امروز : دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 May 29
۱۸:۱۸
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 28371
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۶:۳۴
تعداد بازدید: 162
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، موفقیت بالای محصولات غیرمتعارف و مستقل در حالی نصیب این فیلم‌ها شد که نام‌های مطرح سینمای ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، موفقیت بالای محصولات غیرمتعارف و مستقل در حالی نصیب این فیلم‌ها شد که نام‌های مطرح سینمای بالیوود غایب اصلی جدول گیشه نمایش سینماها بودند.

با آن که درام جوان‌پسند «این جوانی دیوانگی است» با بازی رانبیر کاپور و دیپیکا پادکونه با فروش 182 کروری لقب سومین فیلم پرفروش کل تاریخ سینمای هند را گرفت، این فیلم نتوانست تبدیل به یک کار  200 کروری شود. در عین حال استقبال خوب تماشاگران از فیلم‌های سینمایی یک رشد 15 درصدی فروش را نسبت به سال قبل میلادی برای سینمای هند به ارمغان آورد.




 به نوشته سایت اینترنتی بالیوود باکس آفیس، فروش کلی فیلم‌های سینمایی در شش ماه اول سال 2012 حدود 1100 کرور بود. این رقم در شش ماه اول سال 2013 به 1250 کرور رسید. تحلیل گران اقتصادی سینما می‌گویند حدود 90 فیلم سینمایی در شش ماه اول سال جاری میلادی به روی پرده سینماهای هند رفت. بیشتر از 50 فیلم در سه ماه فصل تابستان به نمایش عمومی در آمدند. در بین این فیلم‌ها تنها یک فیلم «این جوان دیوانگی است» (که در ماه مه اکران عمومی شد) توانست به رقم جادویی فروش 100 کروری دست پیدا کند. اما در سال قبل از آن در همین ایام، فیلم های آگنی پات، خانه شلوغ 2 و راودی قلدر توانسته بودند چنین رقم فروشی را کسب کنند.

یکی از تحلیل‌گران اقتصادی سینمای هند می‌گوید: «روحیه و ذائقه‌ تماشاگران بالیوودی تغییر کرده است. آنها این روزها طیف و مجموعه وسیعی از فیلم‌ها را در ژانرهای مختلف و متفاوت می‌خواهند. کار تولیدکنندگان فیلم‌ها مشکل شده است. آنها باید تلفیقی از قصه‌ها و ژانرهای مختلف را به تماشاگران ارائه دهند. این روزها واقعاً نمی‌توان پیش‌بینی کرد که تماشاگران چه می‌خواهند و از چه فیلم‌هایی استقبال خواهند کرد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاری بر روی محصولات سینمایی به صورت یک ریسک و خطر در آمده است. سرمایه‌گذاران پول خیلی زیادی را صرف تولید یک فیلم پر سر و صدا می‌کنند و ناگهان می‌بینند که آن فیلم موفق به جذب تماشاگران نمی‌شود. از سوی دیگر فیلم‌هایی کم خرجی که ستارگان را در نقش‌های اصلی خود ندارند با فروش بالایی در جدول گیشه نمایش روبرو می‌شوند.»




این تحلیل‌گران برای مثال از قسمت دوم کمدی خانوادگی و اکشن «یاملا پاگلا دیوانا» اسم می‌برد و می‌گوید سانی دیول بازیگر و تهیه کننده فیلم، پول زیادی را صرف ساخت آن کرد. اما این فیلم در زمان اکران عمومی فقط به یک فروش متوسط دست پیدا کرد و نتوانست موفقیت کلان قسمت اول خود در سال 2011 را تکرار کند. وضعیت جدول گیشه نمایش نشان می‌دهد که عاشقی 2 موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم جدول گیشه نمایش در نیمه اول سال 2013 بوده است. این فیلم که هیچ بازیگر سرشناس و مشهوری را در دو نقش اصلی خود ندارد، با هزینه اندک 9 کروری تهیه و تولید شد. استقبال بالای تماشاگران از این درام رمانتیک، فروش 78 کروری را برای آن در جدول گیشه نمایش سینماها به ارمغان آورد. به این ترتیب با توجه به هزینه پایین تولید فیلم ،تهیه کنندگان آن سود سرشاری کسب کردند.

با این حال، تحلیل‌گران اقتصادی سینما همچنان این جوانی دیوانگی است را با فروش 182 کروری خود، موفق‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم تابستان امسال بالیوود معرفی می‌کنند. اما این فیلم نه تنها نتوانست به رکورد خیره کننده 202 کروری سه احمق عامرخان و کارینا کاپور برسد، بلکه از یک ببری بود سلمان‌خان و کاترینا کایف (با فروش 188 کروری) هم کمتر فروش کرد. این دو فیلم در حال حاضر لقب پرفروش‌ترین فیلم‌های کل تاریخ سینمای هند را به خود اختصاص داده‌اند.




نکته قابل توجه در جدول گیشه نمایش تابستانی سینمای هند این است که فیلم‌های مستقل و اجتماعی که با هزینه‌های اندک و متوسط تهیه شده‌اند، هر روز که می‌گذرد محبوبیت بیشتری در بین تماشاگران کسب می‌کنند. آمود مهرا یک تحلیل‌گر اقتصادی سینمای هند در این رابطه می‌گوید :«اگر شما به وضعیت فروش فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش دقت کنید، می‌بینید که جوان‌گرایی و مضمون، وجه غالب این جدول را تشکیل می‌دهند. این روزها کمتر کسی به دنبال سوژه‌های تکراری و نخ‌نما شده قدیمی و یا سوپراستارهای خوش چهره است. اتفاقاً فیلم‌هایی این روزها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند که قصه‌ای تازه و جذاب دارند.»

اشاره این تحلیل‌گر اقتصادی به فیلم‌هایی مثل عاشقی 2،  چشم بد دور، فوکری و جولی ‌ال‌بی است. تمام این فیلم‌ها در چند نکته مشترک هستند: قصه‌هایی تازه و جذاب دارند، با هزینه‌های تولید اندک ساخته شده‌اند، بازیگران معروف در آنها نقش و حضور ندارند و یک مشکل و معضل مربوط به جوانان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. فیلم‌های فوق با وجود فروش بالا در جدول گیشه نمایش سینماها، هیچ شباهتی به محصولات پرزرق و برق و رنگارنگ بالیوودی ندارند و بیشتر شبیه فیلم‌های روشنفکرانه و غیرمتعارف و متفاوت آنها هستند.




نکته مهم دیگر در جدول گیشه نمایش سینماهای هند، برتری محصولات داخلی بر فیلم‌های هالیوودی است. با وجود آزادی نمایش فیلم‌های پرسروصدای هالیوودی در سینماهای هند، هنوز هم این فیلم‌های بالیوودی هستند که شور اصلی را در جدول گیشه نمایش به وجود می‌آورند و صدرنشین این جدول می‌شوند. این در حالی است که در این رقابت برابر فیلم‌های بالیوودی و هالیوودی،محصولات هالیوودی هم در تعداد زیادی سالن سینماهای منفرد و مولتی پلکس‌ها اکران عمومی می‌شوند و هم این فیلم‌ها به زبان‌های مختلف (انگلیسی، هندی و دیگر زبان‌های مهم ایالت‌های مختلف کشور) به نمایش عمومی در می‌آیند. در فصل تابستان فقط سه فیلم هالیوودی سریع و آتشی 6 ، مرد آهنی 3 و مرد پولادین توانستند فروش خوب و بالایی در سینماهای هند کنند و لقب کارهای پرفروش را بگیرند.

موفقیت بالای فیلم‌های هندی در جدول گیشه نمایش سینماهای کشور در فصل تابستان در حالی نصیب صنعت سینمای آن شد که در این ایام، نام‌های بزرگ هندی غایب اصلی جدول گیشه نمایش بودند. به جز سیف علی‌خان، رانبیر کاپور و عمران هاشمی( که البته به آن ها نمی توان لقب ابرستاره را داد)، هیچ از یک چهره‌های سرشناس سینمای هند فیلمی را روی پرده سینماها نداشتند.

عامرخان که طبق یک سنت قدیمی، فیلم‌های خود را در آخرین هفته سال میلادی به روی پرده سینماها می فرستد. فیلم جدید شاهرخ خان تا سه ماه دیگر به نمایش عمومی در نخواهد آمد. آکشی کومار که سال قبل در این ایام دو فیلم پرفروش را به روی پرده سینماها فرستاده بود، تا زودتر از یک ماه دیگر فیلمی روی پرده نخواهد داشت. هریتیک روشن هم اکران عمومی کار تازه‌اش را به حدود دو ماه دیگر منتقل کرده است. سلمان خان هم (که سال قبل دو فیلم بسیار پرفروش در اکران عمومی داشت) امسال هیچ فیلمی برای نمایش عمومی ندارد.




اهل فن می‌گویند فیلم‌های مهمی که بازیگران سرشناس بالیوودی در آنها بازی دارند از چند هفته دیگر نمایش عمومی خود را آغاز می‌کنند. با عنایت به این نکته است که آنها این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این فیلم‌ها می‌تواند شور و هیجان خاصی در جدول گیشه نمایش به پا کنند و رکوردشکنی‌های تازه‌ای را به همراه بیاورند؟ تحلیل‌گران اقتصادی سینما در هند امیدوار هستند که چنین اتفاقی بیفتد و محصولات پر سروصدای بالیوودی، فروش پر سروصدایی هم در سالن‌های سینماها داشته باشند.

جدول زیر وضعیت فروش فیلم‌های سینمایی هند در فصل تابستان و رقم فروش آنها را نمایش می‌دهد. نکته مهم در رابطه با جدول زیر این است که پرفروش بودن فیلم‌ها در رابطه با رقم هزینه‌های تولید آنها برآورد شده است. به همین خاطر اگر فیلمی با یک رقم متوسط یا معمولی به عنوان یک فیلم پرفروش معرفی می‌شود، به دلیل هزینه‌های پایین تولید آن است.
1- این جوانی دیوانگی است، 191 کرور




2- عاشقی 2 ، 86 کرور 
3- شلیک در وادالا، 62 کرور
4- رانجانا، 64 کرور
5- چشم بد دور، 40 کرور 
6- جولی ال بی، 32 کرور
7- فوکری، 37 کرور
8- لوترا، 32 کرور
9- یاملا پاگلا دیوانا، 37 کرور
10- به گوا برو، 25 کرور
11- گانچاکار، 35 کرور
12- بمبئی تاکیز، 9 کرور
انتهای پیام/ ا  
انتهای پیام / ا
 
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها