امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۰۶:۲۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 27919
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۳:۳۲
تعداد بازدید: 64
سید ضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهارداشت: مهمترین مسئله در کودکانی که روزه‌داری می‌کنند و مراحل جهش رشد و بلوغ خود را ...

سید ضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهارداشت: مهمترین مسئله در کودکانی که روزه‌داری می‌کنند و مراحل جهش رشد و بلوغ خود را طی می‌کنند این است که بتواند از تمام چهارگروه اصلی تغذیه بهره‌مند شوند.

این متخصص تغذیه افزود: کودکان باید به واسطه استفاده از نان و غلاتی که حاوی سبوس یا دانه کامل هستند تأمین پروتئین شوند؛ یا از سوپ‌ها و آش‌هایی استفاده کنند که حاوی دانه‌های پرک شده جو یا گندم باشند چرا که وجود سبوس باعث حفظ آب بدن شده و احساس سیری را به کودک می‌دهد.

مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مصرف سبزیجات پخته و خام در حد توانایی و ظرفیت کودکان از جمله دیگر مواردی است که توصیه می‌شود چرا که این مواد حاوی منیزیم، پتاسیم، آهن غیر هم، اسید فولیک، ویتامین C و B9 هستند که از خشکی مزاج جلوگیری می‌کنند.

نایب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ادامه داد: استفاده از شیر و لبنیات غنی شده با تلفیق غلات و بادام پوست‌کنده و مصرف ترکیباتی همچون فرنی و شیربرنج غنی با خلال بادام؛ همچنین سوپ‌های سبکی که محتوی سبزیجات، غلات سبک، حبوباتی همچون عدس و لپه و لوبیا با آب گوشت و مرغ چربی گرفته شده باشند می‌توانند غذاهای مناسبی برای این دسته از کودکان روزه دار محسوب شوند.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: تلفیق مواد با هم و مصرف غذاهایی همچون کوکوی سیب‌زمینی، شامی و کتلت که شامل مجموعه‌ای از تخم‌مرغ، سیب‌زمینی، گوشت و حبوبات هستند و در روغن زیتون سرخ می‌شوند می‌تواند انرژی کاملی که ارزش بیولوژیکی پروتئینی بالایی دارند را به این کودکان بدهند.

مظهری، استفاده از سوپ‌های تره فرنگی، جو، شیر، قارچ و غذاهایی را که حاوی مغزها و دانه‌های خام تازه هستند را در فاصله افطاری تا خوابیدن مفید دانست و افزود: این دسته از غذاها اسید چرب لازم و مواد معدنی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد.

این استاد دانشگاه حذف و کاهش مصرف موادی چون زولبیا، بامیه، شیرینی‌های تر و خشک را در این ایام ضروری دانست و افزود: استفاده از این مواد می‌تواند در طول روزه‌داری در کودکان احساس گرسنگی، خستگی شدید و خواب‌آلودگی همراه با افت قند خون، افت فشار و کم طاقتی را به بار بیاورد.

متخصص تغذیه، استفاده از گوشت قرمز، مرغ، ماهی همراه با پروتئین‌های گیاهی و سبزیجات حاوی نشاسته مثل سیب‌زمینی، هویج و لوبیا سبز را از جمله غذاهایی دانست که نیازهای کودکان را تأمین می‌کند.

عضو هیئت علمی و مدیر گروه تغذیه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: عدم فعالیت شدید در طول روز برای کودکان روزه‌دار می‌تواند مانع از تشنگی و گرسنگی آنها شود.

این متخصص تغذیه به کودکان روزه‌دار توصیه کرد: بعد از افطار و شام تا زمان خوابیدن آب کافی بنوشند و از خوردن کولا، چای و قهوه که آب بدن را دفع می‌کند بپرهیزند.

مظهری ادامه داد: کودکان در وعده سحری از سالاد غنی شده استفاده کنند و از افطار تا سحر نیز 2 تا 3 واحد میوه مصرف کنند تا بتوانند فشار روزه‌داری را خنثی کنند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار