امروز : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 22
۰۵:۲۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 28505
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۰۹:۳۳
تعداد بازدید: 89
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- علی الله سلیمی: این روزها با قرار گرفتن در فصل گرم تابستان که همزمان است با ایام اوقات فراغت دانش ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس- علی الله سلیمی: این روزها با قرار گرفتن در فصل گرم تابستان که همزمان است با ایام اوقات فراغت دانش آموزان، بحث چگونگی پر کردن اوقات فراغت جمعیت میلیونی دانش آموزان هم مانند روزهای طولانی و گرم تابستان، داغ داغ است. مسئولان و کارشناسان مربوطه هر یک به فراخور مسئولیتی که در این زمینه دارند، بحث‌های معمول و گاه کارشناسانه خود را پیش کشیده‌اند تا هر روز خبر تازه‌ای در این زمینه در رسانه‌ها منعکس شود و مردم، بیشتر اولیا دانش‌آموزان هم این مباحث را با جدیت دنبال می‌کنند تا راه چاره‌ای، اگر شده کم هزینه و میانبر برای خلاصی از موضوع پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود را یافته و به این وسیله از این دغدغه تکراری خلاص شوند.
به هر حال، پر کردن اوقات فراغت میلیون ها نوجوان و جوان که این روزها با تعطیلی کلاس‌های درس، تابستان گرم را در فضاهای خارج از محل تحصیل خود سپری می‌کنند، از جمله دلمشغولی‌های مسئولان مربوطه است که طبعاً تدابیر مختلفی برای آن اندیشده‌اند. اما این که بحث مطالعه آزاد در این میان چه جایگاهی دارد، موضوع مهمی است که می‌توان از دریچه‌های مختلف به آن نگاه کرد. بر اساس آمار، سرانه مطالعه به عنوان یکى از فعالیت‌های مربوط به گذران اوقات فراغت در کشور 6 تا 7 دقیقه است که این شاخص در تهران به 7/5 دقیقه هم کاهش می‌‌یابد. 

با این حال، برنامه‌های متنوعی که مسئولان برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان تدارک دیده‌اند، اکنون میزبان نوجوانان و جوانانی است که می‌خواهند بعد از مدت‌ها پشت میز کلاس‌های درس نشستن، تعطیلات تابستانی خود را با آنها سپری کنند. برنامه‌های مختلف مراکز فرهنگی و اجتماعی در این زمینه اعلام شده، اما از ویژه برنامه‌های مراکز مرتبط با کتاب و کتابخوانی مثل کتابخانه‌های عمومی خبرهای تازه و قابل توجهی در میان نیست. گویی مسئولان این مراکز برای جمعیت 22 میلیونی نوجوانان و جوانان کشور که این روزها زنگ طولانی اوقات فراغت خود را سپری می‌کنند، طرح‌های تازه‌ای ندارند و اکثر برنامه‌ها همان روال قبلی را دارند و اگر هم تغییراتی در برخی از آنها ایجاد شده، در مقایسه با زمان طولانی اوقات فراغت دانش آموزان در این فصل به چشم نمی‌آید.

آمارها می‌گوید بیشترین زمان صرف اوقات فراغت در تهران و سایر شهرها صرف تماشاى تلویزیون می‌شود که 42 درصد این اوقات را تشکیل مى‌دهد، در مراتب بعدى رفت ‌و آمد با دیگران با 14 درصد و ورزش با 10 درصد می‌گیرد.

در حالی که موضوع کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از شیوه‌های علمی مفید برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان می‌تواند جایگزین برخی از برنامه‌های صرفاً سرگرم کننده باشد. البته رویکرد غالب دانش آموزان در این میان، به سوی برنامه‌های تفریحی و سرگرم‌کننده است که برای این منظور هم می‌توان ظرفیت‌های تفریحی و سرگرم‌کننده در بحث مطالعه کتاب‌های مختلف را به آنها یادآوری کرد.
برای دستیابی به موقعیت بهتر در این زمینه می‌توان به طرح‌ها و برنامه‌های تازه و ابتکاری متوسل شد و با برپایی غرفه‌های ویژه کتاب در مراکز مختلف از جمله خانه های فرهنگ و فرهنگسراها، ورزشگاه ها، بوستان‌ها و هر جایی که در این فصل محل تردد و حضور نوجوانان و جوانان است، مطالعه کتاب را به برنامه‌های تفریحی آنها نزدیک کرد تا فرهنگ مطالعه به عنوان یکی از سرگرمی‌های سالم و مفید این قشر از آینده‌سازان جامعه از همین حالا به صورت یک عادت در بیاید و به مرور نهادینه شود، چرا که بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی معتقدند، اکثر آسیب‌های اجتماعی با پایین بودن میزان مطالعه  افراد در جامعه ارتباط مستقیم دارد و با افزایش میزان مطالعه در جامعه می‌توان آمار آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها