امروز : شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 28
۰۰:۴۱
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 28548
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۱۰:۳۳
تعداد بازدید: 115
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس ـ گروه آیین و اندیشه: یکی از مسائلی که در همه ماه‌ها و به خصوص در ماه مبارک رمضان اهمیت ویژه‌ای دارد ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس ـ گروه آیین و اندیشه: یکی از مسائلی که در همه ماه‌ها و به خصوص در ماه مبارک رمضان اهمیت ویژه‌ای دارد مساله اخلاق، خودسازی و تهذیب نفس است. به همین منظور، بر آن شدیم تا در ایام ماه مبارک رمضان که بهار اخلاق و تهذیب است، خلاصه بیانات اخلاقی حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی را به صورت موضوعی (مانند: تقوا، فقر و غنا، دروغ و خیانت، غیبت، زهد، صله رحم، حیا، عفت، گوشه گیری، عفو و گذشت و ...) تقدیم مخاطبان گرامی کنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

عن أبى جعفرٍ علیه‌السلام قال: وَجَدْنا فی کِتابِ رَسولِ اللَّهِ صلى الله علیه و آله: «أذا ظَهَرَ الزِّنا مِنْ بَعْدى کَثُرَ مَوْتُ الْفَجْأَةِ، وَ اذا طُّفِفَ الْمِکْیالُ و المیزانُ أَخَذَهُم اللَّهُ بِالسّنینَ وَالنَّقْصِ، وَاذا مَنَعوا الزَّکاةَ مَنَعَتِ الأرْضُ بَرَکاتِها مِنَ الزَّرْعِ وَالثِّمارِ وَالْمَعادِنِ کُلِّها، وَإذا جارُوا فى الأَحْکامِ تَعاوَنوا عَلَى الظُّلْمِ وَ الْعُدْوانِ، وَ اذا نَقَضوا العَهْدَ سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ عَدُوَّهُمْ، وَاذا قَطَعوا الْأرْحامَ جُعِلَتِ الأموالُ فى أَیْدىِ الأشْرارِ، وَاذا لَمْ یَأْمُروا بِالمَعْروفِ وَ لَمْ یَنْهَوا عَنِ المُنْکَرِ وَ لَمْ یَتَّبِعوا الأَخْیارَ مِنْ أَهْلِ‏بَیْتى سَلَّطَ اللَّهُ عَلیهمْ شِرارَهُمْ فَیَدْعو خِیارُهُمْ فَلا یُسْتَجابُ لَهُمْ».

امام باقر علیه‌السلام مى‏‌فرماید: «در کتاب رسول خدا صلى الله علیه و آله یافتم: هرگاه پس از من زنا پدیدار شود، مرگ ناگهانى فراوان شود، و هرگاه از پیمانه و ترازو کم شود، خداوند آنان را به قحطى و کمى (خواربار و سایر وسایل زندگى) گرفتار مى‌‏کند، و هرگاه از دادن زکات دریغ کنند، زمین برکات خود را از زراعت و میوه‏‌ها و معادن از آنها دریغ مى‌‏کند، وهرگاه در احکام به ناحق حکم کنند، در ستم و دشمنى با هم گرفتار مى‏‌شوند و چون پیمان‏‌شکنى کنند خداوند دشمنانشان را بر آنان مسلّط کند، و چون قطع رحم کنند خداوند اموال (و ثروتها) را در دست اشرار قرار دهد، و چون امر به معروف و نهى از منکر نکنند و پیروى از نیکان اهل بیت من ننمایند، خداوند اشرار آنان را بر ایشان مسلّط گرداند، پس نیکان آنها دعا کنند و مستجاب نشود».

نتایج گناه در زندگى انسان

الف) عقوبت‌هاى اخروى که همان تجسّم اعمال است.

ب) آثارى که در قلب انسان مى‌‏گذارد مانند انواع تاریکی‌ها و حجاب‌ها، و از بین بردن توفیقات، نشاط قلبى و نشاط عبادت.

ج) آثار اجتماعى گناه؛

تمام گناهان آثارى در زندگى بشر دارند و نابسامانى در زندگى به وجود مى‌‏آورند که این آثار موضوع بحث فعلی ما است:

1. گناهانى که رابطه آن با اثرش شناخته شده است یعنى مى‌‏توانیم بدانیم که این گناه این اثر را دارد، مثلا اگر دروغ زیاد شود اعتماد مردم به یکدیگر از بین مى‌‏رود و سوء ظن و عدم همکارى زیاد مى‌‏شود و نمى‌‏توان زندگى مشترک داشت.

2. رابطه ماوراى طبیعى، یعنى ما نمى‌‏دانیم که اگر کسى این گناه را مرتکب شود خداوند چه اثرى در آن مى‌‏گذارد.

در حدیث فوق پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مى‌‏فرماید: اگر زنا زیاد شود مرگ ناگهانى زیاد مى‌‏شود. چرا که شهوت‌رانى تعادل مغز و قلب را به هم مى‌‏زند و به دنبال آن مرگ ناگهانى یا عقوبت ناگهانى است.

در حدیث دیگرى رسول خدا صلى الله علیه و آله مى‌‏فرماید: «یا مَعْشَرَ المسلمینَ ایّاکُمْ وَالزِّنا فَانَّ فیهِ سِتَّ خصالٍ، ثَلاثٌ فی الدُّنْیا و ثلاثٌ فى الآخِرَةِ، فَامّا الّتى فی الدُّنْیا فَإنَّه یَذْهَبُ بِالبَهاءِ، وَ یُورِثُ الْفَقْرَ، وَ یُنْقِصُ العُمُرَ، وَ امَّا الّتى فى الآخِرَةِ فَانَّهُ یُوجِبُ سَخَطَ الرَّبِّ وسوءَ الحِسابِ و الخلودَ فی النّارِ»

اى گروه مسلمانان از زنا پرهیز کنید که در آن شش خصلت و نتیجه زشت هست، سه در دنیا و سه در آخرت، امّا آن سه که در دنیاست:

زیبایى را مى‌‏برد و پریشانى و تنگدستى مى‏‌آورد، و عمر را کوتاه مى‌‏کند، و امّا آن سه که در آخرت است: موجب خشم خدا، و بدى حساب، و جاویدان ماندن در آتش دوزخ مى‌‏گردد.

و این بدان خاطر است که:

اوّلًا: اسلام زندگى دنیا و آخرت را مرتبط به یکدیگر مى‏‌داند وهمچنان که مى‌‏خواهد سعادت دنیاى مردم را تأمین کند، در فکر تأمین سعادت زندگى پس از مرگ آنها نیز هست.

ثانیاً: بدین وسیله ایمان به معاد و حساب روز جزا و کیفر اخروى را در دل مردم تقویت مى‌‏کند و آنها را از کیفر روز قیامت بیم مى‌‏دهد و با بیان این حقیقت که هیچ عملى بى حساب نمى‏‌ماند، به طرز صحیحى در نهان و آشکار جلوى مردم را از گناه کردن مى‌‏گیرد، و سدّ محکمى میان آنان و گناه ایجاد مى‏‌کند، و انسان را در برابر طوفان شهوات و غرایز چون کوهى محکم، پابرجا و استوار مى‏‌سازد.

چنانکه در حدیث آمده: «المُؤمِنُ کالْجَبَلِ الرّاسِخِ لا تُحَرِّکُهُ الْعواصِف»

مؤمن چون کوه محکمى است که بادهاى سخت او را نمى‌‏لرزاند.

زیرا اگر ایمان به کیفر روز جزا در کار نباشد، قانون‌هاى اجتماعى تنها در ظاهر مى‌‏توانند تا حدود کمى جلوى تجاوزات را، آن هم به طور ناقص بگیرند، امّا وقتى‏ گناهکار در جاى خلوتى قرار گیرد و وسایل گناه برایش آماده باشد، مشکل دنیوی هم نداشته باشد، قدرتى جز ایمان به معاد نمى‌‏تواند جلوى او را از ارتکاب گناه و جنایت بگیرد.

در ادامه حدیث، حضرت مى‌‏فرماید: اگر کم فروشى کند خداوند قحطى مى‌‏آورد، یعنى شما کم مى‏‌فروشى، خداوند هم کم مى‌‏کند و قحطى مى‌‏شود که بین این دو رابطه معنوى وجود دارد، و یا اگر منع زکات کنند، زمین برکاتش را منع مى‌‏کند، اعم از زراعت، میوه و معادن؛ که این مربوط به حکمت خداوند است همان‌‏گونه که عمل مى‌‏کنى به همان میزان پاداش دریافت مى‌‏کنى.

هنگامى که در احکام ظلم کرده و ظلم ظالمان را اجرا کنند و حکم جائرانه بدهند، زندگى آنها همکارى با ظلم و در خدمت ظلم مى‏‌شود.

وقتى نقض عهد کنند، خداوند دشمنان را بر آنها مسلّط مى‌‏کند، چون پیمان‌‏شکنى اعتماد را از بین مى‏‌برد و وقتى اعتماد از بین رفت، اتّحاد از بین خواهد رفت و دشمنان مسلّط مى‌‏شوند.

وقتى قطع رحم کنند، ثروت‌ها در دست اشرار قرار داده مى‌‏شود، چون قطع رحم اثر وضعى دارد که اگر رحم نکنى، خداوند هم رحم نمى‌‏کند و جامعه اسلامى محتاج به کارهاى دیگران مى‌‏شود.

وقتى امر به معروف و نهى از منکر نکنند، خداوند اشرار را بر آنها مسلّط مى‌‏کند، چون اگر بى تفاوت باشند، اشرار در بى تفاوتى مسلّط مى‌‏شوند، و اگر احساس مسئولیّت کنند، اشرار مجال پیدا نمى‏‌کنند تا مسلّط شوند.

بنابراین آثار وضعى گناه مثل علّت و معلول است، به عنوان مثال اگر شراب بخورد ولى نداند که شراب است، حرام نیست امّا اثر وضعى خود را که مستى است، مى‏‌گذارد.

اثر وضعى گناه گاهى در بدن و گاه در روح انسان است و قلب را سیاه کرده، نورانیّت را از بین مى‌‏برد.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار