امروز : جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 24
۱۹:۲۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 27792
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: 144
به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، مراسم تجلیل از استاد «فرهاد ناظرزاده کرمانی» و چهار دهه فعالیت مستمر در زمینه پژوهش، نگارش، ترجمه و تدریس هنرهای نمایشی ...

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، مراسم تجلیل از استاد «فرهاد ناظرزاده کرمانی» و چهار دهه فعالیت مستمر در زمینه پژوهش، نگارش، ترجمه و تدریس هنرهای نمایشی کشور در سطح داخل و بین‌المللی، شامگاه گذشته (شنبه 29 تیرماه) با حضور مدیران حوزه تئاتر، هنرمندان و شاگردان این مدرس تئاتر در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

ناظرزاده کرمانی با این جمله که خود را لایق این همه محبت نمی‌بینم و برگزاری این مراسم از محبت عظیم خانواده تئاتر کشور سرچشمه گرفته است سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: خوب می‌دانم که برگزاری چنین مراسمی بسیار بیشتر از قدر و اندازه من است اما به بهانه این مجلس از دیدن بسیاری از دوستانی که مدت‌ها از آنها دور بودم و بعد از 25 سال به این بهانه موجب شدند سفری دوباره به دنیای گذشته داشته باشم بسیار خرسند هستم.

وی با بیان اینکه با حضور در این مراسم و قرار گرفتن میان همراهای همیشگی‌ام طی سه دهه فعالیت مستمر در تئاتر کشور دچار تنگنای واژگانی شده‌ام، ادامه داد: ما چند اصطلاح داریم که درباره متن و گفتمان تئاتری به کار می‌بریم که این مهم در جهان امروز به خاطر تاثیرات ساختارگرایان و پسا ساختارگرایان گسترش بیشتری پیدا کرده و بیش از حد ضرورت هم مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

این مدرس پیشکسوت تئاتر تصریح کرد: در گفتمان تئاتری ما مولفه‌های متعددی وجود دارد؛ نخست تفسیر متن یا همان چیزی که به آن تحلیل نمایشنامه می‌گوییم و سپس «تعبیر» که از عبرت می‌آید و رویداد نهفته درون متن را بیان می‌کند و بعد از آن نوبت به «تاویل» می‌رسد که بنای شناخت جایگاه یک متن در ذهن مخاطب را شکل می‌دهد.

وی سپس با خوانده این بیت مولوی «مردم از حیوانی و آدم شدم، پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم» گفت: دلیلم از آنچه در خصوص تفسیر متن بیان کردم آن بود که همانند آنچه از این شعر مولوی تاویل می‌شود باید گفت اگر انسان بخواهد زنده بماند باید دائما بمیرد و زاده شود.

ناظرزاده کرمانی ادامه داد:  این تاویل چیزی است که از این شعر برداشت کرده‌ام و آن اینکه غرض از مردن انسان رسیدن و دست یافتن به همان حس جاوید رستاخیز است؛ یعنی انسان باید مدام بمیرد تا زنده بماند.

به گفته این مدرس تئاتر هنر می‌تواند بر اساس پایه‌های محکمی استوار شود و در این میان انسان هنرمند باید برای تحکیم پایه‌های فرهنگی و اعتقادی‌اش مدام بمیرد و بعد از مرگ بازگشتی ققنوس وار داشته باشد؛ چرا که در غیر این صورت هنر به معنای امری جاویدان و اثرگذار به هیچ وجه رخ نخواهد داد و شکل نخواهد گرفت.

این چهره ماندگار عرصه هنرهای نمایشی کشور با بیان آنکه زایش دوباره‌ای را برای تئاتر کشور آرزو می‌کنم،اظهار داشت: امیدوار «ریختار شناسی» و شمایل نگاری تئاتر ایران، زایش مجددی را تجربه کند، با دگردیسی در آینده به پروانه‌ای بدل شود که به محیط‌های فراتر و بالاتر پرواز کند تا به این واسطه رستاخیزی را در تئاتر ایران شاهد باشیم تا موجبات زندگی جاوید آن فراهم شود.

ناظرزاده کرمانی ادامه داد: همواره با خود می‌اندیشم که چیستی پیدایش هنر و ادبیات برای تحقق چه اهدافی بوده است؟ این مقولات دنیا را که نجات نداده‌اند پس برای چه خلق شدند تا آنکه در کتاب تاریخ تئاتر جهان اثر «ویل دورانت» به مساله‌ای برخوردم که در آن تاکید شده بود بشر همواره در حال پیشرفت است و در این مسیر تکامل هنر و هنرمندان نقشی حیاتی را ایفا می‌کنند و این نقش آن‌چنان پررنگ بوده که می‌توان تاثیرگذاری آن را در طول پیدایش تاریخ تمدن بشر به راحتی رصد کرد.
 
* ایمان دارم تئاتر ایران توانایی هدایت بشر به سمت عرفان و معرفت الهی را دارد
 
وی افزود: هنرمند همواره در فکر این بوده که درنده خویی و کج روی را از بشر دور کند و اگر در این میان خود نیز مرتکب درنده خویی شده به هیچ وجه از این کار خوشحال نبوده است؛ آنچه در ادبیات کهن وعرفانی ایران تا به امروز بیان شده است نیز در صدد دور کردن حس درنده خویی در انسان ها بوده است و در این میان قصد جایگزین کردن منش و هویت انسانی، معرفتی و عرفانی را به جای آن داشته است.

این پژوهشگر تئاتر گفت: درون مایه تئاتر ایران عشق و مبارزه با درنده خویی و کج روی‌های انسان امروزی بوده است و ای کاش حرکت این هنر دعوتی باشد از بشر برای نگاه دوباره به خود؛ و این نگاه تنها در صورتی در جامعه و میان مردم اثرگذار و جریان ساز خواهد بود که از نگاه عرفانی و معرفتی نشات گرفته باشد.

وی با اشاره به این موضوع که در جهان امروز آفتی به نام سرمایه داری به بزرگترین بلای جان بشر و دامن زدن به حس درنده خویی او بدل شده است ادامه داد: هنر و به شکل اخص آن تئاتر باید با اتکا به ریشه‌های عرفانی انسان‌ها را برابر بلایای سرمایه‌داری بیمه کند و الا به قول «لورکا»، جهان به قبرستان سگ‌ها بدل خواهد شد و من ایمان دارم تئاتر ایران توانایی هدایت بشر به سمت عرفان و معرفت الهی را دارد.
 
*برای هر تمدنی سال‌ها زمان نیاز است تا ناظرزاده‌ای را بدست آورد
 
در ادامه مراسم مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: خوشحال هستیم که توفیق برگزاری این مراسم نکوداشت را پیدا کردیم تا ضمن تجدید دیدار با این پژوهشگر، فعال هنر نمایش و شاگردان گذشته و جدید وی، به معرفی چهره واقعی و حقیقی این استاد علم و اخلاق در عرصه فرهنگ و هنر کشورمان بپردازیم.

وی ادامه داد: استاد ناظرزاده کرمانی نیازی به معرفی ندارد؛ چراکه مقام شامخ علمی، اجتماعی و فردی این هنرمند آن‌قدر رفیع است که نمی‌توانیم با برگزاری چنین مراسمی به بیان زوایای متعدد و متکثر آن آن‌گونه که شایسته و بایسته است بپردازیم و البته تاکید داریم هدف از برگزاری این مراسم نیز رسیدن به منظور نیست.

سرسنگی افزود: برای هر تمدن سال‌های سال زمان نیاز است تا فردی مانند استاد ناظرزاده کرمانی در آن شکوفا شود و به عنوان یادگار فرهنگی به ثبت برسد و به شخصه امیدوارم همواره بتوانیم از فیض حضور این چهره ماندگار تئاتر کشور بهره مند شویم.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر تصریح کرد: در تمام جهان و در حوزه فرهنگ محققان و پژوهشگران متعددی حضور دارند اما تعداد کسانی که از میان آنها تشخص این را پیدا می‌کنند که درفرهنگ سرزمین‌شان ماندگار شوند بسیار معدود است؛ باری من که از سال 1366 توفیق شاگردی وی را داشته‌ام، افتخار بزرگی است که عنوان کنم استاد ناظرزاده کرمانی جزء آن دسته افراد معدودی هستند که به این تشخص برای ثبت شدن در فرهنگ سرزمین خود دست یافته‌اند.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: افراد معدودی در هر کشور هستند که توانایی تبدیل شدن به میراث، میراث‌دار و میراث‌ساز را به شکل توامان برخوردارند، استاد ناظرزاده کرمانی طی چند دهه به تربیت دانشجویان تئاتر در دانشکده‌ها پرداختند و چندین نسل از هنرمندان نمایش کشور مدیون آموزه‌های وی هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در دهه 60 وارد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنرهای دراماتیک شدند به خاطر دارند که آن دوران به شدت از منظر کتب نظری در حوزه تئاتر فقیر بودیم، تا آنکه جریان تالیف، ترجمه کتب تئاتری و نمایشنامه‌ها با آثار استاد ناظرزاده کرمانی آغاز شد و امروز بعد از سه دهه این حوزه بسیار پررونق شده است، اگر چه با رسیدن به مرزهای کمال فاصله داریم اما بر ماست تا ادامه دهنده جریانی باشیم که با همت این هنرمند آغاز شده است.

سرسنگی با اشاره به نوع رابطه و گفتمان استاد ناظرزاده کرمانی با دانشجویان خود عنوان کرد: هر کسی که شاگرد این استاد بوده خود را جزئی از اعضای خانواده او می‌داند، چرا که این مدرس بزرگ تئاتر به همه دانشجویان خود با نگاهی مهربان، دلسوزانه و یکسان می‌نگریست و برای پیشرفت آنها در تحصیل انرژی فراوانی صرف می‌کرد.

وی افزود: برخلاف عده‌ای که کوچک شدن دیگران را موجب بزرگی خود می‌دانند، استاد ناظرزاده کرمانی چنین نبود و همواره بزرگی خود را در سایه کمک به بزرگ شدن و رشد دیگران جستجو می‌کرد.

مدیرعامل خانه هنرمندان با تاکید بر آنکه طی سه دهه حضور خود در حوزه فرهنگ و هنر کشور کسی ر ندیدم از استاد ناظرزاده کرمانی رنجیده باشد، بیان داشت: بسیاری از دوره‌های تحصیلات تکمیلی در رشته تئاتر به خصوص در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور به دست این هنرمند راه‌اندازی شده و زمانی استاد ناظرزاده کرمانی نقشی فعال در برگزاری شوراها برای گسترش تئاتر کشور داشته است.

مدیر تماشاخانه ایرانشهر اظهار داشت: تکریم این هنرمند، تکریم توامان علم، فرهنگ و اخلاق در حوزه دانش فرهنگی است و بسیار خوشحالم اجازه دادند که این افتخار نصیب تماشاخانه ایرانشهر شود.
 
*ثبت سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به نام استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی
 
سرسنگی با اشاره به نامگذاری یکی از سالن‌های تماشاخانه ایرانشهر به نام زنده یاد «حمید سمندریان گفت: بدون شک امروز بیش از هر زمان دیگری جای استاد سمندریان در بین اهالی تئاتر خالی است اما امشب و در این مراسم مفتخرم که اعلام کنم سالن شماره یک مجموعه ایرانشهر به نام استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی نامگذاری خواهد شد.

در ادامه مراسم رونمایی تابلو سر در سالن شماره یک مجموعه ایرانشهر که به نام استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی بود، توسط هما روستا، جمشید مشایخی، قادر آشنا رئیس مرکز هنرهای نمایشی و مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان رونمایی شد.

*تجلیل از هنر و هنرمند ایرانی، پاسداشت فرهنگ بشریت است

تهران - مدیر اداره کل هنرهای نمایشی گفت: تجلیل از بزرگان عرصه هنر، تجلیل از فرهنگ و هویت ایرانی است و تجلیل از هویت ایرانی، پاسداشت فرهنگ و هنر بشریت است و به خاطر برگزاری این مراسم باید از مدیریت تماشاخانه ایرانشهر تشکر کرد.

وی ادامه داد: تکریم هنرمندان و چهره های ماندگار فرهنگ کشور انقلابی و اسلامی ایران، میراث نیکویی است که باید در هر زمان و مکانی به انجام و توسعه آن توجه جدی داشت و یکی از بهتری راه های ادای دین به زحمات نخبگان فرهنگی، نامگذاری محیط های هنری به نام و یاد آن چهره های اثرگذار و ماندگار است.
 
*سمندریان همیشه از استاد ناظرزاده کرمانی ببه خوبی یاد می‌کرد
 
هما روستا بازیگر و همسر زنده یاد «حمید سمندریان نیز گفت: استاد ناظرزاده کرمانی را به واسطه تعریف‌های حمید سمندریان می‌شناسم و امروز خوشحالم در کنار این مراسم تقدیر، شاهد نامگذاری یکی از سالن‌های تئاتری به نام یکی از هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی کشور هستیم.

وی افزود: سمندریان همیشه به خاطر توانایی‌ها و تلاش‌های آقای ناظرزاده برای توسعه علمی و آکادمیک تئاتر در ایران تقدیر می‌کرد و امروز من هم مانند او از صمیم قلب به پاس تربیت شاگردان خوب برای تعالی هنر نمایش ایرانی از استاد ناظرزاده کرمانی تشکر می‌کنم.

جمشید مشایخی پیشکسوت عرصه بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون در این مراسم ضمن قرائت اشعاری از مولوی گفت: در سال‌های تحصیلم در دانشکده هنرهای زیبا از محضر پدر استاد ناظرزاده کرمانی بسیار بهره بردم و خوشحالم امروز نیز دانشجویان فراوانی مانند من افتخار حضور در کلاس‌های این استاد و چهره ماندگار تئاتر ایران را دارا هستند.
 
در این مراسم هنرمندانی همچون حسین مسافرآستانه، افسانه ماهیان، جمشید مشایخی، اصغر همت، هما روستا، فردوس حاجیان، علیرضا نادری، یاسر خاسب، علی اصغر دشتی، بهرام افشاری، نوید محمدزاده، شهره سلطانی، محمد حاتمی، هادی مرزبان، بهروز بقایی، آتش تقی‌پور، پانته‌آ بهرام، حمید فرخ‌نژاد، شکرخدا گودرزی، رضا ثروتی، رحمت امینی، ولی‌الله شیراندامی، کوروش سلیمانی، نصرالله قادری، علی سلیمانی، اشکان خلیل‌نژاد، رضا گوران، گلبرگ ابوترابیان، محمدرضا اصلانی، جمعی از دانشجویان تئاتر حضور داشتند.

به گزارش فارس در ادامه برخی از دانشجویان استاد ناظرزاده کرمانی به بیان خاطرات خود پرداختند.
 
«حمید فرخ نژاد» بازیگر سینما و تلویزیون گفت: امشب به سال 68 دانشگاه هنرهای زیبا رفتم، اولین استادی که سر کلاس ما آمد و حال و هوای ما را تغییر داد، استاد ناظرزاده کرمانی بود. او جزء استادانی بود که در هر ترم چیزهای جدیدی برای آموختن به ما داشت.
 
حسین مسافرآستانه کارگردان و مدیر پیشین مرکز هنرهای نمایشی دیگر سخنران این مراسم نیز با اشاره به تاکید اغلب سخنرانان بر دانش، بینش و توانایی علمی استاد ناظرزاده کرمانی گفت: من به عنوان یکی از شاگردان وی علاوه بر مسائل آکادمیک، معرفت، عشق به تئاتر و دوست داشتن هنرمندان و فعالان این عرصه را آموختم.

وی ادامه داد: خوب به خاطر دارم در سال‌هایی که دانشجو بودیم، آقای ناظرزاده هر از گاهی نمایشنامه‌های خود را به کلاس می‌آوردند و از ما می‌خواستند تا درباره آنها نظر بدهیم، کیفیت و قوام آن آثار به حدی بود که کلامی برای ارائه نداشتیم اما بعد متوجه شدیم که این مدرس بزرگ درس تعمیق رفاقت و تشویق ما به همراهی و همکلامی با سایر هنرمندان در تئاتر را آموختند.

در ادامه علیرضا نادری نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر نیز با اشاره به دوران دانشجویی خود در کلاس‌های استاد ناظرزاده کرمانی گفت: در سال‌های میانه دهه 60 نسل ما، اغلب دانشجویانی بودند که از جنگ برگشته و بعد از پشت سرگذاشتن روزهای خشونت بار دفاع مقدس در کلاس‌های دانشگاه حاضر شده بودند و در آن میان تلاش‌های این معلم بزرگ برای تغییر فضا و اتمسفر زندگی ما و همراهی مان با هنر نمایش اتفاقی بود که جز به مدد آقای ناظرزاده از دست هیچکس دیگری ساخته نبود.

در ادامه «پانته‌آ بهرام» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون  و .. جزء کسانی بودند که در این مراسم خاطراتی از دوران دانشجویی خود و کلاس های فرهاد ناظرزاده کرمانی را بازگو کردند.
 
* راه اندازی رشته دکترای پژوهش تئاتر به نام استاد ناظرزاده کرمانی
 
در ادامه مراسم فردوس حاجیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ضمن تقدیر از تلاش‌های استاد ناظرزاده کرمانی در مسیر توسعه علمی و آکادمیک هنرهای نمایشی در دانشکده‌های تئاتری سراسر کشور گفت: به زودی رشته دکترای پژوهش تئاتر با نام «استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی» در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: نامگذاری این رشته به نام این پژوهشگر و مدرس تئاتر، ادای دینی به سه دهه مجاهدت‌های وی در مسیر آموزش هنر تئاتر به دانشجویان است و امیدواریم تا دانشجویان قدیمی و فارغ التحصیل تئاتر، برای ادامه علم اندوزی خود در دانشگاه آزاد حاضر و دکترای خود را در رشته پژوهش تئاتر به نام استاد ناظرزاده کرمانی دریافت کنند. 
 
 
در ادامه محمدرضا اصلانی مستند ساز و از دانشجویان سابق این مدرس پیشکسوت با بیان آنکه در طی 30 سال گذشته استاد ناظرزاده کرمانی در تئاتر ایران خود یک «متن کامل» بود گفت: وقتی تاریخ رشد و توسعه علمی و آکادمیک هنرهای نمایشی ایران را ورق بزنیم و نام این استاد و چند هنرمند تاثیرگذار و بزرگ را از آن حذف کنیم متوجه می‌شویم که اگر این نخبگان علمی و فرهنگی در تئاتر ایران نبودند، امروزه هنرهای نمایشی ایران در فرودست‌ترین حالت ممکن خود قرار داشت.

وی ادامه داد: حاصل سال‌ها تلاش و ممارست استاد ناظرزاده کرمانی در مقوله آموزش تئاتر به دانشجویان را امروزه می‌توانیم در درخشش هنرمندان جوان، مستعد و تحصیلکرده تئاتر ایران و آثار خلاقانه و پیشرو آنها جستجو کنیم و این مساله جزء در سایه حضور اساتید نخبه و آگاهی چون آقای ناظرزاده کرمانی امکان وقوع نداشت.
 
مراسم بزرگداشت فرهاد ناظرزداه کرمانی بعد از ضیافت افطاری در سالن شماره یک ایرانشهر برگزار شد، کارگردان این مراسم نیما دهقان و مجری آن فرزاد حسنی بود.

یک فیلم مستند به کارگردانی حمیدرضا اردلان و یک نماهنگ با محوریت فعالیت ها و سخنان این مدرس و  پژوهشگر پیشکسوت برای حضار پخش شد.

در انتهای این مراسم کتاب «مجموعه مقالات استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی» با تدوین و گردآوری مجید سرسنگی توسط این مدرس پیشکسوت رونمایی شد.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار