صادرات فرش دستباف ایران طی برنامه‌های دوم و سوم توسعه رو به کاهش بوده و در برنامه چهارم توسعه، این متغیر روند صعودی به خود گرفته است.

در عین حال ارزش وزنی صادرات فرش دستباف در برنامه‌های، دوم، سوم و چهارم توسعه، روند نزولی داشته و از 3/26 هزار تن در سال 1378 به 9/6 هزار تن در سال 1390 رسیده است.

با وجود افزایش ارزش دلاری صادرات طی برنامه چهارم توسعه، کاهش ارزش وزنی میزان صادرات فرش دستباف طی برنامه اخیر نشان می‌دهد که افزایش صادرات فرش دستباف در برنامه چهارم توسعه ناشی از افزایش میزان صادرات نبوده، بلکه بیشتر از افزایش قیمت جهانی این محصول متأثر شده است.

طی این مدت سهم صادرات فرش دستباف ایران از صادرات غیرنفتی در دوره مورد بررسی نیز در حال کاهش بوده و از 17 درصد در سال 1378 به 2 درصد در سال 1390 رسیده است.

البته بخش عمده‌ای از این کاهش سهم، از افزایش صادرات سایر محصولات غیرنفتی (غیر از فرش دستباف) ناشی می‌شود.

برای برون رفت از این مشکلات، تدوین استراتژی میان مدت و بلندمدت توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

فرش دستباف یکی از مهمترین محصولات صادراتی از سالیان دور به عنوان نماد معرفی کشور و یکی از شاخص‌های شناخت فرهنگ ملی ایران به شمار می‌رود و توسعه و رونق این صنعت، آثار مثبتی بر اقتصاد کشور خواهد داشت و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، ایجاد ارزش افزوده و درآمد ارزی و افزایش صادرات و همچنین رونق و توسعه زندگی روستایی از مزیت‌های این صنعت است.

بررسی وضعیت تولید و صادرات فرش دستباف کشور نشان می‌دهد که در صورتی که از این صنعت حمایت‌های لازم و مناسب به عمل نیاید، در آینده نزدیک با وجود کشورهای رقیب تولیدکننده این محصول در جهان، شاهد افول این صنعت در کشور و از دست دادن بازارهای خارجی خواهیم بود.

روند تولید و صادرات فرش دستباف کشور طی سال‌های 1378 تا 1390 نشان می‌دهد که طی این سال‌ها هر چند ارزش دلاری فرش دستباف از سال 1378 تا 1386 رو به کاهش بوده و از 6/689 میلیون دلار به 1/398 میلیون دلار رسیده است و مجددا روند صعودی گرفته و در سال 1390 به 560 میلیون دلار رسیده است، (به عبارتی دارای نوسان بوده است) اما ارزش وزنی صادرات این محصول از سال 1378 تا 1390 به شدت تنزل یافته و از 3/26 هزار تن در سال 1378 به 9/6 هزار تن در سال 1390 رسیده است که این امر نشان از کاهش حجم صادرات این محصول از یک طرف و افزایش قیمت واحد محصول در بازارهای جهانی از طرف دیگر است.

مقایسه سهم صادرات فرش دستباف از صادرات غیرنفتی کشور نیز نشان از روند نزولی این شاخص طی سال‌های 1378 تا 1390 دارد.

این سهم از 17 درصد در سال 1378 به 2 درصد در سال 1390 رسیده است و البته بخش عمده‌ای از کاهش این سهم، ناشی از افزایش صادرات سایر محصولات غیرنفتی (غیر از فرش دستباف ) می‌شود.

بررسی سهم ایران از صادرات جهانی فرش دستباف نیز نشان می‌دهد که ایران رتبه نخست را در صادرات جهانی فرش دستباف دارد و در مجموع طی سال‌های 2003-2011 سهم ایران از صادرات جهانی فرش دستباف به طور متوسط سالانه حدود 36 درصد بوده است، البته میزان این سهم در سال 2008 کاهش یافته، اما در هر حال روند صادرات فرش دستباف ایران تابع روند صادرات جهانی این محصول بوده است.

مشکلات موجود در صنعت فرش دستباف نیز در سه محور تأمین مواد اولیه، تولید فرش و توزیع، بازاریابی و فروش، قابل دسته‌بندی است.

در محور تأمین مواد اولیه، خام فروشی مواد اولیه از جمله پشم و نخ به دلالان خارج کشور، تقلب در تولید مواد اولیه مرغوب از جمله نخ، عدم صرفه اقتصادی در تولید ابریشم و تولید سنتی این محصول، عدم استفاده از تکنولوژی پیشرفته در تولید مواد اولیه از جمله نخ و رنگ، از عمده مشکلات محسوب می‌شوند.

در محور تولید فرش، بهره‌گیری از محیط غیراستاندارد برای تولید فرش، کم توجهی به حقوق و مزایا و بیمه کارگران شاغل در این صنعت پراکندگی قالیبافان و عدم بهره‌گیری از کارگاه‌های متمرکز، عدم دسترسی به اطلاعات و نیازهای بازار، عدم توجه به سلیقه مشتریان از عمده مشکلات است.

در محور توزیع، بازاریابی و فروش، عدم توجه به موضوع تبلیغات و عدم بهره‌گیری از مکانیسم‌های فروش سفارشی، عدم رعایت استانداردهای بسته‌بندی و ارسال فرش، عدم ارائه خدمات مناسب پس از فروش به مشتریان نیز از مشکلات صنعت فرش است.

مهمترین راهکار برای برون رفت صنعت فرش دستباف از مشکلات فوق‌الذکر، تدوین استراتژی میان مدت و بلندمدت توسط نهادهای ذی ربط به خصوص وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. وزارت جهاد کشاورزی با توجه به وظایف ذاتی و به ویژه قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب 2/12/1391 مجلس شورای اسلامی در تأمین مواد اولیه و بسترسازی برای امر تولید در مناطق روستایی در قالب توسعه صنایع روستایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در امر فرآوری مواد اولیه و تولید نخ و رنگ و به خصوص بازاریابی و فروش در بازارهای جهانی، می‌توانند نقش مهمی در رفع مشکلات و توسعه و بهبود صنعت فرش دستباف ایفا کنند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار