امروز : پنجشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 23
۰۵:۴۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 28091
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ساعت ۱۷:۳۳
تعداد بازدید: 108
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد‌علی جاودان از اساتید اخلاق شهر تهران در جلسه اخلاق خود به ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله محمد‌علی جاودان از اساتید اخلاق شهر تهران در جلسه اخلاق خود به ادامه شرح حدیث معراج پرداخت.

وی ضمن اشاره‌ای کوتاه به صحبت‌های هفته قبل در رابطه با حدیث معراج گفت: در این حدیث فرموده‌اند روزه دو میراث دارد و آن کم خوردن و کم حرف زدن است. نتیجه کم حرف زدن حکمت است. حکمت معرفت به بار می‌آورد و معرفت یقین. وقتی بنده به یقین رسید دیگر هیچ حادثه‌ای او را تکان نمی‌دهد.

آیت‌الله جاودان اظهار داشت: در ادامه این حدیث آمده این مقام کسانی است که از خدا راضی هستند و هرکس به رضای خدا عمل کند، خداوند به او سه خصلت عطا می‌کند. شکری که جهلی با آن مخلوط نیست. یادی که نسیانی با آن همراه نیست. محبتی که هیچ محبت دیگری را بر محبت خدا مقدم نمی‌دارد.

این استاد اخلاق در ادامه شرح این حدیث تصریح کرد: خداوند در این حدیث می‌فرماید در تاریکی شب و روشنایی روز با چنین بنده‌ای مناجات می‌کند و این بنده دیگر با مخلوقین صحبت و مجالستی ندارد و با خدا صحبت می‌کند.

وی ضمن اشاره به ماجرای یکی از اساتید قدیمی اخلاق افزود: چنین فردی در مجالس انسان‌ها می‌نشیند و با آنها صحبت می‌کند اما با آنها نیست. مانند یکی از اساتید اخلاق که به جشن عروسی دعوت شده بود و با شاگردان می‌گفت و می‌خندید اما ناگهان یکی از شاگردان متوجه شد استاد همین طور که صحبت می‌کند ذره ذره از گوشه چشم اشک می‌ریزد. یا مرحوم عبدالکریم لاهیجی که کتاب بسیار دشوار قوانین را درس می‌داد و همین طور ضمن درس دادن گریه می‌کرد.

وی یادآور شد: رسول خدا(ص) نیز به صحابه خود فرموده بودند وقتی من خواب هستم، تن من خواب است و شما گمان می‌برید که من خواب هستم اما در واقع بیدارم. از این رو خدا متعال، سخن خود را به چنین بنده‌ای می‌رساند و سرّ خود را با او در میان می‌گذارد و ملائکه با او سخن می‌گویند.

این استاد اخلاق یادآور شد: خداوند متعال در ادامه حدیث معراج می‌گوید: در این صورت است که عقلش را در معرفت خود غرق می‌کنم و خود من جانشین عقل او می‌شوم. به این ترتیب خدا برای زندگی او تدبیر می‌کند. مرگ و سکرات آن را برایش سهل و بعد از مرگ یکسره به بهشت می‌رود. وقتی ملک الموت نزد او می‌رود به او می‌گوید خوش آمدی. خوش به حالت. خداوند مشتاق توست و خداوند به او می‌گوید این بهشت من است. متعلق به تو. این همسایگی من است.

آیت‌الله جاودان خاطرنشان کرد: همسایگی خداوند از صد هزار بهشت بیشتر است و خداوند به چنین بنده‌ای می‌گوید در همسایگی من ساکن شو. روح این مؤمن که قبض شده بود می‌گوید: خدایا خودت را به من شناساندی. دیگر به هیچ کس نیاز ندارم. قسم به عزت و جلال تو اگر بدانم رضای تو در این است که مرا قطعه قطعه کنند، یا هفتاد بار بکشند، بدترین کشتنی که ممکن است، رضای تو برای من محبوب‌ترین چیز است.

وی در ادامه شرح این حدیث گفت: وقتی به این قسمت حدیث می‌رسیم خداوند متعال در ادامه حدیث می‌فرماید قسم به عزت و جلالم من بین خودم و تو حجابی قرار نمی‌دهم. هیچ حجابی بین ما وجود ندارد و تو هر لحظه می‌توانی نزد من بیایی. من با دوستانم اینگونه رفتار می‌کنم.

وی عنوان کرد: لذاتی که ما در این دنیا داریم در مقابل آن لذات پست‌ترین لذت‌ها هستند.

این استاد اخلاق در بخش دیگر سخنان خود به تأثیر گناه در وجود انسان اشاره کرد و گفت: انسانی که متولد می‌شود مانند یک موم دست نخورده و سالم است. موم سالم نرم است و هر شکلی به آن بدهند می‌پذیرد. اما در اثر گناه این موم عیب پیدا می‌کند. یکی از عیب‌ها این است که سفت می‌شود. به اصطلاح ما قصاوت قلب دارد. به خاطر همین قصاوت قلب است که با قرآن خواندن، دعا و زیارت خواندن، هیچ اتفاقی درونمان نمی-افتد.

وی ادامه داد: اما اگر فرد اطاعت کرد، این موم ابتدا شکل فرشتگان را به خود می‌گیرد و بعد به شکلی درمی‌آید که حتی فرشتگان هم انگشت حیرت به دهان می‌گیرند. اما آنچه در این اطاعت مهم است، این است که اطاعت مداوم و پی‌گیر باشد. مثلاً اگر نماز اول وقت می‌خوانید همیشه این کار را بکنید و اگر سحر بیدار می‌شوید در این کار پی‌گیر باشید. این اطاعت دائم انسانی می‌سازد که نورش قیامت را پر می‌کند.

آیت‌الله جاودان اظهار داشت: معنای اطاعت دائم این نیست که همه روزهای عمر را روزه باشی و همه شب ها در احیاء. ممکن است یک وقت مادر شما بگوید من تنها هستم و می‌ترسم. به احیاء نرو، از این رو اگر شما در خانه بمانی با اینکه خوابیده‌ای، اطاعت خدا را به جا آورده‌ای و اگر بروی معصیت کرده‌ای.

وی خاطرنشان کرد: معصیت حالتی را برای انسان ایجاد می‌کند که در قرآن فرموده «أُولَئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ» چنین فردی هم قیافه گرگ به خود می‌گیرد و هم چهره خوک دارد و از آن سو طاعت موجب می‌شود که فرشتگان گرد او بگردند. مانند ملائکه مقربی که در بارگاه امام رضا حضور دارند و ما در اذن دخول از آنها هم اجازه می‌خواهیم. یا مانند زمانی که حضرت جبرئیل به اصطلاح گهواره جنبانی کردند. این استاد اخلاق گفت: می‌شود من و شما هم به جایی برسیم که فرشتگان برایمان اینگونه کار کنند؛ از اطاعت برمی‌آید، هرچه انسان زودتر شروع کند بهتر است و اگر مربی داشه باشد خیلی بهتر است.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار